STREET TOP

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mikkoli, 11.5.2013.

  1. 383

    383 Gearhead


    camaro sbc 9.84 223kmh leimassa ajettu tänäkesänä kadulla ja huomenna pitäisi olla tikkurilassa
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    No niin, siitä se katuautojen lista sitten lähtee. Mun mielestä noi nykyiset Street-ryhmät voisi joko muuttaa joksikin muuksi (esim. Sportsman A, B, C, D) tai siirtää ne jonnekkin SG-akselin tms luokan osaksi koska jos ne ei ole katuautoja olleet suurimmaksi osaksi enää aikoihin niin toi luokkanimi on harhaanjohtava. Olisi parempi koko harrastajakunnalle että Street-luokissa on ainoastaan katuleimassa olevia pelejä. Tällöin realistisuus säilyisi siitä, mikä tässä maassa on mahdollista leimata kadulle ja mikä ei.
     
  3. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Just joo.
    Oottakaa vähän, niin käyn hakemassa popparit :)
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    En mä haluu alkaa tästä vääntämään tai taistelemaan. Ei tää mua niin paljoo kiinnosta. Sanoin vaan mielipiteen, jokaisella on oma. Eikä mun tartte puolustella tai perustella asiaa tän enempää joten jos joku haluu vängätä niin siitä vaan, mä en osallistu.

    Mua vaan kiinnostaisi nähdä lista leimassa olleista katuautoista jotta saisi vähän käsitystä mitkä autot on Suomen nopeimpia katuautoja ja millasia aikoja ovat menneet. Vai onko tollanen lista jo jossain tällä foorumilla?
     
  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ehkä listan viimeinen,mutta vallu katsastettu ja ajettu katuajoa ja kisaa ja menee 11,15 196km/h.
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Mä vaikka avaan uuden keskustelun tälle, jokainen voi sitten halutessaan sinne laittaa oleelliset numerot.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    No juu..., ei kaiketi noita streetryhmien nimiä ei joidenki pienimeisselisten takia jotka siellä ei pärjää, oo syytä muuttaa. Tuo leimaamattomuuden historia lienee kaikkien tiedossa, se johtuu siitä että silloinen AKE lähetti kisaaan delegaation joa totes ettei autot vastaa otteitaan ja osa muutoskatsastuksista ei kestänyt päivänvaloa. Sit kun tohon ottaa ton yleismääritteen et 7 kg/kw, ni listasta voi tulla huikeen tylsä. Mä itse veikkaan että FHRA:n streetissä ei tällä hetkellä ole montaakaan autoa jotka ei olis leimattavissa. Mut kun sitä ei vaadita ni itellä ei ainakaan siihen ole ollut mitään mielenkiintoa, tyly fakta on ettei tollasella 1000+ heppasella katuautolla tarvi liikenteessä just kaasua painella. Sit noissa kyläkahinoissa on streetryhmät joissa katsastus vaaditaan, mut tilanne niiden autojen suhteen on aivan sama kuin se mikä johti siihen että fyyran kisoissa sitä ei vaadita ja rekisterikilpien käyttäminen on jopa kiellettyä. Mun mielestä ei ehkä oo hirveen järkevää ruveta kuuluttamaan noita "rehellisiä" katuautoaikoja, ettei käy Jungnerit.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Tai kuten Kivimäen veljeksille, jotka V8:ssa hehkuttivat kaiken autossa muutetun olleen katsastettua ja jonkin ajan päästä katsastuksen suorittaneen konttorin vastineessa todettiin, että edes moottori ei ollut sama kuin katsastuksessa kaikesta muusta puhumattakaan.
     
  9. talkkari

    talkkari 1st gear

    Joo eikos siitä tullut isompikin juttu kun oli juuri kyseiseen lehteen kirjoitettu katsastuksesta että kaikki on laillista?. Ja muistan hyvin kun aikoinaan yksi vihreä escortti hylättiin kisakatsastuksessa ylimääräisten tankojen takia takaakselissa joilla estettiin putkien irtoamista banjosta. ja siihen loppui myös sen kuljettajan ajot. Täytyy kaivaa esiin valokuvat hienosta paperille kirjoitetusta tekstistä joka oli hylyn jälkeen teipattu escorttiin...
     
