STREET TOP

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mikkoli, 11.5.2013.

  1. GS

    GS Gearhead


    Tähän vielä viitaten, mikä muualla maailmalla on ”Street” auto, eli yksi esimerkki nykyaikaisesta No Prep ”Street-autosta" parhaimmillaan, eli -63 Impala "all steel & Sfi25.3 spec cage” = Street.



    http://www.dragzine.com/news/de-gudfar-impala-bringing-the-noise-to-the-track-and-the-street/

    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.10.2017
    MadMike ja fury69 tykkäävät tästä.
  2. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Tommosia pitää saada TopStreet sarjaan! Näyttävää menoa!
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Vaatii vain pienen tai sitten hieman isomman sääntöpäivityksen, mutta meiltä nyt ainakin on tuloillaan...

    Se iso ja yksinkertaistava sääntöpäivitys voisi olla kuten se on muuallakin:
    - Pieni ja isorenkaiset (raja 10.5”), sliksein.
    - Minimipaino pieni ja isorenkaisiin eri, n.+/- 150kg, ei muita painokertoimia painon, moottorikoon tai ahtamistavan perusteella.
    - SFI määrittelee ”Street” auton rakenteen nopeammat kuin 8.5sek, siihen asti kansallinen(putkirungot myös hitaammissa kielletty ja oltava peltikori).
    - Scoop korkeusmaksimi pois ja putket auki
    - Kolmas luokka kilvellisille ”katuautoille", joissa vaatimus voimassa oleva leima paperissa ja moottorin koko ja mahdollinen ahdin se mikä on paperissa (sliksit ja putket irti).
    - ”Kilpi"luokassa voisi ajaa vapari kilvettömällä?

    -Ajettava matka 1/8 mile

    Eli 7.5sek ja nopeammat, ei ”Tube Frame” vaan Cage, joko Sfi 25.3 tai Sfi25.5:

    SFI Spec 25.3B Full Bodied Car with Aftermarket Body Shell and Tube Frame, OEM Body Shell and OEM Frame with OEM or Modified Floorpan and Firewall, or Uni-Body with OEM or
    Modified Floorpan and Firewall Roll Cage – 6.50 to 7.49 Seconds ET; 3,600 lbs.

    SFI Spec 25.5C Full Bodied Car Stock or Modified/OEM Floorpan and Firewall with OEM Frame or Uni-Body Construction – 7.50 to 8.49 Seconds; 3,600 lbs. Maximum
     
    Muokattu: 27.10.2017
    three hundred tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    EI kyl mitään 1/8 mailia se ihan ihan lööperiä!
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Joo, on jos puhutaan ”Suomikatuautoista”, mutta sitä se ei välttämättä ole sellaisilla autoilla kuin millä mm.No Prep kisoja ajellaan. Eli parhaimmillaan 3000hv peltikorissa ja preppaamattomilla radoilla?

    Jeff Lutz ja Memphisissä viimeisin, mutta näitähän tässä lajissa sattuu (mmLutz siirtynyt myös lähes yksinomaan No Prep puolelle):



    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.10.2017
    superbird tykkää tästä.
  6. superbird

    superbird Gearhead

    Oletko koskaan ollut katsomassa? On se oikeaa katukisaa ainakin matalissa neljän ja korkeissa kolmen sekunnin lähdöissä. Tosin Suomessa harvinaista herkkua.
     
    MadMike ja GS tykkäävät tästä.
  7. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja kukahan näitä järjestäis? Ollaan edelleen Kekkoslovakiassa eli kuka ottaa riskin no prep osastolla ku joku lippaa. Kyllä ainakin kattojärjestö kiertää kaukaa uskoisin ainakin. Ja jos joku järjestää niin toi vastuukysymykset tulee eteen. Jos taas kehällä ajetaan niin silloinhan ei ole väliä näillä asioilla.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, siis se on aivan varma että tässä ”No Prep genressä” sattuu näitä lippauksia ja nimenomaan sehän on osa ko.lajia ja lajin vetovoimaa katsomon puolella.
    Sen vuoksi pääsääntöisesti nämä skabat ajetaan 1/8 mile ja kehikot ovat SFI järeintä mahdollista, jolloin henkilövahinkoja radoilla ajettaessa on vähemmän kuin Suomijokkiksessa, jääkiekosta nyt puhumattakaan.
    Autot sinällään eivät eroa Top Doorslammer autoista tehojen ja turvallisuuden suhteen ja ajomatkakin on sama.
    Rata on toki mitä on, mutta sehän on kaikille sama. Nämä No Prep ”kinnerit” säädetään olemassa olevan pidon mukaan ja se myös on osa lajin suolaa että rata itsessään on ”Equalizer”, niin että tehokkain kuitenkaan harvoin on voittaja, vaan se joka tehoa saa parhaiten rataan(käytetään suhteellisen rajua painonsiirtymää takapyörille/=agressiivisia säätöjä, eli keula ylhäällä pyritään aina lähtemään ja helposti aika korkealta tullaan alas).
    Näitä kisoja kun ajetaan pudotuskilpailumeiningillä, rata paranee ”päivän edetessä” koko ajan, johon myös pitää koko ajan ja lähtö lähdöltä osata reagoida.
    Aikoja ei oteta ja eka omaa kaistaansa ajanut maaliviivalla on voittaja, tyylipisteitä ei jaeta.
    Eli kilpailu on puhdasta kilpailua ekasta viimeiseen lähtöön.
     
