Sulakkeen koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 13.6.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minkähän kokonen sulake kannattaa laitta johtoon jos sitä pitkin tulee virrat sytytyksen ohjaukselle, ohjauspaineensäätimelle ja bensapumpulle?(k-jetronic)
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kai joku nyt osaa neuvoa? Minkä kokonen sulake bensapumpulle yleensä on?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laita kymppi. Jos ei kestä niin sitten isompaa.
     
  4. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Jos bensapumpussa näkyy teho, esim. watti määrä ~100w, niin jaat nuo 100W käytössä olevalla jännitteellä eli kaiketi 12v.
    Tulos= 8,3A virran kulutus.

    Näin voisi ajatella kympin sulaketta pelkälle bensapumpulle.
    Mutta jos sulakkeen taakse tulee muutakin kuormaa, esim. puola, niin olisikohan 15A sulake sopivampi. ( riippuu tietysti puolasta ym. tehoa vaativista vermeistä, mutta laskemalla tuo selviää. )

    Tehon kaavahan oli tuo P=UxI, jossa P= teho, U=Jännite, I=Virta

    100W = 12v x 8,3333A
    8,3333A = 100W : 12v

    Myös tietysti johdon mitoitus kannattaa ottaa huomioon.
    20A sulake polttelee jo 0,5mm piuhaa kummasti.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Röllykkä 2004-07-03 00:17 ]</font>
     
  5. skiko

    skiko 1st gear

    NO voi, näin vanhana sähköalan ammattilaisena ei voi muuta kuin nostaa hattua Röllykälle , että Ohmin laki on hallussa ja sitä osaa vielä käyttää ...JEES
    joku autonasentaja olis varmaan sanonu että 2 tuuman rautanaula jos se ei kestä niin 4 tuuman...............
     
  6. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Sulake = johdon suoja katkaisia. Ei sitä laitetta suojaamaan laiteta, vaan piuhaa mitä siinä käytetään. Tajuttoman ylimitoitettuahan ei kannata laittaa, kun jysähtäähän se kojekkin jo ihan mallikaasti. Mutta näin esimerkkejä.(Väännän rautalangasta ei herneitä) mm tarkoittaa piuhan paksuutta neliömillimetreinä ja A sulakkeen kokoa.
    1,5mm - 10A
    2,5mm - 16A
    4mm - 20A
    6mm - 25A
    10mm - 32A
    16mm - 63A
    25mm - 100A
    Jos bensapumppu on teholtaan vaikka tuon esim. käytetty 100W niin laittaisin itse 2,5neliön piuhat ja 16A sulakkeen niin ei käynnistys vaiheessakaan kysyisi sulakkeelta kestävyyttä. JOS tapahtuu oikosulku niin se laite varmasti ehtii laskemaan savunsa pihalle, ennenkuin sulake palaa. Voi joku väittää toista, mutta harvinaista se on.


    "Savun hälvettyä tarkistamme kytkennät"
     
  7. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Jeps.
    Hyvä taulukko!
    Tosin autoasennuksissa olen ainakin itse
    käyttänyt omia "standardejani".
    Nuo em. kuormitettavuudet voisi luokitella ns. talosähköasennuksiin sopiviksi. Mutta saa oivasti suuntaa piuhojen mitoitukseen.

    Autosähköön kun ei vielä ole luotu SFS-standardia, niin kaapelit kestää enemmän autossa :wink:

    Itselläni on esim, 100A:n laturi (siis autossa), josta ei lähde ranteen paksuista 25mm kaapelia, vaan 4mm kaapeli.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Röllykkä 2004-07-07 22:52 ]</font>
     
  8. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Joo nuo yllä olevat ovat standardeja, mitä kyllä itse mielellään noudatan(johto kun lämpeää sen verran, että vaippa sulaa niin loppuu se hyvänolon tunne). 100A laturi ei suinkaan tarkoita, että sieltä 100A tulee jatkuvana pihalle. On jo melko High End akku jos kykenee ottamaan virtaa vastaan 100A. Muistakaahan sitten aina kun autoon laitteletta ihan mitä tahansa niin moni säikeistä kaapelia käyttäkää. Pienoisjännitteessä ilmenee jännitehäviötä huomattavasti herkemmin, kuin mitä 230AC:ssä. Eli älkää pistäkö sitä 2,5mm ML:n tai MMJ:n pätkää, vaikka miten hyvältä vaikuttaisi

    _________________
    First to go, last to know.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Driver81 2004-07-08 15:02 ]</font>
     
  9. PPPLinkWR

    PPPLinkWR 1st gear

    Äkkiseltään katsottuna toi taulukko vastaa omakotitalon sähköjärjestelmässä tarkoitettua johtojen poikkipintaa, jossa käytetään 230/400 VAC 50Hz järjestelmää. Ei siis ole mieestäni vertailu kelpoinen auton sähköjärjestelmän kanssa (12 VDC).
     