  10. talkkari

    talkkari 1st gear

    Mikä muuten oli tämä siirtymä taipale homma joskus kun joutu ajamaan autot pelipaikalle? vai oliko se muutaman kisan mittainen kokeilu vaan.
     
  11. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jykää sivuuttaen...

    Itse kävint pitkän keskustelun katsastusviranomaisen kanssa aiheesta kilpa-moottori leimalle leimatessa kilpamoottoria.

    Asia on hyvin yksinkertainen: se että moottorin huipputeho saa olla vaik 2000hv mut se millä teholla se leimataan katuliikenteeseen on kaksi aivan eriasiaa. Kyseisessä tapauksessa moottori dynottiin huipputeholle ja toisella säädöllä kadulle ja eroa oli 400hv. Ei mitään ongelmaa. Inssikin joutui myöntämään asia.

    Lakipykälä sanoo että moottoritehosta on toimitettava todistus, missään ei sanota että dynolappu on pakollinen,
    lainkirjain täyttyy todistuksella tyyliin: "-vakuutan että"

    Toki asiaa saa sotkettua laittomilla +500/600cid stroke moteilla mut normit, turbo-/ remmi motit kyseessä.

    Se millä teholla omistaja/ haltija käyttää ajoneuvoa kadulla on täysin hänen vallasaan syylistyykö hän rikokseen vai ei.
     
  12. JariV

    JariV 2nd gear

    Niin no, on niitä rehellisiäkin katuautoja joista hyvänä esimerkkinä se Mustang jonka tonne laitoin. Vierestä seurasin kaverin menoa ja perässä ajoin kun kisapaikoille mentiin. Se oli auto joka oli tehty enimmäkseen omistajan mukaan "roskisosista" ja heppua itseään kutsuttiin "Proffaksi" koska se yleensä vaan taikoi paskastakin potkua ja sai kaiken toimimaan. Toi auto oli laillinen, jopa ne ladder barsit mitkä siinä oli, tais olla Suomen viimeset virallisesti hyväksytyt.

    Jos vehkeet on rakennettu niin että kaikki muutokset on otteessa niin miks se ei oo hirveen järkevää laittaa niistä listaa? Jos on pelattu puhtain paperin ja lupien kanssa niin ei se näille rehellisille ole häpeä vaan niille joiden laitteet ei kestä päivänvaloa.

    Mä en ole millekkään nopeimpien listalle pyrkimässä ellei puhuta rata-ajosta. Varttimaililistalle pääsisin ehkä sijalle 999 tai jotain. Ne autot joita mä oon tehnyt on tehty silleen, että muutokset on otteessa. Toki siellä on parissa tapauksessa ollut lohkon sisällä enemmän tilavuutta mutta siltikin samalla moottorilla siitä mitään pois ottamatta ollaan käyty leimalla. Mä en ala vaihtamaan konetta leimasetää varten enkä niin oo koskaan tehnyt.

    Mun mielestä siinä ei ole mitään hölmöä kuuluttaa rehellisiä katuautoja. Eihän niiden joilla ei oo edes aikomustakaan leimata autoaan kadulle mitään hätää koska miksi Trafi silloin edes kiinnostuis koska kyseessä on rekisteröimätön kilpa-auto joka ei ole soveltuva katuliikenteeseen ja jota ei käytetä kadulla koska ei se oo järkevää tai edes hauskaa.

    Musta ei vaan ole itsestäni hirveen järkevää kutsua näitä autoja ja niiden luokkia nimellä Street, koska ne eivät ole aikoihin enää olleet missään tekemisissä minkään katuauton kanssa. Eikä tää oo edes ensimmäinen kerta kun oikeita katuautoja yritetään kysellä tällä foorumilla. Ne kyselijät on yleensä lähteneet vaan pois. Oikeat katuautot on ihan muualla kuin näissä Street-ryhmissä joiden arvo useammalle jonka tunnen on ihan mitätön.

