Suburbanin neliveto ei toimi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Chevy-A, 12.12.2016.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Eli auto on tuollainen -96 4x4 6.5d subbari missä neliveto ei kytkeydy.

    Neliveto on sähkönapeilla toimiva. Napista painaa nelivedon päälle, niin jakolaatikosta kuuluu ääni, mutta etukardaani ei lähe mukaan, eikä etuperäkään, muta kytkee lyhyen alueen ja on takavedolla. Osaisiko joku kertoa missä voisi olla vika?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Luultavasti sama, kuin tossa mun uudemmassa pätkässä. Jakolootan mode fork on menettänyt vähintään muoviset liukupalansa ja ehkä metalliakin haarukasta. Silloin kytkentärengas ei liiku tarpeeksi ottaakseen kii ketjupyörän hampaisiin. Tapahtumaketjusta riippuen pahempia vikoja on sitten hampaiden menetys siirtorenkaasta tai ketjupyörästä.
     
  3. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Okei. No millainen homma toi on korjata? Jakolaatikko alas?
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, jakis alas. Ei ainakaan pikkarissa mahdu aukeemaan paikallaan, jos ei irrota sitä palkkia, missä vääntösauvat on kiinni.
     
  5. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Tuleeko vaihdelaatikosta öljyt pihalle, kun siitä irrottaa tuon jakolaatikon? Millainen homma tuon itse osan vaihtaminen on ja saako noita osia suomesta mistä?
     
  6. PauliR

    PauliR 3rd gear

  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo etuperän dildojuttu ei oikein sovi esiteltyyn vikaan, jos kardaanikaan ei lähde mukaan. Tosin kyllä sen pitäs hetken päästä alkaa pyöriä, kun se etuperän holkki kytkee, mutta vetohan sieltä ei välity. Jos se siis ei jakolootan päästäkään kytkeny mekaanisesti. Sähköservokaan ei luultavasti ole särki, kun menee hitaalle aluellekin.
     
  8. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Täytyy tutkia tuota nelivetoa, kun töiltä kerkiää.

    Pitää testata käsin kokeilla pyörittää tuota etukardaania neliveto päällä, et pyöriikö vai oliko harhanäkyjä...
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Laitetaas ny selvennys viä. Jos tunkkaat etupyörän ylös ennen testiä, niin menee näin: Kun nappaat napista nelikon päälle, niin etukardaani pitää lukittua heti, eikä siis pyöri käsin kun auto on paikallaan. Jos ei lukitu, niin vika on jo jakiksessa. Etuperän aktuaattori tulee mukaan hetken päästä, ensin pyörästä kääntämällä etukardaani ei liiku. Kun se dildo lämpee, niin etuperän pitää alkaa siirtää vetoa etukardaaniinkin pyörää kääntämällä. Jos sillon etukardaani pyörii pyörästä kääntämällä, niin vika on edelleen jakiksessa. Jos etukardaani ei ala pyöriä ollenkaan, niin sitten sielläkin on vikaa, tai sitten joku sähköosa on rikki.
     
  10. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No niin tänään kerkesin vähän tutkia tuota... Kokeilin kardaania takavetopäällä pyörittää, niin se pyöri ja kummallakin nelivedolla lukittautui jakolaatikosta.

    Ajattelin, että jospa tuossa olis käyny niin, kun pimeässä kaveri koitti sitä katsoa, et pyöriikö se, kun ajoin pienen pätkän, et olisko se vahingossa tuijotellu vääntösauvaa, kun sano, et ei pyöri.

    Tuossa yksikseni sitä tutkiessa on vähän vaikea nähä, et pyöriikö vai ei, niinpä laitoin vielä narunpätkän kardaanin kylkeen kiinni ja ajoin parimetriä, et jos se kiertyy kardaanin ympärille, niin se pyörii ym...

    Varmistin vielä nelivetopäällä jarrua vasten sutimalla ja naru kiinni kardaanissa, et kardaanipyöri ja etuperä ei vaan tartu mukaan...