    Muokattu: 27.10.2017
  9. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Edelleen kuka järjestää sun mielestä tai kenen pitäisi nää kisat? Jenkkilässä jos katot niitä "ratoja" niin niissä ajetaan joka viikko/viikonloppu kisoja tai testejä ja niissä parempi pito no prep osastona ku Alastarossa sm kisoissa konsanaan eli ei riitä kiikala suorituspaikaksi mun mielestä ainakaan.
     
    pinola tykkää tästä.
  10. pinola

    pinola 2nd gear

    Noilla tuo "No prep" tarkoittaa suurilta osin ettei rataa ole liimattu. Eli jos ajetaan kiihdytysradoilla missä täysi kumi radassa niin pari rundia noilla vehkeillä ja se rata on jotain ihan muuta kuin Kiikala, veikkaan että perus SM tasoinen alkumatkalta.
     
    MIAMIDRAGRACING tykkää tästä.
  11. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, pääsääntöisesti juuri näin.
    Eli ei näillä kuitenkaan ajella hiekkaisella/likaisella asfaltilla, vaan kyllä kumia on radassa ja aika tukevastikkin, Mutta rataan ei yleensä ajeta liimaa .
    Tosin näillähän käytetään myös omia liimoja/”Pimp Juicea” burniksissa, joten sitä ”liimapitoa” haetaan autokohtaisesti.
    Eli, näillä laitteilla ei kuitenkaan ajella Kiikalan kokonaan preppaamattomalla, vaan ainakin kumia pitää pinnassa olla.
    Alustat ja niiden säädöt poikkeavat kuitenkin melko paljon TD/Pro Mod tyyppisistä, koska suoraan eteenpäin viivalta irtoaminen ei onnistu, vaan massaa pitää saada siirrettyä ensin agressiivisesti taka-akselille ja sen vuoksi nämä laitteet keulivat näennäisesti yllättävän ”huonollakin" pidolla.
    Keskimäärin jenkkilän No Prep kilpailukierrokset jotakin parkkipaikkakisoja lukuunottamatta ovat aivan ekaa ja ehkä tokaa kierrosta lukuunottamatta kuitenkin vastaavat hyvinkin Suomen SM-tason rataa.
    Eli ratojen suhteen tällainen No Prep kisaaminen ei vaadi mitään erityiskohtelua.
     
    Muokattu: 27.10.2017
  12. GS

    GS Gearhead

    Siis oma henkilökohtainen mielipiteeni olisi että fyyran pitäisi ”hienosäätää” nykyisen streetin sääntöjä enemmän No Prep ”tyylilajia” suosivaksi (mitään kokonaan uutta ei tarvitse enään keksiä, koska aika lähellähän ollaan jo nyt).
    Samalla kunnioitettaisiin ”Streetin” perimmäistä ja historiallista perintöä...”ei sääntöjä/rajoituksia”...ensimmäinen maalissa on voittaja(Turvallisuus toki edellä).
    Näin siksi että saataisiin muusta FHRA:n ”tarjonnasta" jonkin verran joka suhteessa poikkeava ”genre” ja annettaisiin ainakin mahdollisuus tämän tyyppiselle ja jo jonkin aikaa muuta maailmaa valloittavalle kilvanajolle.
    Väitän että katsojia kiinnostaa ja erityisesti uusia nuorempia katsojia, jotka nyt ovat muuten olisivat niitä ”driftingille menetettyjä sieluja”.

    Väitän, että tämä kiinnostaisi myös ns.”vanhempaa väkeä” ja tämä voisi olla se yksi uusi juttu millä jo muuten kaiken nähneet ja kotisohvalle ”pesän tehneet” ja livestreamia katsovat, tai kokonaan jo lajin unohtaneet ”aktivistit” saataisiin uudelleen katsomoon.
    Eli kukapa ei haluaisi nähdä tämän tyyppisiä peltikorisia, luistelevia, keulivia ja tolkutonta ”pauketta” pitäviä ”katuautoja" haluaisi nähdä?:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 27.10.2017
  13. GS

    GS Gearhead

  14. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Ihan näin katsojana täytyy sanoa että toi no prep 1/8-mile meininki on todella näyttävää, ja itekin niitä videoita tuijotan youtubesta.

    Se silti tulee mieleen että löytyykö suomesta tehokkaita laitteita radalle jos pidosta tingitään tuon preppaamattomuuden suhteen?

    Noita tehokkaiden "katuauto" tiimien henkilöiden juttuja kun kuuntelee niin siksi käyvät ennätyksensä ajamassa esmes Tierpissä, kun siellä on parempi pito kun täällä olevilla radoilla, preppauksesta huolimatta.
    Että jos pidosta tingitään vielä lisää niin riskeeraako kukaan kalustoaan sellasissa ympyröissä?