    Sit taas tää AKEn delegaatio. Eikös se ole ihan kilpailijan omaa syytä jos se on ajanut luokassa missä silloin on vaadittu vuosileimaa ja katulaillisuutta ja ne omat muutokset joihin ei oo haettu lupaa / ei oo osattu/viititty hakea ei kestä päivänvaloa ja kilvet lähtee? Ihan itteensä siinä saa syyttää. Ja myöskin tää 7 kiloo per kilowatti, toi on muutoskatsastuksen raja. Ei se ole absoluuttinen raja. Vaikka tää poliisivaltio onkin, niin sentään turboruuvien asentoa ei valvota ja jopa ihan tehdastekoisetkin autot alittavat ton rajan ja nekin on hyväksytty. Ja jos useamman nykyisen kilpailijan auto on viittä vaille katsastuskunnossa niin se on pirun hyvä asia, antaa edes jonkinsorttista uskoa siihen että kun näitä rykäisyjä näkee vaikka netista niin että samanlaista saattaas vähän laimennettuna nähdä ihan katuliikenteessäkin ja kilpien välissä. Varmaan samoista syistä mitä tässä on tullut jo sanottua on tuolla maailmalla syntynyt näitä Real Street -luokkia.

    Mutta en mä haluu tästä tapella. Mä vaan en näe näitä nykyisiä Street-luokkien autoja mitenkään katuautoina vaan ne on pelkkiä kilpureita varttimailille. Aikoinaan mäkin kävin kattelemassa paljon kisoja ja lähinnä aina vaan katuluokkien takia. Top Fuelerit oli yhtä kiinnostavia katuluokkien lisäks ja kaikki muut luokat siltä väliltä melko olemattomia. Sit kun katuautoluokkien realistisuus alkoi katoomaan niin siihen loppui munkin kisoissa kattomassa käyminen, pelkät parit TeeÄffät ei jaksa kiinnostaa niin paljoa, että ajaisin niiden takia Alastaroon.

    Tänä kesänä tuli rikottua 10 vuoden kisoissa käymättömyys kun kävin kattelemassa Street Slideä. Silloin satuin ajamaan siitä ohi eräisiin SM-kisoihin ja poikkesin pariks tunniks tappamaan aikaa. Oli ihan jees.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin toi 7kg/kW koskee moottorin vaihtoa tai moottorin muuttamista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että yksikään edes 10 sekunnin auto ei voi olla täysin laillinen. Jos semmoinen auto hyväksytään jossain konttorilla niin se ei tarkoita, että se hyväksyttäis jossain muualla. Sitten jos leiman jälkeen sais vaihdella koneita yms. niin se vähän söis pohjaa koko hommalta.

    Ladder bar:it on joku katsastusmies voinut jossain päin suomea hyväksyä, mutta ei niitä mun käsittääkseni virallisesti ole saanut hyväksyä missään (AKE:n mukaan).

    Sitte noi autot olis vähän eriarvoisessa asemassa, 90-luvun alussa sai muutoskatsastettua vaikka mimmoiset renkaat ja tekniikan autoon, nyt ei paljon mitään. Siitä seurais varmaan itkua ja hammastenkiristelyä kisapaikoilla.

