street sääntö juttuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja maverick, 27.2.2015.

  1. GS

    GS Gearhead

    Eikös tuo runkosääntö nyt kuitenkin ole varsin selvää ja yksiselitteistä?
     
  2. Hate

    Hate 3rd gear

    On ja ei.Riippuu ja roikkuu kuka tulkitsee.Loppupeleis kisoissa katsurilla on viimenen sana.Oman kulkineen runkoo kun päivitin 8,5sta 7,5:seen niin esitin suunitellut tekemiset etukäteen kuvin ja puheluin ennen toteuttamista.Ei tullut runkokatsastukses kummallekkaan osapuolelle yllätyksiä kun tehtiin niinkun sovittiin.Kaupan päälle sain pari hyvää ideaa toteuttamisesta mitä ei itte ollu huomannu.
     
  3. Hate

    Hate 3rd gear

    Tarkotus oli sanoo et ei oo säännöis kielletty tekemästä parempaa ku siellä ilmotettu VÄHINTÄÄN vaatimus.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eli jos rakennan stockerin 25.1 häkillä niin se on ok? Turvasäännöthän menevät ryhmäsääntöjen ohi?

    Mulle sinänsä yhdentekevää mutta sääntöjen pitää seistä sääntökirjassa. Ei siinä 25.5 häkissä ole mitään asiaa miks tarvis erityisesti olla katsuriin yhteydessä, ne seisoo siinä SFI specsissä varsin hyvin miten se pitää suorittaa.

    Jos sääntökirjassa lukee yhtä ja katsastusmiehen kanssa neuvottelemalla hyväksytään toisin niin se ei ole tasapuolista. Katsastusmies valvoo sääntöjä, ei tee niitä. Säännöistä vastaa sääntövaliokunta jossa katsastajilla on myös edustus.

    Säännöt ovat aina myös "poliittisia", niissä on muutakin kuin tekninen aspekti. Ideana lienee se ettei tule vaikkapa niin et on stocki ja sitte seittemän rinnakkaista pro mod ryhmää jossa yhdessä vaaditana keltanen taustapeili, toisessa alkuperäiset ovenkahvat jne.

    Katuautosääntöjä muokattiin isommin edellisen kerran 90-luvun lopulla, sen jälkeisillä vehkeillä pystyy kaikilla ajamaan tänä päivänä. Ja sääntöjä on hivenen säädetty siten että myös niillä edeltäjillä pystyy nykyään ajamaan, et siinä mielessä mun mielestä tilanne ei ole lainkaan sama kuin silloin kun vaikkapa Hate niihin venkoiluihin kyllästy. Turvamääräykset on kiristyneet ja vaatimuksia tullut lisää. Tällä hetkellä ryhmäsäännöissä lukee että takarunko pitää olla nelikulmaista palkkia vähintään säädetyillä mitoilla. Ainakaan mä en löytänyt SFI specseistä edellytystä pyöreän putken käyttämiselle, sääntökirjan mukaisella autolla saa ajaa kirkkaasti kuuden sekunnin puolelle.

    Vastaavia tarkennusta vaativia asioita on myös ehkä ohjauksessa ja eturipustuksissa.

    FHRA nyt päättää miten se näiden asioiden kanssa toimii, mut pääasia että toimii eikä laita päätä pensaaseen. Niin että sääntökirjasta sääntöjä katsovat olvat samalla viivalla kuin katsastusmiesten kaverit, ja niin että säännöt muuttuu jatkossa siten että tehdään (mielellään julkinen, siksi että siihen voi muutkin kilpailijat reagoida mikäli kokevat tarpeelliseksi) muutosehdotus jonka säänötvaliokunta käsittelee ja kirjaa säänötkirjaan, jonka jälkeen se tulee voimaan.
     
  5. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Minun henkilökohtainen mielipide on että pitäisi olla kaksi luokkaa, 8,5s autoille ja toinen sitä nopeammille tehonlisääjästä riippumatta. Periaatteessa 5-6-7,5s häkillä/rungolla varustettu auto on jo puhdasverinen kilpuri, eikä ole enään missään suhteessa tasaverinen kilpakumppani 8,5 kansallisella häkillä varustetulle autolle. Nythän tilanne alkaa olla se, että joko panostat lajiin oikeasti, tai ajat vain lajittelulähtöjä. Ja tuskin kärkipään autot tästä enään hidastuu? Kehitys kehittyy, mikä on kyllä kaikinpuolin myönteinen asia.

