Suomalainen autoteollisuus ja sen tulevaisuus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mondeo, 18.9.2008.

  1. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Sanoisko ny että ei maksa vaivaa mainostaa kaipuitansa julkisesti netissä. Sen enempää kuin kutsua ketään kyläänkään sillä mielellä että pystytetään turpakäräjät... :rotfl:
     
  2. jberg

    jberg 1st gear

    Tuli yllättäen mieleen että onko olemassa mitään luokkaa jossa voisi ajaa omavalmiste autolla?

    Tai mikä olisi sellainen mahdollisimman vapaa luokka jonka sääntöjen mukaan kannattaisi tälläinen "isolohko/putkirunko/kuttaperka koppa" auto rakentaa vain että sen voisi sitten ao luokkaan katsastaa. Luokassa pärjääminen olisi siis henk kohtaisesti sivuseikka, mutta ihan radallepääsyä/vakuutusta jne varten voisi olla joku luokitus tarpeen.

    Toiseksi. Jos kopiosi 1:1 jonkun vanhan kilpurin niin saako sen luokiteltua alkuperäiseen luokkaan? Historiikki kisoihin kopiolla ei varmaan ole asiaa mutta tuo luokitus kiinnostaisi.

    Kolmanneksi: Jos tekee tuollaisen piensarja tyyppihyväksytyn auton niin sen varmaan saa luokitettua johonkin luokkaan mutta onko tuo "tyyppihyväksyntä" se ratkaiseva tekijä? Vai meneekö kaikki nelipyöriset vähintään johonkin protoluokkan? Vai onkon näissä joku maksu joka käytännössä rajaa yksityiset rakentelijat ulos kuvioista.

    Kertokaapas viisaammat kun itse olen näitä luokituksista ihan pihalla...
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    supersaloonit(vai oliko tämmästä luokkaa enää??) on ainakin kaikkein vapain luokka säännöistä.... ja toisena varmaan tulee roadsport, siinä kun ei oo muuta et vetotapaa ei saa muuttaa ja mootorin täytyy olla alkuperäisessä paikassa(ts.mootori tilassa).... mut eipä noissa roardsportin autoissa muuta "alkuperästä" oo kuin alkuperäisen auton merkit---


    .......mut tuskimpa semmosta monokokki/putkikori/hiilikuitu/itsetehty autoa saa tyyrätä missään luokassa...
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Roadsportissa myös moottorin sylinteriluvun täytyy olla sama kuin alkuperäisessä automallissa. Moottorin ei kuitenkaan tarvitse olla edes saman merkkinen, kunhan se sylinteriluku ja sijainti ovat samat. Tulipeltiä myöskään ei saa siirtää Roadsport-luokassa, eli sen sijainnin on oltava alkuperäinen.

    Kohta Roadsportissa ei ole muita kuin Volvon tai Toyotan koneita... on ollut jo havaittavissa. Harvemmassa pelissä on koppa ja kone samaa merkkiä enää.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Ratapäiviä on kyllä muitakin kun kilpaluokat. Ei vaan taida monikaan haluta ajaa rataa, jos siinä ei voi voittaa jotain? Suomi keihäänheittokansahan on sellaista. Veikkaisin, että jos on itse tehty auto, sillä päässee aika monien merkkikerhojen ratapäiville päristelemään, jos on edes auttavasti turvalaitteet kunnossa? Tai mistäs näistä tietää...?
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Monta kertaa merkkikerhojen järjestämillä ratapäivillä on ehtona, että autossa on oltava liikennevakuutus voimassa ja sellaistahan ei jollain omavalmisteella ole. Joskus on myös ns. "kilvettömiä vuoroja" jolloin jokainen ajaa omalla vastuullansa myös mahdollisen toiseen autoon osumisen osalta, mutta ei aina.

    On tullut oltua mukana noita muutamia merkkikerhojen ratapäiviä järjestämässäkin aika monta vuotta itse.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    On ja ei... ajaa avoimessa luokassa Saloonit ja ei ole enään niin vapaat säännöt mitä oli.

    Nordic Supercars/Baltic GT.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei merkkiehoihin oikeestaan pääse ajamaan mutta UAitten jäsentenvälisiä pääsee kyllä.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    ... Enään.
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    luokitus onnistuu vain aidolla pelillä.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei kyllä mä olen huutoni vastannut.
    Saas nähä vastaakos Yoko-ono :poff:

    Ja sitten mä en todellakaan pidätä nyt hengitystä....

    Se siitä täällä ja kiitos.
     
  12. yoko1

    yoko1 1st gear

    Over and Out
     
  13. jberg

    jberg 1st gear


    Etsin tästä aiheesta tietoa ja tämän mukaan replica kelpaisi.

    http://www.fia.com/mediacentre/QandA/historic_qa.html

    Tiedä sitten mikä kelpaa replica:si ja paljonko tuo hyväksytä maksaa. Ymmärsin että AKK voisi tuollaisen passin myöntää mutta taitaa olla vain teoriassa.
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    Lainaus:

    .......mut tuskimpa semmosta monokokki/putkikori/hiilikuitu/itsetehty autoa saa tyyrätä missään luokassa...


    Nordic Supercars/Baltic GT.

