Sun Distributor tester, onko niitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja unknown, 15.7.2011.

  1. unknown

    unknown 3rd gear

    Sattuuko kenelläkään olemaan otsikon mukaista laitetta takataskussa?
    joka näkyy tässä kuvassa:
    [​IMG]

    Mielellään sellaisen ostaisin, kun tarvetta on näköjään aina silloin tällöin.
    Toki jos lainaaminen tai siis käyttäminen onnistuu niin olisi hieno juttu

    Tallissa on käytössä tämän kuvan mukainen moottoritietokone yhdistelmä:
    [​IMG]
    Hyvin toimii!
     
  2. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Täällä !! Laita yv.
     
  3. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hienoa, että Paraisilta/Liedosta löytyy Sun virranjakajatesteri! Tommonen pitäis olla joka jätkällä, parhailla kaks.

    Itse kun etsin tuommoista vuonna 2001 (?), niin ei mistään löytyny. Kukaan ei tiennyt, jos nyt ketään yhtään kiinnostikaan moinen kivikautinen testeriprono.

    Onneksi sitten Oulusta yhestä autoliikkeestä löyty tuommonen ja kokeneempi mekaanikko siellä (harrasti museoprätkiä) osasi vielä käyttääkin tuota ja ajo mun jakajaan ne ennakkokäyrät, alipaineillakin jne "houl entsillaada".

    Sitten autoliike putsas paikkoja, vanhat testerit jne. passitettiin kaatsille. Se mekatsu oli siinä hatunnoston arvoisesti kätilönä, että tuo Sun-jakajapenkki annettiin Oulun Automuseolle. Siellä se on kai vieläkin, oli ainakin 2009 vielä.
     
  4. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Unknown: privaviestiisi vastaaminen epäonnistui, joten vastaus siihen on tässä alla:

    Terve

    Jakajan koepenkki on Sun DU-28 (?).
    Tarina on sellainen, että kävin viime kesänä, juuri niihin aikoihin kun olet foorumille viestiä laittanut, hakemassa huutonetistä ostamiani vanhoja korjaamolaitteita. Autolinjan ammattikoulun opettaja oli ostellut itselleen vuosien saatossa koulun käytöstä poistunutta tavaraa, ja nyt fyysisen kunnon heikentyessä sanoi pakosta lopettelevansa mm historic-autojen ruuvaamisen.

    Bongasin ukkelin tallista kyseisen koepenkin helvetinmoisen pölykerroksen alta, ja tiedustelin myynti-intoa. Eräs kaverini joka harrastaa vanhoja autoja oli joskus maininnut tällaisen olevan kova peli, joten soitin hänelle ja kerroin että nyt olisi tarjolla. Kaupat tuli, mutta laite ei siis ole varsinaisesti minulla vaan hyvällä kaverillani.

    Myyjä kertoi penkin strobon olevan rikki, mutta käyttäneensä ulkoisella strobolla. Lisäksi mittaritaulusta puuttuu yksi mittari, mutten muista mikä. Ei ainakaan ole 100% välttämätön. Penkki on edelleen puhdistamatta ja se tarvitsisi huoltaa. Kun on kerrankin saanut omakseen, en oikein jaksa uskoa että kaveri innostuu ajatuksesta myydä sitä eteenpäin.

    Jos sinulla on moisen penkin käyttökokemusta, voisi sinusta olla apua sen käyttökuntoon saamisessa? Kaveri jolla se nyt on, sanoi käyttäneensä viimeksi ammattikoulussa vastaavaa, laitteet ovat aikanaan olleet niin kalliita ettei ihan joka pajalla ole ollut rahkeita tuollaista hommata. Entisessä työpaikassani pitäisi olla tuollainen penkki, mutta ei taida siellä enää kellään olla tietotaitoa sitä käyttää tai innostusta ryhtyä sitä opettelemaankaan.

    Jotta tällainen tarina täällä päässä.

    Mitä tulee "Fiat" (automerkki muutettu väärinkäsitysten välttämiseksi) -ongelmaan, tuo jakajahomma saattaa olla niin perkeleen työläs, ja lopputulos väljillä osilla niin epätarkka että suosittelisin triggeripyörän ja elektronisen ohjelmoitavan sytkäjärjestelmän asentamista, silloin jakajat jäisivät paikalleen jakamaan kipinää mutta kaikki ajoitukseen liittyvät toiminnot jäisi pois. Autosta tulisi varmasti paljon käyttöystävällisempi ja luotettavampi ja moottoritehoakin saisi enemmän, ainoa ongelma tässä on se haluaako omistaja autoaan muutettavan vai ei, ja löytyykö muutokseen tarvittava raha. Suosittelemani systeemi: http://www.motornord.se/system/webshop. ... &HSID=3054
    Suomestakin löytyy jälleenmyyjä, mutta en tiedä miten ne myy mitään kun ei vastata puhelimeen eikä sähköposteihin. Omat laitteeni olen ostanut ruotsista.

