street sääntö juttuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja maverick, 27.2.2015.

  1. tonttu

    tonttu 1st gear

    Streetti sääntöjen mukaan ladaan voi laittaa 3.9 Litrasen nelosen mut ei 2 litrasta vitosta tai kutosta :D
     
  2. jknR

    jknR Gearhead

  3. josu

    josu Gearhead


    Joo 6.003 2jz koneella.nää pojat ei kilpaile vaan ajelee huvikseen yöllä.näistä luvuista voi suomipoika haaveilla vielä vuosikymmeniä
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla ollu jokunen street ryhmässä ajanutta 7.5sek kaarilla ollutta autoa, joilla vuosia on ajeltu kilpaa hyväksytysti.. kaikissa noissa autoissa on putkirunko.. mahdollista omaa runkoa ollu ainoastaan etujousituksen ympärillä muuten kaikki putkihyllystä.. turvallisuutta lisääviä toimia.
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Just näin, ja olosuhteet oman ennätyksen parantamiseen on paljon paremmat FHRA:n kisoissa kuin kadunmiehen päivillä.

    Kyllä se parempi reitti olisi niin, että ensin paljon autoja kisoihin niin sitten niitä vois alkaa jakaa useampaan ryhmään. Muutoin kävisi niin, että katsastetut RS ja TS autot siirtyisivät uuteen ryhmään.

    Kyllä se sama itku ja hammasten kiristely alkaisi pian siinä uudessa "katsastettujen" autojen ryhmässäkin. Vaikka esim. renkaat, jos ei ole rekisteriotteen merkintöjä 80-90-luvun taitteesta niin voi olla vaikea löytää otteen mukaisia pitäviä renkaita, pitäiskö sitten kaikille sallia samat renkaat? Sama koskee muutakin tekniikkaa.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Meil on esimerkiks normi eturenkaat autossa ja muistaakseni kokoa 205/50/15, ja nopeusluokka riittää. Et ainakin noille vauhdeille katurenkaita on tarjolla. Tietty syntinä on "sekarengastus", edessä radialit, takana rätit.

    Se et pari vuotta takaperin päädyttiin nykyiseen ryhmäjakoon johtu FHRA:n kilpailijamäärävaatimuksesta. Sitä ennenhän oli kolme ryhmää jotka useamman vuoden ajoivat kaikki yhdessä. Nähtiin niin, että vaparit eivät olleet "samantasoisina" kilpailukykyisiä ahdettuja vastaan joten jako ahdettuihin ja ahtamattomiin tuntu luonnolliselta, vaikutti et kumpaankin riittäis autoja. Nyt jos tuota vaatimusta ei enää ole, niin ehkä tehty muutos oli jopa tarpeeton?

    Muutenhan noi uudet ryhmät on ikäänku "päällekkäisiä" säännöiltään, moottoria vaihtamalla TS auto sopii RS:sään ja toisinpäin. Se vähä mitä oon ollut katsastusmiesten kanssa tekemisissä, niin olen kuullut että olsi jotain kaavailuja sen suuntaan että olis ns. "oikea street" ryhmä rekisteröidyille ja katsastetuille autoille. Eli kuten West Coast cupissa. Se kaiketi on ollut lähinnä ajatustasoista pohdintaa enkä ite sille välttämättä lämpeä. Ei siksi ettenkö näkis tällasia rehtikatuautoja kivoina, vaan siks et vaikkapa toi meidän automme on kyllä leimattavissa mikäli siltä tuntuu. Rengasleveyksillä joutuu vähän pelaamaan ja taka-akselin lukko on ehkä vähän jäykempää mallia, mut muuten ei oo mitään estettä sen kilvittämiselle. Mä luulen et se ei kuitenkaan oo ehkä se juttu mitä tollasella muutoksella haettais?

    Kaari ja runkorajat on tietty oma juttunsa, ilman kaaria saa ajaa 11.5 sekkaan asti ja turvakaarella sääntökirjan mukaan 11.0 asti. Tosin siinäkin taitaa tarkkaan ottaen ja NHRA-säännön mukaan olla niin, että alkuperäisellä tulipellillä, lattialla jne turvakaari riittää 10.0 aikaan asti, asia mikä myös pitäisi löytyä sääntökirjasta.

    Tämän jälkeen tulee sitten peruskehikko joka riittää 8.5 sekuntiin asti ja alle 10 sekkkaa kulkevissa kehikko on runkokatsastettava kolmen vuoden välein.

    Siitä eteenpäin astuu voimaan kehikoiden osalta SFI säännöstö. Mun SFI kirja on jo aika vanha, mut sen mukaan on tehty meillä oleva 25.5 häkki jolla saa ajaa 7.5 sekuntiin asti. 8.5 sekan häkki on päivitettävissä 7.5 sekunnin häkiksi lisäputkilla.

