Suburban 5,7l bensalla-mitään järkeä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja team lypsikki, 13.2.2012.

  1. team lypsikki

    team lypsikki 1st gear

    Jostain kumman syystä pihalle pitäisi saada Jenkki-neliveto. Mielessä on pyörinyt Suburban / Blazer / Jimmy 5,7l bensakoneella. Siis iso maasturi takapenkeillä.

    Sitten kysymyksiä:

    1. onko järkeä?
    2. automaatti vai manuaalilaatikolla?
    3. mitähän porsimiskohtia kannattaa tarkistaa

    Kaikkea hyvää ja huonoa olisi mukava saada kuulla. Ja tietenkin mahdollisimman pian. Menen viikonloppuna katsomaan yhtä ehdokasta :D
     
  2. Ombo

    Ombo 1st gear

    1. On järkeä. Iso laite, mahtuu ihmisiä ja tavaraa kyytiin hitosti. Hyvä näkyvyys korkeuden ansiosta, etu toisinaan tulla kolmion takaa eteen luvan kanssa. Ihmiset väistää oma-alotteisesti vaikka ei itse olisi ns. tyrkkäämässä eteen. Miehinen peli, äijät kateellisia ja muijat pyörtyilee. Ainut missä ei ole järkeä on se, että möin omani pois.

    2. Oma peli oli nelilovisella manuaalilla. Ykkönen tosi hidas, hyvä jos liikkeelle kehtasia lähteä. Voipi ryömittää kivasti jos sellaiselle tarvetta on. Käytökseltään aikamoinen "trukkiloota". Ykkösessä ei käsittääkseni synkroa ja vaihtoihin saa varata aikaa. Ei sovellu kiihytyskisoihin. Muuten kai ihan passeli loota, kestäväksi kehuvat.

    3. Tsekkaile alustaa. Löytyykö väljää näkyvästi. Kardaanit, puslat, ohjausiskarit, kaikki mitä nyt voi kätevästi tarkastaa. Nivelien kumien väleistä tursuava vaseliini kertoo tietysti heti omaa tarinaansa. Näkyy meinaan ajettavuudessa mikäli alkaa olla aika "lonkkaleikkauksille". Suoraakin tietä ajellaan äkkiä kun elokuvissa.

    Takaluukku on ruosteessa, mutta ei haittaa ajoa. Oma vuoti siitä sisäpuolen peitelevyn välistä. Tiivistin sen ja eipä tullut vettä yhtään sisälle, vaikka luukku oli muuten tosi hurjan näköinen.
    Ruostetta löytyy turvavöiden alta, takaluukun lattiasta ja ihan mistä sitä keksii etsiä. Mikäli pohjasta löytyy paikkoja niin hyvä, joku on asialle jo tehnyt jotain.

    Testaa neliveto että se oikeasti toimii ja pysyy päällä. Napalukot voi olla rikki ja aiheuttaa nelikon toimimattomuuden, vaikka voima jakolaatikosta lähtisikin eteenpäin. Napalukot helppo vaihtaa.

    Renkaat. Etenkin takavedolla ajettaessa renkaiden olisi hyvä olla hyvät. Huonoilla ajettavuus on vähintäänkin mielenkiintoista, sanokaa mitä sanotte.

    Sähköistä... Mitä vähemmän rosvoliittimiä ja epämääräisiä johdonpätkiä, sitä paremmin meillä menee. Omituiset sähköt voi toimia, mutta mitäs sitten tehdään kun tulee vikaa? Omaa harkintaa tilanteen mukaan.

    Sitten tietysti perus koneen kuuntelu. Käykö tyhjää, koliseeko, pölläytteleekö? Öljyä voi aina lisätä, mutta kyllä se tietyllä tavalla hävettää kun mummot kaatuu jonossa häkämyrkytykseen kun lyö lidlin pihassa möhkön tulille.

    EDIT: Talvikäytöstä. Aina lähti käyntiin, vaikka oli kuin kylmä. -25 taisi olla kylmin startti ilman lohkaria, hörähti nopeasti. Kylmemmässä en viittinyt kokeilla, pahaa teki nämä muutamat pakolliset. Suosittelen kyllä, että yksilöstä löytyy lohkolämppäri tai vastaava. Bensaa hörppäsi talvella 17l/100km.


    Oma kikkare oli siis vm. 88 blazuri. Mikäli haluat lisää analyysiä tms. niin kysy toki.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tämä nyt mutu ja vertaan omaan ex bronccoon, mutta luulisin että suburbanilla hienompi ajella pitkää matkaa ja talvellakin kun tuo broncco ainakin lyhyen akselivälin takia oli aika hutjakka peli, en tiedä sitten blazerista mutta ei siinäkään mikään turhan pitkä akseliväli.


