street sääntö juttuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja maverick, 27.2.2015.

  1. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    jokaisen kannattais joka talvena lukee se uusin sääntökirja versio läpi kun ilmestyy. tietty jos siihen kaikkee uutta kivaa on keksitty, niin aika kiire on ehtiä hyödyntää joka pykälää kevääksi
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mitkä tälläiet kohdat on mitä ei tarvitse noudattaa?
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No esim. toi edellä mainittu rengasasia. Nopeusluokitus pitää olla, mutta ei tarvi olla front runnereissa eikä katuslikseissä.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Oliskohan front runnereiden idea siinä kun niissä ei kauheesti oo teräksiä niin niiden paino on mitätön joten nopeusluokka on aika suuri. Joku raja niissäkin on koska ne ei kelpaa "land speed record" kisoihin. Eagle tekee "land speed" eturenkaita ja niissä on luokitus max 300mph.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toi nyt on aika selkeää että kiihdytyskäyttöön tehdyt renkaat on sallittuja, ellei ole rajoitettu jotain malleja pois.

    Oliko jotain muita sääntöjä mitä ei tartte noudattaa?
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei säänöissä kyllä sais olla mitään sellasta jonka "pitäis olla aika selkeetä", vaan ne kyllä tulis kirjata sääntökirjaan. Muistelen että jossain vaiheessa siellä luki että front runnerit sallittu, mut en oo viimeaikoina tutkiskellut. Nyt kaiketi sääntökirjasta löytyy kutakuinkin ne sallitut muutokset jotka katsastuksessakin hyväksytään, mutta ne on kirjattu sinne vasta viime vuonna vaikka olivat katsurien hyväksymää käytäntöä jo pidemmän aikaa. Asian täytyy olla niin että säännöt joita noudatetaan löytyvät sääntökirjasta, muuten asetetaan autoja rakentavat erilaiseen asemaan niiden kanssa jotka ovat hyvää pataa katsurien kanssa ja niiden jotka lukevat ohjeensa sääntökirjasta. Se on väärin jo senkin kannalta, että katsastusmiesten tarkoitus ei ole tehdä sääntöjä vaan valvoa niiden noudattamista. Säännöissä on aina muitakin kun teknisiä puolia, myös politiikkaa ja ryhmien erotteluun liittyviä asioita, joissa on intressejä myös muilta kun puhtaalti tekniseltä kannalta. Toivottavasti nämä asiat jatkossa hoituvat protokollan mukaan, ja toivottavasti siitä että niin ei asia välillä ollut ei aiheuta liian syviä vaurioita.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mutta kun niiden nopeusluokka ei ole suuri.

    "Mickey Thompson produced dot tire without a speed rating has a max highway speed of 85 mph"

    Mutta sehän tietysti kestää tuollaisen muutaman sekunnin "ylinopeuden".

    Kyllä se kestää hyvin muutaman sekunnin ylinopeuden korkeammalle jatkuvalle nopeudelle mitoitettu tavallinen rengas. Renkaan lämpeneminen on se joka aiheuttaa ongelmia.

    Ja oliko niin, että tämä nopeusluokitus on vain FHRA:n säännöissä, ei NHRA?
     
  8. GS

    GS Gearhead

    mm.”Putkirungon” määritelmä ja tarkennus+rajanveto olisi tietenkin mukava saada sääntökirjaan.
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    En halua tarkkaan listata mitä olen nähnyt koska en halua ajaa ketään sellaiseen tilanteeseen että aikaisemmin hyväksytty minun vuokseni tulisi muutettavaksi sääntöjen mukaiseksi. Ajatukseni kun on kokeilla lajia enkä edes kuvittele pärjääväni edes keskikastin autoille/kuskelle joten kateuden vuoksi nuo ei minua kiinnosta.