    Mitään indexi-luokka juttuahan tästä ei voi saada aikaiseksi, kun runkoraja määrää sen joka tapauksessa.

    Sitä alkaa tuota voimaa olla katuautoissa enemmän kuin pro-stockeissa, niin ei se ihan ihmejuttu ole että säännöt laahaa perässä.


    Toivottaavaa olisi että etuakselin osallekkin tulee muutoksia, kun ei näihin euro-kinnereihin tukivarsia sieltä summitilta saa. Eikä simpukan päivittäminen hammastankoon ainakaan huononna ajo-ominaisuuksia.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan varmasti huonontaa jos ei mitotukset täsmää. Tulee säännöt olemaan mitkä tahnasa niin me kyllä ajetaan ens kausi ihan alkuperäisellä ohjauksella, alkuperäisin tukivarsin, iskarwin jne. Et ainakin siihen ne riittää mitä se sit kulkeekaan, jos pysyy pystyssä.
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Tätä toivon itsekkin ja tätä toivoo nyt moni muukin tällä hetkellä jolla tässä maassa on rakenteilla hieman pidemmälle viety street kilpuri.
    Ok, homman nimihän on se että periaatteessa FHRA:n ei tarvitse ottaa mitään erillistä kantaa omiin sääntöihinsä....koska ne ovat voimassa olevat säännöt ja piste (eli putkirungot ovat kielletty ja rungot/apurungot orkkiksia tai säännöissä määriteltyjä profiileja, jne,jne).
    Nyt vain on niin että mikäli on kuten on nyt väitetty, eli että Streetluokissa pyörii täysputkirunkoisia laitteita, FHRA:n pitää viimeistään heti ensi kesän ekoista kisoista ottaa laitteita sivuun ja tarkastukseen.
    Suurin osa on kuitenkin jo heti ”perssilmälläkin” nähtävissä että kyse ei ole täysputkirunkoisesta jonkin muun luokan laitteesta, joten loppujen lopuksi kyse ei ole kovin kummoisesta työmäärästä.
    Näin toimiessaan ja tämän etukäteen ilmoittaessaan, saadaan varmasti jo pahimmat luokkaan sopimattomat laitteet siirtymään niille oikeisiin kilpaluokkiin.

    Oleellistahan tässä on se että säännöt pitää olla kaikille samat ja oikeudenmukaiset, eikä tehdä vääryyttä niille jotka ovat oikeasti panostaneet autojensa sääntöjenmukaisuuteen ja niille jotka tällä hetkellä omia laitteitaan rakentaessaan funtsivat että mennäänkö sinne mihin ”muutkin”, vai siten kun sääntökirjassa lukee?

    Se että lähdetään sääntökirjan ulkopuolelle, on toki aivan loputon varustelukierre koska jos nämä putkirungot ovat ”kulisseissa hyväksyttyjä”, mitä seuraavaksi? Eli koska näemme ekan Pro Modin pyyhkijöillä ja valoilla lähtöviivalla?
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Sen simpukanhan saa nytkin vaihtaa hamastankoon mikäli setti on kyseiseen autoon tehdastekoisena valmistettu/tarkoitettu.
    Tässä tehdastekoisuudessahan on takana se että mikäli ohjauslaitteistoja saisi rakennella ”musta tuntuu” periaatteella, ainakaan kaikki systeemit eivät olisi parempia ja turvallisempia kuin puhtaasti orggikset.
    Ok, tämä toki asettaa kilpailijat siinä mielessä eriarvoiseen asemaan, koska kaikkiin automalleihin eii ole saatavissa aftermarket hammastankoja ja tuentoja.
    Toisaalta, jos muutokset ovat saatu muutoskatsastettua rekisteriotteesseen, ne ovat hyväksyttyjä.