    Noi nykyiset streettisäännöt on ihan ok poislukien moottorinkoko ja painosääntöä. Kaikille on säännöt samat ja autot on periaatteessa kuitenkin katsastusvarusteilla.
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä hieman ihmettelen tota JariV:n käsitystä tän päivän streettiautoista. Meil on ollut tällaisia "rehellisiä katsasatettuja katuautoja" muutama kappale, erilaisia kombinaatioita useita joilla on ajettu 9-10 sekunnin aikoja tankkaamalla paikallisella essolla ja ajamalla kruisingeissa ja kisapaikalla. Ykskään noista ei ollut "rehellinen katuauto", sillä jo osien muutos tai puuttumisprosentti oli yli 50. Ne oli kuitenkin kaikki vuosikatsastettu juuri siiinä kunnossa missä ajettiin kadulla ja kisoissa. Mä oon ite ajanut tollasella 9 sekunnin autolla joitain kymmeniä tuhansia kilsoja kadulla, eikä tarvinu mitää spreitä siihen aikaan tai muitakaan hilavitkuttimia. Ja itseasiassa sama moottori on aihiona nykyisessäkin seitsemän sekunnin autossa. Jos tarvis noita autoja laittaa johki katukelposuus järjestykseen, millä mieluiten kadulla ajais, niin toi nykyinen vippi sijoittuis listan puolväliin. Ykköspaikasta taistelis 66 GT Dart ja '73 Valiant 4 D sedan. Kumpikin oli leimattu 440 moottoreille, mutta todellisuudessa kuutioita oli 528, kummassakin muutosprosentti oli kirkkaasti yli 50 ja papereissa nolla. Dartissa luki otteessa teho 235 hevosvoimaa ja sitä joskus leimalla kysyttiinkin et onko, vastasin et on varmasti, jo 2300 kierroksella. Vallussa ei lukenut mitään eikä kysytty mitään. Dartti meni 9.69/227 ja Valiantti 10.3 ja 215. Seuraavana katukelposuudessa olis toi vippi. Sen katukelpoisuusongelma on huono näkyvyys, siinä istutaan suht matalalla ja penkit, vyöt ja funny cage rajottaa näkyvyyttä yllättävän paljon. Ja kuulovammaliitosta sa äänieristeiden puuttuessa hyvän kaverin pidemmän päälle. Motin puolesta sillä voi ajaa täältä Ivaloon ja takas tai stadin ruuhkassa. Siinä on nyt matalampi stallinen turbiini kuin Dartissa ja moottori perusvireydeltään samaa luokkaa kuin valiantissa. Jos sen leimais, niin siihen vaadittais taakse toiset renkaat ja sopiva teholappu. Spoolikin on jonkinlainen ongelma ja saattaispa nuo siitä häkistäkin jotain valittaa, mut pari putkee irrottamalla varmaan tulis leima. Vaan ei tolle leimaamiselle oo ollut motivaatiota, jo edellisten autojen kanssa vaan kävi niin, et ne katuajelut hiipu. Vaikka niillä on kiva silloin tällöin fiilistellä, niin normiajaminen kaikilla rupes tuntuu aika turhalta, ei ne ole siinä omimmillaan. Ja sit selkeesti huonompia kadulla oli Lahtikon rallivallu joka meni vartin 9.44 sekä Vesiheinän '75 Dartti joka meni katukunnossa muistaakseni 10.2? Et mun mielestä' se, ettei pidä noita FHRA street cup kisoissa ajavia autoja just minään, perustuu lähinnä tiedon puutteeseen aiheesta. Sielläkin on valtaosa autoista pienellä jumpalla katsastuskelposia, ja osa myös on katsastettuja, mut sitä ei mainosteta. Leimaongelmia tulee lähinnä muutamissa autoissa "ylisuurten" moottorien takia, mut sekin on varsin helposti taklattavissa moottorivaihdolla leiman ajakasi ja menee kadulla kuin väärä raha.
     
  15. Mutku

    Mutku Gearhead

    Komppaan tässä asiassa sekä C-bargen kantaa, että täysillä kuitennii JariV:tä.

    Tämä aihe "katuautot" on ihan mun suokkareita. Niinkun vaikka ikuisuusjankkaukset "Mitä öljyä ohjaustehostajaan", "Hemi-oranssin oikeat sävyt ilta-auringossa" ja "Tarviiko moottori tasapainottaa". Heh.

    Toisaalta olen siis ihan samaa mieltä kuin JariV:kin, eli trailerilla kisapaikalle hinuroidut kisa-vehkeet on useimmiten kovasti kaukana normijampan käsitteestä katuauto.

