Suomalaiset tinkaajat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja helppoheikki, 4.11.2005.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Pakko avautua kun verenpaine on viime aikoina noussut uhkaaviin lukemiin...

    Olen viime aikoina tyhjentänyt pihaa ja myynyt muutamaa edullista käyttöritsaa pois. Hinnat on katsottu niin, että laitteet on esim. nettiauton hintahaitarin alapäässä. Puhelin onkin soinut vallan mukavasti mutta mikä siinä on, että kun suomalainen soittaa niin viimeistään toinen kysymys kuuluu: "mikäs sun tiukka hinta on?"

    EI NÄIN! :mad:

    Mielestäni kauppaa käydään molemminpuolisena vuoropuheluna, siten että myyjä asettaa tuotteelleen pyyntihinnan - sitten ostajakandidaatti tulee tutustumaan tuotteeseen (tai kyselee tarpeelliset asiat puhelimessa jos ei pääse paikalle). Sen jälkeen ostaja tekee tuotteesta tarjouksen jos pyyntihinta on hänen mielestään tuotteen laatuun nähden liian korkea. Myyjä vastaa vastatarjouksella ja näin päästään ennemmin tai myöhemmin molempia osapuolia tyydyttävään lopputulokseen.

    Ei myyjän kuulu tinkiä omasta pyynnistään tietämättä mitä ostaja on valmis tuotteesta maksamaan. Eikö suomalainen uskalla tehdä tarjousta peläten että myyjä on laittanut tuotteelle tuplahinnan odottaen jotain urpoa joka maksaisi siitä liikaa? Noistakin laitteista mitä olen kaupannut pystyy muun tarjonnan perusteella helposti päättelemään että ne on kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

    Mainitsin tuossa tekstissä suomalaiset sen takia, että vaikka en olekaan suuri muun maalaisten ystävä niin halpa corolla myytiin kaverille joka rahtasi sen kotikonnuilleen Afrikkaan. Kaupankäynti sujui kivuttomasti, toki ensimmäinen tarjous oli sellainen etten laitetta sillä olisi myynyt - mutta niin tiesi sen ostajakin. Sitten tingatttin ja vängättiin ja lopulta paiskattiin kättä kaupan merkiksi. Itse asiassa parikin saman ryhmän edustajaa kävi autoa ihmettelemässä, kummankaan kanssa ei ollut mitään ongelmia.

    Tässä minun viisitoista senttiäni, aiheesta on varmasti keskusteltu aikaisemminkin - mutta kyllä helpotti... 8)
     
  2. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    joo minua on vituttanu sama homma eli nykyään pistän mieluummi vähä "ilmaa" siihe hintaan kun kuitenki joku tulee tinkimään vaik ilmotuxes lukis mitä..tuleepahan hyvä mieli kaikille ostaja saa tingittyä ja minä saan romut melkein sillä hintaa nurkista kun olen toivonutkin :rotfl: yleensä kyllä tulee persnettoa :oops: mutta etelän maissa eikös oo tapana tinkiä kaupan teos? jos ei tingi niin myyjä kuulema suuttuu? :eek: pentuna kävin muzin kans teneriffalla ja muori oli kuullu ton ed.vinkin ja teki jostai mini telsusta iha naurettavan tarjouxen ni tämä mambo rupes huutamaan suomex et luuletko saatana että myyn tän näin halval? aikansa meso siinä,pakkas telkun ja ojenti kätensä ja kaupat lukkoon.. ihme heppu.. :odroll:
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Entäs seuraavat tapaukset.

    Kaveri laittaa ilmoituksen lehteen. Ostetaan BENSA Hiace.
    Joku soittaa Nakkilasta ja sanoo että "mulla olis hieno peli, tuu kattoon"

    Kaveri ajaa rahat taskussa Helsingistä Nakkilaan. Perillä selviää että kyseessä on DIESEL Hiace.
    Kun kaveri kysyy että "mitävittuu, mun ilmossa luki että ostetaan BENSA Hiace."
    Myyjä sanoo että "jos mä olisin puhelimessa sanonut että tää on diesel, niin sä et olis edes tullut katsomaan, Mutta kato nyt kun se on hieno"


    Itse laitoin ilmoituksen lehteen että "ostetaan 78-81 Bensa 5,7 Blazeri"

    Puhelin soi muutaman kerran, ja aina tarjottiin uudempaa 84-88 Diesel Blazeria.