    .....no joo..... mää kuitenkin ymmärsin et "tieliikenne auto saa maksaa" mut jos se tulee radalle"ympyräympyrä"ajoon ni ehkä semmonen"Wiritys-monokokki-putkihärveli-kauheella14Lmootorilla"=ja mihin luokkaan? eli ei mihinkään...

    jos haluu hiilikuidulla rupee ajaa ni suoran "maranellosta-ferraari" ni säästyy rakentaminen ja luokka on valmiina, ja rahat häviää ihan varmasti :wc:

    mut olit "madmike"oikeessa....piti oikeen ottaa sääntökirja esille ja lukee uusimmat kuviot(muutama vuos onkin menny ilman suurempia muutoksia?) :rotfl:
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mä en lähtis rakentaa tohon uskoon nojaten...
    Varminta on aito peli suomessa,,,josta tulkikin mieleen että Hans Laineen Onnettomus porschen runkotagi on tallella...
    Toivottavasti ei materialisoidu.
    Mutta joo olinkin vanhentuneella tiedolla liikkeellä, kiitos korjauksesta.
     
  16. jberg

    jberg 1st gear

    Jos olisi tarkoitus jossain kilpailla niin aidosta aihiosta minäkin lähtisin liikkeelle. Lähinnä kaivelin tietoa että miten tämän voisi tehdä jos jonkinlaista piensarjatuotantoa on tarkoitus tehdä. Eli saako niitä mitenkän radalle (vakuutettuna) tai rekisteröityä.

    Rata-autolle löytyisi tuo (ainakin teoreettinen) replica:n tekeminen tai sitten kokonaan jonkin luokan mukaisen auton tekeminen, mutta ilman tyypitettyä aihiota taitaa olla vain nuo formula/proto luokat mahdollisia.

    Jos alkaisin tekemään Suomessa autoja niin lähtisin varmaan tästä rata-auto luokan vaatimuksien täyttämisestä liikkeeseen. Pääsi ainakin testaamaan radalle ja hakemaan vaikka kisojen kautta näkyvyyttä.

    Kyllä moniasia helpottuisi kun saataisiin se harrasteauto luokka aikaiseksi.

    Miksikähän sitä raceabouttia ei ole tuotu mihinkään luokaan ajamaan? Jossain opiskelijoiden formula luokassa Stadia on ymmärtääkseni ollut mukana.
     
  17. voittol

    voittol 2nd gear

    Alkuperäiseen kysymykseen tuli tänää yksi vastaus ,kun uutisissa kerrottiin uudenkaupungin autotehtaan saaneen vahvistuksen jonku hybridiauton valmistuksen alkamiseen.
     
  18. merccari

    merccari 1st gear

    Alussa Mondeo linkitti videoon jossa esiteltiin putkirunkoinen kilpa-auto. Kai täällä overdrivellä löytyy joku/teami jossa olis valmistettu auto alkaen rungosta ja siihen sovitettuna tarvittava tekniikka ja mahdollisesti itsevalmistettu kori päälle? Auton valmistukseen käytetyt todelliset tunnit kiinnostaisi kun siitä saisi jonkin hinta-arvion kerrottuna tuntihinnalla esim. 35euroa+alv . Kättä pystyyn jokainen joka on moiseen pystynyt alle 1000 tuntia per valmistettu auto Kyllähän jos tollaisen "katuauton" proton saa valmistettua tarvittavine jigeineen seuraavat kappaleet halpenevat merkittävästi. Hankkeeseen kuluja lisäksi aiheuttaisi tarvittavat paperityöt johon kuluvaa aikaa EI pidä aliarvioida.Montako osaa siihen autoon pitää oikeasti ostaa/rahdata verstaalle?Kaikki tarvittava kun ei tule edes valmiissa rakennussarjassakaan mukana vaikka kuin yrittäisi tehdä tilaukset suurissa erissä. Tekniikan hinta on hakusessa, kuinka kovaa aiotaan mennä? Käytetyillä B-OSILLA joku ralli/rata-talli saisi yhteen autoon vaikka varastoistaan alle 1500 euron ja yläraja olisi taivaissa. Kertokaahan auton rakentaneet tarvittavia tunteja niin siitä vois saada osviittaa ,laskeskellaan sitten muita kuluja siihen päälle,tietysti verstaalla on tarvittavat koneet ja laitteet.Saattaa tossa projektissa joutua käytttämään ali-hankintaa joihinkin vaiheisiin Mondeolle vielä mikä oli tavoiteltu hintaluokka kun teit markkinatutkimusta noin 5000 euron tarkkuudella? Siinä videolla taisi auto painaa alle tuhat paunaa ja takapyöriltä tuli sen verran tehoa että sen kanssa päiviä radalla ja miksei kadullakin :)
     
  19. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Suomalaisella autoteollisuudella ei näemmä ole minkäänlaista tulevaisuutta.

    Aihe OLI mielenkiintoinen. :wc:
     
  20. Mondeo

    Mondeo 1st gear

    Tuo valmistus tuntimääräkin tippuu sitä mukaa mitä enemmän autoja kasaa jne.

    Tavoiteltu hintaluokka(myyntihinta) olis 50-75 T€. Oikeastaan minkään tyyppisiä hintalaskelmia ei vielä olla tehty mutta arviota kyllä on protosta
    5 000-10 000€ kone riippuen minkä ja mistä konetta hankitaan(toden näköisin kone yli 1000cc MPnkone, ehkä turbolla), Runkoon menee mututuntumalla vajaa 5 000€, lasikuitukorin valmistukseen vajaa 1 000€, ja muihin varataan 15 000€ ja tietenkin tuot päälle joita en nyt laske, Eli noin 30 000€ tulee maksamaan proto ilman kilpiä ja töitä.

    Alihankinta kyllä tosiaankin tulee kyseeseen jos sarjoja aletaan tekemään.


    Videolla oleva putkiauton paino ja tehot muistaakseni noin 500kg ja 200hv 0-60mph jotain 4 sek ja huiput noin 300 luokkaa.
     

Kerro tästä muillekin!