Suomalaiset dealer-spesiaalit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 30.6.2011.

  1. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    noin se varmasti oli.mä kuulin siinä lähimmässä varaosaputkassa :wink: että ne tuli ylivuotisina pitkään hollannissa satamassa seisseenä mut tuo teoria ei pidä kyl paikkansa kun ne ei ollu mitään loppuvaiheen tullauksia tyyliin 100a 73 myytiin uutena 79.

    ponttoonimersua ja kuplaa tuli suomeen vanhemmalla koneella kuin vuosimalli ois edellyttäny mut kun tänne kelpas kaikki kunhan hinta oli edullinen.

    eikös noi 63- dartit ja vallut ollu kans erikoismalleja. tuskin muualle saatiin myytyä niin riisuttuja versioita.

    oisko noi bussiplyyssi volaret ym ollu sit jotain kuljetus /kosteusvaurioituneita?

    sit nää maahantuojan dieselöimät jeep crown volga...
     
  2. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    ...ja Volga V6 oli myös Konelan tekosia.
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    menikö ne kaikki miliisille naapuriin vai jäikö tänne ja oliko manuaalillakin?

    skodassakin oli saabin penkkejä haka autossa laitettuja
     
  4. hara64

    hara64 1st gear

    tämä tais johtua sen aikasesta autoverotuksesta.
    mitä vähempi varusteita niin sitä halvempi hinta eli vähempi veroa.

    tuohon aikaa aika useesta autosta puuttu esim.tausta peilit ja aurinkolipat maahan tuotaessa.
    tex peilithän oli suomessa asennettuja.
     
  5. mie

    mie Gearhead

    Liki jokainen vastaantulleista 2-väri Sunnyista ollut SGL-varusteilla, voinut toki olla joku erä ulkoimaille?, Suomeen varmaan eniten mennyt jotain perusmallia. Olihan noissa 2-väri autoissa joku pyöreä 35v peltimerkki maskissa, Nissan 1961-86 tms., taishan ensimmäiset Datsunit tulla Suomeen 1961-62.
     
  6. mie

    mie Gearhead

    Olihan tuollainen V6-volga esittelyssäkin useampi vuosi takaperin, olikohan ihan Mobilistissa, kun oli viimeisellä sivulla aina näitä youngtimer/harrasteautoja. Tummanvihreä ja taisi se manuaalilla olla

    Malli siis se kulmikas M-24? (edit)
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Diesel-Marina! 0-100km/h 38s.
     
  8. Muki

    Muki Gearhead

    Eräänlainen dealer-spesiaali oli myös se Astro, joka kenties vuosien 90-91 tienoilla tilattiin silloisen maahantuontiyhtiön kautta suoraan tehtaalta, ruksaamalla lähinnä "delete" - optioita.

    Jutun juoni oli siinä, että asiakas tahtoi saada mahdollisimman riisutun Astron. Sellaisen, missä on todellakin vain hard core perusteet.

    Peltivanteet, mustat pillerikapselit, ei lattiaverhoilua paitsi jotkut kumimatot edessä, kampi-ikkunat, maitoautomallin istuimet, HD-alusta vai oliko se towing package kaikkine määrittelyineen ynnä muuta, lähinnä poisjätettyä.

    Tulihan se Astro sieltä sitten, ja hauskan näköinen build sheet ikkunassa. Se olikin oma lukunsa miten tuo saatiin kilpiin, ja muistaakseni yhtiö teki kaikkiaan viitisensataa silloista markkaa tappiota koko kaupassa.

    Vaan eipä tarvinnut uuden Astron omistajan hukkua Starcraft-massaan!
    Missähän tuokin Astro nykyään majailee. Onko elossa, vaiko jo paalattu. En muista kilpeä, saati kenelle myytiin, joten voi olla vähän vaikea sitä jäljittää.

    Ehkä olisin parinkymmenen vuoden jälkeen nostalgisista syistä voinut sen itselleni tahtoa.
     
  9. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Sunnyjä oli GL malli, joka oli "tavallinen" Sunny. SGL oli kaksivärinen, hopea-kulta, hopea sininen ja hopea punainen. -84 mallit olivat vielä avattavalla lasikattoluukulla, 85-86 malleista se puuttui. Lisäksi oli plyyshiverhoilu ja kokopeittävät pölykapselit.

    Talbot Solarasta taisi olla joku "Leo Kinnunen-edition", jossa oli vakiona NMT-puhelin.
     
  10. bwheel

    bwheel 1st gear

    Leo Kinnunen solara, nahkainen kojelauta yms.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Kun olen joskus noita idän ihmeitä ihmetellyt, niin luulen jotta myös mouhista eli tutummin Moskvitshista oli jotain spezial modelleja, kun en jaksa uskoa että niin stydeillä sisustoilla olis suunnitelmatalousmaissa suhattu.