    Tai. "Ostetaan Becker autoradio 70 luvulta".
    Joku soittaa ja tarjoaa uudehkoa panasonic-cd soitinta

    Ei perkele!
    Ei kai kukaan turhaan rajaa kriteerejä ilmoituksiinsa, vaan yleensä halutaan sitä mitä ilmoituksessa lukee.

    :eek:
     
  4. Caprice87

    Caprice87 1st gear

    Joo saman olen hoksannut vastä myin Audin pois hinnaksi laitoin 3000euroa. Sovimme erään "ostajan" kanssa näytön puhelimessa hinta kuulosti olevan edullinen. No näytön jälkeen hän ilmoitti ostavansa auton 990eurolla. Ei siinnä voinu muutaku nauraa tuumasin vaa että "erittäin hyvää päivän jatkoa" ja ajoin pois :lol: on sitä olemassa kaikennäköstä auton ostajaa..
     
  5. rogge

    rogge 1st gear

    n5 vuotta sitten kaveri oli laittanu keltasen pörssiin ilmoitus että myy toyotansa, pyynti oli joku 3500 mk
    illalla soitti joku herra kokkolasta ja kyseli autosta jotain. kerrottiin et etulokarit oli vaihdettu ja ne oli vielä pohjamaalis ja auto on muuten kunnossa. äijä sano et ostaa sen jos me tuodaan se sille.........KOKKOLAAN. me oltiin karjaalla eli 550 km tarkasti.
    fundeerattiin ja todettiin et tänään on keskiviikko...kaljaa vois juoda.
    sanottiin äijälle että ok ja hinta on netto. Mä ajoin ja kaveri istu vieressä ja maisteli....oltiin 6 tunnin päästä perillä ja kello oli 23:00.
    tavattiin ostaja kokkolan torilla..........mustalainen......tärve kaveri!!!!!
    manne tarjos 1500mk ja pöllitty kännykkä. perkeleen jätkät ei pitäny lupaust a ostaa autoa, kaveri sai kädenväänön jälkeen 2000mk.

    mentiin seurahuoneelle ryyppää rahat ja yö junalla kotiin.
    hauskaa oli mut kyl auto olis ollu 3500mk arvoinen
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jeh!

    Myin justiin vähän aikaa sitten huuto.netissä ja nettiautossa laatikkovikaista kikkaretta. No, kun laitoin sen huudettavaksi viikon ajaksi niin otin tietysti sen nettiautosta pois, kun sitä kyseltiin niin hitosti ja ei sitä voi kesken huudon myydä. Ilmoituksen otsikkona oli "honda Civic, laatikkovikainen". Tekstissä kerroin että uusi kone asennettu sitä ja tätä tehty, mutta vaihdelaatikko on hajalla. Ei voi ajaa.

    Eikös joku saatanan taulapää sitten huutanut sen hyvään rahaan ittelleen ja kyseli että koskas sen voi hakea pois. Sanoin että tuu ihan koska vaan, tossahan se pihassa seisoo ja kysäisin että vietkö trailerilla vai hinaamalla ohimennen... pitkä hiljaisuus... sitten se tuli "siis onko tämä auto rikki?" :mad: :mad: Voi perkele sentään. Aikani latelin junassa kommentteja lukutaidosta ja löin luurin korvaan. Ei se sitä olisi ikinä kuitenkaan hakenut. Viikon "myynti" hukkaan siis.

    No, nettiautoon uudelleen. Ensimmäisenä soittaa jonkun jangsterin isipappa ja kysyy että koskas auton voisi hakea. Ounastelin että sama juttu, sama kysymys ja vastauksena että onko siinä sitten jotain vikaa? Ei vittu!

    No, muutin ilmoituksen sitten semmoiseksi että oli kahdella kielellä kerrottu viiteen eri muotoon laitettuna että auto on hajalla, paskana, ei toimi, ei kulje, laatikko poikinut, kaput, sökö... Vieläkin joku turo oli tulossa ostamaan sitä ja ihmetteli kun ei se olekaan kunnossa...
    Tässä vaiheessa ajattelin jo mennä polttamaan koko paskan, mutta onneksi yksi kaveri soitti ja sanoi että hän hakee sen sinä ja sinä päivänä. Ei tinkinyt markkaakaan ja vei vehkeen trailerilla veks.
     