    Toivottavasti olen väärässä, ja tännekin saadaan tota innostusta kyseiseen no prep hommaan mikä jenkeissä näyttää olevan suosittua....
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    GS on monessa yhteydessä nostanut esille tätä NoPrep-sarjaa, ja alan olla samoilla linjoilla että jotain tällaista alkukantaista kisaamista laji vaatisi.

    Onhan tuo tosissaan miesten hommaa ja vaatii vähän enemmän niin kuskilta kuin tiimiltäkin.

    Mutta se mitä se eniten vaatii on asennemuutosta kisaamiseen.
    Nyt on meininki tosiaan sellaista että pidon ja radan kunnon perään kysellään jo junnuista lähtien, ja jos joku nopeampi auto vähänkin luistelee niin rata on "vaarallisessa kunnossa".

    Tarvitaan toki hyväpitoisiakin kisoja ja komeita numeroita tauluille, mutta tarvittaisiin myös kisoja joissa ratkaisee enemmän kuskin ja tiimin auton säätö- ja käsittelytaidot kuin pelkästään sen auton maksimaalinen suorituskyky.
     
    Hegemon tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Meil on noit no prep kisoja, ainakin Kiikala ja Hyvinkää. KAdunmiehen tapahtumissa vesivehmaa ja malmi. Jenkkien reality no prepeissä on aika kivat kumimäärät kuitenkin radalla. Mut jos asia kiinnostaa niin Kiikala ja Hyvinkää on suorituspaikkoja joissa voi ottaa itestään mittaa. Mä oon niit vähätehosilla autoilla sahannut sen 20 + vuotta. Siit voi saada ruskeen kirjekuoren jolla voit kattaa matkakustannukset, mut siin ei oo rahtuakaan järkeä. Ainoo mikä siin kasvaa on kaluston kuluminen ja riskit. Tietty jos haluaa sen alan tähteyttä ja on pakka kunnossa tai luulee sponssia saavansa, niin luulis olevan jo ilmoittautunut.
     
    kari6767 tykkää tästä.
  17. kari6767

    kari6767 2nd gear

    No prep ja prep,vähällä kokemuksella voin sanoa,2 täysin eri lajia,molemmat toki hauskoja. Kaikki lentokenttäkisat vois siirtyä 1/8 kisoiksi,siinä tehottomat autot on kiihtyny mitä kiihtyy ja loppu matka on kahvittelua ja tupakin polttoa.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Kyllä. Täällä Streetissä monella motiivina on omien enkkojen rikkominen ja se on se ”suola” mikä pitää jatkuvan kehityskäyrän hommassa ylöspäin.
    Tällöin se rata ja radan pito on kaiken A ja O, ja itse puhdas kilvanajo tuntuu monelle olevan se toissijainen juttu.
    Ei tässäkään siis mitään, koska pitäähän se talven aikana tehty välillä julmettukin työ ja harrastukseen hakattu raha halutaan realisoida parempana aikana radalla.
    Tämä kyllä vie kalustoa nopeampaan suuntaan ja laji kehittyy positiivisesti nimenomaan kaluston kehittymisen myötä, mutta enemmän se on katsomonkin puolelta mielenkiinto siinä rikkooko joku enkkansa, kuin että suuren yleisön fokus olisi ”kilvanajossa”.

    Tätä toki ehdottomasti Streetissä tarvitaan, mutta tuo No Prep tyyppinen meininki toisi mukaan ainakin katsojan näkökulmasta lisää sitä kilvanajoa ja ”tunnetta katsomoon”.
    Homma käytännössä voisi lähteä fyyran puolella siitä että sallittaisiin ns.haastekisojen ajaminen ja mikäli ”kulisseissa”voittaja saa haastetulta hävinneeltä jonkin ”rahallisen kompensaation", se on kisaajien keskinäinen juttu.
    Haastekisoja pitäisi voida ajaa myös muiden järjestöjen alaisuudessa toimivia vastaan?
     
  19. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    Toi noprep scene suosii lähinnä isolla moottorilla varustettuja automaattiautoja, tommosella streeb pohjasella pikkumoottorilla ja Liberty+luistokytkin paketilla ole oikein mitään saumaa.

    Mutta arvalla valitut kilpakumppanit voisi tuoda kisailuun ennalta arvattavuutta ja uusia ulottovuuksia ja 1/8 matka tasottaa jonnin verran tehoeroja, ei pääse tuuttaamaan voimalla takaa ohi jos myöhästyy lähdössä.
     
  20. josu

    josu Gearhead

    Tuossa kun mainitsit street b.niin sehän oli se luokka joka oli yksi suosituimmista luokista ja veti porukkaa 80 luvulta lähtien katsomoon. Moni varmaan haluais tämän ryhmän takas. Vaikka top streetti on olemassa kovine autoineen niin kyllä b ryhmäläisillekkin olisi tilaa.
     

Kerro tästä muillekin!