Summerin kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Oskari, 26.7.2022.

  1. Oskari

    Oskari 1st gear

    Ongelma tällaisen kytkennässä https://www.finjector.com/fin/summeri_12v_minirelekantaan_sopiva_yli_85_db-p-483582-275

    Tuo siis alkaa hälyttään kun 5 liittimeen tuo +12 V ja 1 liittimeen miinuksen, sitten jos vielä tuo +12 V 2 liittimeen niin se hiljenee.

    Autossani ovikytkimeltä tulee +12 V sisävaloille ja tuon hälyttimen 5 liittimeen ja 1 liittimestä menee johdin lukkopesään jossa se maadoittuu kun laittaa virta-avaimen paikoilleen, toinen johdin 1 navasta menee relekantaan jossa se maadoittuu kun valot laittaa päälle, valokytkin siis ohjaa sitä relettä .

    Muuten toimii hyvin, mutta hälyttimestä kuuluu myös vaimea piippaus silloinkin kun ovikytkimeltä tulee +12 V 5 liittimeen ja 1 liittimessä lähtevät miinukset ovat "ilmassa", eli kun valot eivät ole päällä, eikä virta-avain ole lukkopesässä.

    Mikä neuvoksi ?
    [​IMG]
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    diodi syöttövirtaan
     
    Oskari tykkää tästä.
  3. Oskari

    Oskari 1st gear

    Sellainenko auttaisi, siis tuohon 5 liittimeen tulevaan johtimeen diodi ?

    En kyllä ymmärrä kuinka se auttaisi, mutta se ei ole ainoa asia mitä en sähköistä ymmärrä.

    Kun tuon hälyttimen irrottaa relekannasta, niin yleismittarilla mitattuna noiden 1. ja 5. liittimien väliltä mittari näyttää n. 7 V jännitettä vaikka se 1. liitin on "ilmassa".

    Sisävaloryhmässä on 4 A sulake ja vaikka nuo 1. ja 5. liittimet oikosulkee johtimella niin ei se polta sulaketta, niin siis sillä 7 V "jännitteellä".

    Mutta aina niitten liittimien välillä ei sitä 7 V ollut, olikohan juuri sen jälkeen kun olin ne liittimet oikosulkenut, mutta kun laitoin hälyttimen takaisin paikoilleen se alkoi taas hiljaa hälyttään.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kytkentäsi kuulostaa ohjeen vastaiselta, 5 napaan pitäisi tulla 12V jännite ajovaloilta tai parkeilta, riippuen siitä haluatko sen hälyttävän vain päälle jäävistä ajovaloista vai myös parkeista ?
    Napaan 2 kuuluisi tulla 12V kun sytytysvirta on päällä, joka vastaa puolan + napaa.
    Napa 1 kuuluisi maadoittua sisävalolta ovikytkimen kautta maadoittuvaan johtoon tai suoraan kuljettajan ovikytkimelle.

    Ongelmasi lieenee se että tuo kytkentä on tarkoitettu miinus ohjatuille sisävaloille (ovikytkin maadoittaa sisävalon) ja autossasi plus ohjatut sisävalot (ovivalo yhdistää 12v -> sisävalolle).
    Helpoiten tuon asentaa minusta laittamalla hälyttimen rinnalle minireleen, maksaa Motonetissa 4,99e + relekanta + pinnit joita on pusseissa erillään.

    Koska tuo on yhteensopiva minireleen kannan kanssa, niin sen rinnalle on helppo lisätä vain toinen relekanta (ovat yhdistettäviä) ja siihen sitten minirele, tulee siisti ja helppo asennus.

    Releen napaan 3 (30) kytket summerin navan 1, releen navan 5 (87) kytket maihin, releen napaan 1 (86) tuot 12V herätteen kuljettajan ovivalokytkimeltä, vaikka sieltä sisävalolle päin menevästä johdosta ja releen navan 2 (85) kytket myös maihin.
    Tällöin rele muuntaa tuon ovivalokatkaisijalta tulevan positiivisen 12V jännitteen miinukseksi summerille.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/481965/Mikrorele-12V25A-4napadiodi

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/481970/Mikrorelekanta-jatkettava

    Pinneistä en nyt muista onko se isompi releessä 4.8 vai 6.3mm, pienet on kuitenkin 2.8mm...varmista että niissä on sitten se tartunta kynsi releen kantaa varten, siellä voi olla molempia hyllyssä !

    Pinnit 2.8mm
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/487021/Lattaliitin-29-15mm--naaras-suojaamaton-10kpl

    Pinnit 4.8mm
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/487022/Lattaliitin-48-15mm-naaras-suojaamaton-10kpl

    Pinni 6.3mm
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/487014/Lattaliitin-rasiaan-63mm-naaras-suojaamaton-10kpl
     
  5. Oskari

    Oskari 1st gear

    Mutta ei kai sillä ole väliä että 5. liittimeen tulee +12 V ovikytkimeltä, eikä valokytkimeltä, kun oven avaa 5 liittimeen tulee +12 V ja jos avain on lukkopesässä, 1. liitin maadoittuu, tai jos valot ovat päällä 1. liitin maadoittuu "apureleen" välityksellä.