  7. Tenox

    Tenox 1st gear

    Mulle sattui ihanteellinen auton ostaja viimeksi kun möin käyttiksen. Sanoin jo puhelimessa, että käteinen on ainoa mikä käy ja hinta on viimeinen, eikä laske. Ihan siksi, että tuli kaukaa, ettei turhaan olisi tullut. Katsoi auton, ajoi lenkin ja maksoi sen sovitun summan. Jäi hyvä mieli. Tietysti tässä pitää muistaa, että autoni myös oli tasan sellainen miksi sen olin kuvannut.

    Usein käy myös niin, että ajaa 400km katsomaan "helmeä" ja ajaa sitten sieltä vittuuntuneena pois, kun auto osoittautuu aivan joksikin muuksi mitä piti. Harva asia harmittaa yhtä paljon.

    Itse asiassa kaikki viimeisimmät 4 autokauppaani on olleet onnistuneita, toivottavasti puolin ja toisin.
     
  8. janzamar

    janzamar 1st gear

    onhan noita ollut,enimmäkseen menny ihan hienosti kaupat mutta joskus joittenkin kohdalla on tuntunut
    ettei tarvi laittaa kuin ilmoitus missä ei lue mitään muuta kuin Myydään..
    ja numero johon soittaa,siitä huolimatta ensimmäiseksi
    varmaan kuuluu että mikä on tiukka hinta.. :odroll:
     
  9. Smith

    Smith 3rd gear

    Ammattilaisen neuvo: Kerro mahdollisimman tarkasti ja rehellisesti auton kunto ja ilmoita , että hintaneuvottelut käydään paikan päällä. :argue:
    Se joko sit käy tai ei.
     
  10. junnu78

    junnu78 1st gear

    jep

    ton JZAn ilmotuksen näinki nettiautossa. ekat sanat oli TÄMÄ ON SITTEN LAATIKKOVIKAINEN. huvitti silloin kun luin sitä ilmotusta... mutta manneista joo. mäkin ajoin kerran astrolla 300km. näyttää astroo kun kaveri sano et varma ostaja ja minäki sanoin puhelimessa et hinta on tiukka ja en tingi. kaveri sano et ok, tuo tänne ja tehää kauppa. tää ...tun manne tarjos puolta siitä hinnasta mikä oli sovittu ja ei muutaku kotii ja 600km turhaa ajoa. nykyään kysyn aina puhelimessa et ootko manne.
     
  11. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    Toi käsite "tiukka hinta" on aika mielen kiintoinen juttu...
    Ostajat yleensä tinkaa puhelimessa ennen kuin on koko vessaa nähny "tiukkaa hintaa."
    Jos tyhmyyspäissäs menet kertomaan puhelimessa sen "Tiukan hinnan", niin siinä vaiheessa kun tyypit tulee katsomaan kikottimia niin tuo kuuluisa "Tiukkahinta" onkin muuttunut lähtöhinnaksi mistä pitäis vielä saada puolet pois... :mad:
     
  12. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Sen oon joskus huomannu,et pohjanmaalle ku myö, niin ostajat ei turhia tingi. Voi olla hyviä sattumiakin(on mulle kyllä joskus soittanut joku länsirannikkokaupungin gm-guru ladellen törkkyjä tarjouksia, mut se siitä) Karjalassa ja savossa jos pääsee kaupoille,niin paraillaan(suom. pahimmillaan) ostaja avaa pelin kysymällä:paljos sie ite oot tästä maksanu? Damn *fuck**...on täällä köyhää ja kivistä!



    Rod & Rock 3.12 Barre city
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: jep

    Niin, mä muuten pistin siihen vielä lisäksi että tiedustelut ainoastaan puhelimitse, kun meitin sähköpostipalvelin oli seisokilla. Yks tajus soittaa. Sähköposteja oli tullut varmaan sata kun palvelin taas lähti toimimaan... Ehkei ne vaan uskaltanut sitten, kun oli sen verran kiukkuista tekstiä myynti-ilmoituksessa :D
    Eikös se ole hyvä myyntitaktiikka että ensin pitää aliarvioida asiakkaan älykkyys julkisesti, vähän haukutaan sitä jutuista joihin se ei ole syyllinen ja aina kun se yrittää tinkiä, korotetaan hintaa kympillä? :rotfl: No, kaupaksi meni kuitenkin ja ostajakin oli asiallinen.
     