    Mutta mutkun mutkun: toisaalta vuosien myötä olen antanut Striitti-luokkien miesten (ja naisten) sivistää itseäni, että esimerkiksi tämä ja tuo vehjes kykenee siihen ja tähän aikaan, on rekisterikilpien välissä ja kulkee ajamalla vaikka kisapaikallekin, pystyy viemään vaikka helmikuussa lapset tarhaan. Että revi mutkuttelija siitä...

    Niin, poikkeukset vahvistavat säännön. Tuollaisia "kympin" ultimaattisia katuautoja löytyy melkein jokatoisesta pitäjästä. Vajaasylinterisiäkin! Noiden esimerkkien kanssa ei ainakaan meikäläinen lähde väittelyyn, että tommoset Street-luokkien kisavehkeet ei muka olis katuautoja. Kun jotkut vaan on.

    Tieto tuo tuskaa, tai sitten se tieto on hyväksi? Mutkan kautta voisinkin verrata tätä ikuisuusjappausta aiheeseen "bracket-jarruttelu-indeksi-autosuunnistus- kiihdytysurheiluluokat on ällöä". Heh, lisää bensaa aasinsillan OT-liekkeihin: "Ihan puolittaista toimintaa, vetäisivät loppuun asti vaan täysillä" http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskeytetty_yhdynt%C3%A4 .

    Eli tarkoitan äskeisellä, että jos Street-luokista tai "oikeista" :poff: drag racen luokista ja säännöistään ei tiedä tarpeeksi tai ei ole esim. oikein vihkiytynyt kaikkiin himmailuluokkien höysteisiin ja mausteisiin, niin on helppo huudella, että "noi ei oo oikeita katuautoja" tai "toi ei oo oikeeta kilvanajoa".

    Heh. Kymmenen vuoden päästä tätä samaa aihetta punnerretaan vieläkin reisille...
     
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

  17. JariV

    JariV 2nd gear

    No niitä nimenomaan vuosikatsastettuja kippoja tässä peräänkuulutetaan joita saattaa nähdä kadulla tai kruisessa. Se että onko siellä katsurin tai Trafin mielestä liian iso kone tai muutosprossat JOS se jäis kiinni ei oo relevanttia.

    Relevanttia tässä on se, että en oo KERTAAKAAN nähnyt näitä nykyisten Street-luokkien YHTÄKÄÄN autoa missään kadulla tai tapahtumakuvissa. Silloin kun nää autot on siis sellasia että niillä ajetaan vaan varikolta line-uppiin, varttis ja takas eikä koskaan missään muualla ja niitä ei katsasteta, niissä ei oo kilpiä ja niitä ajetaan vaan 100 tuumaa leveillä slikseillä niin sori, se ei oo katuauto, se on kilpuri.

    Jos katellaan vaikka tohon länsinaapuriin. Siellä on jopa ihan Top Alcohol tyylisiä vessoja leimasssa jotenkin. Paino sanalla JOTENKIN. Kuten täällä Suomessa kun muutoksii on tarpeeks. Mutta niillä vehkeillä kuitenkin ajetaan siellä Ruotsissa muuallakin kuin vaan kilparadalla. Se tekee niistä autoista katu-uskottavia vaikka jokainen tietää ettei niillä kauas mennä. Ne näkyy liikenteessä, vaikkakin vaan jossain yöllisissä katulaittomissa mutta siltikin näkyy.

    Toki mä ymmärrän että STREET-kuskia harmittaa tällänen kommentointi. Mutta oonks mä kauheesti väärässä kadunmiehen kantilta katottuna, sanoisin että en. Te kilpailijat ootte vaan muuttuneet tässä pitkän ajanjakson aikana kilpakuskeiksi ja kalusto on muuttunut samalla kilpa-autoiksi. Kovaahan ne ton listan mukaan menee mutta kun ainakin multa se mielikuva vaan on puuttunut että ne olisi mitenkään katuautoja.