    Ja niin, itse asustelen turun liepeillä paraisilla, SUN jakajapenkki asuu Liedon tienoilla.
     
  5. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Mutku:

    Tuo vanha testeriporno on edelleen osaavan käyttäjän käsissä äärimmäisen käyttökelpoista, eikä rapise käsiin niinkuin kiinapoikien nykytekeleet.
    Ostin tuossa samassa kauppatilaisuudessa mm vanhan kunnon hiilipakan jolla saa vedettyä yli 500A oikosulkuvirtaa, se on ainoa käypänen vehje jolla saa oikeasti auton laturin polvilleen koekuormituksessa, tai jos joku tietää toimivan nykyversion kertokaa ihmeessä. Ainakin noi Biltemassakin myytävät vastuslangat, jolla saa korkeintaan pakkaspäivinä vähän sormia lämmitettyä, ei kelpaa yhtään mihinkään.

    Aamen.
     
  6. unknown

    unknown 3rd gear

    Tuo testeri setti mikä on kuvassa, on ulkoistettu Ford-huollosta, wanhan kansan kertoman mukaan oli maksanut saman verran kuin uusi Taunus.

    Jakaja testeriä en ole koskaan käyttänyt, mutta ei se niin vaikeata voi olla.

    Voidaan tässä puhua ihan oikeilla nimillä:

    Eli ongelma on että sain harraste/puhde -työnä tuttavan kaasutin Ferrarin säädettäväksi. Kävi ilmi että olin todennäköisesti neljäs, joka autoa yrittää korjata viimeisien vuosien aikana. JOKAINEN edellinen oli rikkonut autoa enemmän ja alkuperäisen sotkun aiheuttaja vaihtoi kokonaan alaa, kun moottorikoneistushommat oli liian vaikeita. Kyseinen tyyppi vaikutti mm ralliautojen parissa...
    Koska ensimmäinen tyyppi oli sössinyt alkoi hän keksimään muita vikoja jotta hänen sotkunsa ei paljastuisi; Eli koska moottori paukkuu ja rätisee niin vika on sytytyksessä, mihin hankittiin sytytysjärjestelmä Australiasta, mikä sisälsi korvaavan jakajan, alkuperäisten jakajien tilalle.
    Moottorikoneistaja ei osannut tätä asentaa ja setin asensi joku toinen.
    Australiasta oli reippaasti lähetetty V6 moottoriin sopiva setti, vaikka auto on V8 ja tätä korjatakseen sieltä oli lähetetty uudet sisuskalut ja johtosarja.

    Alkuperäinen vika teki sen että autoa ei enää voi saada toimimaan yhdellä jakajalla, mihin sitä ei koskaan ole tarkoitettu, teknisistä syistä, joten ainoa vaihtoehto on käyttää alkuperäisiä jakajia, eli kummallekkin puolelle yksi jakaja.

    Australiasta tulleessa setissä oli boxi-vika, joten se vaihdettiin, mutta myöhemmin todettiin että on liian vaikeaa saada uusia sisuskaluja oikeaan säätöön itse nokka-akselin kanssa, joten systeemi lähetettiin takaisin Australiaan penkitettäväksi.

    Ennen kuin lähetin sytytysjärjestelmän Australiaan, korjasin jonkun tekemän sähkövirityksen, joka iloisesti lopetti kaiken kipinän...

    Puolenvuoden kuluttua todettiin että kyseinen firma on mennyt konkurssiin ja aton ainoa sytytysjärjestelmä jäi sinne...

    No mitä tapahtui sille auton alkuperäiselle sytytysjärjestelmälle?
    Auton omistaja oli myynyt sen... Ostaja suostui myymään järjestelmän mutta postissa tuli vain laatikollinen osia ja niistä nyt pitäisi saada sytytysjäjestelmä. Jakajien ostaja oli ajatellut muuttavansa jakajat kärjettömäksi, mutta tuskin siitä mitään olisi tullut. Ei siinä mitään ei ne jakajat mitään monimutkaisia ole mutta jakajan sisällä on keskipakois painot jotka on simmilevyillä säädettäviä ja näiden muuttaminen ei onnistu ilman SUN -testeriä,

    [​IMG]

    Muistinko mainita että kummassakin jakajissa on kahdet kolmijousiset kärjet.

