STREET TOP

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Mikkoli, 11.5.2013.

  1. GS

    GS Gearhead

    Jenkkilässä No Preppiä ajaa kuitenkin tosissaan kilpaa oikeastaan kaikkea maan ja taivaan välillä, pienistä turboahdetuista wankelmoottoreista dieseleihin ja siitä 4000hv BAE moottoreihin.
    Peruspointti on kuitenkin siinä että rata ja sen tarjoama pito on lajin ”Equalizer” ja sen vuoksi 1000hv tehoero ei välttämättä kerro kumpi on voittaja.
    Ainoa rajahan on tuo Small & Big Tire jako, joka käytännössä on myös ”enemmän street auto” ja ”vähemmän street auto” luokkien raja.
    Eli small tire luokassa pääosin ajellaan pikkulohkoilla, tosin yleisemmin joko procharger tai turboahdettuna. Korit ovat hyvin pitkälle vakioita tai ”muunneltuja vakioita”.
    Eli pienillä renkailla ei preppaamattomaan rataan kerta kaikkiaan ei saa siirrettyä voimaa parhaillakaan alustageometrioilla+säädöillä kuin rajallinen määrä ja tähän riittää kyllä järjelliset pikkulohkot.
    Isorenkaisissakin täystehoja harvoin voidaan käyttää, jos milloinkaan koko radan matkalla, mutta pointti siinä onkin toisaalla.
    Eli kun koko kisa on pudotuskilpailutyyppinen, voittaja on aina se joka on maaliviivalla ensin.
    ”Tyyli” maaliviivalle pääsemiseksi on vapaa ja kun kaveri vierellä taistelee ihan samojen ongelmien kanssa, lähdöt hyvin harvoin ovat kovin suoraviivaisia.
    Tämä tarkoittaa sitä että autoa joudutaan ajamaan todella agressiivisesti ja pitoa haetaan kaasulla.
    No Prep kisoissa ei siis juurikaan ole ole lähtöjä joissa ajetaan suoraviivaisesti alusta loppuun ” lappu lattiassa” viivalle, vaan nyt tarvitaan rattimiestä puikkoihin ja maaliviivalle tullaan enemmän tai vähemmän ”polkien”.
    No Prep kisoissa kun kisa on ohi vasta maalivivalla, ei yksi, kaksi tai edes kolme pidon menetystä välttämättä vielä tarkoita sitä että häviät, koska kaveri rinnalla taistelee ihan saman ongelman kanssa.
    Voimasta on taas tässä kohtaa hyötyä, jos on ” paukkua” mitä käyttää edes hetki enemmän kuin kaveri rinnalla, silloin kun pitoa hetkeksi löytyy.
    Lisäksi, näissä kisoissa päivän pidentyessä iltaan, rataan alkaa jäämään niin paljon kumia, että pito-olosuhteet ovat aivan erilaiset kuin kisan alkaessa päivällä ja isorenkaiset pystyvät ulosmittaamaan huomattavasti enemmän voimaa kuin kisan alkukierroksilla.
    Onkin niin että pienirenkaiset ja pienemmin tehoin varustetut autot usein kisan alkuvaiheessa huonommalla pidolla ovat nopeampia kuin isorenkaiset.

    Eli pitää ymmärtää se että No Prep tyylinen kilvanajo, vaikkakaan ei tekniikkapuolella sisällä kenellekkään rajoituksia, niin tarjolla oleva pito on se mikä tasoittaa...ja se että nyt oikeasti vaaditaan myös kuskilta ”hanskaa” hallita se oma laitteensa vaikka pito olisi irti.
    ”Jännäkakka” jos kurkistaa heti kun pito hieman irtoaa, ei kyllä No Prep kisoissa tuota tulosta oli alla kuinka paljon tehoa tahansa.

