Street sääntömuutosehdotus, C&D yhteen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja vipottaja, 11.9.2009.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kannanottoa kaivataan nykyisiltä ja tulevilta kilpailijoilta, miksei muiltakin?

    Tossa muutamana viimekautena on sekä FHRA:ssa, että WCC:ssä ollut kohtuu laihasti osallistujia sekä street C:ssä, että Street D:ssä, ja niitä on käytännössä ajettu kisoissa yhdessä. Street cupissa, jos kisassa ei ole vaadittua viittä autoa luokassa se yhdistetään johonkin toiseen luokkaan. Samaten jos luokalle ei saada kesän aikana Streetcupissa vähintään kolmea kilpailua, sekä vähintään kymmentä eri osallistujaa ei cup sijoituksia jaeta. Kun kilpailijat itsekin ovat todenneet suuremmat kaaviot mielekkäämmiksi, on joidenkin kuljettajien keskuudessa herännyt ajatuksia, että "jotain tarttis tehdä". Vaihtoehdoiks tässä vaiheessa olis ajateltu, että (kaikki painot ovat kulljettajan kanssa):

    1) Jatketaan nykysäännöillä kahdella erillisellä luokalla, eli karkeesti C 244cid - 410 cid, minimipaino 1250 kg ja +25 kg ahdin, +25 kg EFI ja +25 kg 12.5" ylittävältä renkaan kulutuspinnan leveydeltä / alkava tuuma, vain roots ahtimet sallittu. Ja D, maksimitilavuus 480 cu in, minimipaino 1400kg +25 kg / ahdin, +25kg EFI ja +25kg 14.5" ylittävältä renkaan kulutuspinnan leveydeltä / alkava tuuma. Noita sitten tarpeen vaatiessa yhdistetään kuten aiemminkin.

    2) Muutetaan sääntöjä niin, että C ja D ajais jatkossa yhdessä, samassa yhteydessä salllittais myös nykyistä suurempien vapaastihengittävien moottorien käyttö ja auton paino sidottaisiin suoraan moottoritilavuuteen.
    Vaikapa tuolta pohjalta: Eli nykyinen C:n alarajahan on kuutiotuumailuissa 244 cid, eli neljä litraa, joka samalla on B:n yläraja, ja B:n minimipaino 1050 kg. Siitä lähettäis nostamaan auton paino 1.5 kg per 244 cid ylittävä kuutiotuuma. Tällöin vanhan C:n ylärajan 6 litraa, eli 367 cid painoksi tulisi 1234.5 kiloa, eli 16.5 kiloa vähemmän kuin entinen 1250 kg minimipaino. Viime vuonna nostettu C:n ylärajan 410:n taas painaisi 1299 kiloa, ja D:n nykyinen yläraja 480 cid 1404 kiloa nykyisen 1400:n sijaan. Vastaavasti vaikkapa 540 kokoisella moottorilla olevan minimipaino olis 1494 kg, ja 600 cid 1584. Centrifugaali- ja turboahdettujen tilavuusyläraja säilyis 480 cid, ja samaten vanhat lisäpainot, ahdin +25 kg, EFI/sheet metal imusarja +25 kg ja pieni muutos rengasleveyteen, eli jatkossa yli 14.5" nimellisleveydestä 25kg alkavalta tuumalta.

    3) Edellisen kaltainen malli niin, että minimipaino 367 cid asti olis 1200 kiloa nykyisen 1250:n sijaan, ja sen ylittävältä kuutiotuumalta 2 kg lisäpainoa. Tällöin 410 cid painaisi 1286 kg, 480 cid 1426 kg, 540 cid 1546 kg ja 600 cid 1666 kg. Centrifugaali- ja turboahdettujen tilavuusyläraja säilyis tässäkin 480 cid, ja samaten vanhat lisäpainot, ahdin +25 kg, EFI/sheet metal imusarja +25 kg ja jatkossa renkaan yli 14.5" nimellisleveydestä 25kg alkavalta tuumalta.

    Tässä vaiheessa olis tarkoitus päättää, lähdetäänkö sääntövaliokunnalle muutosta esittämään, pääpaino joko ajavien ja tulevien kuljettajien mielipiteillä. Vastauksen toivottais yksityisviestiä DS325:lle, josta selviäis minkä ehdotuksen kannalla eniten olisi, kilpailunumero tai kalusto jolla tulossa ajamaan tulevilla kausilla, jos sellasia suunnitelmia on.

