Suomalaisia kieltoja: tuplat lähivalot...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Holley, 10.11.2002.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Teenpä '84 Caminostani sikavaarallisen: laitan kahdennetut lähivalot! Autoni on uudempi kuin 1974 ja tämä on siksi laiton toimenpide. Siksi laitankin erillisen valoreleen näille sisemmille lyhyille ja katkaisijan kautta ohjausvirran maan, ettei katsastuksessa pala kuin kaksi lyhyttä valoa. Jos suuntaan valot oikein, en vain jaksa ymmärtää tällaistakaan kieltoa. Kaverillani oli aikanaan '74 Capri II, joka oli päivitetty III -malliksi. Siinä sai olla kahdennetut lähivalot, mutta toisella kaverillani, jolla taasen oli alkuperäinen '81 Capri III, sai pitää tietenkin vain yhdet lähivalot! Tottakai ottaa kupoliin, kun vastaan tulee sumuvalokaveri valot suunnattuna silmiin tai täyteenlastattu mikätahansa, jossa valot silloinkin voivat näyttää mihin sattuvat, mutta kertokaa minua viisaammat, mitähän haittaa näistä kahdennetuista lähivaloista oikeasti voi olla? Nimenomaan kun ne malttaa suunnata oikein?
    Oli muuten fiksu homma rakennella Caminoon valoot releillä, dorkat jenkithän käytti alunperin koko valovirran katkaisijan kautta. Oireina alkoi itsellä olla "välkkyvät" pitkät valot. En vaihtanut katkaisijaa, vaan laitoin nuo releet ja pitkät toimivat nyt ok.
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    ei siinä mitään dorkaa ole jos valot on alkuperäiset "sealed beam"-umpiot, dorkaahan siinä on se etteivät ne kelpaa suomen markkinoille vaikka ovat tehokkaammat kuin H-4 valot.
    mulla oli joskus -79 gt-ranchero jossa oli nämä orgis nelivalot, tuli kyllä ikävä kun joutui lyhkästen umpiot vaihtamaan leimalle H-nelkkuihin ja laittamaan ne releet väliin ettei sen katkaisijan bi-metallijousi sula aivan muodottomaksi.
     
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    On muuten järkevä homma releistää ja piuhoittaa valot uusiksi. Jättää orkkis "narut" ohjauspiuhoiksi...

    Vaihdoimpa muuten minäkin -82 Blazerin alemman valoparin (H1-apupitkät) umpiot ylempien mukaisiksi H4:ksi, ja nuo lähivalot niistä sitten erikseen releen ja katkaisijan taakse - sitten rupes noilla pienillä umpioillakin näkemään...

    Ja katsastukseen niiden sulake irti, ettei konttorin-kolli vahingossakaan ropella niitä. Eivät koskaan umpioista mitään sanoneet... Kahdennus kieltohan astui voimaan 1981.
     
  4. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Pieni korjaus, -79 ja sitä vanhempien valot saa kahdentaa. Valojen yhteenlaskettu referenssiluku 100 max. Em. ajankohdan jälkeen 75 max.
     
  5. DslCat

    DslCat Gearhead

    ..no niinpäs olikin... eli ennen 1.1.80 lukee määräyksissä. Meni nuo ykköset ja kasit aivoissa epäjärjestykseen...
     
  6. 454SS

    454SS 3rd gear

    toi releitten asennus kannattaa todella tehdä. multa palo 1993 GMC baron cruiser pari vuotta sitten. syynä se etten ollu kerenny vielä muuttaa valoja reletoimisiksi minkä johdosta valokatkaisija otti itteensä ja meni oikosiin
     

Kerro tästä muillekin!