street sääntö juttuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja maverick, 27.2.2015.

  1. mätiäinen

    mätiäinen Gearhead

    [​IMG]

    Mul on kohta pyyhkijät :rotfl: tuun Moortilla streettiin mukaan. Umpiot on jo.. onks tää sit eka promod runkoinen streetti. Hemmetin tuulilasi pitää vielä jostain monteosta käydä nyysii...

    Vakavasti ottaen - mun mielestä sääntökirja on se mitä pitää noudattaa ja dätsit. Niikuin kaikissa laeissa - säännöissä on porsaanreikiä mitä voidaan tulkita miten kukin tahtoo, mutta sellaisen tullessa esille pitäisi sääntövaliokunnan kokoontua ja tehdä siitä päätös. Silloin toimittaisin kaikkien kannalta tasapuolisesti.
    Se mikä ulkopuolisena on seurannut tätä keskustelua pistää silmään nä se -että miten sinä Juho ehkä ainoana ryhmän kuskina tiedät mitä tulevassa sääntökirjassa lukee? Eikö tämä aseta ryhmän kuskit eriarvoiseen asemaan?
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Täytyy näin katsojan asemassa sanoa, ettei hirveesti kiinnosta minkämallista tai kokosta putkea jonku streettiauton pohjassa on. Paljon enempi kiinnostaa vaikka se kuka pääsee seiskan puolelle, ajaa uuden oman ennätyksen tai vetää vaikka uudet pohjat koko ryhmälle. Streetti on ollut aina hienoa katsoa ja on hyvä että kehitys menee eteenpäin. Viimeksi kun hiukan jarruteltiin menoa kuutiotuumarajalla 510cid -> 480cid niin tuli sellanen viiden vuoden lama streettihommiin.
     
  3. GS

    GS Gearhead

    Näinhän se toki on katsojan näkökulmasta lyhyellä aikavälillä, mutta ei kai sekään voi olla katsojan näkökulmasta yhdentekevää ajeleeko joku niitä seiskoja vain siksi että sääntökirjalla on pyyhkäisty.....sanonko mitä?
    Eli ihan sama tilanne kuin että kansallislajissamme hiihdossa joillekkin harvoille olisi sallittu täysin vapaa dopingin käyttö, loppujen lykkiessä elovenan voimalla.
    En sitten tiedä kuinka paljon katsojat saisivat siitä kiksejä että kolme neljä ukkoa painaa maisemaaan vapaan dopingin voimalla, muiden tahkotessa sääntöjen mukaan?

    Eiköhän tässä kuitenkin olla ihan samojen kysymysten äärellä, enkä suinkaan usko että se on katsojillekkaan pitkässä juoksussa etu että lajin tasapuolisia kaikkia koskevia sääntöjä ei kunnioiteta?
    Tarkoitan sitä että kuinka paljon sinä katsojana ”nauttisit” siitä että Laukkanen pistäisi Musseensa liipparit, valot ja TS tarrat ikkunaan ja tulisi vetäisemään vitosella alkavan?
    Siinä kohtaa varmasti katsojatkin alkaisivat vaatimaan niitä ”katuautoja”....ja mm.katuautoista löytyviä profiiliapurunkoja?
     
  4. GS

    GS Gearhead

    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot ... e=5582EE88

    Paha, paha....no niin, siinähän ne pyyhkijät jo jökottää ja valotkin sentään jo hommattuna, eli ihan valmis Streetti.... :poff:

    Vitsi, vitsi, eli pientä kevennystä väliin.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Vaikka ei autoa kyseiseen ryhmään rakentaisikaan, niin asiasta voi silti olla oma mielipide. Minun mielestäni muun muassa putkirungossa menee yksi raja "katuauton" ja kilpa-auton välillä. Katuauto on pantu lainausmerkkeihin, sillä mielestäni monikaan nykyään SM-kisoissa esiintyvä street vehje ei enää ole katuauto. Tämäkin toki vain minun mielipiteeni.
     
  6. maverick

    maverick Gearhead

    Olen kuullu "huhua" että putkimallinen takarunko on tulevaisuudessa kirjattu hyväksytyksi myös sääntökirjassa, eli joku on ehkä muistannut korjata asian sinnekin miten on käytännössä menty. Mä taidan olla top street kuskeista ainut joka on niin hölmö että täällä kirjottelee, ei oo hirveesti muita täällä kirjotellu.. Enkä muuten koskaan ole ollut runko asiassa enkä missään muussakan uutta autoa koskevassa asiassa ollut yhteydes katsureihin, mikä jostain syystä on joittenkin mielestä hyvä asia.. Paskahousu vissii kuiteskin. Ainoastaan otettu mallia muista hyväksytyistä autoista. Harmi kun tuli vedettyy vanha auto romuksi, mieluummin olisin sillä jatkannu. Siinähän ei ollu alkuperäseen lattiaan edes koskettu, kun luulin silloin että niin ei saa tehä kun en tajunnu katsureilta ohjeita kysyä, mutta kun katto varikolla muitten autoja niin tajus mikä se oikea Outlaw luokka on. Me tehään kuiteskin tällänen auto ja olen siinä luulossa että tää on mun vika niin tehään kunnolla. Ajetaan sitten missä ajetaan, ei paineita siitä. Se eniten vituttaa asiassa kun tuon julkiseksi automme rakentamisen kuvina yms kääntyy päälaelle. Ei me olla syypäitä jos joku on syypää ja onko tämä väärä suunta mihin street menee tällä hetkellä? Auto oli pakko tehä ja haluttiin tehä niin "hyvä" kun on mahdollista tehdä ja nythän tässä tapahtuu mua kohtaa "oikeusmurha" jos katsurit eivät hyväksykään asioita mitä ovat muille tehneet..
    Tämmönen tilitys tällä kertaa.
     