    Takaraja vastauksille on 17.09.2009 klo 24 jonka jälkeen Luigi vetää vastaukset yhteen, ja sen tuloksen perusteella sitten toimittais joko vaihtoehdon 1), 2) tai 3) pohjalta.

    Mikäli tulos olis vaihtoehto 2 tai 3, siinä jäis sitten vielä vajaa viikko aikaa tarkentaa ja hioa esitystä, ja vielä pikaisesti kantaa ottaneille yksityisviestein sanomaan joko jaa tai ei sen puolesta tehdäänkö esitys 26.09 FHRA:lle kilpailijapalaverissa.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi topicci nyt oli vähän omavaltasesti tehty, mut teinpä kuitenkin ihan selkeyden vuoks kun ei kukaan muukaan tehnyt. Kyseessä kuitenkin sen verran tärkeä asia, että se anasaitsee oman näkyvän otsikon. Mun oma haave olis, et jos joko 2 tai 3 vaihtoehto sais jalansijaa, siitä voitais myöhemmin tarvittaessa lohkasta noi cetrifugaali ja turboahdetut erikseen, sekä ottaa mukaan vielä ilokaasutetut max 480 cu in streetsääntöjen mukaiset autot.
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Laitanpa tästä sit jossain vaiheessa Luigillekin yv:nä oman vastauksen mut vastaillaas alkuun jo tännekin eli oon vaihtoehto 2:n kannalla.

    Mutta sellanen pikku pointti vielä että ehdottasin sitte tavalla tai toisella tota REE:ssä sallittujen kuutioiden lisäystä riippumatta siitä mennääks naimisiin CEE:n kanssa vai ei eli toihan on kuitenkin hiukka kaks vielä eri asiaa.
    Ja siinä tapauksessa sitte hiukka samalla linjalla eli kun REE:n nykynen minimipaino on 1400 kg niin siellä sit myös aina 1,5kg/cid siihen lisää 480 cid ylittävästä koneenkoosta.

    Eli ens sijasesti haettais tilannetta yhdistää noi luokat mut mikäli jostain syystä se ei toimi niin sit lisää vapautta ja sitä kautta kuitenkin mahdollisesti uutta kalustoa mahdollistava muutos vaikka vaan pelkkään REE Ryhmään.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Juu samalla kannalla ton suhteen , että jos ei tuu tollasta yhdistymistä, niin kuutiorajaa ylös. Mut sillekin jää sit viikko spekuleerausvaraa.
     
  5. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kumpis on lähempänä muualla ajettavia katusääntöjä, 2 vai 3? Esim. Ruotsin, USAn, Englannin? Vaihtoehto 1 on selkeä Suomispecial only.

    Mun mielestä suunta on ainakin oikea 2 tai 3 vaihtoehdolla, vaikka en oo streettiä ajanukkaan, eikä ihan lähitulevaisuudessa ole suunnitelmissakaan. Mutta eihän sitä tiedä vaikka joskus?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noista ulkomaiden säännöistä tiedä oikeen mitään, säännöt ei oo Ruotsissa eikä jnekeissä mitenkään vlatakunnallisia, vaan kullakin kisajärjestäjällä tahtoo olla omat sääntönsä. Sitte kun noi rakentelusäädökset vielä on teiliikenteen osaltakin ihan erilaiset, ni se tekee oman luonteenpiirteensä. Ja vielä lisäks, ni pitäis kuitenkin säilyttäää nykyisten sääntöjen mukaisten autojen osallistuminen vähintäänkin kutakuinkin yhtä mielekkkään kuin se on ollut tähän saakka, et en tiedä onko jonkun ruotsalaisen tai jenkkiläisen sääntöjen apinointi niin kauheen viisasta. Niillä on yleensä luokkiakin reippaasti enemmän kun meillä. Tokihan tuolla viimekertasessa Power Street Finals Reuninonissa jossa mekin käytiin, oli vain kaks luokkaa, ja mitä mainioimmat säännöt. 1. vapaat säännöt, kutakuinkni samat painorajoiltaan kun meillä OL:ssä, mutta useemmanlaatuset teholisääjät sallittuja samassa vehkeessä, eikä "pelleautoja", eli mainoksia. Ja 2., vaan yhentyyppiset teholisääjät, orkkis tai korvausetuakselisto sekä minimipaino 1591 kiloa. Renkaat jne. oli kummassakin vapaat, ja järjestäjän vapaasti pääteltävissä onko laite "katuauto" vai ei. Käytännössä se raja kulki jossain meidän OL:n ja Pro Modin välissä. :rotfl:
     
  7. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Burnikset tulisi vetää linjan yli ja pitkälle.Tolaset 5 metrin homosteluburnikset on aivan turhat eikä näytä miltään.Tähän muutosta.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ensimmäisenä en lähtis burnista muuttelee, ianakaan noissa alastaron kisoissa. noilla lentokentillä se vois pidon kannalta olla paìkallaankin? Kuitenkin "pro burnis" kestää pakitteluineen ja steitsauksineen reippaasti kauemmin kun tavallinen = vähemmän lähtöjä.
     