    Nyt tosin tullaan ”katuautoilla” lähitulevaisuudessa menemään niin kovaa, että näiltä osin itse näkisin kyllä jonkinlaista vapauttamisen tarvetta.
    Lähinnä vaikka niin että muutos voitaisiin hyväksyä ”itse tehtynä” silloin jos/kun tarvikeosia ei ole saativissa juuri kyseiseen malliin, mutta käytetyt osat olisivat kuitenkin ko.käyttöön valmistettuja.
    Toimittamalla hyväksytty alustakulmien mittaustodistus (maksaa sen alle 100€ lähimmällä euromasterilla), voisi muutos tulla hyväksytyksi.
    Eli sen verran tämä vaatisi FHRA:lta lisätöitä että asetettaisiin alustakulmatodistuksen rajat jolloin ”vihreälle” osunut todistus kourassa ohjausmuutos voitaisiin hyväksyä?
     
  9. maverick

    maverick Gearhead

    Se on hyvä että on tulossa "taas" paljon uusi street kilpureita, Herrat "GS" ja Putte tuo omat autonsa radalle, niin mä siirryn heti pois streetistä! Täälläkin taas huutelee ukot joilla ei ole osaa eikä arpaa koko sirkukseen. Meitä on about reilu 10 tiimiä ketkä tätä harrastetaan ja jos täällä ukot huutelee että minkälaisia autojen pitää olla niin tuotte omat radalle niin katellaan sit uudestaan..
    Meidän auto ei kyllä vieläkään ole putkirunko auto, mut ihan miten vaan..
    Jatkakaa tästä lisää! :)
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Miten nämä asiat siitä muuttuu että me tuomme oman automme myös radalle?
    Ollos kuitenkin siitä huoleti, me kyllä tuomme myös oman automme 100% varmuudella radalle, mutta koska meilläkin on kuitenkin juuri tätä kirjoittaessa täysi ”rakennusrähinä” päällä, on ainakin meille ihan ensiarvoisen tärkeää tietää missä sääntöjen suhteen mennään.
    Tai siis säännöthän me jo toki tunnemme ihan FHRA:n sääntökirjaa lukien, mutta emme sitä miten niitä voidaan ”tulkita”.

    Korostan nyt vielä kerran että mm.meillä ei todellakaan ole mitään teidän projektia vastaan, vaan päinvastoin, joten siitä nyt on ihan turha nostaa kiukkua (jos kuitenkin se oma projekti ei kestä päivänvaloa/kommentteja/kysymyksiä, niin kannattaako niitä silloin julkisesti esitellä?).

    Kyse on siis meidän näkökulmasta vain ja ainoastaan siitä: a/ Onko säännöt kaikille samat ja b /Pitääkö FHRA:n alaisissa Street-luokissa noudattaa sääntökirjaa vai ”yleistä tapaa” (eikä tämä liity mitenkään teihin eikä teidän projektiinne, vaan nimenomaan omaamme)?
     
  11. atobee

    atobee Gearhead

    Hä, eikö pöytä ollutkaan vapaa?
     
  12. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Heti kun saan lotossa ison potin tai jonkun sukulaisen perinnön,soitan Tamille ja sitte tehdään sellanen " katuauto",ettei jää ainakaan autosta kiinni.Kuskista tosin varmaankin jää.Tehot vois olla Pro Mod tasoa eli n.3500 hepoa.Täytynee vielä lahjoa joku katsuri,et sais sen vielä kilpiin.

    Kyllä mielestäni,kun noi Street autot kohta menee 7.5 niin vois tosiaan suunnitella jotain muuta luokkaa.Joku kysyi,että mikä on se luokka.No vaikkapa SPS,niin taas on tavoiteltavaa.Juholle kaikkea hyvää uuden auton kimpussa,tulen Motoparkissa tarinoille,jos saatte auton valmiiksi.
     
  13. pile

    pile Gearhead

    puten kanssa täysin samaa mieltä .
     
  14. pile

    pile Gearhead

    Näin pitäisi olla ehdottomasti katsastuksessa pitää katsarin kertoa että tällä autolle ei streetissä voi ajaa ja piste. On lukuisia luokkia missä putki rungollisilla saa ajaa.
     
  15. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Eli, Streetissä sais vetää 25.3/2 runkosella kutosia ja solis kaikille ok.
     