  14. always bb

    always bb Gearhead

    sellaisessa kaupassa ei ole mitään vikaa jos se on tiukkaa mutta reilua, jos ei tykkää tinkauksesta ei kannata tehdä kauppaakaan.
     
  15. dust3r

    dust3r 3rd gear

    joo mä oon huomannu että nykyajan immeisille on kova kynnys soittaa,viestejä ja sähköpostia kyllä laitetaan vaikka on ilmoitukseen laittanu että ainoastaan puhelimella saa kiinni. :soosoo:
     
  16. Macho

    Macho Gearhead

    Joo kyl ihmetyttää ihmiset mitkä laitavat pelkän tekstarin autoa näkemättä esim jos hinta on 2000€ niin tulee tekstiviesti joltain: "saat 1100, haen pois huomenna"

    Sit jos sanot heti että joo sopii, tuli kaupat! Niin ostaja ei suostu kuitenkaan ostamaan ilmoittamaansa hintaan autoa, vaikka auton käypä arvo olisi 2500..
    Perin rasittavaa jos tälläisiä tekstareita tulee joku 10kpl/päivä.

    Niin ja sitten on tämä viimeaikoina yleistynyt typerä "mikä on tiukkahinta" hokema. :lol:
     
  17. niklas_

    niklas_ 1st gear

    myin 2 vuotta sitten honda prelude -98 pois. oltiin sovittu hinta etukäteen koska ostaja tuli kaukaa hakemaan. auto oli virheetön uusilla renkailla/vanteilla. yritti tinkiä melkein ½ pois vaikka oli tiukka hinta. osti sen sitten kuitenkin sovittuun hintaan...
    viikko myöhemmin soitti ja uhkaili että vie auton tarkistettavaksi mun laskuun ku vie niin perkeleesti bensaa(10L/100km), että kone on paskana.
    auto vei semmonen 9-12 litraa satkulla. 75tkm ajettu melkein 200hv kone
     
  18. Tenox

    Tenox 1st gear

    Mä yleensä mieluummin - ellei ilmossa tosiaan lue, että vain puhelimitse - käyn kauppakeskustelua sähköpostin välityksellä. Siinä kun rauhassa kirjoittaa muistaa yleensä kysyä olennaiset asiat ja sitten vastaus vielä jää talteen ja siitä voi sitten niitä myöhemmin kerrata ja varmistaa jos tulee epävarmuus.

    Puhelimessa aina unohtaa jotain ja sitten samalla kun kyselee pitäisi tietoja kirjata ylös jne. Kukin tavallaan, mutta mä teen kauppaa mieluiten ensin spostilla tms. sähköisellä välineellä, sitten sovin puhelimitse miitin ja miitissä loppuasiat ja tavaran tarkistaminen ja mahdollinen tinkaus, jos siihen on syytä (ei sellainen kuin luvattu tms.) paikanpäällä.

    Kukin tyylillään.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Sama täällä. Mutta kun ei se näytä auttavan vaikka siinä ilmoituksessa mitä lukisi..
     
  20. chevy.

    chevy. 1st gear

    kyllähä tinkiminen "kuuluu" kaupankäyntiin varsinkin jos kyseessä on isompia summia mut rajansa kaikella mä en etes kehtais ruveta tinkimään ennenku oon koko autoa nähny ja vaikka olisinki niin joku raja jos en oo vehkeestä kiinnostunu näkemän perusteella sanon vaa etten maksa siitä nii paljoa kun haluat siinä vaiheessa myyjä monesti kysyy mitäkö oon valmis maksamaan sen jälkee tilanteen mukaan tarjotaan :rotfl: poikkeuksen tekee tietty jos joku lähtee mulle vartavasten autoa tuomaan jostain kaukaa ja kauppa on jo tavallaan sovittu sillon maksetaan sovittu hinta ellei siinä autossa tai missä tahansa muussa tavarassa oo jotain vikaa mistä ei ollu tietosia
     

Kerro tästä muillekin!