    [​IMG]

    Kuvassa on vastaavalla tekniikalla oleva auto:
    Kärjillä tuo 1977 mallinen vakio auto hakkaa 1990-luvun 348:n, joten ei se kärjistä ole kiinni.
    [​IMG]

    Auton omistaja ei ole vuosiin päässyt ajamaan autollaan, vain siksi että monenmoista "asiantuntijaa" on ollut. Harmittavin juttu on että auto oli täysin toimiva ennen kuin joku keksi ostaa näitä aftermarket paskaa.
     
  7. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Jaa noissa ei ole alipainesäätöä lainkaan(ko)? No se yksinkertaistaa asiaa hieman, kai. Heppu jolta testipenkki tuli kertoi että hyvälle ennakkokäyrälle saadun jakajan speksit eli jousikombinaatiot, painot ja käytetty alipainekello oli tarkimmin varjeltuja salaisuuksia niiden piirissä jotka näitä muille teki esim kilpa-autoihin. Ja harvoihin muihin laitteisiin uhrattiin aikaa ja rahaa jakajan virittämiseen, vaikkakin viimeiset, ja monasti merkittävät tehoerot saadaan juurikin sytkäpuolelta pikemmin kuin polttoainepuolelta.

    Ukko kertoi vanhojen jakajavirittäjäpartojen pitävän likaista jakajasäätöjä sisltävää ruutuvihkoa perstaskussaan, ja sieltä sitten tarvittaessa kurkittiin muistiinpanoja kuin pokeripelissä kortteja. Eikä niitä vihkon tietoja saatikka vihkoja jaeltu mihinkään, edes testipenkin vaihtaessa omistajaa.

    Mutta yhtä kaikki, avuksi ollaan. Täytynee aloittaa siitä että saa penkin käyttökuntoon. Niin ja hei, muistelisin että penkistä puuttuva mittari olisi alipainemittari, eli tässä tapauksessa tarpeeton? tai ainakin helposti järjestettävissä mittaus ulkopuolisella mittauksella.
     
  8. -rs-

    -rs- 3rd gear

    Ja vielä: minulla on aika monen Ferrarin korjaamokäsikirja PDF-tiedostona, joten jos säätöarvoja tms on tarvis niin hihkaisetko mikä malli on kyseessä niin tsekkaan löytyykö infoa siihen?
     
  9. unknown

    unknown 3rd gear

  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kiva Yuutuupi-linkki, kiitos.

    Ja tsemppiä sinne Ferrarin jakajasavottaan!

    Se kertomani Oulun Automuseolla oleva Sun-penkki on alunperin peräisin Oulun Veholta.
     
  11. Tero Halsvaha

    Tero Halsvaha Gearhead

    Moro!

    -RS- nimimerkin kirjoittama testeri tuli mulle. Muscle Car Review maaliskuu 2011 oli artikkeli SUNin jakajatestereist. Kaveri muisti ku oli ostoksil! Kiitos!

    Anyway, haluttu laite oli SUN 506. Mulla on 500. Niissä on kuitenkin eroja jotka vaikuttaa tai sit ei. 506sen ero muista on xenon-valo eikä neon. Kierrosluku on 6000rpm eli moottorilla 12 000rpm. Mun koneessa 3000/4000
    optiona.

    Eli riittääkö kierrosluku sulle jos/kun laite toimii?!? Lainata saa kun toimii.

    Katso www.paramountd.com jos et ole jo kattonu. Siäl on noit Marellin jakajan kiinnitysjuttui kans...
     
  12. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Akkutesteristä sen verran, että olen samaa mieltä, että tuo hiilipakka on mielestäni ainut oikea. Uutta tuommosta 500A testivirralla olevaa saa edelleen esim. startaxilta hintaluokassa 150€ tuotenumero taisi olla: 1701-0030.
     
  13. ashety

    ashety 1st gear

    Main Feature:

    CPU: WM8650 800MHz
    OS: Google Android 2.2
    RAM: 256M
    Flash Memory: 4GB
    Support TF card extend 16GB max
    Display: 8 inch TFT LCD resistive touch panel 800*600
    Camera: 0.3 Mega Pixel
    Battery: 1800mAh
    Networking: Wifi 802.11 b/g/n
    http://vo.to/bua
     
  14. Mokomakin

    Mokomakin Gearhead

    Nostellaan vanhaa kun liippaa kohtalaisen läheltä.

    Nurkkiin ilmestyi SUN QST-501 katkojankärkitesteri (????????)
    Olen itse OBDII ajan ihmisiä niin tämä laitos menee hilseen yli.
    Miten tämä toimii ja miten tämä parantaa mekaanikon elämänlaatua?
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!