    Täytyy huomenna tutkia tuo etuperä, et onko kosketushäikkä liittimissä vai menny se solenoidi/ patruuna rikki, tai jotain muuta...
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ettei vaan olis etukartaanista menny boorit. Jos jakiksesta nelivedolle laittaessa etujortaanin etuosa pyörii mutta vaikkupatruunan kytkiessä se pysähtyy niin boorit kaputt.
     
    palontie tykkää tästä.
  12. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Tutkin tuota etuperän mokkulaa ja sähköjä. Sinne ei tullu virtaa ollenkaan.

    Ilmeisesti jakolaatikossa kuskinpuolella laatikonpäällä pystyssä oleva kolme johtoinen anturi on se mikä antaa virran tuolle etuperänmokkulalle? Siihen johtoliittimeen tuli maa, virta ja yksi mikä ei näyttäny mitään, eli sitä johtoa pitkin jatkuisi virta ilmeisesti, kun anturi yhdistäisi...

    Yhdistääkö se suoraan tuon virran siihen mokkulaan, vai yhdistääkö se johonkin releelle joka sitten syöttää virran siihen mokkulaan??? Ajattelin, kun vastusmittasin johdot jakolaatikon päästä etumokkulaan, niin maa ainuastaan piippas, et voisiko virta yhdysjohto olla poikki???

    Voiko jakiksen liittimestä yhdistää langalla sen virtajohdon siihen piuhaan mistä sen virran pitäisi lähteä eteenpäin?
     
  13. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Tuo dildo (mokkula?) on muistaakseni sulakkeen takana... muistan kait väärin...
    Eli jos dildo on oikarissa, niin sulake palaa.
     
  14. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Ok. Mut ei varmaan sulake ole menny, kun jakolaatikolle tulee virta, mutta ei yhdistä eteen mokkulalle.

    Nyt kun ajatuksen kanssa mittasin uudelleen noi johdot, niin jakolaatikon päähän tulee keskimmäiseen 12virta ja laitimmainenjohto menee eteen mokkulanvirtaan, eli ei ollu johto poikki, mutta se jakiksen anturi ei yhdistä.... Siihen kolmanteen jakolaatikon pään johtoo ei tule mitään, ei 12virtaa, eikä maata, eli mitä virkaa sillä on???? Yhdistyykö siihenkin virta johonkin esim merkkivaloille ym?

    Ei kait tuohon jakolaatikon johtoihin kuulu tulla maata???? Jos olen nyt jyvällä, niin keskelle 12virta ja se anturi yhdistää niihin 2laitinmaisiin virran....??? Toinen yhdistyy etuperälle ja toinen jonnekkin muualle (minne)....? Jos näin niin hyvä!

    Mihin muuten toi toinen kahden johdon pistoke menee tuosta etuperältä nikä on siinä vieressä kiinni?

    Taitaapi olla sen jakiksen mokkulan osto edessä, mutta ajattelin ensin ottaa sen vanhan irti ja testata toimivuus....
     
    Muokattu: 18.12.2016
  15. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Tänään otin tuon katkaisia anturin jakolootasta irti ja testasin/ mittasin. Ei toiminu.
     
  16. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Vaihdoin tuon katkaisia anturin jakolaatikkoon ja nyt yhdisti virran etuperälle, mutta nelivedonsulake palaa, kun etuperän mokkulassa on liitin kiinni ja kytkee nelivedon. Olisko se etuperän mokkula oikosulussa ym..??
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, jos ei mokkulan johdot tai liitin oo oikosessa, niin sisällehän se vika taitaa mennä.
     
  18. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Päällisin puollin ei ainakaan silmään pistäny mitään niissä johdoissa ja liittimessä.

    Onko toi mokkula korjattavissa, vai aina uusittava?

    Tuleekos tuosta etuperästä öljyt pihalle, kun ottaa tuon mokkulan irti siitä, jos tulee, niin mitä öljyä tuossa pitäisi käyttää??
     
  19. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kyllä se vaihtoon menee.Ei tule öljyä.
     
  20. Z(etor)71

    Z(etor)71 3rd gear

    Vanha dildo kannattaa ottaa irti ja testata ennen uuden ostoa.
    Tuo ylemmän videon GM on uudempi malli.

     

Kerro tästä muillekin!