suburbanin maalaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja rade, 30.9.2016.

  1. rade

    rade Gearhead

    Tarviiko vanha maali ottaa kokonaan pois kun maalautan auton uudestaan, auto on ruosteeton, eli riittääkö pelkkä lakan hiominen pois. Auto on vm 1986, eli onko vaara että alkuperäinen maali alkais kiehuun.. Laittakaa kokemuksia ja tietoa tulemaan. EI viittisi turhaan autoa hiotuttaa pellille jos maalaaminen onnistuu muutenkin.
     
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos pinta ei pehmene ohenne tai tinnerirätillä hautoessa, niin riittää puhdistus ja mattaus. Varmuuden vuoksi voi toki laittaa eristemaalin väliin. Thermoplastinen sulanee ohenteeseen?. En jättäisi alle vaikka hankala poistaa.
     
    Muokattu: 30.9.2016
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mun 87 C30 oli maalattu tehtaan valkoisen päälle, eikä siinä ollut mitään ongelmia. Nyt se on kuitenkin kirkkaalla pellillä, kun se tehdään "kunnolla". Tosiaan tuolla tinnerirättitestillä vois kokeilla, mitä tapahtuu. Onko sitten tehtaan maaleissa eroja, verrattuna puhtaan valkoiseen ja metallinhohtoon lakalla?
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ihan kuriositeettina tuosta tinnerirätistä. Kokeilin tinnerirättiä -68 Polarani orkkis maalipinnalle useampaan kertaan ja eri kohtiin ennen maalausta. Ihmettelin kun mistään ei alkanut kuplimaan. Rätissä oli reilusti tinneriä ja maali oli taatusti alkuperäistä.
    Eikös noin vanha maali pitäisi alkaa kuplimaan?

    No pellille tuo rohjake hiottiin yltä päältä.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo on vähän tuurista ja ainevalintojen osaamisesta kiinni. Tällä nykykokemuksella en enää lähtisi ehjää pintaa vetämään pellille.
     
    DX tykkää tästä.
  6. rade

    rade Gearhead

    Kiitos kokemuksista, tarkoitus on tehdä kunnolla, mutta mietityttää että onko ihan turhaa hommaa pellille vetäminen? Pistäkää lisää kokemuksia tulemaan.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niitä kokemuksia alkaa olemaan jo määrin laidasta laitaan, ettei niitä enää pirukaan listaa. Eikä ole tullut pelkästään vanhojen jenkkien termoplastisten kanssa, ylläri saattaa piillä ihan missä vaan. Mutta noi kärjistettynä, yksi tai kaksi keittänyttä kohtaa hoitelee kuntoon paljon vähemmällä kuin koko putsatun alusta asti tekemiseen lisätöinä menee. Toki se on ihan tapauskohtaista. Arvio pitää tehdä kohteen mukaan, ja mitä kaikkea aikoo maalata. Jos siinä on jo nyt useita uudestaan vedettyjä pintoja ja sisäosatkin pitää tehdä uusiksi, niin silloin on ehkä parasta lähteä pellistä.
    Itsekö olet tekemässä alusta loppuun saakka? Jos et, niin kysy siltä, joka sen homman joutuu tekemään.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    emmäkään vanhoja alta pois ottais jos itelleni tekisin, jos on vanhoja teippauksia, niin ne kohdat kannattaa hioa aika syvälle, reilusti pohjamaaliin asti, ne perkuleet alkaa muuten myöhemmin kummitelemaan.

    hinkkari kannattaa pistää väliin kun kuitenkin on jotain kitillä oiottavaakin ja se "orkkis" lakkakin kumminkin puhkee sieltä sun täältä, noi rajat tuppaa tulemaan esiin jos siihen suihkii pintavärin suoraan päälle,
    ite saattasin laittaa hiontaväriin joku 10 rosenttia joustoainetta följyyn, se antaa sitten armoa jos vanha ja uus maali elää pikkasen eri tahtiin,
    ei tuu sit jälkikäteen painumisseittiä.

    carsystemsin 540 hinkka on aika inerttiä kamaa, sitä voi vedellä melko surutta alkydipohjamaalinkin päälle ilman et vetää ryppyyn ja sen päälle voi maalata ihan millä vaan.
     
    Muokattu: 1.10.2016
  9. rade

    rade Gearhead

    Auto menee ihan ammattilaiselle automaalarille, se vain sanoi että ei tarvitse poistaa kaikkea. Mutta itse olen kuullut kauhukertomuksia jos alkuperäinen alkaa reakoimaan. Haluisin vain varmistaa että ei välttämättä tartte pellille vetää.
     

Kerro tästä muillekin!