street säännöistä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja duster70, 26.8.2007.

  1. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tosta katsastuspakon vaatimisesta tuskin tulee näihin kapinoihin mitään uutta ja hyvää. Katsokaa vaikkapa WCSCn tämän vuoden osallistujamääriä jossa joka kisassa on 3-5 autoa / ryhmä, ja kyse on nimenomaan Katsastettujen autojen ryhmästä. Tänä vuonna kuitenkin FHRAn kisoissa osallistujamäärät ovat lähteneet räjähdysmäiseen kasvuun, kun nyt Finaaleissa ajetaan jo 32 auton kaaviotaa. Ensi vuonna ennustukseni mukaan ajellaan sitten jo 64n kaaviota, kunhan kaikki tekeillä olevat autot saadaan radalle. Joten kenen etua se palvoo, jos sääntöjä taas muutellaan hätiköiden ja vain siksi, että sellaiset, jotkaa kuitenkaan eivät tule koko kisakautta ajamaan eivät uskalla ujouttaan tulla mukaan oikeiden Street-kilpurien takia.

    Miettikää oikeasti mitä haluatte, nää ei oo mitään yksinkertaisia päätöksiä ja on turha taas rypistellä kun pa*ka on jo housussa

    Sori tää on jo toisaallakin, mutta sopinee tännekin :rotfl:
     
  2. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Kumma juttu muuten, että JOKA vuosi tähän samaan aikaan tää aihe otetaan esille :eek: :eek: :poff:
     
  3. 509

    509 Gearhead

    Ja aivan turhaa. Aina kun auto pistetään viivalle niin siitä tulee kilpa-auto. Vaikka se olis 20v vanha nissan sunny. Sen tulee täyttää sääntökirjassa vaaditut määräykset eikä mitään muuta. Jos on aivan pakko niin muutetaan sitten niitä sääntöjä eikä vaadita jotain liikennekatsastusta, koska se ei ole mikään autuaaksi tekevä asia. Jollakin jolla sattuu olemaan kaveri jollain asemalla tai katsurilla kiire kotiin niin auto menee läpi vaikka missä kunnossa kun vastaavasti toisella konttorilla tulisi hylky ja saisi vielä turpaan kaupan päälle.

    Lyhyesti kiteytettynä: Muutetaan tarvittaessa sääntöjä ja pidetään kilpailujen katsastuksissa huoli siitä että autot menee "leimasta läpi"

    Ai joo. Mielipiteeni on tämä vaikka olen vasta tutustumassa drag racingiin ja hitaasti yrittämässä mukaan. Jos sääntöihin tehtäisiin muutoksia siten että autot tulisivat lähemmäksi jokapäiväisiä cruising niin omakin auto olisi helpompi tuoda mukaan kisoihin, mutta en silti kannata moista muutosta. Kilpureiden kuuluu kulkea kovaa ja kuullostaa upeilta.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jep. Mitäpä näistä höpöttelemään, ainakaan vielä kun tääkin kausi on vielä kesken :wink:
    Huomenna suunnataan taas auton nokka kohti Alastaroa ja päästään tänä kesänä vielä kerran itse asiaan eli ajamaan 8) Ainakin toivottavasti eli toivotaan että ilmat suosis vielä sen verran ettei se satais ainakaan koko viikonlopun ajan :odroll:
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Tää leimapakko asia FHRA:n kisoihinhan tuli sen seurauksena että haluttiin yhdenmukaistaa säännöt WCSC:n kanssa. Tätä taas suunniteltiin sen takia että WCSC:n autot vois osallistua myös FHRA:n kisoihin, ja osallistuja määrät saatais nousuun ja FHRA:n street ryhmät elvytettyä.