    Alle 7.5 sekunnin häkeissä tulee sitten vaatimukseksi cromo-putken käyttö. Noita luokituksia on tullut viimevuosina lisää kun on alettu enempi ajaa lujaa vakiokoriin perustuvilla autoilla, ja niitä tuoreimpia mulla ei valitettavasti vielä ole. Silloin ku tota omaa autoa tehtiin niin sen painoisena ei ollut mahdollista tehdä striittisäännön mukaista (eikä kyl muunkaanlaista) runkoa jolla saa ajaa kovempaa kuin 7.5 sekkaa.

    No, sille ei kyl oo ollu mitään tarvettakaan eikä ehkä tulekaan. Mut nykyisten runkomääräysten mukaan sekin on mahdollista, voi tehdä 6.8 sekkaan asti niin että se täyttää tällä hetkellä julkisuudessa olevan sääntökirjan vaatimukset kun paino on alle 1633 kiloa. Vähän veikkaan et näin ei kuitenkaan tuu meillä tapahtumaan, me ollaan n. parisataa kiloa ylipainoisia ja jos jostain syystä rahkeet riittää kovempaan niin sitten tehdään kokonaan uus ja kevyempi auto mikäli motivaatiota riittää.

    Mun mielestä GS:n kirjotus ja perustelut olivat loistavia. Vaikka näist asioista on useinkin väännetty ja väännetään, niin tosiaan ei ainakaan tähän saakka ole varikolla ollut mitään ongelmia yksittäisiä juttuja lukuunottamatta. Toivottavasti tilanne siltä osin säilyy, mut se riippunee pitkälti FHRA:n ratkaisuista.
     
  7. dart69

    dart69 Gearhead

    C-bargen jutusta poimin tälläsen pätkän:

    "turvakaarella sääntökirjan mukaan 11.0 asti. Tosin siinäkin taitaa tarkkaan ottaen ja NHRA-säännön mukaan olla niin, että alkuperäisellä tulipellillä, lattialla jne turvakaari riittää 10.0 aikaan asti, asia mikä myös pitäisi löytyä sääntökirjasta."

    Olisiko tuohon mahdollista saada faktaa. Lähinnä West Coast Cuppia ajatellen...? Jos jälkikasvu haluaa ajelulle (ja haluaahan ne) on tuo täysi turvakehikko vähän epäkäytännöllinen!
     
  8. kede -57

    kede -57 3rd gear

  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tossa pala NHRA:n säännöistä:
    ROLL BAR
    Roll bar mandatory in all cars (including T-tops) running 11.00
    (*7.00) to 11.49 (*7.35), in convertibles running 11.00 (*7.00) to
    13.49 (*8.25), and in all dune-buggy-type vehicles running 12.00
    (*7.50) seconds and slower. Permitted in all cars. See General
    Regulations 4:10, 10:6.
    ROLL CAGE
    Roll cage mandatory in cars running 10.99 (*6.99) or quicker or
    any car exceeding 135 mph. In full-bodied cars, with unaltered
    firewall, floor, and body (from firewall rearward, wheeltubs
    permitted), running between 10.00 (*6.40) and 10.99 (*6.99), roll
    bar permitted in place of roll cage.
     
  10. dart69

    dart69 Gearhead

    Eli NHRA sääntöjen mukaan turvakaari riittäisi. Kysytään nyt vielä yksi turvakaariasia, varmaan kiinnostaa muitakin katuautojen omistajia. Saako pääkaaren poikkiputki olla pulttiliitoksella, ja jos saa, niin minkälainen liitos?
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Siihenkin on meillä katsastuksessa hyväksytty liitostapa.
     
  12. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Noni, kuka oli oikeassa?
    Saako takarunko olla putkea?
     
  14. studio57

    studio57 Gearhead

    uusien ohjeiden mukaan saa olla..
     
  15. dd64

    dd64 Gearhead

    Mä semmosta vaan mietin et mitkä on jatkossa olennaiset erot streetin/outlawn/sps:n välillä?
     
  16. studio57

    studio57 Gearhead

    toivottavasti muitakin kun tuo taka-akselin ylityksen profiili jos aikoja kattoo :)
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    OL:ssa ei kait tarvi olla vilkkuja tai pyyhkijöitä?
    Muuten ainakin omaan silmään näyttää hyvinkin samanlaisilta.
     
  18. maverick

    maverick Gearhead

    Meillä ei oo lasikuitukoria( lasikuitua konepeitto), eikä paina 1000kg (1300kg), Etujousitus/runko orginal style, korin mittasuhteet alkuperäset, ei saa ajaa metanolilla, Putkirunko ei oo sallittu.
    Se että metrin matka rungosta saa olla nyt palkin sijasta putkeakin, niin muuttaa autot yhtäkkiä Ihan muuksi kuin ennen, ei kai näin?
     
  19. triniemi

    triniemi Gearhead

    Streetissä DOT-renkaat ja auton paino menee koneen koon mukaan. Metanoli kielletty Streetissä. Sit esim. veekasia ei voi tunkea euroauton koppaan streetissä jos se on alunperin ollu suoralla nelosella.
     
  20. tonttu

    tonttu 1st gear

    kasin voi uusilla säännöilla laittaa jos lukee otteessa.
     

Kerro tästä muillekin!