    Minulla tulee virtalukon run asennossa +12 V tuohon 2. liittimeen ja se hiljentää hälyttimen vaikka se saisi ovikytkimeltä +12 V ja 1. liitin olisi maissa.
     
  6. Oskari

    Oskari 1st gear

    Niin ja siis noin minä sen valoista varottavan kytkennän teinkin, paitsi että sitä "apurelettä" ohjaa valokytkin.

    Tuo hälytin toimii kyllä vaikka siihen 2. liittimeen ei kytkisi mitään, mutta kun siihen tuo virtalukon run asennossa jännitteen, niin summeri pysyy hiljaa kun auto on vaikka käynnissä ja avaa oven.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    7V jännite riittää releen kytkeytymiseen, mistä se sinne ui onkin haasteellisempaa löytää :confused:
     
  8. Oskari

    Oskari 1st gear

    Niin siis se 7 V jännite-ero löytyy sen hälyttimen paikalta kun hälyttimen irrottaa relekannasta, vaikka se relekannassa oleva 1. liitin ei ole yhteydessä akun miinukseen.
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa aika mutkikkaalta, enkä ole kuullut maadoittavasta virtalukosta...ilmeisesti jokin avaimet virtalukossa muistutus tai vastaava toiminto autossa.
    Varmaankin se vuotaa nyt tuolle mainitsemallesi releelle päin, kenties releen kautta vuotaa heikko virta jonnekin...minkä numeroiseen napaan se tässä ilmeisesti valoreleessä on kytketty, 86 ?
    Jos se summerin 1 on kytketty valokatkasijalta releelle tulevaan herätteeseen (pitäisi olla 86), siitä saattaa kulkea heikko virta sen käämin läpi...silloin summeri surahtaa hiljaa, mutta virta navasta 1 ulos päin on kuitenkin todennäköisesti hyvin pieni, kysehän on pelkästä summerin ohjauksesta, joten se jää siihen käämin aiheuttamasta vastuksesta johtuen.
    Joissakin releissä on kärkien kipinöintiä varten lisätty diodi/vastus, se voi vuotaa sitäkin kautta.
    Toisaalta se voi vuotaa valokatkasijallekin päin.

    Ota tämä johto navalta 1 releelle irti ja kokeile tekeekö samaa, sitten virtalukolle menevä johto...sillä tavalla saat vähän kartoitettua mihin ongelma paikallistuu.
    Mahdollisesti diodi sopivaan paikkaan saattaa auttaa, kunhan se estää virran vuotamisen väärään suuntaan, josta voi hyvinkin olla kyse.

    Napaan 2 johdettuna 12V sytysvirran tuleekin sammuttaa summeri, se on aivan oikein.
     
  10. Oskari

    Oskari 1st gear

    En ole puhunut maadoittavasta virtalukosta, vaan virta-avaimen lukkopesässä on paikka maadoitusjohtimelle tämän tapaisia kytkentöjä varten, että avain ei jää auton sisälle kun poistuu autosta.

    Itse virtalukossakin kyllä on kaksi liitintä jotka menevät maihin start asennossa, mutta se ei liity tähän.

    Olen käyttänyt siinä "apureleenä" 5-napaista ja se hälyttimen 1. liitin menee releen ollessa lepoasennossa siihen kärkeen mikä ei ole yhteydessä minnekkään, eiköhän se ollut 87 ja maihin menee 30.

    Relettä ohjataan liittimestä 86.

    Releessä on kyllä diodi, mutta sehän on sen releen kelan rinnalla, eihän sen pitäisi vaikuttaa ohjattavaan piiriin.
     
  11. Oskari

    Oskari 1st gear

    Kyllä, juuri niin.

    Tehty emppiirisiä tutkimuksia, ensi varmistin että tuo hälyttimen 1. liittimestä lähtevät miinukset eivät ole yhteydessä akun miinukseen, paisi silloin kun virta-avain on lukkopesässä tai valot ovat päällä.

    Nyppäsin hälyttimen irti relekannasta ja totesin 12 V muuntajalla että se ei edelleenkään hälytä pelkästään silloin kun 5. liittimeen tuo +12 V :D. Sitten lisäsin hälyttimen 2. navan muuntajan miinukseen, no silloin alkoi sama vaimea piippaus mikä kuului hälyttimen relekannassa ollessakin. Mittasin relekannasta 5. ja 2. liittimien väliltä jännitteen, no sieltähän löytyi 12 V kun virtalukko on offilla ja auton ovi auki, se 2. liittimeen virtalukolta tuleva johdin vuotaa volttimittarin ja yhden releen kelan läpi maihin kun virtalukko on offilla.

    Laitoin diodin siihen virtalukolta 2. liittimeen tulevaan johtimeen niin nyt toimii niin kuin pitääkin. Avaa oven niin hälytin on hiljaa, paitsi jos virta-avain on lukkopesässä, tai jos valot ovat päällä hälytin huutaa ja kun hälytin huutaa, se hiljenee virtalukon run asennossa.

    Viikon ratkaisijapalkinto Kimmelille.
     
    Kimmeli ja Vuppe tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!