    No hyvin on elpyny ainakin D-ryhmä, mutta kuinka paljon tolla sääntöjen yhdenmukaistamisella on tekemistä asian kanssa. Mä luulen että paljon enemmän siihen on vaikuttanu tää kova street ree-buumi ja hengen nostatus tälläkin palstalla. Nyt täällä sitte ruvetaankin jo nurisemaan noista sääntöjen muutoksista. Oliko ne ihan turhia? Oisko kuitenkin parempi että kilpurit kuuluu FHRA:n kisoihin ja katuautot katuautokisoihin?
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    FHRA:n kisoissahan katuautojen sääntöjä ei oo oikeestaan vielä muutettu vaan vasta suunnitteilla ja toi nousubuumi johtuu ihan muusta :wink: Ja mitä tosiaan oon kuullut niin lisääkin on tulossa vaikka säännöt pidettäis ennallaan.
    No, mitäs mä taas tänne kirjottelin, kisoihinhan tässä piti lähteä :poff: Mut lusitaan nyt ens vielä tää päivä töissä ja koneen ääressä klo 16 asti ja sit menoks :D
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Eikös täällä just toivottu viime syksysissä/talvisissa keskusteluissa että noita sääntöjä saatas samanlaisiks jotta enemmän autoja vois osallistua? FHRA sitten kävi tuumasta toimeen ja tulkitsi asian niin että säännöt kokonaan samanlaisiksi. Tämä ei kenenkään toivoma leimapakko tuli sitte kylkiäisenä koska katuautokisojen järjestäjät ei siitä suostuneet luopumaan. Onneks ei suostuneet koska kyllä ennsimmäinen edellytys katuautokisoille on että autot on nimenomaan tieliikenteeseen hyväksyttyjä, muuten ne ei olis katuautoja ja menis pohja koko hommalta. Täydellinen systeemihän toi ei oo just noiden eriarvoisuuksien takia, mutta sille vaan ei voi mitään. Jos on leima niin sillä hyvä ja pulinat pois. Siks toisekseen kyllä nykyäänkin pystyy aivan varmasti rakentamaan ja leimaamaan kilpailukykyisen auton, jos vaan halua ja osaamista riittää, ja panostaa riittävästi.

    FHRA:n kisoissa toi leimajuttu onkin ihan toinen asia. Ne on sen verran vakavammat kisat että kyllä rakentelusäännöt pitäs olla kaikille samat. Missä sitten ollaan menty metsään? Onko toi sääntöjen yhdenmukaistaminen välttämätöntä? Mun mielestä ei, ainakaan kaikilta osin. Jos esimerkiks ton leimapakon jättää pois FHRA:n kisoista, se ei rajaa ketään pois kisoista, ja ne jotka ajaa ilman leimaa tyytyvät varmaan mukisematta osaansa eikä aja muissa kisoissa.

    Leimapakolla oli kyllä toinenkin tarkotus; rajata ulos kaikista villeimmät rakennelmat, koska niillä on oma paikka Outlawissa. Toi leimapakko on kumminkin varmaan väärä keino siihen, sillä kun tuntuu olevan enemmän noita haittapuolia.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä oon edelleenkin sitä mieltä, ettei monen leimatun katukilpurin leimaus kestä päivänvaloa siinä kunnossa, missä niillä kisoissa ajetaan. Jos jätetään pois noi pakoputki ja rengasjututkin. Eli mun nähdäkseni niillä ei oo mitään virkaa niissäkään, edelleen protokollien mukaisesti katsastetulla vehkeellä ei oo mitään sijaa noiden härskimpien kilpureiden joukossa. Se, että ne on leimattuja katuautoja, ei oo tosiaan muuta kun paperinpala missä on leima. Jos joku tuntee, ettei tää vuodattaminen pidä paikkaansa, tarjoutuu varmaan autoineen AKE:n syynättäväks kattomaan onko siinä vielä leima ja kilvet? Mut ei siinä mitään, ite aiomme noudattaa samaa politiikkaa, ja nostaa kauheen metelin mikäli meidän leiman jälkeiset pikku puutteet ja epämääräisyydet ei kelpaa, vaikka jollain toisella kelpais. Eli mä oon sitä mieltä, että säännöissä luetellaan asiat jotka saa olla, ja sitten ne, mitä ei saa olla, ja siinä kaikki. Ei tarvi kattoo sormien läpi naapurin hemmoo, tai muuten vaan merkkimiestä/naista. Homma kävis helposti, leiman yhteydessä katotaan katsastusvarusteet, leimaäijille lista jota ne käyvät läpi. Valot, pissapoika, huurteenpoisto, vilkut, peili, käsijarru, pyyhkijät, mitä hyvänsä tiedossa olevalta listalta, yks kohta yhdestä autosta listan mukaan katsastusjärjestyksessä vuorotellen, niin, ettei tiedä mikä kulloinkin kohdalle rapsahtaa. Ei vaatis kohtuuttomasti energiaa. Ja sit muut asiat yhtenevien sääntöjen mukaan, ni ei tarvi kattoo onko kaikki hyväksytysti otteessa vai ei, ja kaikilla on samat mahdollisuudet.
    Outlawssa ei tällä hetekllä ole kuin yksi ns katuauto, Hellmanin corvette. Kaikki muut siellä ajavat vehkeet on todella kaukana edes noista nyt katukisoissa ajavista outlaw katuvehkeistä. Rakenteelliset ja painoerot ym on sitä luokkaa, että yhtä hyvin ne vois siirtää top fueliin. Sitäpaitsi, noissa kyläkisoissa ei ole outlaw luokkaa. Tämäkin mun mielestä kertoo sen asian tarpeellisuudesta, että luokkajako tulis perustua johonkin muuhun kuin pelkästään moottorin tilavuuteen.
     
