Suomalaiset Latolöydöt / Metsäautot / Tallien aarteet...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 6.3.2003.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Siitä tulee sitten varmaan ensimmäinen dieselverotettava E9-koppa.:poff:
     
    Gary Grand, miguelo ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  2. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

    mikkis83 tykkää tästä.
  3. eilhik

    eilhik Double Gearhead

  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead


    Jaahas, taitaa olla pahempi piilofetissi Datsuneihin..

    aloin taas haaveilemaan 510:stä ja muistelin täällä ollutta farkun kuvaa. No olin näköjään 5 vuotta sitten kysellyt ihan saman auton perään! Ilman tulosta..

    Muutenkin olen näemmä osallistunut aika moneen Datsun-keskusteluun. hmm..
     
  5. xp

    xp Gearhead

    Ai palovoorteissa oli kansiventtiilikonetta jo 1952.
     
    Norri tykkää tästä.
  6. signet

    signet Gearhead

    Toi ylläoleva oli oikeasti hyvä,silloin kun jäi seisomaan,varmaan 15v sitten...
    90-luvulla,edellisen omistajan aikana vaihdoin siihen kytkimen,oli pohjastaan tosi hyvä silloin,ottaen huomioon että jo 90-luvulla suurin osa ton mallin datsuneista oli jo mädäntynyt pois...
     
  7. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

    Syyläreitä kuluu kun haljennut kansi on paikatty lyijyjuotoksella.
     
  8. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Koska taas on se paras aika luontoautojen bongailuun kun lehdet ei ole näköesteenä niin eilen bongattu Siilinjärveltä kumpusen suuntaan lumikasasta kuoriutuva 3gen camaron keula...ja auto.
     
  9. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

  10. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Olen hieman epäröinyt, postaanko tätä "löytöä"tänne, mutta koska aihion nyk.omistaja on sen tuonut varsin näkyvälle, yleiselle paikalle, niin tuskin hänkään tätä pahaksi panee.

    Joka ajaa Kokkolasta 8-tietä pohjoiseen, huomaa heti Pispanmäen valoristeyksen jälkeen vasemmalla, ent. "Paskatehtaan" pihassa kuvien koriraadon. Se ilmestyi siihen joskus loppusyksystä. Itse huomasin sen vähän ennen Joulua ekan kerran.
    Tontilla on tunnetun harrastajan/keräilijän laani, jonka tienoilla aina silloin tällöin mielenkiintoisia laitteita.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hämärissä ja matkavauhdissa erehdyin ensin luulemaan, että kori olisi chopattu.
    Kattolinja näyttää korin kokoon verrattuna matalalta.
    Pari päivää myöhemmin kerkesin pysähtyä ja silmäillä raatoa lähempää.
    Kyseessä on todella iso auto, eikä korissa ole jäljellä mitään tunnisteita.
    Kuvassa olevat punaiset lokasuojat eivät kuulu tähän autoon, eivät myöskään nuo pyörät, tuskin akselitkaan.

    Merkki ja auton alkuperä alkoivat todella kiinnostaa. Onneksi Joulunpyhinä oli juuri sopivaa hiljaista luppoaikaa asian kaiveluun.

    Jokainen vähänkin vanhoista jenkkiautoista kiinnostunut pystyy ajoittaa tämän muotoilun perusteella 30-luvun alkupuolelle.
    Ison auton sivuprofiili toi alitajunnasta arvelun auton merkistä ja aika äkkiä löytyikin varmistus mallista. Kyseessä on tosiaankin loistoautoluokan jenkki.
    Parasta tässä on kuitenkin juuri tämän auton tarina, ei todellakaan mikä tahansa raato.

    ...pidetään pieni tauko. Saa kommentoida tai vaikka paljastaa "salaisuuden", jos tietoa on.
    Jatkan vaikka tänään illalla ja kerron auton varhaisvaiheista Suomessa.
    Sen sijaan raadon viime vuosien vaiheista minulla ei ole kerrottavaa.
     
    Norri, juha745, mikkis83 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Cortina71

    Cortina71 3rd gear

    Menee arvaukseksi, mutta kun vihjaat ettei mikä tahansa raato niin olisiko ollut presidenttien käytössä 30-luvulla, yhden kuvan nähnyt missä Svinhufvudia kyydittiin pitkällä 30-luvun Nashilla muistaakseni..
     
  12. Mä, kun en näitä kanttiautoja tunne niin hyvin, niin onko tuo Nash malli joku tämmöinen?

    [​IMG]

    Ainakin ikkunan alla oleva pokkaus samantyylinen.
     
  13. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Voisko 0lla REO Royale , sellainenkin pelkkä kori pitäisi olla jäljellä jonkun ministerin autosta.
     