  7. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    hauska olis kyllä saada toi uus sääntökirja, kun minäkään en tiedä onko tuo meidän auto sääntöjen mukanen ollenkaan.

    ja onhan tuo totta, että jos siel tulevaisuudessa pari autoo ajaa toisiaan vastaan seiskoja niin ei sille lipun hinnalle oikeen tule katetta, ainakaan sm kisoissa.

    miksei ryhmäedustaja ole tietoinen uusista säännoistä??? vaan ainoastaan joku pieni porukka kuljettajia, se lienee jo protestin paikka. kaikilla pitää olla samat mahdollisuudet tehdä näitä kotteroita
     
  8. maverick

    maverick Gearhead

    Ei sieltä varmaa kokonaan uutta sääntökirjaa tule, mutta ehkä sinne on korjattu et putkimallinen takarunko hyväksytty, mikä käytännösä on ollut jo ainakin 5v hyväksytty? Tai sit huhut ei pidä paikkansa ja kaikki on niin kuin ennen. Se ei vissii vaikuta mihinkään vaikka mitä siellä lukis?
    Street on oikee Outlaw ollut aina, pitäiskö se olla niin?
     
  9. GS

    GS Gearhead

    No, sen verran omasta projektista, että itse asiassa ajateltiin päätyä erityisesti takarungon osalta tismalleen samanlaiseen ratkaisuun kuin tässä nyt nähty ja tuota kun viime kesänä FHRA:n suunnalta tiedusteltiin, asia oli yksiselitteinen EI (alkuperäinen tai säännöissä ilmoitettu takarunko siis oltava olemassa+putkirunko kielletty).
    Tämä oli siis viime loppukesää ja minkäänlaista viitettä siitä että säännöt olisivat näiltä osin muuttumassa, ei ainakaan tuolloin tullut esille?
    Eli jos jotakin huhua sääntömuutoksesta on olemassa, niin ilmeisesti FHRA:n suunnassa tästä ei ainakaan kaikilla tasoilla olla tietoisia, mikäli jotain ei ole tapahtunut ihan parina viime kuukautena?

    Ok, voihan tosiaan olla että ”huhua” on ollut ilmassa että profiili/orggis takarunko tulevaisuudessa voitaisiin unohtaa(mikä mm.meille olisi todella hieno juttu), mutta ei tässä itse kyllä uskalla koppaa silpoa/niputtaa ihan pelkkien huhujen perusteella, varsinkin kun ainakin hetki sitten tällaisesta ei FHRA:n suunnalla ollut tietoakaan?
     
  10. maverick

    maverick Gearhead

    Hyvä olis asia tiedottaa jos näin. Me lähettiin tekee riskillä, voihan sitä aina ajaa Super proo streettii katuautollakin..
     
  11. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Siis täh...
    Huhujen mukaan rakennatte autoa...ja "oikeusmurha" jos autoa ei hyväksytä streettiin sääntöjen vastaisena... :eek:
     
