Studebakerin ylivaihde?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja B 49, 18.6.2003.

  1. B 49

    B 49 Gearhead

    Tietääkö joku miten moinen toimii?Kojelaudan alla on t-kahva,mikä tulee ulospäin noin 10 cm.Mitään ei tapahdu kun siitä vetää.Taitaa olla jotain vikaa laitteessa,vai?En kyllä edes tiedä miten sitä pitäis käyttää.Ei aikaisempia kokemuksia.Onko muilla?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: B 49 2003-06-18 20:43 ]</font>
     
  2. B 49

    B 49 Gearhead

    Hiljaista näyttää olevan.
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Oletko koeajanut studeasi kun olet vetäissyt sen kahvan ulos???
    Letukan loikkarilaatikoissa sillä kahvalla ohjataan laatikossa oleva vipua, joka "kytkee systeemin päälle":
    1. Jos autossa on kaikki loikkarin vaatimat sähkö yms systeemit paikallaan niin toiminta on seuraavanlaista: kun nopeus ylittää 30 mph niin kakkos ja kolmosvaihteella laatikossa oleva solenoidi kytkee ylivaihteen päälle kun "veto katkeaa" eli esim nostat vähän jalkaa kaasulta. Jos ajelet kolmosella loikkari päällä tasavauhtia ja painat kaasupolkimen pohjaan niin kaasarin kyljessä oleva katkaisin ohjaa solenoidia (loikkaria) päältä pois; ns kick-down, ja koska ylivaihde ei kytkeydy päälle eikä pois veto päällä niin sama katkaisin katkaisee hetkellisesti sytytysvirran-> veto katkeaa-> loikkari putoaa päältä -> ja taas kun nostat jalkaa kaasulta niin loikkari menee päälle. Koko systeemi putoaa taas päältä pois kun nopeus laskee alle 26 mph. Tätä nopeutta haistelee laatikossa oleva keskipakosäätäjä.
    2. Jos autossasi ei ole sähkösysteemejä ja ohjaat solenoidia katkaisijalla niin kahva vedettynä laatikossa on ns vapaakytkin; voit vaihtaa isommalle ilman kytkintä!!
    Jos napista kytket loikkarin päälle niin vapaakytkintoimintaa ei ole.
    3. Jos kahva ei ole vedettynä niin laatikko toimii kuten tavallinen kolmilovinen.

    Näin siis letukan loikkarilaatikot, etsi käsiisi studen owners manual tai shop manual niin toiminta selvinnee.
     
  4. B 49

    B 49 Gearhead

    Kiitos tiedoista.Autohan siis ei ole mun.Minä sitä vähän huolsin ja käytin katsastuksessa.Auto on vähän aikaa sitten vaihtanut omistajaa ja myyjä oli väittänyt,että OD toimii.Mun mielestä se ei toimi.Kyselin koska en ennen ole moisella ajanut.
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minulla on Checkerissä Letukan loikkarilaatikko, ja kahva vaikuttaa juuri päinvastoin. Eli kun se on sisäänpainettuna, loikkari toimii ja ulosvetäminen kytkee laatikon toimimaan normaalisti. Näin sanoo ohjekirjakin.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    SamiL olet oikeassa, muistelin väärin kahvan toiminnan.
    Loikkarilaatikko on varsin hyvä kapistus reissuautossa. Tosin letukoissa jos autossa on alunperin loikkariloota niin perävälitys on jotain luokkaa 3,73, mutta kun loikkarilaatikon laittaa autoon jonka perävälitys on esim 3,08 niin varsinkin kutoskoneen kanssa on polttoaineen kulutus matka-ajossa jopa 8,5 l/100 km....
     

Kerro tästä muillekin!