    Esm.tuossa Small Tire kisaa ja kun nyt vertaa näitä Suomen perus Streettiautoihin, niin ei jenkeissä mitenkään eri maailmassa elellä:



    Small Tire.....:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.10.2017
    MadMike tykkää tästä.
  2. Mikkoli

    Mikkoli 3rd gear

    Ihan kaikkee en jaksanu lueskella läpi mutta eiks esim. Blacklist liippaa jo aika läheltä tätä np.touhua meillä?...Sillä ehkä suosioo kerännykkin.
    Ps. Aiheelle vois avata jo oman topikinkin...ei liity tähän listaan.
     
    Herje tykkää tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Joo, elementtejä Blacklist:sta toki on, mutta on eroakin.
    Pitkässä juoksussa se kuitenkin voisi olla kaikkien, siis fyyrankin etu että Street kentän pirstoutuminen tässä maassa loppuisi ja ainakin vakavampi toiminta saataisiin yhden lipun alle.
    Jotta hommassa olisi mitään järkeä, myös katsojien pitää tulla perässä ja jos tuote ei katsojia kiinnosta, ajellaan sitten vain ajamisen ilosta, pienen piirin.

    Se mikä olisi nyt nopeasti ensisijaisen tärkeää, olisi vapauttaa nykyiset Street säännöt isoja ahdettuja "aataminaikaisia työtötakomaamoottoreita” sortava painokerroinsysteemi ja laittaa kaikki laitteet samalle viivalle (jokin järkevä minimipaino pieni ja isorenkaisille ok).
    Lisäksi tämä scoop korkeus, äänenvaimennin ja dot rengas pipertely pitäisi laittaa vihdoin romukoppaan, mikäli myös katsojille halutaan tarjota sen kovasti kaipaamaa isojen koneiden todellista ”pauketta”.
    Sittenhän se jo nähdään onko lajiin tulossa ”isoja pyssyjä” vai ei, vaikka lajiin muuten ei tehtäisi isoja muutoksia toistaiseksi.

    Tätä No Prep ”liukumaahan” voisi olla niin että fyyra voisi ajattaa yhden itsenäisen No Prep 2-ajopäivän skaban joka olisi kaikille avoin. 1/2-päivää treenikierroksia ja sen jälkeen arvan kautta pudotusta pieni ja isorenkaisille. Ei ajanottoa ja eka omaa kaistaa ajanut maaliviivalla voittaa.
    100€/per autokunta osallistumismaksut palkinnoiksi kolmelle pieni ja isorenkaiselle jakoon ja samalla nähdään alkaako porukka pikku hiljaa löytämään paikalle?
    mm.Facessa omat sivut tapahtumalle ja hehkutus päälle jo edellisen vuoden syksylle.
    Varsinaisen kisan jälkeen mahdolliset kahden väliset haastekisat.
    Treenit alkaisi perjantaina päivällä, ja eka iso pudotusrundi iltaan/iltapäivällä.
    Lauantaina pudotukset + haasteet käyntiin ja miten vain ajoaika luvan puolesta sallii, ajoa niin myöhään kuin mahdollista (yleensä haasteet viimeiseksi)...jonka jälkeen ”illanvietoa ja sirkushuveja”, eli iso teltta, bändi, olutta ja loput hoituu valomerkkiin kuin itsestään).
    Näissä illanvietoissa yleensä saadaan seuraavan skaban raha-haasteet...pääosin.

    Mikäli tämän tyyppinen toiminta alkaa keräämään huomiota ja jengiä samaan tapaan kuin mitä tapahtui jenkkilässä, täällähän koko Street voisi olla kauden mittainen sijoituskilpailu.
    Eli ajettaisiin 3-4 listasijoituskisaa iso ja pikkurenkaisilla Blacklist...No Prep tyyliin. Kauden lopuksi kruunattaisiin Suomen nopeimmat Small ja Big Tire kuskit/teamit.