  16. maverick

    maverick Gearhead

    Laitetaan nyt meidän tulevasta autosta vielä faktoja.
    Auto tulee oleen peltiä, ainoastaan konepeitto lasikuitua. Auton lattia kokonaisuudessaan peltiä. Auton etupäänjousitus alkuperäistyylinen ja samoin ohjaus. Alkuperäset "kynnyskotelot" ympäriinsä. Alkuperäinen runko etupäässä. Takapää ainostaan putkimallista tehty, eikä palkista. Sekö tekee autosta putkirunkoauton?? Ihan samanlainen auto olis vaikka takarunko olisi palkista. Ihan samanlailla autoja on tehty tähänkin asti, kori pois ja runko tehään uusiksi oman maun mukaan. Tääkin keskustelu on turhaa kun uuteen sääntökirjaan on muutettu putkimallinen TAKARUNKO on hyväksyttävä, eikä nytkään puhuta putkirunko autosta.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Säännöissä vaadittu Alkuperäinen tai profiilista valmistettu takarunko?
    Onko pohjapellit osa koria/kiinni korissa/helmakoteloissa vai rungossa (+runko kiinni pinnoissa)?
    Eli onko kyseessä yhtenäisen kantavan peltikuoren sisällä olevasta häkistä, vai kantavasta rungosta jossa koripinnat ovat vain somiste?

    Jos profiilipalkista valmistettu takarunko voidaan unohtaa, voidaanko samantien unohtaa alkuperäinen profiilieturunko ja valmistaa se putkesta (helpottaisi monen elämää tilan ja tuentojen suhteen....mutta onko Street vai ”Pro")?
     
  18. dd64

    dd64 Gearhead

    Mikä uusi sääntökirja? Missä nähtävissä? Jos se on vain joillekin jaettu tieto, missä se samat säännöt kaikille on???
     
  19. maverick

    maverick Gearhead

    Ei varmaa viel missään? Oon ymmärtänny et asia just päätetty, eli varmaa kestää hetki niinkuin fyyran jutuis yleensä..
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kuten sanottu jo aiemmin, hiekkalaatikossa voi leikkii kuten haluu ja millä säännöillä haluu. Mut ns. kilpa-autoilussa säännöt pitää löytyä mahdollisimman yksiselitteisesti sääntökirjasta niin että sallitut muutokset ovat kaikkien nähtävissä ja hyödynnnettävissä. Tässä tapauksessa katsastajat ovat mielestäni menetelleet väärin ja toivottavasti vastaavaa ei enää tulevaisuudessa tapahdu.

    Jos muutetaan sääntöjä, tehdään siitä ehdotus joka tulee ryhmäedustajan tietoon, ryhmäedustaja tiedustelee mielilipiteitä ja kommentteja kanssakilpailijoilta ja sellaisiksi aikovilta, sääntövaliokunta käsittelee ja tekee päätöksensä ja jos katsoo hyväksi tulee teksti sääntökirjaan jonka jälkeen uusi sääntö on voimassa. Mikäli näin ei toimita, niin se ei ole reilua autoa sääntökirjan mukaan rakentavia tai kanssakilpailijoita kohtaan. Tai se, että sääntömuutoksia väännetään pienessä piirissä peläten että jos se tulee yleisempään tietoisuuteen ja muillakin on mahdollisuus mielipiteensä ilmaista asia ei mene läpi; suoraan sanottuna paskahousujen toimintaa.

    Jos joitakin haluan syyllistää tällä asialla niin katsastusmiehiä ja sääntövaliokuntaa, onks joku syöny pallit? Kilpailijoiden intressin venyttää ja vaatia toki ymmärrän, mut en puskassa toimimista. Ei olis missään vaiheessa pitänyt olla ylivoimaista kirjata nääkin asiat säntökirjaan jo siitä lähtien kun ensimmäinen tämän kaltainen ratkaisu on hyväksytty.

    Vauhdin kanssahan silläkään ei ole ainakaan negatiivista vaikutusta jos takarunko on neliöputkea pyöreän sijaan, mut jos ryhmien välille halutaan jotain diversiteettiä niin pitää olla asioita jotka ne erottaa toisistaan. Muuten ollaan pian tilanteessa että meillä on vauhdeiltaan samnalaisia rinnakkaisia ryhmiä pilvin pimein joissa on muutama hassu osallistuja. Juho peräänkuulutti niitä uusia kuskeja et mnissä niiden autot on; yhtälailla voi sitten kysyä et montako niistä kymmenestä aktiivista on jatkossa mukana?
     

Kerro tästä muillekin!