  10. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Jännite ei piuhaa lämmitä vaan virta. Virta ei muutu miksikään. Tasan samoja sulakkeita käytetään DC ja AC puolella.
     
  11. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Jos teho eli laitteen wattimäärä on sama ,niin alemmalla jännitteellä virta on suurempi.

    Jos ei pala lamppu,
    palaa sulake.
    Jos ei pala sulake,
    palaa auto.
     
  12. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Mun High End akku tuhosi "lähes" kaksi laturia. Vaihdettuani uuden laturin rikkoutuneen tilalle, uusi laturi vikisi ja valitti, ja oli pirun kuuma, kun autoa pari minuuttia käytti. Loppujen lopuksi syyllinen oli High End akkuni, joka otti ihan kaikki mitä oli annettavissa. Ja laturin piuha ei ollut moksiskaan.

    Nuo kuormitettavuus-standardit ovat lähinnä talosähköasennuksiin tarkoitetuille moni-johtimisille kaapeleille laskettu.
    Joillakin asennustavoilla saa ihan laillisesti asentaa 2,5 neliön yksittäiselle johtimelle 35A:n sulakkeen.

    Joskus aikoinaan, löyhempien sääntöjen aikoina sai vielä 2,5 neliön kaapelille taloa sähköistettäessä asettaa 25A:n sulakkeen, nykyisen 16A:n sijaan.

    Sähkö on niin korni juttu, kun sitä ei nää, ennen kun se tulee vekottimesta ulos.. :grin:
     
  13. WSE

    WSE 1st gear

    Tuo taulukko on ihan hyvä ja pätevä autokäyttöönkin. Virran voimakkuus on tässä tapuksessa merkitsevä, ei jännite. Vieläpä niinkin että autokäytössä pidemmillä vedoilla pitäisi kaapelin olla jopa em. suosituksia paksumpaa, syynä suhteellinen jännitehäviö. Eli jos 230 v järjestelmässä häviää johtimeen tietyllä virran voimakkuudella vaikkapa 2 v ei se merkitse mitään mutta jos sama 2 v häviö tapahtuu 12 v järjestelmässä käytössä on enää 10 v kuormaan, vaikkapa esimerkiksi lisävaloille ->eli vähemmän valotehoa. Em. taulukon noudattaminen takaa kyllä turvallisuuden eli mm. lämpöhäviöt eivät kasva liian suuriksi, mutta joissakin tapauksissa on siis syytä käyttää vahvempaakin kaapelia, mitään haittaahan siitä ei ole (Sulakekokoa ei tällöin luonnollisestikaan muuteta aikaisempaa tarvetta suuremmaksi!). Myös tuossa 100 A laturin ja 4mm2 johtimen tapauksessa olisi ehdottomasti syytä käyttää paksumpaa johdinta, 25 mm2 ei välttämättä tarvitse kuitenkaan koska mahdollinen 100A kuorma on erittäin hetkellistä ja johtimen pituus usein lyhyt, 10 - 16mm2 ehkä sopiva kompromissi lyhyille vedoille, eiväthän useinkaan ole kuin 0,5m. Kuitenkin 4mm2 johtimen tapuksessa maksimikuormalla johtimen lämpeneminen on suurta minkä lisäksi se toimii virran rajoittimena joten periaatteessa tuossa tapauksessa olisi aivan sama onko autossa tuo 100 A vaiko vaikkapa 65 A laturi. Johtimen resistanssi (riippuen sen pituudesta) kun kuitenkin estää täyden tehon saamisen tarvittaessa kuormaan (Virran kasvaessa johtimessa tapahtuva jännitehäviö kasvaa; sitä enemmän mitä pienempi johdin on -> kuormaan saatava jännite pienenee kuormitusvirran kasvaessa).

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: WSE 2004-07-10 00:02 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!