    Ok, tämä on visio, mutta ei kuitenkaan mahdoton utopia, joten nyt vain olisi valittava otetaanko askel kohti uutta visiota, vai pitäydytäänkö nykyisessä ja sen tulevaisuudessa?
    jenkeissä vielä 5-6-vuotta sitten koko No Prep touhua pidettiin utopiana joka ei tule koskaan saavuttamaan median tai kilpailijoiden mielenkiintoa, mutta kuinka kävi?

    http://bluetoad.com/publication/?i=393304#{"issue_id":393304,"page":8}

    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.10.2017
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Osko jollain jotain hyvää ruohoreseptii,aletaan taas lentää aika korkeella eikä oikeen pääse mukaan pelkäl keppanalla. Toivottavasti joku näyttää ens kesänä mist täs kaikes no prepissä on kyse, ni ehkä sit tulee katsojaa sankoin joukoin ja kilpailijaseuraa.
     
    cutlass cruiser ja Fireball tykkäävät tästä.
  5. stoneland alley

    stoneland alley 3rd gear

    Kannattaa käydä ensin katsomassa nopeita 1/8 kisoja.jos on mahdollista.
    NMCA ja PDRA käyty katsomassa ja oli kyllä hyvän näköistä touhua puolella matkallakin.
     
  6. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Joo sitä myös odottelen mielenkiinnolla..:))
     
  7. kari6767

    kari6767 2nd gear

    Käykö sienet?
     
  8. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Käy hyvin.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Oliko tässä jokin pointti?
     
  10. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Hommaa pullo väkevää henkeä ja houkuttele Heikki sinne sisään,ja korkki kiinni ja ravista.Anna olla viikko-pari ja sit huikkaa...jos ei auta ni sit niitä sieniä vaikka:rotfl:
     
  11. XJR

    XJR 2nd gear

    Stockholm Open
     
    MadMike tykkää tästä.
  12. GS

    GS Gearhead

    Siis aina on helpointa heittää ....”kaikkionpaskaapaitsikusi”....ilman omaa panosta ja visiota siitä miten asioita voitaisiin tehdä eri tavalla, jotta hommat menisi eteen, eikä taaksepäin?
    Siinä vaiheessa jos ja kun tunnistetaan tarve tehdä jotakin uutta jotta lajia saataisiin vietyä joka tasolla eteenpäin, ”visioiden” on ihan hyvä lentääkkin välillä korkealla.
    Niillä ”visioilla” pallottelu ei silti todellakaan tarkoita sitä, että se itsessään olisi vielä kirjoitettua jumalan sanaa, vaan sen tarkoitus on enemmänkin vapauttaa niistä urautuneista ajatuksista ja muutosvastarinnasta jotka ovat aina esteenä jollekkin uudelle. Ei-miehiä on tunnetusti vielä enemmän kuin Joo-miehiä, silloin kun halutaan visioida jotakin kokonaan uutta, vaikka kaikki olisi sitä mieltä että ”jotain tarttis tehdä”?

    Kuten tuossa jo aiemmin totesin, No Prep ”genreä" ei tarvitse toteuttaa yhdessä yössä, vaan se kyllä toteutuu jos sille on aitoa tilausta. Tärkeintä ihan ensin on, että annettaisiin sääntöjen puolesta mahdollisuus sen suuntaiselle kalustolle(sääntöviilausta ei ole enään paljoa).
    Kaikki muuhan on kuin onkin ” visiota”, mutta esim.me olemme lyöneet ainakin meidän mittapuulla ison rahan vetoa siitä että No Prep tai jokin sitä lähellä oleva on Suomessakin tulevaisuutta.
     
    Muokattu: 28.10.2017
  13. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Voisitko kertoa missä nämä suorituspaikat olisi, mielestäni ainoat vaihtoehdot on alastaro/ Motopark joissa melupäivät ym. Uskon että Black list on lähinnä tätä hanketta,ja tiedän että esim Mannerkoski tai Saksa ei lähde no prep hommaan mukaan. En itsekkään edes harkitse lähteväni matalan 8s Valiantilla no prep kisoihin. Arvostan pitoa sen verran ja Teamin edesauttamuksia että voisin jonkun näytös sudituksen vetää no prep radalla enkä muuta. Kyllä toki näitä tarvittaisi mutta pohjola vaan asettaa tiettyjä rajoja niin ratojen kuin kuskienkin suhteen. Ei kukaan suomessa lähde no prep radalle rikkomaan 30-50t e maksavaa kipuria.
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Okei, tämähän on siinä tapauksessa selvä.
    No Prep kisat ajettaisiin samoilla radoilla ja samoina aikoina kuin Street nytkin.
    Se tietenkin hieman hämmentää miksi nämä No Prep laitteet eivät jenkkilässä rikkoudu?