    Subbarille ääni.
     
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

    Aina vaan päivä päivältä bensa subu kiinnostaa enemmän ja enemmän.Tosin mun seuraava tulee olemaan isolohkokoneinen.
     
  5. jani10106

    jani10106 1st gear

    ombon kuvaus kuulostaa jotenkin tutulta.. :lol:
     
  6. Ombo

    Ombo 1st gear

    Hetkinen... Niin myös turenki. Onko peli missä kunnossa nykyään? Kyse kuitenkin varmaan NNB-2:sta?
     
  7. jani10106

    jani10106 1st gear

    peli on samassa kunnossa,missä oli tampereelta lähtiessäänkin.leimalla kävin viikko sitten,vas.takajousesta yks lehti poikki ja etujarruletku oli murtunut. kone tuntuu pitävän kolkotusta lämmettyään,no jos kajahtaa ni tehään sitte remontti :rotfl:
     
  8. Ombo

    Ombo 1st gear

    Ilmeisen pienet puutteet. Takalehti poikki... Onkohan jo mun aikana ollut? Ei tullut huomattua, ei silmällä eikä kyllä ajossakaan. Tiiä sit vaikuttaako se ees tuntuvasti :D

    No, ootko tehnyt "mönkijästä" lumiauran?. Jatketaanko vaikka tuolla yksityisellä puolella, niin ei sotketa toisten topikkeja.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kymmenes vuosi on nyt menossa oman subun kanssa, kilsoja tullut noin 150tkm.
    Itse olen pitänyt seuraavista asioista, ja voi suositella muillekin:

    Ylivaihdeloota, omassa tomaatti 700. Mitään en ole tehnyt sille ja vaikka olen manuaalimiehiä niin olen ollut tyytyväinen. Toisaalta voihan loikkarittoman lootan suoraa nelosta (tai tomaatin kolmosta) kompensoida välityksellä ja renkailla. Synkronoimattomasta manuaalitoosan ykkösestä muuten ei voi erehtyä, ei mene ilman rutinaa päälle kuin paikallaan, ellei sitten jollain välikaasukikalla.

    TBI. Pelaa kuin junan vessa. En ole tehnyt mitään. Tuli -87 malliin muistaakseni.

    Suora etuakseli. Kestää eikä tartte murehtia. En ole tehnyt mitään koko etupäälle paitsi yksi pallonivel uusittu. Vanhakoppasissahan tää aksuli on siis normi -91 asti..

    Automaattinavat. En ole tehnyt mitään. Ei tosin mikään iso asia vaihtaa. Normikäytössä helvetin paljon kätsymmät kuin manuaalinavat. Niitäkin mulla on...


    Porsimiskohtia on omassa ollut perä (ostaessa paskana), mikä on puolitonnisessa alimitoitettu 10bolt.

    Ruosteet yleensä. Oma ei ole nähnyt suolaa kuin yhden talven, mutta jo siinä näki miten herkkä se on.
     
  10. team lypsikki

    team lypsikki 1st gear

    Hyvää tietoa tullut! Kiitos siitä!

    Minkä kokoiset renkaat näihin saa muutoskatsastettua? Siis ilman Trafin muutaman satkun lottokuponkia?

    Entäs jousien korotus?

    Pihalla nyt 3 Patrollia ja projekti-Kinky. Emäntä ajelee pätkä-patulla, jonka alla 235/85r16 renkaat. Liian pienet! Koolla näyttäis olevan väliä...
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Noin kuukausi sitten muutoskatsastin 31x10.50x15, kun isompia ei saanut. Kyseessä siis -89 Suburban rekisteröitynä henkilöautoksi...

    P.S. Ei mulla ainakaan ole tästä ollut valittamista näin talvella, kulkee kuin juna raiteilla. Vähän pääl 100tkm ajettu kulkine ja ainakin etupään pallot ja jarrut oli jo finaalissa. Perämurikankin vaihdoin, kun oli käkikello hieman osiaan tiputellut. Taka jarrukengät pitäis myös vaihtaa.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vastaus:
    1. EI!


    Auton ostamisessa ei ole mitään järkeä nykypäivän Suomessa.

    Se on tunneasia ja kun nyt vielä on mahdollisuus auto ostaa ja ehkäpä varaa ylläpitää, niin osta pois.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Samat renkhaat on mullakin. Henk.koht en edes halua isompaa, nuokin jo nosti kulutusta ja välitykset alkaa menee sit jo liiankin pitkiksi.