  10. joteam1

    joteam1 Gearhead

     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi streettien ajaminen EM:ssä kyllä lähti siitä, että sitä kun niitä ei alunperin ollut ohjelmassa, perusteltiin varikon ahtaudella, johon streettiukot ilmotti tulevansa kisaan joka tapauksessa muihin luokkiin, eli varikon ahtaus ei ollut oikeen pätevä peruste. Ja toihan meni strettien osalta todella hienosti, ne ei vissiin häirnneet "oikeita" kilpailijoita juurikaan. Eihän se otteessa oleva leima kai estä osallistumasta mihinkään kisaan, mutta toisinpäin kyllä? Virossa muuten on "jankkistreetti" rajattu nyt niin, että siinä voi ajaa korkeintaan 10.5 sekuntia, sitä nopeemmat sitten outlaw luokkaan, lukee otteessa mitä hyvänsä.
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Olikos niillä ole joku sääntö kadulle, että kaaria ei saa olla ja toisaalta, että kaaret pitää olla, jos auto menee alle xx.0
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aikoinaan oli kaaret kisassa kielletty, nyt turvamääräysket on samoja kuin meillä. Toi kaarikielto johtu siitä, että ne pelkäs ralli- ja rata-autojen invaasiota. Kuuleman mukaan liikenteeseen siellä on nykyään liki mahdoton saada kaaria leimattua, ja muutenkin rakentelusäännöt ovat aika tiukat.
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Muistaakseni toi katsastuspakon palauttamisen ajatus lähti kyllä siitä tilanteesta kun FHRAn kisoissa Street ryhmät olivat kuoleman kielissä ja WCSC porskutti. Kaikkien rakastama V. Raiski heitti ilmoille ajatuksen siirtää Katuautot pois FHRAn kisoista WCSC alle ja vaan finaalit ajettaisiin FHRAn kisoissa. Tämä ajatus siis jos luokkien elinvoimaa ei olisi pystytty pitämään hengissä. Noiden yhdistämissten edellytyksenä WCSC ja muutamat muut kisajärjestäjät vaativat katsastuspakkoa ja tältä pohjalta periaatepäätös ainakin ehdotuksen asteelle tehtiin.

    Nyt kuitenkin on käynyt niin, että FHRAn kisoissa ajetaan kilpaa, osallistujia on pilvin pimein ja uusia autoja on tekeillä runsaasti. Sensijaan WCSC kapinoissa ajetaan 3-5 auton ryhmiä ja tänä vuonna ainakin Porissa jouduttiin C ja D ryhmät yhdistämään jotta saataisiin edes vajaa kaavio. Tältä taustalta ihmettelenkin, miksi meidän pitäisi lähteä WCSCn kelkkan tai edes sanelemiin ehtoihin, kun heidän kisojensa tulevaisuun ja mielenkiinto näyttäisi pikkuhiljaa hiipuvan poislukien noi Streetman luokat.

    Sitäpaitsi jos alkuperäinen ajatus oli päästä ton katsstuspakon takia eroon STREET ryhmistä FHRAn kisoista, niin ihmettelen suuresti FHRAn johtokunnan ajatusmaailmaa ja tulevaisuuden näkemistä, jos näin tehdään. Miksi ihmeessä he haluaisivat päästä eroon omien kisojensa suurimmasta ja kauneimmasta ryhmittymästä Eli REE ryhmästä. Se ei mielesstäni ole järkevää politiikkaa tulevaisuutta silmällä pitäen, enkä usko yhdenkään FHRAn johtokunnan jäsenen haluavan tällaista virhettä kontolleen.

    Vai antaisitteko te sen ainoan kasvavan ja kehittyvän asian toiminnastanne ja tulevaisuuden turvastanne pois :eek:

    Miettikää sitä, ennenkuin teette typeriä ja kausakantoisia päätöksiä :soosoo:
     
  15. 509

    509 Gearhead

    Ei tuo fhra:n meininki eroa niin kauheasti tosta akk:n meiningistä. Kattojärjestö kaikessa viisaudessaan meinaa et tiettyjä luokkia karsimalla saadaan radalle ns. oikeita kilpa-autoja. Esimerkkinä vaikkapa sport 2000 vs. super 2000. Kun vihdoin rupesi sporttien autoja olemaan radalla niin päätettiinkin et ko. luokan tilalle tulee super 2000 autot. Luulivat ilmeisesti et kaikki käy euroopasta hakemassa itselleen uudet kilpurit. No kuinkas kävikään. Autojen hinta nousi niin pilviin et koko luokka (molemmat) näivettyivät muutaman auton ympyräajoksi.
     

Kerro tästä muillekin!