    Lähinnä vain siksi ettei tulisi tehtyä turhia muutoksia kruising rekeen vain siksi että se lukee säännöissä mutta kuitenkaan noitä ei tarvitse noudattaa.
    Tuo rengasasia oli yksi, selvisi kun aloin kysellä mistä saisin front runnerit. Pari turvallisuusasiaa on tullut myös esiin, toisen toteutan joka tapauksessa autooni jotta nilkat säilyy ehjänä, mutta toisesta luistan koska en itsekään ymmärrä säännön mielekkyyttä. Lisäksi on alustaan ja moottoriin läheisesti liittyviä asioita selvinnyt jotka tuskin koskettaa minua kun autoni on pääosin kadulle kuitenkin tarkoitettu.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Jo on rakentelu varmalla pohjalla....

    Vois olla hyvö aika sääntövaliokunnan ja katsastuksen hieman alkaa tutkimaan toimintatapojaan.


    Mihin niitä sääntöjä tarvitaan jos niitä ei noudateta?
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Kyse taitaa paljolti olla myös tulkinnoista, eli säännöt antavat tällä hetkellä ehkä vähän enemmän vapautta kuin
    miten niiden on alunperin ajateltu antavan.
    Se on toki selvä että tarvitaan myös tarkempaa valvontaa, jotta spekulaatioilta ja keskinäiseltä ”kyräilyltä” vältytään (tämä kuitenkin pitkässä juoksussa näivettää koko lajin sisältäpäin).
    Eli jos sääntörikkomuksia on, niin niihin pitää kattojärjestön myös uskaltaa puuttua ja viheltää niiltä osin peli heti poikki.
    Muuten tästä lähtee sellainen lumipalloefeki liikkeelle, että käytännössä koko sääntökirjaa ei tarvita lainkaan ja muutaman vuoden kuluttua radalla pyörii vain muutama ukko pro modilla missä on pyyhkijät....jos on enään sitten niitäkään.
    Eli se että" joku muu saa tehdä näin” tai että ”näin ne on tehty muillakin”, ei saaa ylittää sääntökirjaa, mutta sen valvominen ei pitäisi kuulua kilpailijoille itselleen, vaan kattojärjestölle.
    Nykyiset säännöt kuitenkin antavat todella vapaat kädet rakentelun suhteen ja paljonkin vapaammat kuin miltä voi sääntöjä pintapuolisesti tarkastellen ymmärtää, joten tästä syystä ”pinnan alla” tuntuu myös olevan se käsitys että sääntökirjaa ei noudateta enään lainkaan.
    Näin se ei ihan kuitenkaan ole, vaan nykysäännöt todellakin sallivat varsin nopean auton rakentamisen, joka sinällään on vain positiivista.
    Ehkä kuitenkin tarvittaisiin se yksi Street luokka lisää, jossa kyse olisi todellisesta Streetistä niin että koneen koko ja ahtmet olisivat otteessa ja leima paperissa, mutta ei muuten mitään ”historic street:iä”.
    Top Streetille on todellakin aito tilaus ja nykysäännöt itsessään ovat ihan ok, lisättynä tarvittavin sääntökirjan tarkennuksin ja edes jonkinlaisella sääntöjen valvonnalla lisättynä.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä olettaisin et se top streetin aito tilaus tullaan näkemään vasta muutaman vuoden päästä. Jos sellaseen lähtis tekemään autoa joita kait ainakin kolme tällä hetkellä on rakenteilla, niin ainakin ite pyrkisin tekemään laitteen sellaseks et se olis helposti sitte muutettavissa "oikeeks" kilpa-autoks. Meinaan tollasella vehkeellä jonka säännöt on puhtaasti kansalliset, ei sitten streettiryhmien ulkopuolella oikeen mitään tee, eikä sillä ole oikeen mitään arvoa. Tuleeks sit niit enempikin, aika näyttää, mut mielenkiintosinta ehkä on se mitä tapahtuu noille "kompromisseille".
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    En tiedä mitä varusteita tai jotain muuta nyt puuttuu ja keneltä? Turbiinin ja laatikon räjähdyssuojat on meillä ainakin kunnossa.

