suburbanin jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja nova 76, 2.4.2011.

  1. nova 76

    nova 76 2nd gear

    tuli ostettuu vm-95 6.5 td subbari ja jarrut tuntuu aika tehottomilta,edellisessä katsastuksa
    jarrujen tehot oli 2kn molemmilla akseleilla, tuntus aika vähäiseltä vai mitä ootte mieltä?
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    No rippuu vähän että onko ne tehot mitattu märistä/lumisista renkaista jolloin ei niihin rulliin pitoa oikein enempää saa mutta jos kesäkelillä tulee suburbanin kokoisesta autosta 2kn niin se on kyllä vähän.
     
  3. nova 76

    nova 76 2nd gear

    joo en tiie tost mittauksesta ku ei ollu sillo mulla, mut kyl noi tuntuu aika tehottomilta.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tehottomat jarrut on "tyyppivika" noissa 1988-99 Chevyn raskaammissa truckeissa. Jos edessä on 12,5" levyt 3,15" mäntäisillä satuloilla ja takana 13" rummut 3,5" leveillä kengillä, niin pitäisi olla kohtuulliset jarrut kunnossa olessaan.

    Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa ohjaus- ja jarrutehostimen pumpun kunto jotta hydroboost tehostimelle tulee riittävästi painetta. Sitten tietysti itse tehostin ettei ole vuotoja yms. Seuraavaksi tietysti jarrujen toimintakunto. Jarruletkut on pitkät ja niiden välikiinnike saattaa ruostuessaan puristaa letkun jopa umpeen. Jotkut suosittelee paisumattomia teräspunosletkuja, mutta vakiot nykyletkutkin on kovia, joten jarrutuntuman paraneminen lienee minimaalinen teräspunosletkuilla. Jarrusatuloiden liukujen kumit ja holkit ja tapit kun kuluu niin alkaa satulan liike takkuamaan. Liukujen kumit täytyisi vaihtaa joka kerta jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Kumeja löytyy normikumia (mustia) vahvempia seoksia (oransseja) ainakin Raybestokselta. Mäntien liikekin täytyy olla hereä. Jarrulevyjä on saatavilla "performance" ja "sport" mallisina. Mutta rei'itetyistä levyistä ei ole apua niissä nopeuksissa joilla Subbareilla liikutaan. Kaasu-urista ei ole haittaakaan, kunhan huomioi, että kaikki jarrupalat ei sovellu uritetuille levyille. Suurin parannus saadaan aikaiseksi asentamalla kunnon jarrupalat. Kaverin autoon tilattiin juuri Hawkin ferro-carbon palat Racers Placesta (HP296Y670 sopii 12,5"/3,15" jarruille). Tärkeätä on tehdä jarrupalojen sisäänajo ohjeiden mukaan.

    Takana 13" rummuilla on jo kaksimäntäiset jarrusylinterit. Takajarrujen väärä säätö on myös avainasemassa tehottoman tuntuisiin jarruihin. Ne pitäisi saada säädettyä niin, että kengät ottaa koko pinta-alaltaan kiinni eikä vain toisesta päästä. Säätämistä haittaa reikien puuttuminen kilvestä, joissain rummuissa on jonkinlainen reikä säätämistä varten. Tehtaan korjaamokäsikirjasta löytyy ohjeet säätämiseen.

    Raskaampia malleja on kaksimäntäisillä satuloilla ja liki 14" levyillä, mutta etupäästä menisi kaikki uusiksi, tukivarret, akselit jne. joten vaihdossa ei ole järkeä. Myös taakse on ollut levyjarrusettiä, joita saa myös jälkituotantoisina. Näistä kuitenkin on jenkkifoorumeilla paljon pettyneitä kokemuksia. Käyttöautossa jarrukengillä toteutettu käsijarrusysteemi (orig) on luotettavampi kuin satuloihin yhdistetty käsijarrumekanismi (moni aftermarket). Jotkut on vaihdellut jarrupaineensäätimiä enemmän taakse painetta jakaviin malleihin, mutta lähtökohtaisesti pitäisi ne rumpujarrut saada ensin toimimaan oikein. Toki löytyy "kunnon" jarrusettejä, mutta hinnat alkaen 3000.....

    Mainittakoon vielä, että "poliisijarrut" on juurikin diesel Subbareistakin löytyvät 12,5"/3,15" ja 13"x3,5" jarrut joilla korvattiin poliiisien Tahoeiden 11,57"/ 2,9" etujarrut ja 10"x57 mm yksimäntäiset tai 11,15"x2,5" kaksimäntäiset takajarrut. Sitten on vielä ollut saatavilla 13x2,5" kenkiä / rumpuja ja noita 12,5" levyjäkin on kahta paksuutta; 1,26" ja 1,50". Periäkin on erilaisia eri jarrujen kanssa.......
     
  5. nova 76

    nova 76 2nd gear

    kiitos tomasolle tiedoista,tota tehostinta ite epäilisin se näyttäs vähä tihuttavan paljonko sen pitäs painetta tehä ja mistä sen vois mitata? :odroll:
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Huonon tehostajanpumpun kyllä huomaa.
    Meinaan kun jarruttaa ja kääntyy ni ohjaustehostus katoaa.
    Syystä että se paine menee eka hydroboostille ja siitä jäljellejääny ohjaukseen.
     
  7. nova 76

    nova 76 2nd gear

    no on se tarkkaa,tehostimeen kun kaato 3dl nestettä ni rupes tehostus pelaa,jännä vaan ettei se vaikuttanu ohjaukseen yhtää toi tehostimen vajaus. :odroll:
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    mul o tiivistei toho buusterii!
     
  9. nova 76

    nova 76 2nd gear

    joo kyl toi on kauttaaltaan märkä, eli varmaan tiivisteille olis tarvetta, mitäs sarja maksais ja miten sen toimitus?
     
  10. mke77

    mke77 Gearhead

    sisältää "työ-männän" tiivisten ja "poljin-männän" tiivisteet , ja puoliskojen välisen 0-renkaan.... alkuperäinen puoliskojen tiiviste o 8-mallinen...mut o-rengas o kaverin crow-cap:is ollu jo 3vuot ilman vuotoi...

    sen vert historiaa, et ite otin aikanos ton kaverin letukan tehostimen auki, hai hydrauli liikkees "noin-tonnepäin" olevat mm-koon tiivisteet..mut se ei onnnistunu joten jätti jarrut päälle, ku "poljin mäntä" puri kiinni....

    joten teetän tiiviste keskukses noit sit het samon tein ku ei ammeriikast tuntunu järki hintan löytyvä, satika suomest tai ruottist....

    jote nyt niin o mull....ja nimimerkil"jamant" joku pitää 4*4 korjaamoo.

    90€ posti kulujen kans (ilman kuittia alv:n kanssa), tulee kirjekuoressa!! tai nouto salosta.

    palautus oikeus tottakait, jol ei oll sopivii....mut 3:meen eri vuotiseen oon laittanu jo, ja kaikkiin o sopinu tää sama sarja :D soita 040-5765796/Markus
     

Kerro tästä muillekin!