    No, vakavasti puhuen, eihän tässä kukaan tarjonnutkaan ajamista täälläkään ”preppaamattomalla radalla”, vaan SM-tasoisella radalla.
    Eli eihän ne jenkkilänkään ”No Prep” radat isoissa skaboissa ole mitään paskasia asfalttipätkiä, vaan kyllä vähintään kumia on radassa ja tuhdisti.
    Ok, lentokentilläkin voitaisiin ehkä ajaa, jos täälläkin saisi käyttää omia ”Pimp” limuja/liimoja, mutta en usko että sellaista päivää Suomessa nähdään. Liian ”eksoottista” nykypäivänä ja radat menee ”rikki”.
    Eli kysehän ensisijaisesti on enemmänkin teknisistä sääntöasioista, minkälaiset autot sallitaan, minkälaiset matkat ja minkälainen on kisasysteemi.
     
    Muokattu: 29.10.2017
  15. josu

    josu Gearhead

    Yksi asia millä saadaan siihen rataan sitä kumia enemmän on pitkät burnikset lyhyen sijaan.esin kadunmiehenpäivillä tuo olisi suotavaa ellei pakollista jos vehkeissä on papattia tehdä niin.
    Ja jos noita no prep juttuja rupeis tulemaan esim lentokentille niin nehän olisi fhran alaisia tapahtumia.fhraallahan on kumitus traktori niin se voisi kumittaa aamun ennen ekavetoja,vaikkei paljoa kumia tonttiin saisikaan niin olisihan se parempi kuin ei mitään.
     
    GS tykkää tästä.
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Toihan on helppo kokeilla....top doorslammerit ajaa ens kisat lippulähetyksellä ilman ajanottoa ilman liimaa radalla...ja voittaja valitaa huutoäänestyksellä....varmasti saadaan yleisöä paikalle kun saa huutaa voittajat tiukoissa lähdöissä....pääsee vähän niinku itse osallistuun....

    Gs kun sponssaa satatuhatta per kausi niin mä ainakin voin lähtee ajeleen kaiteisiin...kukaan kuitenkaan ei taida olla niin hullu että omilla rahoillaan tollaseen lähtee....
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Totta turiset.
    Hulluahan tuo Drag Racing onkin. Parempi pysyä kotona mamman helmoissa, niin ei mene kalliit laitteet rikki ollenkaan.
     
    MadMike ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Juu kannattaa pysyä...varsinkin kun ei ole edes niitä halpoja laitteita ajettavaks kaiteisiin....
     
    MadMike tykkää tästä.
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    mä olin kesällä Slagstassa (SWE) ja kyllä se ihan toimintaa oli vaikkakin jenkit oli harvassa eli pari uutta ponicaria ja yksi 65 4d Impala sleeper...
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Ei, mutta kuka ihme pystyy sen ”pelon kanssa elämään” että laitteet voi mennä rikki, harrastaessaan rallia, rataa, driftingiä, time attackia, rallicrossia...tai lähes mitä tahansa muuta moottoriurheilulajia ?
    Se että lasikuitulokari saa vähän raapaletta ja/tai tukivarsi vääntyy kaideosumasta, on Drag Racingissakin ”lillukanvarsia” suhteessa siihen kaikkeen muuhun mitä tekniikasta menee ”rikki” joka tapauksessa.
    Ei vain voi käsittää kuka tänä päivänä Suomessa uskaltaa ajaa arvokkailla autoillaan driftingiä kaiteiden välissä tai sorateillä ojien välissä rallia.....vai onko tässä nyt se miehien ja poikasten ero?:

    https://www.is.fi/ralli/art-2000005430018.html
     
    Muokattu: 31.10.2017
    Hegemon ja MadMike tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!