street sääntö juttuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja maverick, 27.2.2015.

  1. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    tyhmä kysyy ,, et onko tiettyä tehorajaa järkevää katuautoissa etes ylittää,kun tuntuu ne tehot olevan nyt kovassa huudossa,eli onko siitä voimasta enää tietyn rajan ylitettyään enää etes mitään hyötyä.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei siit kaiketi oo. Tehoihinsa nähdenhän noi katuautot kulkee enimmäkseen todella huonosti. Meillä ei kylläkään oo ollut millään tavalla järjestelmällistä toi kilpa-autoilu vaan ollaan lähinnä vaan ajeltu. Mut kun olosuhteet vaihtelee kisasta toiseen ja lähtöjä ei niin kauheesti tuu, niin sellasen optimin löytäminen edes motin osalta ei oo kovin yksinkertaista. Alustasta sittenh puhumattakaan.
     
  3. maverick

    maverick Gearhead

  4. superbird

    superbird Gearhead

    Mista noin paattelit? En todellakaan, luokkia on ihan riittavasti vahille autoille. Minun kuvissa esiintyvat ovat kaikki leimattavissa taalla liikenteeseen, ei ongelmaa. Ongelmana Suomessa on trafi, turhaa niohotusta koneiden koosta, tehosta ym. Ei se teho tee autoa vaaralliseksi vaikka sita olisi 3000 heppaa.

    Kylla on itkua. Kun on todettu ettei putken muoto muuta asiaa, korkeintaan lisaa turvallisuutta niin silti vastustetaan.
     
  5. superbird

    superbird Gearhead

  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mulle jäänyt jotenkin epäselväks et mtien se putken muoto lisää turvallisuutta? Mä muistan joskus lukeneeni et joillain prostokkihemmoillakin olis ollut halua käyttää suorakaideputea joissain rakenteissa mut niissä se ei ollut sallittua. Veikkaan et tutoatnoautoissakin olis pyöreetä putkee prässättyjen sijaan jos sillä saatais erityisesti jotain etuja. Tai et SFI suosittelis pyöreen putken käyttämistä suorakaiteenmuotosen sijaan kun monissa rakenteissa kummankin käyttö on sallittua?
    Ja tää sit siis teoreettista spekulointia eikä mikään "neliöpalkki takas"-liike.
     
  7. studio57

    studio57 Gearhead

    oma arviointini tuosta putkiasiasta on se että hitsattavia saumoja vähemmän
     
  8. pile

    pile Gearhead

    Hitsi sauma ei ratkaisevasti heikennä tuollaista rakennetta ku on vaan hitsari kysees eikä räkiä.nräkiä.nythän on kysees muotiilmiö tuon perän teon kans.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead


    Eiköhän nuo kiinnitykset tarkoita rungossa olevia kiinityspaikkoja, ei koneenkorvallisia......vai mistä löytyy korvalliset esim. Challegeriin jossa on bemarin turbodiiselikiuvas? Eihän noissa streettivehkeissä ole missään alkup kiinitysmetodia käytössä.
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead



    Mitä ideaa siinä enää on kun romuihin saa jo valita vierasmerkkisen moottorin, kunhan tuo pyhä pyttymäärä vaan ei ylity? Aivan persesääntöjäänne ja pelkkää vittuilua tuolanen. Tiedetään kyllä miksi tuota sääntöä ei uskallaleta poistaa. 8)
    Sillä, että jotain pikkukorollaa ei saa leimattua 2jz:lle tms. Ei selitä mitään. Mietippäs kun siviilissä voi leimata esim. C kadetin jollain bemarin pikkukutosella, mutta streettikilpaan taas ei kutoskadetilla ole mitään asiaa? Nuo streettisäännöt on menny niin ulapalle, että se pitäsi nyt jo olla yks ja sama mikä koppa on käytössä/ syl. Määrällä ei olisi merkitystä. Tällä tapaa tulisi varmasti paljon uusia kuskeja erikoisilla ja varsinkin yleisöä kiinnostavilla autoilla ajamaan.... Ja tämä vain sillä, että nykytekniikalla olisi mahdollista ajaa korissa kuin korissa. Nykykilpurit on puuduttavan muovisen näköisiä huussinoven kiiloja, jotka eivät yleisöä ehkä kiinnosta kovinkaan paljoa.
    Sallimalla vapaasti esim. Kutoskoneet vanhoissa autoissa joissa ei ole sellaisia ollut, saataisiin ratalle ehkä muutama vanhantyylin autokin. Kaikilla kun ei varaa hankkia nykytekniikalle nykyistensääntöjen hyväksymä koppavaihtoehto.
    Samalla metodilla saataisiin vanhat kilpurit ratalle, kun vaihtamalla kilpailukykyinen tekniikka, hommassa olisi taas jotain ideaakin.
    Juu, kyllähän nelosellakin kulkee, mutta vaikuttaa siltä, että nelosen aika on mennyt jo. Kutosmiehet menevät menojaan ja joskus jopa romut pysyvät nipussa melkein koko vkl ajan.
    Pallo päättäjillä, muuttakaa sääntö .
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Näit on vuosien varrella nähty vino pino et jos toi ois noin ni kyl mää sitte ajaisin.., paskan marjat; ne jotka ajaa, ne ajaa oli säännöt mitkä tahnasa ja haaveilijat hissaa kintaaseen jatkossakin.
     
