street/strip bensa systeemit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja F-body, 2.1.2014.

  1. F-body

    F-body Gearhead

    Millaisia systeemeitä muilla varttimailillakin viihtyvillä on? Mulla on stroukkeri SBM noin 400 heppaa ja pitäis pikkusen paneutua bensan saatiin.
    Nyt on tankilta liian pieni 5/16 linja Holleyn 110 gallonan mekaaniselle pumpulle. Ongelmana on vartilla "puutuminen" noin 300 metrin jälkeen.
    Koppa on Mopen A-kori ja sähköpumpun sovittamin vakio tankin kanssa on haastavaa, joten mekaanisella olis halu vielä jatkaa. Tuommonen olis tänhetkinen aika: 12,6/174 ja 60ft 1.77.
    Joten ehdoituksia ja omia systeemejä kehiin!
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Linja 1/2 tuumaseksi sähköpumppu lisäksi pitäisi riittää
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on ihan tavis lutkupumppu orkkislinjoilla mutta tehoa ei ole noin paljon :odroll: . Meni kuitenin 12.4 ja mun hylsy taitaa olla painavampikin kuin dartti ? Ruiskukamatkin olis mutta laiskottaa ja pakopuoli tarttis ens väsätä kuntoon ja ehkä tehokkaampi pumppukin.
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    Taitaa 4 pykäläinen loota auttaa? Voi olla, että mulla on kevyempi koppa, mutta äijä painaa kaksi kertaa enemmän. Esson hevosia?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tarvinnu ku 3 pykälää tolla matkalla ja et ihan 180kiloselta näytä :poff: .
    Mulla olis 4 pykäläinen sullekkin :odroll: .
     
  6. F-body

    F-body Gearhead

    No ei ihan 180 kg, mutta en oo neuvolanvaaalla mittava. Onhan tuo 4 pykäläinen ollut mielessä, mutta ei oo näillä kilometreillä järkee vaihtaa. Olkoon tuo race prepattu tf-999 paikallaan, kunnes heittää pyyheen kehään. Viis kesää on saanut armotonta sikaa. Verstaan hyllyllä oottaa jo varalaatikko.
    Vähän eksyi aiheesta, kun oli nuo bensa systeemit hakusessa. Ens kesänä laitan taas kampoihin chevy ja voortti- miehille (naisille)! :wink:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niinhän nää aina lähtee lapasesta. Viime kesänä kävi mielessä pistää tankkiin muutaman psi:n ylipaine pienellä kompuralla jotta soppa kulkis tarpeeks vikkelästi kun ei jaksa kuunnella sitä hollikan sinisen älämölöä.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

    No? Kaikki talvihorroksessa, paitsi Naatalin mies?
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Bensanpainemittari on se instrumentti millä sen pumpun/linjan/regun riittävyys selviää aina vaan. Jos maalissa on vielä luokkaa 0,3-0,4bar painetta niin bensavehkeet on riittävät.
    Mittariahan ei tarvitse pysyväisesti asentaa, jos ei halua, mutta sillä sen saa heti selville eikä tarvitse arpoa.
    Kyllä kuitenkin näkisin että tuollanen Holleyn 110gph pitäis riittää, onko sit linjassa onkelmaa? Senhän vois uusia vaikka 10mm kamasta niin on kasvuvaraa tulevaisuuteenkin? Yks on kans vakiotankin imusihti/putki, ja sitäkin kannattaa kasvattaa samassa yhteydessä, ehkä?

    Jotkuthan on noita bensankulutuksia mitannut ihan penkissä, ja yhden usein toistetun esimerkin muistan missä oli noin 800hp kone, ja se söi 40gph, eli tästä voidaan päätellä vakio Moparin pikkulohkon pumpun riittävän noin 1600hp koneeseen asti ;)

    Mut ei sillä, painemittari on se paras vehje!
     
  10. F-body

    F-body Gearhead

    Tankin pick-uppia saa 3/8 ja 1/2 lähdöillä. Hinta erona noilla on 100 taalaa. 3/8 pick-uppia ja 10mm sisämitalla oon kuparilinjaan mietttinyt. Vartilla yhden geen kiihtyvyys vaatii noin 7 psin paineen pystyäkseen täyttämään kohokammioita. Mekaanisella pumpulla arveluttaa tuo 1/2 linja bensan painon takia eli jaksaako virrata. Sähköpumpulla tuolla ei niin olisi väliä, kun bensan kulku on paineen takana.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikkasen eri mieltä tosta imemisen jaksamisesta jos putken halkaisija suurenee.
    Jos imee vettä vaikka 5m korkeuteen niin samalla imuteholla sen imee halkaisijaltaan sentin tai 10 sentin putkea pitkin.
     
  12. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Jaa a
     
  13. F-body

    F-body Gearhead

    Noin nuo isot pojat jenkkilän foorumeilla meinas, että bensan massa linjassa olis liikaa mekaaniselle pumpulle.. Aiheesta oon "pikkusen" kelannut sivuja foorumeilla ja pöyhinyt omaa kirjastoa. Alle 13 sekan autolle alkavat ehdoitella sähköpumppua.
     
  14. pile

    pile Gearhead

    oma 350 cid ahdettu kone oli aikoinaan penkis(santalas) ja kulutus 500hv /200 l/h eli kyllä soppa kelpaa ja tuhat heppaista ei tosiaankaan tehdä 400l/h kulutuksella
     
  15. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Hymiöö käytinkin perässä.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jep se isompi on parempi koska virtausvastus pienenee ja saa samalla imulla helpommin soppaa, G woima vaikuttaa katuvessassa melkoisen lyhyen hetken.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mun isolohko kun oli Santalan penkissä niin kulutus oli 99 l/h eli 27gph ja tehoa 644 heppaa, vaparit kuluttaa vähemmän?

    Mutta niinkuin moneenkertaan on jo mainittu niin mekaanisen pumpun rajoite on paine-ero, jonka se kykenee tuottamaan pumpun ja tankin välille. Eli se on maksimissaan vähän alle 1 bar (max. alipaine, koska imevä pumppu). Jos tankilta on kymmenen metriä pumpulle ja kiihtyvyys on 1G niin kaasarille ei tule yhtään bensaa. Onneksi se on normaalisti 2-3 metriä eli jos letku itsessään ei aiheuta paljoa häviöitä niin silloin kiihtyvyys voi olla 3G ja vieläkin mensaa tulee kaasarille.
    Mekaanisen pumpun imutki pitäis olla ahdollisimman iso ja vähän mutkia ja vähän supistuksia/laajennuksia, siis jos tuoton haluaa maksimoida.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tos parit Santalan penkistä olevat kulutukset maksimiteholla
    621hv, 26gph
    845hv, 31gph
    410hv, 16.4gph
    484hv, 17.4gph

    noi kaikki 845 heppasta lukuunottamatta hi volume mekaanisilla pumpuilla ja pelanneet.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    845hp/31gph on niinku ~2litraa minuutissa ja topiikin aloittajan pumppu liikuttaa ~7litraa minuutissa.
     

Kerro tästä muillekin!