    Se on hienoa, sori ERITTÄIN hienoa, jos siellä Striiteissä sanotun mukaan 90% tai jotain autoista on helposti vuosileimattavissa. Joten ei olla kaukana vielä. Mutta kun oleellista sen katu-uskottavuuden osalta on nimenomaan se että ne kilvet on kiinni ja se vessa on leimassa ja että se näkyis ees joskus jossain muualla kuin stripillä.

    Jos katuajo ei kiinnosta, se auto on liian vaikeeta leimata ja pidetään kilpurina ja muutetaan lisää niin silloin se on vaan kilpuri joka ei ole mihinkään STREET-määritelmään taipuva kuin ehkä kattojärjestöjen osalta mutta kaduntallaajan mielikuvaa yhtenä Suomen nopeimmista katuautoista se ei vaan mitenkään täytä.

    Ymmärtäkää se, että kyllä mä arvostan hyvin paljon teidän teknistä osaamista ja ajotaitoa pitää tollasia vikureita omalla kaistalla ja ajokunnossa. Enkä mä tässä halua loukata tahallisesti tai provota. Tää on vaan lähinnä peräänkuuluttamista siitä, että STREET-luokkien kaverit autoineen on vaan ehkä vähän unohtaneet sitä ajatusta miks ne ajaa nimenomaan "katuautoluokissa" eikä esim. Super Gasissa.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    En tiedä ono toi super gasin mainitseminen sun mielestä hauskaa, provo, asiantuntemuutta vai mitä, mut striitti ja autosuunnistus on kuitenkin eri lajeja. Kummassakin voi ola hyvä tai huono, streetissä vaan voi olla hyvä tai huono myös ajasta ja tuloksesta riippumatta. Striitti on ihmisille joille kisassa pärjääminen ei ole ykkösprioriteetti mut yhteislähtö ja kuka eka maalissa, ni voittaa on.
    Silloin ku ite tuli suhattua noilla leimavehkeillä, suurin osa ajasta aikana jolloin leima vaadittiin myös fyyran kisoissa, ei niitä kilpakumppaneita just jadulla vastaan tullut. Eikä muuten tullut talvella vastaan mitään muitakaan harrasteautoja. Noi esitetyt kriteerit katuautolle on ihan yhtä kestämättömät kuin mitkä muut tahansa. Ite sain tosta "ongelmasta" jonkinlaisen käsityksen kun suht vakavissani ajattelin tehdä ehdotuksen FHRA:lle uusista katuautosäännöistä sen aikoinaan niitä kisailijoilta pyydettyä. Mikään niistä ehdottamistani asioista ei toteutunut, mut oikeesti yritin silloin kysellä ihmisiltä et millasethan ne katuautosäännöt pitäis olla ja tehä siitä jonkinlaista yhtenvetoa. Mun kummosempaa ruudinkeksijää siihen ei vaadittu kun hyvin nopeesti huomas et oikeen katuauton määritelmä pääsääntöisesti oli just sellanen joka sattu löytymään perseen alta. Tärkeempää tuntu olevan se mitä niissä ei saa olla kuin se mitä saa, yleensä perustuen jonku "vihollisen" autoon, mut sellanen kai tää suomalainen mentaliteetti vähän tuppaa olee ylipäätään. Enivei, Jari, oot jossain kirjottanut ettet oo käynyt fyyrakisoissa x-vuoteen. Nyt finaaleissa on ainakin ilmottautuneita streettiin ennätysmäärä sitten 90-luvun, oisko aika tulla kattomaan ni vois sitten syvemmällä rintaäänellä antaa lausuntoa? Mä paan sulle yv:tä asian tuumoilta.
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Sivullisena on pakko kommentoida. Tavallaan ymmärrän, mitä tarkoitat, mutta...

    ...tästä pian lisää...

    Et sinä ole nähnyt KERTAAKAAN ainuttakaan ruotsalaista top alcohol tai pro stock -tyyppistä autoa kadulla. Enkä ole minäkään. Eikä ole 99.999% tämän palstan lukijoista.