  12. -TH-

    -TH- Gearhead



    Niinhän ne ajavatkin, välittämättä tai venyttämällä niitä sääntöjä. Eikös tämän topikin aihe ollut juurikin se että jotkut eivät tunne olevan samalla viivalla vaikka pyhäkirja olisi oltava kaikille sama? Erikoista tuo putkijuttu, onhan tuo ollut tiedossa ennen tätäkin uudistusta.
    Bargellahan on sinänsä asiat hyvin, että tarvittaessa voit sen tojotan kutosen laittaa keulaan? :poff:


    No , leikkihän tämä vaan. Tehkää herroille mieliksi ja etsikää sopiva koppa ,niin ei tarvia kynsin ja hampain pitää tuosta tärkeästä säännöstä joka vuosi kiinni.


    Edit: aihe olikin yleisesti sääntöjen ruotimista, jotenkin huomioin tuon minkä mainitsin.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Lähinnä sitä tarkoitin et ihmiset jotka keksii syitä miks ne ie nyt aja, keksivät niitä jatkossakin. Aika paljon on asioita höllennetty ja seurauksena on pitänyt olla valtava tungos, esimerkiks mottikokojen vapauttaminen, ilokaasun salliminen jne., mut jostain syystä vaan on vielä ainakin varikkotilat riittäneet. Ite näkisin striittiautot mielellään katukelpoisina ja rekisteröitävissä olevina, mut kovasti on vallalla toisenlaistakin mielipidettä. Ei sinänsä kaada mun maailmaani mitä ne säännöt on, kunhan asiat valmistellaan ja tehdään avoimesti, eli joku tehköön muutosesityksen, siitä tiedotetaan kuljettajia kommentointia varten, sit FHRA tekee päätöksen ja se kirjataan sääntökirjaan.
     
  14. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    katuauto on auto jolla ajetaan kadulla, joskus radallakin. mielestäni.

    toisaalta nyt voi tehdä aikas monenlaisen kilpurin "putkirungolla" esim. 4*4 audin takavetoisena linkeilä, jne. koneenkin voi jo valita aika vapaasti. siinä mielessä hyvät säännöt, jos uutta kilpuria suunnittelis.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Toi sääntöhän on jo muutettu, kadetissa saa olla vaikka v8 jos se on leimattu sillä.
     
  16. -TH-

    -TH- Gearhead


    Juuri tuon takia se sääntö onkin turha, ei ole mitään järkeä leimata autoa jollain erikoiskoneella , koska sitten sen vasta saisi kilpailuun. Varsinkin kun kilpailussa ei pidetä lappuja autoissa, ei vaadita katsastusta, rekisteröintiä. Mitäpä luulet moniko noista "sallituista" kilpureista olisi leimattavissa noilla koneilla? Eli rautalangasta: kaksi samanlaista autoa, toinen leimattu joskus erikoisluvilla esim. Kutoskoneelle ja toinen jossa orkkis pikkupata.
    Toinen kelpaa viivalle, mutta toinen ei , kun ei ole joskus leimattu isommalle, vaikka teknisesti olisikin vastaava. On tämä hienoa,vain suomessa.
    Mitenkähän muuten on, kelpaako ulkomailta tuotu ja siellä esim. Kasille leimattu auto streettiin suomessa?
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei muutakuin street-kuskeihin yhteyttä, heille esittämään asian miten se olisi mielestäsi parempi ja sen jälkeen sääntökokousta pitämään.

    Turha tuosta on sen enempää kiukutella.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Sääntökirjassa lukee: "Renkaiden nopeusluokitus vastattava vähintään auton saavuttamaa loppunopeutta."

    Aika hankala löytää 3.5" vanteelle rengasta jonka nopeusluokitus olis edes yli 190 ja kantavuutta olis tarpeeksi.

    Sitten kuitenkin saa laittaa front runnerin jolla ei ole nopeusluokitusta. Sama koskee myös takarenkaita, ei katuslikseissä ole mitään nopeusluokitusta ja niillä ei saa sen takia ajaa kovaa pitkiä matkoja.
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tolleehan se vaan menee. Muistan ku meilläkii loppunopeudes 240 ylityksen jälkee ei virallisesti enää kelvannu tohon 240 asti nopeusluokitellut oikeat uudehkot renkaat eli Micheliinit nii eteekii vaihtu sit halvat käytetyt ikivanhat Mikki Tomssonin frontrunnerit jotka onneks sit kuitenkii kesti viel ajamist räjähtämättä :rotfl:
     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onko mihinkään listattu ikinä sitä "epävirallista" listaa niistä sääntökohdista mitä ei todellisuudessa tarvitse noudattaa? Omaani kun rakentelen ja käynyt tutustumassa joihinkin autoihin niin on selvinnyt että ihan kaikki säännöt ei ole tarkoitettu noudatettavaksi. Vai onko helpompi vain käydä tutustumassa mahdollisimman moneen street autoon ja kerätä itselleen muistin sopukoihin kaikki asiat mitkä on ns turhia. Ainakin osa niistä on aivan ymmärrettäviäkin mutta keltanokalle aiheuttaa hämmennystä kun huomaa ettei sitä sääntökirjaa kannatakaan ihan orjallisesti rittää noudattaa...
     

Kerro tästä muillekin!