  12. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    kyl tää luokka kaipais yhteen hiileen puhaltamista, varikolla meillä on mielestäni hyvä henki (sen mitä siellä viime kesänä kerkesin). kyllä mie uskon että street autot nykyseen kahteen sarjaan tulevaisuudessakin mahtuu, mutta onko ts sitten enempi proo laitteille ja rs enempi katuautoille (power adderit unohdettais jaottelusta?), nää siis ihan omia mietteitäni. kaikkien luokkien välillä pitää myös olla selkeet erot. itse olen mieltäny katuauton semmoseks, millä käydään tarvittaessa vaikka nakkikioskilla tai aakkospaarilla. mutta toki säännöt antaa mahdollisuuden aika toisenlaiseenkin autoon. se, jos perinteiset katuautot jää talliin pölyttymään, saattaa olla kans aika iso menetys sarjalle
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Meidän mielestä Streetin nykysäännöt ovat aivan loistavat, mahdollistaen todella vapaan moottoritekniikan ja näin ollen oikeasti kovaa ajamisen.
    Kun kyse kuitenkin on ”Streetistä”.....luokasta kuitenkin lähimpänä katuautoja (mikä ei suinkaan suoraan tarkoitakkaan ”katuautoa”), on hyvin oleellista että koppa antaa ”toteutukselle” omat rajoituksensa, koska muutenhan ollaan taas siinä Pro Modissa pyyhkijöillä varustettuna.
    Streetin nykysäännöt ovat vain ja ainoastaan se syy miksi mm.me päätimme pistää ”maitorahat” yhteiseen koppaan ja lähteä leikkiin mukaan missä sallitaan tehokkaa tekniikan kehittäminen ja sitä kautta ”Street kopalla” haastavan ajamisen ilman jarrutteluja.
    Mehän ei olla vielä nähty kuin kalpea aavistus siitä mitä tuleman pitää ja toivoa sopii että FHRA pitää nykysäännöt tällaisina ja myös valvoo niitä jotta lajin jatkuvuus ja kehitys oikeasti pääsee sinne mihin nykysäännöt sen sallivat.
    Pientä viilausta sääntöihin varmasti tarvitaan kun vauhdit alkavat lähestymään kutosta, mutta väitän että tästä tulee vielä todella mielenkiintoinen ja nopea....nopealta ainakin näyttävä ja tuntuva luokka/laji kunhan säännöt pidetään mahdollisimman pitkään samoina ja niiden toteutumista myös FHRA:n taholta valvotaan.
     
  14. maverick

    maverick Gearhead

    [/quote]
    Siis täh...
    Huhujen mukaan rakennatte autoa...ja "oikeusmurha" jos autoa ei hyväksytä streettiin sääntöjen vastaisena... :eek:[/quote]

    Huhujen? Ei kun sen mukaan mitä on jo hyväksytty. Oikeusmurha oli heitetty puoli tosissaan mikä ei ehkä tekstistä välittynyt, niin kuin ei mikään mun jutuista. Ei pitäis kirjotella samalla kun tekee muita juttuja niin saa korjailla tekstejä vähän väliä kun huomaa et on kirjotelle pelkkää sontaa.Se on harmi kun sääntökirja ja käytäntö ei kohtaa joka asiassa, eikä esim. Päivitetä kirjaa. Aika moinen show tän sirkuksen ympärillä on overdriven mukaan ainakin muutenkin, eli ei ihme jos tämäkään asia ei ole mennyt ihan niinkuin olis pitänny.
    Street porukalla on hyvä meininki varikolla ja sitä tässä eniten jää kaipaan jos ei keritä mukaan koko kesänä.
     
  15. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    tietty pitkäjänteisyys noissa säännöissä on tärkeää, ja merkittävissä uudistuksissa pitäs olla kunnon siirtymäaika. ja lisäksi ryhmäedustajan kautta pitäs mennä noi sääntöuudistukset/ehdotukset.
    tää street on se paras luokka! tästä koko homma lähti!
     
  16. maverick

    maverick Gearhead

    Näin varmaan pitäis olla. Mut nythän kukaan ei erityisesti ole vissiin ehdottannu tota takarunko muutosta? Semmosia on vaan ruvettu tekemään ja siihen saatu hyväksyntä tai jotain, mikä on minusta ollut hyvä juttu. Helpottaa varmaa kaikkia jos tulevaisuudessa takarungon saa tehtyä pyöreästä putkesta varmaanki.
    Toi Ryhmäedustaja homma ei ole koskaan toiminu, enkä sano et se on Jykän vika. Olen itsekin joskus ollu c-ryhmän edustaja jos muistan oikein?
    Fyyra ei pidä mitään kontaktia edustajaan, eikä kilpailijatkaan ole pääsääntösesti olleet hirveen hyvin juonessa mukana.
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Höpö, höpö.
    Yhtenäinen kardaanitunnelilla varustettu suora peltipohja helmakotelosta helmakoteloon 5cm välein tulppahitsillä/pisteillä kotelon sivuihin kiinni ja vaadittu minimiprofiili takarungon sivulle pohjan alle ja sehän on siinä. Koppa kantaa ja vaadittu takarunko löytyy.
     
  18. maverick

    maverick Gearhead

    No sitten me ajetaan heti toukokuussa Kiikalassa Black List avauskisassa.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No äläs nyt sentään. Ryhmien kokoontumisiahan on pidetty kisojen yhteydessä, Teivon Swapissa yms. aina aika runsailla osaanotoilla ja asioitahan on niissä saatu koottua ja niistä vietyä sitten eteenpäin mun mielestä kohtuu hyvin, erilaisia tekniikkaa koskevia sääntöjuttujakin ja mm. jako TS ja PS ynnä muutakin niin että vaikka toki kaikesssa on kehittämsen varaa niin onhan toi kuvio toiminut.
     
  20. maverick

    maverick Gearhead

    Ok. Mul on ollu vähän eri käsitys asiasta.. Olin vääräs kai? Jykä voi kertoo mikä fiilis itellä ollu? Eikö viime kerta swapis peruttu kun ei ollu kiinnostuneita? Mun käsitys on ettei fyyraa ole kiinnostanut edustajat.
     

Kerro tästä muillekin!