Suburbanin takapainoiset jarrut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja suburber, 13.11.2002.

  1. suburber

    suburber 1st gear

    Tulipa liukasta! Samantien emäntä ilmoitti, ettei sitten aja subbarilla, kun takajarrut lyö kiinni heti...
    -83 4wd sub, BFgoodrich allterrain 35 ilman nastoja.
    Onko tyyppiominaisuus, etulevyjen palathan odottelevat niinkauan, että kengät on takarummuissa kiinni. Rummut ovat ISOT, joten nappaavat heti kiinni, voikohan tälle mitään.
    -Painoa pirusti taakse?
    -Takajarrut kokonaan pois?? No ei kai nyt sentään...
    -Pystyykö säätämään, tai säädintä muuttamaan?
    -Nastat, eeiii...
    -Takakenkiin jäykät progressiiviset palautusjouset, ei ole keksittykään?!?
    Mites blazerit, niissähän on periaatteessa vielä vähemmän painoa takana...
    Entä pikkarit?
    Onko tosiaan GM ominaisuus???
    Apuva...
    (Niin, ei se niin väliäkään, vaikkei emäntä sillä ajelekaan, pysykööt kotona :smile: ei vaan oo itellekään mukavaa...)
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tyypillistä käytöstä isoille rummuille pakkasaamuna.

    Ajossa ne lämpenevät, kun lopetat ajon, sinne tiivistyy kosteutta, joka jäätyy. Aamulla sitten liikkeellelähdössä ne jarrut nappaa kiinni TODELLA rajusti TODELLA herkästi, kunnes hieman lämpenee.

    Ajele ensimmäinen pikkupätkä varovasti jarrua painaen, joss jarrut lämpenee, niin alkaa taas sujua.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jaa, tuli sitten jokin häiriö välille aivot-sormet. Siis: joss = jotta.
     
  4. DslCat

    DslCat Gearhead

    On lievä ominaisuus... omassa ´94 K2500 Subbasessa (järkälemäiset jäähd.rummut takana ~15x8") ilmenee joillain ilmoilla myös vastaavaa, siis about kävely vauhdissa.

    Toinen syy - tuon "sääilmiön" lisäksi - sanovat, että vuotavat vetarien stefat aiheuttaa vastaavaa "hirttämistä"... eli auton seisoessa pidempään peräöljyä vaaluu rumpuun, ja jarrutaessa aluksi luistaa, mutta lopulta palaa - josta nuo 'kicksit'...
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Voihan siellä itse jarrussa olla jotain jumiutumaa tms.Täytyy kyllä hirvityksellä sanoa että on ainakin dodgessa jarrut jostain raitiovaunusta.Kehittely onkin sitten jäänyt kesken ja poljinta käskettäessä takajarrut lukkiutuu ensimmäiseksi,painoa pitäisi kai lyödä se tonni sinne takahutlaariin että oltaisiin liki turvallisella alueella,takajarrujen paine ei kuormasta ole tietoinen ja ideana on kai ollut että asfaltilla kyllä pysähtyy.Kiinnostuneena haluaisin tietää miten USA toteuttaa ABS jarrun toiminnan ja mitenkä se on kehittymätön,euroveljien toiminta on ainakin ollut hyvää jollei jopa kiitettävää ja ainoat vikaantuvat osat ovat olleet pyörintäanturit ja niitäkin hyvin harvoin on käsittääkseni jouduttu uusimaan
     
  6. autoilija

    autoilija Gearhead

    Luulis että saat aika kuumaksi laittaa jarrut jotta kengät öljyllä voideltuna tekee tuon.Itselleni ei tapahtunut kuin että voideltuna kengät ei pidä ja lukkoon niitä et saanut.Ennemmin kallistuisin ominaisuusteoriaan.
     
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Ainakin päällisin puolin Nissanin 200SX:n ABS-syydemi vastaava kuin Subbasessa; anturit etupyörissä ja takapää hoidetaan kimpassa kardaaniilta... rutina ehkä japanialaisessa voimakkaampi ja rekyylikin... molemmat toimivat moitteetta.

    Niin, Subbasessa joskus (aamuisin), takapyörät lukkiutuvat hiekalla ja liukkaalla vain, jos vauhti on riittävän pieni... ABSit toimivat vasta yli 2mph vauhdissa.

    Aiemmassa -82 Blazerissa oli vastaavaa 'hirttämistä', kesäisinkin - lähinnä oikeassa takarummussa, jossa tuo stefa hieman tihkui, että kaikki jarrupöly jäi paksuks mömmöksi sisälle (ei siis märäksi) - ilmiön korjasi sillä, että ajoi parikymmentä metriä 'vas. jalan jarrulla'... Jos tuota jarrua ei talvella liikkeelle lähtiessä painellut, saattoi herkästi vauhdissa tarjota perää...
    - renkaat BFG 35x12.5"

    Ennen ABS-kautta joissain full-size truckeissa oli pelkän takapään (RWAL) lukkiutumisen jarrujärjestelmiä - ilmeisesti vain optiona.
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    tuohan on lähes kaikissa jenkeissä tarkoitettukin toimimaan noin, ajeleppa v8+automaatti yhdistelmällä liikennevaloihin talvella kun ryyppy on päällä ja kierroksia n.1200, tulee mukava puskuefekti tai sitten takafillarit pyörii tyhjää kun auto seisoo paikallaan ja liikkeelle ei sitten lähdetäkkään kovin helposti :wink:
     
  9. Blockhead

    Blockhead Gearhead

    Aikanaan useimpiin jenkkeihin piti ennen rekisteröintiä asentaa paineensäädin takapiirin. GM:n vehkeissä se oli useimmiten joku Opelin venttiili. Itse laitoin picupin takapiirin säädettävän venttiilin ja säädin paineen pienimmälle. Ja kun vieläkin lukkiintui takapää kovin herkästi, nin sitten vaihdoin etujarrupalat eri seoksisiin ja vähän parani. Sitten takajarrut auki ja siitä jo valmiiksi lyhyemmästä kitkapinnasta otin pätkän pois ja toisestakin vähän. Sitten hioin reilun uran pitkittäin hihnaan. Nyt riittää kun joskus ajaa vasen jalka jarrulla isolla tiellä vähän matkaa, niin että hihnoista irtoaa lika. Sama vikahan on muuten Ladoissakin.
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Impalan takapainoiset jarrut korjaantui säätämällä kengät hieman kauemmas rummuista. Talviajo reilusti etupainoisilla jarruilla se vasta kivaa onkin, risteykseen hiljentäessä takapyörät työntää vaan kun etufillarit luisuu jo lukossa. Ei hyvä sekään.
     

Kerro tästä muillekin!