  9. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    ainakin pudasjärvellä toi pitkä burnis oli sallittu kaikille
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo. Johtui vissiin siitä, että lyhykäisissä ne autot kääntyi heti poikittain?
     
  11. jt

    jt 3rd gear

    Noista rengashommeleista vielä.Kun me ollaan nyt ajettu 16,5 tuumaa leveillä renkailla,niin saatais siitä 50 kg punttia lisää.Saman verran lisäpainoa saa kahdesta turbosta,vaikutus suorituskykyyn on varmaankin jotenkin samankaltainen ? Nelilinkkisysteemeistä on varmaan enemmän hyötyä,kuin leveistä renkaista,mutta niistä ei rangaista mitenkään.Onhan noita leveillä renkailla ajaneita muitakin Kerola,Siironen,Mattfolk,Nyberg nyt ainakin heti tuli mieleen.Tollaisella 454 vaparilla,kuin meillä on ei noitten sääntömuutosten jälkeen ole paljon mahkuja menestyä.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi renkasjuttu tai siis siinä rajan pudottaminen alaspäin tuli kai C:n puolelta mut olis se sallittu max. leveys sit mikä oliskaan niin eikös siinä riittäs vaan kerta "rangastus" eli 25 kg punttia on ne sit tuuman, kaks tai kolme yli sen rajan.

    Ja ei muuta kuin laihikselle sit vaan kun tolla uudella sydeemillähän 454 koneisen minimipaino luokkaan ilmanlisäpuntteja sallitulla varustuksella olis sit 1365 kg eli pikku jelppiähän ne vaan sais nekin kun nykysin painivat samassa 1400 kg painoluokassa 480 pintaan rakennetuilla koneilla olevien autojen kanssa.
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Musta noi jutut vaikuttaa ohan OKlta lukuunottamatta tota rengassääntöä. Mä pitäisin rengasleveudet entisillään ihan vaan turvallisuusnäkökannalta. Kyllä tehokas auto liian kapeilla renkailla on aina riski niin auton kuljettajalle kuin naapuriradalla olijallekin.

    Ehdotukseni siis on, että rengasleveydet pidetään entisen kaltaisina.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    FHRA:n kisoissa sekä Kalajoella että Pudasjärvellä on pitkät burnikset sallittu kaikille kilpailuryhmille, myös katuautoille. Harva vaan tuntui tätä vapautta käyttävän hyväkseen.
     
  15. Ck

    Ck Gearhead

    Eipä ollu tuokaan tiedossa. Mut ei haittaa, en mä sitä kumiuraa kuitenkaan suoraks saisi. :rotfl:
     
  16. 65 chevelle

    65 chevelle 1st gear

    kannatetaan..
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Mut ei toi sitä tarkota että olis pakko käyttää max 14.5" kumeja?
     
  18. mafo

    mafo 3rd gear

    pieni tarkennus kiitos,
    puhutaanko nyt renkaan kosketuspinnan leveydestä vai numeroista joka
    lukee sivussa?
    esim. 10.5w slicksit joka on jotain muuta kuin 10,5 leveitä mutta sallittuja kun kerran lukee renkaassa...
     
  19. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jos oon oikein ymmärtäny niin ainakin ehdotus 2 sisäls ehdotuksen enintään 14.5" nimellisleveydestä eli silloin se tarkottas renkaan kylkeen valmistajan laittamaa pränttiä.
    Mut jotkut sit halus tohon lievennystä eli vielä leveempiä sallituks.

    Noin tosta on kai tähän mennessä väännetty :rotfl:

    No, mun mielestä se raja voi olla toi tai vaikka joku muu mut semmonen että se ei muutu liika rajuks painorasitteeks leveämmillä jo ehken sit oman turvallisuuden takia ajaville.
     
  20. mafo

    mafo 3rd gear

    14,5 mickey on
    oikeesti 10,8 leveä, eli aikalailla kapea
     

Kerro tästä muillekin!