Suburbanin valoista??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja simpsoni69, 29.8.2009.

  1. simpsoni69

    simpsoni69 1st gear

    Nyt hokasin että kun vaihtaa lyhyiltä pitkille niin lyhyet sammuu. Kuuluuko kuvaan vai onko jotain omia kytköksiä tehty entisen omistajan toimesta?
    Voi kuulostaa tyhmältä :oops: kysymykseltä mut ku auto on uusi tuttavuus, ennen kun pelannut vain chryslereillä...
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    Joo kuuluu lyhýet sammua. Releistämällä saa hyvät valot ja voi silloin jättää lyhyet palamaan. Muuten käy niin että kun vedät pitkät pääälle niin lyhyet sammuu mutta pitkät ei syty... :lol:
     
  3. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Subben valoista ...

    Tere!

    Kuten tuossa edellä mainittiin niin relettä väliin ja kunnon maadutukset.

    Jos valaisimien pinnat himmentyneet (kun ovat muovia, jos orkkisvalot ),niin niitäkin voi hiomatahnalla varovasti käsitellä ja sitten kiillotus päälle.

    Jos et ole vielä huomannut niin tuolle autolle meillä on oma topiikki ,josta löytyy neuvoja ja niksejä helpottamaan ylläpitoa.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=117624

    ja tuolla mennään nyt

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... start=7395

    Viikon päästä olis oiva mahdollisuus tava muita saman vehkeen omistajia ,saada vinkkejä ja neuvoja alan osaajilta, näkee käytännön ratkaisuja valojen ja muidenkin rakentelujen suhteen ja jopa joitain mittaus/tarkastustoimenpiteitä ihan harrastaja "jeesinä"

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

    Tervetuloa vaan mukaa jos suinkin on mahdollisuus osallistua :poff:
    Paikalla varmasti mukavaa porukkaa ja kaikki ovat tervetulleita,eli ei mikään tietyn ryhmän tapaaminen ,vaan avoin kaikille kiinnostuneille.
     
  4. simpsoni69

    simpsoni69 1st gear

    Kuinkas herrat konttorilla suhtautuu jos kytkee valot tuohon malliin? Tuleeko hylsy jos noilla kytkennöillä viet näytille??
     
  5. gintonicice

    gintonicice 3rd gear

    Minulla ja varmaan suurella osalla on nuo valot releistetty eikä konttorin herroilta ole tullut kommenttia siihen minkäänlaista.
     
  6. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Vielä valoista ...

    Hi!

    Oikeastaan ne valot kai pitäisikin olla silleen kytketty ,että puolikkaatkin palaa pitkien kanssa... kun jos ajaa pidempään pelkillä pitkillä jäätävällä tihku/räntä kelillä,niin lähivalot ehii muurautua umpeen.

    Rajoittavana tekijänä lienee ainoastaan tuo referenssi luku...eli jos on muita lisäpitkiä keulalla ,niin ...

    Vaan eivät ole missään vaiheessa tuohon puuttuneet ,vaikka keulalla on Jumpot lisäpitkinä ja releytettyt orkkikset :poff:

    Kyllähän latu on aika hyvin valaistu,etenkin kun Jumpot on suunnattu tien sivuja valaisemaan... siellähän se vaara ,eli valtion karja lymyilee ja joskus poukkoilee eteen tyhmyyttään. :lol:
     
  7. simpsoni69

    simpsoni69 1st gear

    Kuinkas kytkentä noin niinkuin käytännössä tapahtuu?
    En ole mikään autosähkö-alan taitaja :odroll: jotenka kaikki neuvot tervetulleita...
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lyhkästen PITÄÄ palaa yhtä aikaa pitkien kanssa edellä kerrotusta syystä...tuntuu uskomattomalta että auto on joskus hyväksytty edes leimalla jos lyhkäset sammuu pitkillä...tiedä sitten onko määräykset muuttuneet lähiaikoina ???

    Tällä EI OLE mitään tekemistä referenssien kanssa, se koskee vain pitkiä valoja,eikä lyhkäset vaikuta siihen mitenkään !!!!!

    Jos ref-lukua ei ole merkitty kuten DOT-valoissa ei ole,niin se on silloin 20.

    Lisävalot voi laittaa kunhan omat eivät pala tai sitten yhteen laskettu on 75 tai alle...mutta omien kanssa ei kummoisia saa kun ne vie jo 40...lisävaloille jää silloin vaivaiset 17,5 / puoli.

    Ennemmin 2 x ref 37,5 ja omat ei pala yhtä aikaa...tai ei ainakaan leimalla... :oops:

    Mielestäni helpoin tapa muutos on ollut tehdä siellä valonvaihtokatkasijalla noissa 88 - 94 malleissa (vanha koelauta) muutaman sentin hyppyjohdolla, jonka kolvaa valokatkasijalta tulevasta navasta suioraan lyhkäsille lähtevään...tällöin lyhkäsille menee virta koko ajan riippumatta vaihtokatkasijan asennosta.
    Homman menee se n.5 - 10 min ja toimii ilman turhia releitä.

    MUTTA HUOM !

    Kerrottu muutos vaatii ehdottomasti releistämään valot,muuten sulaa katkasijat !

    Muutenkin on suotavaa releistää valot ja vetää kokonaan uudet paksummat johdot valoille siten että auton alkuperinen järjestelmä ohjaa vain releitä ja kaikki valojen virrat kulkevat uusissa PAKSUMMISSA johdoissa ja releitten kautta.

    Omissa pikkareissa 89 - 91 olen katkaissut rintapellin kohdilta konehuoneen puolelta alkuperäiset johdot ja asentanut siihen releet,sekä jatkanut siitä valoille paksummilla piuhoilla.
     
  9. kane

    kane 1st gear

    Ei kommentoitu leimalla. Ite turasin ne niin että oma rele kytkee lyhyet mukaan kun pitkät syttyy. En siis laittanut katkaisijalta vaan virittelin vanhasta lisäpitkä releestä vaan kaveriksi :wink:
    Sitten on kaverina "köyhän pojan" päivävalot eli lyhyet valot pelkästään syttyy kun auton käynnistää (ohjaus öljynpaineanturilta) ja valot off asennossa. Parkki asennossa ne sammuu eli on vaan parkit ja tietty normaalit ajovalot/parkit ON asennossa.

    Valoista ei mitään kommenttia leimalla :wink:
     

Kerro tästä muillekin!