    Ainoa minkä sinä ja minä olemme nähneet, on jotain suttuisia Youtube-videoita. Ja niissäkin ajetaan korkeitaan jossain Tukholman sivukaduilla keskellä yötä. Tai jossain teollisuusalueen suoranpätkällä. Mutta että suurkaupungin iltapäiväruuhkassa, ei tosiaankaan.

    Jokainen voi myös hetken miettiä, miten uskottava jokin Pro Stock -moottoriin perustuva putkirunkoinen Opel Ascona oikeastaan on, vaikka sillä köröteltäisiinkin tukholmalaista moottoritietä keskiyöllä. Kun ei siellä ole muita autoja, niin eihän sitä edes kukaan huomaa...

    Palataanpa takaisin Suomeen. Jos jokin kovempi rassi käy perjantai-iltaisin Ilmajoen nakkikioskilla kääntymässä ja polttamassa kumia, ei siitä muu Suomi tiedä mitään. Mut jos sama auto käy Hesan Cruisingissa, niin tilanne on heti toinen...

    Oletetaanpa hetkeksi, että kaikki Suomen street-autot kävisivät katsastuksessa ja ne raijattaisiin kehäkolmosen sisäpuolelle vaikkapa trailerilla. Tai jos eivät olisi käyneet katsastuksessa, niin sit vaikka puuhakilvillä. Jos nämä autot sitten ajaisivat ihan omin voimin Hesan Cruisingissa suoraan sinne torille, niin siitähän saisi vaikutelman, että kyseessä on todelliset katuautot. Valokuvia ja youtube-videoita riittäisi kaiken kansan ihmeteltäväksi. Voisivat ruåttalaasetkin vähän hämmästellä.

    Mutta jos oikein mietit, niin ei ne autot siitä miksikään muuttuisi. Ihan samoja Street-ryhmän laitteita ne olisi. Ei se muuttaisi mitään, vaikka niillä käytäisiin siellä Cruisingissa. Kyllä niillä sen pystyisi tekemään, vaikka ehkä jotkut voisivat joutua ajamaan kisabensalla, tai tekemään muita kompromisseja. Mutta so what.

    Ne autot on mitä on. Ne voitaisiin (periaatteessa) katsastaa. Niillä voisi ajaa kadulla. Mut ei ne siitä miksikään muuttuisi.

    Suomessa on katsastettuja - nopeitakin - autoja, joilla ajetaan todella vähän. On myös niitä, joilla ajetaan paljon. Mutta esimerkiksi Suomen nopeinta maililla (yli 350 km/h) ei taida kovinkaan moni olla nähnyt Suomen maanteillä. Eikä cruisingeissa. Eikä ainakaan Hesan Cruisingissa. Eipä niin, autohan ei ole pääkaupunkiseudulta.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Katuautosta tuli mieleen; kaverilla maalla on muuten vakio japsineliveto, mutta ahtopaineita on nostettu ja kytkimeksi vaihdettu sintterikytkin. Alusta on myös vaihdettu ja se on niin jäykkä, että sillä ei voi ajaa talvella. Tai siis voi...mutta käytännössä se on pakko vaihtaa vakioksi aina talveksi.

    Vielä kun asuin Hesassa, tää kyseisen auton omistaja lupasi tulla poikkeamaan. Sanoin että älä sitten tule omalla autollasi. Kysyi että miksei. Vastasin että täällä on liikenneruuhkia. Ja että autossasi oleva sintterikytkin ei tule kestämään Hesan reissua. Eikä se olisi kestänytkään. Ei sillä kokoonpanolla olisi voinut ajaa edes Itäkeskuksen parkkihalliin. Liian matala auto ja sintterikytkin.

    Sama kaveri halusi lisää potkua autoonsa ja kysyi kannattaisiko turbo vaihtaa isommaksi ja nokka-akselit kireämmäksi. Sanoin että mietippäs millaista on ajaa autolla, jossa ei ole alavääntöä ja jossa on sintterikytkin. Totesi itsekin, että samalla menisi viimeinenkin katukelpoisuus..
     

Kerro tästä muillekin!