    Ajoitko nuo kilsat muuten itse, tuntuu että aika vähillä ajoilla menis jarrut ja pallot jo uusiksi.....


    Semmonen kommentti vielä että jos nyt olisin etsimässä subua niin yrittäisin löytää 3/4 tonnisen mutta samalla 5.7 TBI koneella. Ihan vaan jytkymmän tekniikan takia, vaikka eipä tuo mitenkään pakollinen asia olisi.
     
  14. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ainakin meikäläisen autoissa tuota lahovikaa on yleensä joku paremminkin peitellyt, eikä korjannut, vaikka ne korjauksilta päällisin puolin ovat saattaneet näyttää. Sitten kun täytyy korjata uudestaan, täytyy repiä pois päällekkäisiä ruostuneita pellinpaloja, silikonia, massaa, kittiä ja ties mitä paskaa, eikä enää tiedä miltä niiden peltirakenteiden pitäisi näyttää. Vähän sama juttu kuin sähköjen kanssa, että jos näyttää siltä että korjaamista on, niin koskematonta on yleensä helpompi lähteä korjaamaan.

    Tietysti niistä korjauksista usein näkeekin, ovatko asiallisesti vai turaamalla tehtyjä, eikä kunnolla korjattua pitäisi joutuakaan heti uudestaan laittamaan.
     
  15. rkr

    rkr Gearhead

    Kuorkki subussa on paljonkin järkeä, ei käyttömaksuja ja varmatoiminen tekniikka. Tosin 5.7 on hiukan laiska kolmetonniseen autoon.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kohtuu laiska se on tossa 2600kg painoisessakin, mutta kulutus on järkilukemissa. Luulotietoni on että isolohko hörppää aika miehekkäästi. Oliskin kiintoisaa tietää mitä ylivaihteellinen, lukollinen TBI isolohko vie.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut ohan se fiksumpi valinta kuin 6.2/6.5 diesel :D

    Eikös täällä ollu hetki sitten isolohkolla myynnissä subu?
     
  18. HV

    HV Gearhead

    Tuosta ostakkee isolohko subbari.

    http://www.nettiauto.com/gmc/suburban/4169295

    Itse olen tuolla ajanut 2010 Big Wheels reissun 14 l/100 km ja sekalaisessa ajossa tuo syö 20 l/100 km. Hyvä auto on ollut käydä Venäjällä, saa hyvän rytmiryhmän kyytiin ja tiet ei ole ollut ongelma. Eikä ole turhia veroja rasitteena.
     
  19. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mulla oli ennen 33x12.50x15 ja ei ollu oikeen hyvät ajaa ainakaan lumella. Puski aika lailla. Noilla kaposemmilla 31" kumeilla kulkee paljon paremmin.

    Oli mittarissa vaan noin 95tkm, kun ostin kärryn. Yks alapallo oli väljä niin vaihdoin samalla kaikki pallot. Etupyörien laakeritkin tarvis hieman kiristelyä.

    Palat oli siis ihan loppu. Toinen levy oli kans viturallaan, kun oli niitit vetäny mahtavan uran levyyn. Vaihdoin siis levytkin, kun ovat sen verran halpaa tavaraa...
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    meiti muija 01 sube o 6.0 vortekki...ja sitä 20l/100 se imuroi tosa sakases(enampi kaupungis) ajos...ja maan tiel putoo 12-14...riippue iha vauhdist....
    ...ja on pelkkä takaveto....
    ..mut pääös oston oli :ajetaan n.5000km/vuos....vetopainot kohillaan ku o kuorkki(vaikka kulutus tuplautuu kärryvedos).... ja mukeloi ja varustei mahtu kyytii(7heng) reipaasti...eikä ole käyttömaksuu ku o kuorkki....vakuutus firmalle 130€/vuos..... ja eikä tarvii rajotinkta ku o bensa...2005 vast :D ..... tuommoses o kuitenki kaik varusteet mitä maailmas o, jolloin saa hiuka syödäkki :wink:

    ...kaveril o pihal yks 93 bensa takaveto(ylimääräsenä) jos joku haluu...maalatiin yli (valkone)jotan "ihan siisti" vaatiii paremman koneen(ei jaksa käydä kaikilla enää kuumana(500tkm) ja laatikon(nyppii ja rohisee 1:kösellä) ja perän(jollottaa)...muuten iha "käypä"...mitään varustei ei oll ku ilmastointi... mut kuorkki....joten ne ylläpitokulut iha olemattomat...nii ja 6hengen :eek:
     

Kerro tästä muillekin!