    Jotenkin jäänyt sellainen fotograafi, että mouhiin olis väsätty verhoiluja täällä härmässä. Eliittiä eliitille. Nykyään jos sellaista myytäisiin, se olis varmaan E-lite.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    tuplavalo elitestä oli caviar malli. kotimarkkinoille tuotettiin melko paljon karumpia malleja. sit oli se vanhempi pyöreämuotoisempi skandinavia mosse. mistäs tuo lisänimi tuli?
    noissahan oli se valkoinen c pylvään äärivalo jota varten piti suomessa lainsäädäntöä muuttaa. aiemmin ne oli pitäny länsiautoista peittää/poistaa. niinkun myöhemmin näitä ojavaloja joita nyt volkkari mainostaa uutuutena,

    suomispeciaaleja oli sit nää henkilöauto pohjaiset pickupit fso izh-mosse subaru vw caddy joihin piti se jatkopätkä laittaa kun tekivät se lex timangin kun pelättiin että köyhä kansa ostaa uusia länsiautoja pikkuverolla...
     
  13. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Jonkin sortin dealer speciaaleja olivat veronkierto Camaro / Pontiac Pickupit
    Hyvä suomi :soosoo:
    Vai olikos niin että autot rakennettiin jo jenkeissä ?

    Kuvat lainasin netistä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. hellsten

    hellsten 3rd gear

    Pari suomalaista heppuu teki noita lava camaroita jenkeissä. Vanhassa V8:ssa juttua sieltä.
     
  15. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    i skandinavia mosse. mistäs tuo lisänimi tuli?
    -------------
    Siinä oli lämmityslaite! Lasten hyppynaru hanskalokerossa :lol:
     
  16. hara64

    hara64 1st gear

    itse asiassa se valo ei ollu scandinaviassa vaan uudemmassa elitessä ja oli etuosaltaan valkoinen ja takaosaltaan punainen :wink:
     
  17. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    On varmaa spesiaalia Ford Sierra 1,3 Turbo mallia" Stockmann".
     
  18. audiq

    audiq Gearhead

    Tuolla sellainen myynnissä, jos jotakin kiinnostaa laittaa talteen. Hintapyyntöön en ota kantaa.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mosse Elite ja VW Golf pick upit joiden lavat oli pidennetty täällä. Golfissa erikoinen pressukate mikä telttakaareilla saatiin hytin korkeuden kanssa tasan. Ei saanut muihin autoihin tehdä moista. Siis alle 1800kg omapainoon. Sai Golfiin sen korkean laillisenkin katteen. Oli ruma.
    Mitsu ja Shitikka farmareita korotettiin täällä että saatiin 3m tavaratila mikä kevyessä pakussa vaadittiin.
     
  20. JavelinAMX

    JavelinAMX 1st gear

    Eräs lähisukulainen johti joskus pohjoisen Suomen Konelaa.
    Kun siipi Elitet ei käyneet kaupaksi, en muista oliko se uudempi malli jo esitelty, niin keksi maalauttaa ne vanhat kaksivärisiksi, eli katto ja se siipeen päättynyt pokkaus eri värillä. Oli kuulemma halpa ja toimiva ratkaisu ongelmaan.
    Hänellä oli myös sellainen Caprin 3-litraisella varustettu musta Volga pornon punaisella plyyshi verhoilulla. Jos oikein muistan, niin se oli automaatilla ja myös perä olisi ollut Fordia.
    Koska itse tietenkin ajoi firman tuotteilla, hänelle tehtiin aina oma special versio kulloisestakin vehkeestä. Kaikkiin vaihdettiin tietysti heti laadukkaat vyörenkaat ja Konin iskarit, lisäksi moottoripuolta käpisteltiin sen verran, ettei jalkoihin tarvinnut jäädä. Niin ja verhoilut tietysti tehtiin uusiksi.
    Noista turbo Ladoista sen verran, että ensiesittelyssä olin kavereitten kanssa koeajamassa 1300 larpattia, kulki aivan perkeleesti, vaikka oli neljä ukkoa päällä, oli varmaan esittelyautossa ainakin ahtoja reilummin. ja jonoa ajoon oli niin paljon, että jäi mielenkiintoisemmat 1500 ja Niva ajamatta.
    Ihan vaan muisteluksena vielä, olin myös koeajamassa Eliteä, kun se tuli markkinoille. Koeajoa varten oli Lauttasaaren viereen meren jäälle aurattu rata, jossa mokuja pääs ajamaan kesärenkailla! Oli aika opettavaista muuten. Ja jäärataa kiersi ihan toisenlaista vauhtia myös joku harmaa piikkinokka mosse, piikit alla ja ties mitä konehuoneessa...
     

Kerro tästä muillekin!