    Rengasasiassa nyt ei kauheesti oo epäselviä tulkintoja kun sääntökirjassa lukee että front runnerit sallittu.
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Me olemme kuitenkin liikkeellä jenkkien Street Outlaw / Street Radial sääntöpohjalla, eli auto rakennetaan siltä pohjalta johon sitten kotimaan Top Street tuo vain jotkin mausteet.
    Eli vaikka mm.nyt ei niitä orggis takarunkoja tarvitse enään ollakkaan, niin tuohon meidän laitokseen ne tulee.
    Iskaritornit taas poistettiin (kantavat sisälokasuojat”) kansallisten sääntöjen sen salliessa huollon helpottamiseksi, mutta jotka ovat tarvittaessa helppo lisätä jos täälläkin otetaan jossain kohtaa käyttöön nuo ”kansainväliset” Street Outlaw/Radial Streettisäännöt. Kutonen kuitenkin meidänkin tavoitteena, joten rungon..sori ”kehikon”+korin kanssa ei ole eroavaisuuksia tämän hetken jenkkilän uusimpien Street Radial "4geenisten" kanssa.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    No joo, mun käsitykseni katuautosta on ehkä vähän toinen mut se lienee oma ongelmani, vaikka jonniverran se koekmuksen perusteella jotain muitakin on häirinnyt. Uutta autoo ei olla rakentamassa ja jos käy niin et saavutetaan toi runkoraja nykyisellä niin ei kyl ruveta ajelee nopeempia vastaan heads up bräkettiä "eri indeksillä". Mut siihen on toki vielä matkaa.
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Auotohan on ”katuauto” vasta kun se on katuauto, eli voimassa oleva leima paperissa ja muutokset otteessa (tai näin me se on ymmärretty).
    Street luokan kilpuri se on kun se täyttää FHRA:n sääntökirjan ko.luokan säännöt, eli kysehän ei kaiketi kuulukkaan olla ”katuautosta”, vaan nimenomaan puhtaasta kilpurista jonka ”vauhdin rajoitteista” osa on poimittu
    street/katuautoista.
    Loppujen lopuksi se miksi mm.me aloitimme tämän oman street projektin, johtuu juurikin ko.luokan varsin vapaasta rakentamisesta, eikä puhettakaan mistään jarruttelusta, vaan mennään se mitä laitteet sallii.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niinno, edellä kerrotun mukan säännöt on muovautuneet siihen missä ne nyt ovat, eikä siinä mitään. Jos se laite sattuu menemään sen mitä runkoleima antaa myöten, ni sit joko jarrutellaan tai ei ajeta. Meidän autolla se raja on 7.5 sekunnissa, johon toki on vielä matkaa.
    Joo, meidän auto on ens kesänä katuauto. Kisarenkaita ei leimaan saa, mut muun kyllä.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Tuon identtinen kaksoisveli on täällä parasta aikaa syntymässä ja tiedä nyt sitten saisiko leimaan jos maksaisi verot kopasta? Ei kuitenkaan tarkoituskaan rakentaa enään ”katuautoa”, vaan Street luokan kilpuri:
    http://www.kosmotorsports.com/buildup1.htm
     
  19. TATU

    TATU Gearhead

    Törmäsin tälläseen käytyäni katsomassa omien autojeni tietoja trafin sähkösessä tietokannassa, yhdestä autosta puuttui alustamuutokset jotka löytyy paperiotteesta kokonaan(mm.lehtijousien vaihto kierrejousiin,säädettävyys). Kävin lähi konttorilla katsastus setää moikkaamassa ja katsottiin niiden omasta tietokannasta niin sieltä löytyi tiedot. Eli pointtina miten katuauto kapinoissa(jos ajaa esim.b luokkaa)katsotaan että auto on leimassa, muutokset otteessa(esim.4-linkki)katsotaan? Ei riitä että pyytää paperiotteen konttorilta kun siinäkään ei välttämättä näy kaikki.
    Kannattaa käydä vilkaseen oman auton tiedot, löytyykö kaikki muutokset mitkä vaivalla on sinne saanut puhutt... ei kun katsastettua.
     
  20. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos olet FHRA:n katuautokisoihin osallistumassa niin auton ei tarvitse olla leimassa joten sitä rekisteriotettakaan ei tarvitse muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Kannattaa lukaista FHRA:n sääntökirja.
     

Kerro tästä muillekin!