Subun sähkö temppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Blue-berry, 25.11.2016.

  1. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Nyt teki subu töihin ajaessa melkose tempu.

    Laitoin pitkät päälle. Ei syttyneet, mutta lasinpyyhkimet alko hommiin, mittaristo himmeni ja alkoi näyttämään ihan sekavia. Myöskin hehkun merkkivalo sytty. Pyyhkijät eivät totelleet viiksestä mitään. Sitten kun kaikki valot sammutti katkaisijasta, niin tilanne palautui normaaliksi.

    Taisi myös lasia availlessa pyyhkijät käynnistyä. Onko kenelläkään antaa vinkkiä mikä vikana?
    Valoihin varmasti liittyy, mutta nuo muut oireet hämmästyttää.
     
  2. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Tarkista ekana maadotukset. Niihin yleensä liittyy tuommoset viat. Sulakkeista vois olla hyvä kans tarkistaa onko hapettumaa.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. palontie

    palontie Double Gearhead

    Näissähän on paljon vikoja ollut valojen katkaisijassa,toisilla lähes sulanut.Mulla teki niin että kun laittoi pitkät päälle niin kaikki valot sammui keulasta pilkkopimeellä mutkaisella tiellä,huh.Vika oli siinä valojen vaihtokatkaisijassa joka oli muistaakseni siinä rattiputkessa.
     
  4. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Pitääpä käydä maadoituksetkin läpi. Onko muuten pahoissa paikoissa noi maadotukset? Ja mistä niitä kannattais alkaa etsiä.

    Mun mielestä rattiputkessa ei ole mitään katkaisijaa. Pitäisikö se originelli valokatkaisija mittariston vierestä vaihtaa johonkin toisenlaiseen?

    Toivottavasti nyt toimii vielä töistä kotiin(60km) eikä palais ainaka päivä aikan parkkiksel:eek:
     
    Muokattu: 25.11.2016
  5. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Tämä "subu" lienee Chevrolet Suburban, jota on valmistettu lähes yhtäjaksoisesti vuodesta 1935 alkaen (sotavuosina 1943-45 ei valmistettu) ja nyt on menossa kahdestoista sukupolvi.
    Jos Blue-berry voisi pikkuisen tarkentaa mistä autosta on kyse, saattaisi helpottaa myös tarkemman vastauksen antamista.
     
    Mikkis ja 1purehell tykkäävät tästä.
  6. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Chevrolet suburban 1994 k2500 4wd 6.5 td
     
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kyllä siellä rattitolpassa pitäis löytyä vaihtokatkaisin.Monta vuotta sitten jouduin ton ongelman kanssa painimaan,ja olen lähes satavarma että siellä se on,vai oonko jo niin dementoitunut:D
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Et oo devalvoitunut.. Vai mikä se sana on joka ei nyt muistu mieleen..:confused::confused:
    rattitolpan ALAPÄÄSSÄ on se vaihtokytkin. Ei löydy yläpäätä purkamalla.:D
     
  9. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    HOLA!!! Jatkoa vanhaan ongelmaan. Vaihtokytkin on vaihdettu, mutta vika säilyi. Pientä muutosta kuitenkin. Nyt ei valot sammu, mutta mittariston ja lasinpyyhkijöiden sekoilu jatkuu. Ja tämä ei ilmene aina kun laittaa pitkät päälle, vain joskus. Ideoita??

    Valonvaihtokytkimeen tulevasta liittimestä oli yksi kohta jo sulanut ja muutenkin johdot tummentuneet uhkaavasti. Maadoitukset kävin läpi ja ne olivat kunnolla kiinni, mutta puhdistin ne vielä kuitenkin. Ei auttanut.

    Pitääkö nyt sitten lisävalojen releiden ohjaus ottaa jotain muuta kautta? Ei uskoisi niiden nyt virtaa ottavan niin paljon että rasittaa tuota kytkintä... Tai uusia mahdollisia liian ohuita maadoitusjohtoja. Voiko sellaiset aiheuttaa tuota? Vaikuttavat kuitenkin virran kulkuun...
     
  10. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Hoi.... laitetaas vanhaan aiheeseen lisää juttua. Nyt kun taas päivät pimeni ja ongelmat muistuivat mieleen.

    Nyt kun nuo maadoitukset ja muut on käyty läpi ja ongelma säilyy. Satunnaisena tosin. Niin tuli mieleen, että voisiko kaikki nuo temput johtua heikoista akuista tai heikosta laturista? Huomasin vain, että kun lisävalot laittaa päälle, niin latausjännitteen viisari laskee reilusti
     
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Pari vuotta menny heikoilla akuilla? Epäilen. Mikäli se oireilee parissakin eri laitteessa, jotka ei pitäis olla yhteydessä toisiinsa, niin tarkista mitä rosvouksia on tehty. Ja akut irti yöks, mittaat sekä aamulla että illalla arvot, sekä kun käynnistät, joku toinen mittaa kyykkääkö ne akut? Tai siis jompikumpi. Miten se starttaa? Ootko mitannut latausta?
     
  12. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Joskus aikoinaan -80 Chevy pickuppi oireili niin, että kun pyyhkijöillä pyyhkäs syttyi kaikki pitkät vaikka oli lähivalot päällä. Sai sammumaan vasta kun sammutti valot hetkeks kokonaan. Vika oli liittimen juuresta katkennut mittariston maajohto. Kierrätti jotenkin tihkuyksikön maat pitkien merkkivalon kautta valoreleelle. Ei muuten ihan heti osunut silmiin musta johdonpätkä teipatun nipun kyljessä.
     
  13. Rotten

    Rotten Gearhead

    Maajohto akussa tiukalla?
    Ja puhdas! Ei semmoinen helposti irroitettavissa!?
     
  14. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Akkujen kaapelit on tiukassa ja konehuoneen puolella olevat johdot muutenkin pitäisi olla kunnossa.

    Akut tuli mieleen siksi, kun samantapaisen sähköhäiriö kaaoksen aiheutti jokunen viikko sitten jokin muu laite kuin aikaisemmin. Mutta en myt sitten muista mikä se oli. Mutta lakkasi kiusaamasta kun latasi akut.

    Pitääpä mittailla uusiksi kaikki kunhan kerkeää. Toivottavasti jo huomenissa
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tokihan se kuorma vähän näkyy siinä mittarissa, vanhemmiten näyttelee muutenkin vähän sinnepäin. Mutta kyllä toi vähän kielii niistä huonoista kontakteistakin. Kone-akku-kori-runko maayhteydet pitäs tarkistaa. Pelkän koneen maapiuha akkuun ei riitä.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Meillä pelleili '82 opelkadett joskus samallalailla kuin suorsan Chevy: Vilkku oikealle (ja vain oikealle) niin tuulilasipyyhkijät ryhtyi hommiin. Joskus pelkät parkit käynnisti pyyhkijät.

    Merkonomina epäilin viikseä, sitten valokytkintä ja purin autoa. Kunnes kerran taas laitoin valoja päälle ja kuului surr...mitä hvettiä? Se surr oli ajovalojen pesin, joka oli osa maadoitusketjua. Syyllinen oli sen opelin valon asennuskehys: Kaikki lähistön sähköt maadoittui yhteen "koirasabikoon" siinä kehyksessä. Eikä se kehys taas maadoittunut kunnolla koriin. Joten parasta maata tarjosi pyyhkijöiden moottori. Muutin maadoituksen suoraan koriin ja jo toimi
     

Kerro tästä muillekin!