    Muokattu: 14.4.2019
  14. Minusta se sopii paremmin, kun on pinnavanteet yms.

    [​IMG]
     
    Norri tykkää tästä.
  15. Cortina71

    Cortina71 3rd gear

    Reo se taisi ollakin se kuvan auto jota muistelin..
     
  16. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Hyvin pääsitte jutun jäljille - Kyllä se on REO Royale, vm. 1931, LWB erikoismalli.
    Tämmöinen kuva löytyi kokonaisesta Royalesta, rapakon takaa:
    [​IMG]
    Todella komea edustustason iso auto kieltolain viimeisiltä vuosilta.

    Suomeen tuotiin vissiin 2 kpl 1931 Royalea, yksi Viipurin Poliisilaitokselle ja toinen Valtioneuvoston virka-autoksi Helsinkiin. Viipurin auto ostettiin yksityiskäyttöön jo 30-luvulla ja se on tiettävästi säilynyt, päätyi Aulis Pakulan entisöittämäksi Svartvikin automuseoon 80-luvulla.
    Valtioneuvoston hankkima auto, siis tämä nyt Kokkolassa oleva raato, palveli 1932-36 Pääministeri T.M. Kivimäen virka-autona, mutta myytiin sodan jälkeen VR:lle, joka valitettavasti muutti sen kiskoautoksi. Kiskoautona sitä käytettiin 1948-56 ja sen jälkeen ilmeisesti romutettiin. Alla kuva autosta sen ollessa pääministerin käytössä.
    [​IMG]
    Yllätykseksi löysin AACA:n sivuilta n.10v. sitten aloitetun treadin, jossa pyydetään tietoja ja varaosa-apua tämän Kivimäen Royalen entisöintiin. Kori oli silloin Turussa ja kuvien mukaan täsmälleen samassa kunnossa kuin nyt Kokkolassa.

    Pitkän akselivälin Royale on koko maailmassa erittäin harvinainen auto, joten tämän elvyttäminen lienee lievästi ilmaistuna "haastellinen urakka".

    Missä mahtaa olla se Aulis Pakulan entisöity REO Royale nykyisin?
     
    Norri, Pande_K, mikkis83 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Olisipa erittäin näyttävä auto kunnossa ollessaan!

    Jos oikein tulkitsen niin tämä on siis Model 835 Royale 135 tuuman akselivälillä (Model 831 Royalen akseliväli on 131 tuumaa) ja autoon kuuluisi 358-kuutiotuumainen suora kasi. Valmistusmääräksi lähdeteokseni kertoo 2 711 autoa jakautuen kolmen korimallin kesken: coupe, victoria ja sedan.

    Lähdeteoksen mukaan Reo tarjosi myös 152-tuumaisella akselivälillä olevaa Royalea Dietrichin erikoiskoreilla, "but apart from show models, few of those opulent Reos were ever built". Ei suinkaan tämä peräti sellainen ole?
     
    Norri tykkää tästä.
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    En osaa sanoa, voisiko tämä olla model 8-52, todennäköisemmin varmaankin 8-35.
    AACA keskustelussa mainittiin muutaman kerran, että sopivia osia on erittäin vaikea löytää, koska kyseessä on "long wheelbase chassis", LWB.

    Olipa kumpi vain, entisöiminen taitaa olla mahdottomuus. Tällaiseen autoon ei ole saatavilla mitään re-manufactoring -osaa, kuten samanikäisiin fordeihin tai jossain määrin muihinkin yleisiin merkkeihin.

    Kun katsoo viimeistelyn tasoa ja yksityiskohtien laatua esim. alla olevasta entisöintijutusta,
    ymmärtää, ettei puuttuvien osien uudelleen valmistaminen ole oikeastaan mahdollista, eikä ainakaan taloudellisesti kannattavaa.

    https://www.hemmings.com/blog/article/the-royale-treatment-1931-reo-royale/

    Edelleen olisi kiinnostava tietää, missä on se toinen Suomeen tullut 1931 Royale, joka entisöitiin Svartvikin museoon?
     
    Norri ja palontie tykkäävät tästä.
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Norri, mikkis83, Dataviilaaja ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Tää on lekentaarinen homma kyllä. Muistan kun ihmettelin siellä pellolla, mikä perkules tuo on. Sitten kun saatiin se lavalle ja vietiin työpaikan halliin niin siinä kun se nökötti niin kyllä mä aattelin että kaikkia perkeleen hulluja tähän maahan mahtuu. Lähtee ny tuommosta kasaa viemään yhtään mihinkään. Mut Mikolta homma kävi. Ja auto liikkuu omin voimin! Kova saavutus!
     
    Norri ja miguelo tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!