Suomalaista ammattitaitoa ja osaamista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja B.B.Chevy, 3.4.2007.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Vai pikemmin ”osaamistako” :odroll:
    Lähetettiinpä nimittäin konepeitto muokattavaks toiselle puolelle Suomea erääseen kuituosia tekevään alan yritykseen ajatuksena että siihen laminoidaan nykyisen tilalle korkeempi scooppi ja pointtinahan tossa oli että ammattilaisina osaavat sit laittaa sen hyvin ja samalla lailla kuin se matalampikin oli siihen laminoitu eikä vaan poppareilla, sikaliimalla yms. kiinnittäen niin kuin itekin olis helppo vetästä. Kuitu toimitettiin sitten ko. yritykseen ja noin kolmen kuukauden ja viiden kyselykerran jälkeen se sieltä vihdoin palas mukamas valmiina takas. Tossa sitten kuvia mistä selviää lopputulos, eka kuvassa millasena se lähti ja muissa sitten lopputulos:
    http://kuvablogi.com/blog/4324/6/
    Lähetettiin silloin mukana kuva ja tarkka selostuskin miten tuon olis tarkoitus tulla mutta kuten kuvista näkyy niin sehän on vieläpä lätkästy täysin väärin eli liika taakse kun tollasen pitkän scoopinhan pitää lähteä ihan etureunasta mut toi on laitettu liian taakse jolloin se menee jopa takapäästään yli koko kuidun reunan.
    Vaan ei kai tossa auta muu kun repiä toi vielä irti ja yrittää kuitenkin ite tehdä se uudelleen :(

    Jotta tommostakin osaamista sitä näköjään myös löytyy näitä kuvioista :wc:
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo. Jos ootte alunperin selittänyt miten haluatte scoopin kiinnitettävän, niin eihän tuollaista oikeen hyväksyä voi. Avainasana nimenomaan on toi laminointi, eli scooppi kiinnitetään plootuun kuttaperkalla. Jos se on ollut vain oletusarvo, että niinhän se kiinnitetään, nin sitte ei vissiin oo mitään varsinaista "virhettä" tapahtunut. Paitsi tietty jos paikkakin on väärä, mutta noi on aina sellasia ymmärrysasioita myös. Joka tapauksessa, tuollainen kiinnitystapa varmaan olis just ja just onnistunut kotivoiminkin. Meillä on sama homma edessä, yleensä oon laittanut noi kiinni laminoimalla, mutta tällä kerralla ajattelin kokeilla tollasta liimausta. Kuvittelisin, että seurauksena olis pikkasen vähempi pohjatyötä. Eli tarkotus on karhentaa liimattava kohta, sikaa väliin ja porakärkiruuveilla kiinni. Sit ku sika on kuiva, porakärkiruuvit veke, kittiä ja väriä. Saas nähä kui käy. Tollaseen cow induction skooppiinhan ei kauheesti tuu nostetta, et sen tarttis mitenkään älyttömästi kiinni olla.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tein just itelleni -65 kakkosen plootun ja toisessa muotissa odottaa -66 ss novan plootu johon vielä istutetaan samanlainen skuuppi päälle :rotfl: . Tota sikaa en menis sotkemaan skuupin kiinnitykseen jos se sitten vielä laminoidaan. Sika on kyllä helvetin hyvää vähän joka paikkaan joustavuutensa takia mutta toi kuitu ei jousta mihinkään. Mulla on kyllä sellainen pikku etu että mulla on vuokralla yks vanha lasikuituguru jolla on ~40v kokemusta kuituhommista :wink: .
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Onkohan tuo vittuuksellaan laitettu noin?

    Eihän tuota millään ole voinut laittaa mikään lasikuitufirma tuolla lailla kiinni!
    Yleensähän ne pyrkii laminoimaan aina kaiken ja vieläpä jopa niin ettei se halkeais koskaan siitä saumasta vaikka "peltiä" nosteltais scoopista!
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tarkkaan oli selitetty ja sovittu että nimenomaan siks se sinne lähetetään että tulee sit laminoiduks kunnolla tohon. Toi ite peittohan on jo joskus aikaisemmin tehtykin siellä eli sopimus oli että laminoivat nyt tuohon tilalle vaan korkeemman scoopin. Ja myös oli sekä suullisesti että mukana lähettämälläni selostuksella ja jopa ihan valokuvallakin vastaavasta kerrottu ja kuvattu mitä siitä piti tulla.
    Vaan 3 kuukauden odottamisen ja sinä aikana moneen kertaan siirtyneiden valmistumislupausten jälkeen lopputulos näkyy olleen tosiaan sama minkä olis ite veivannut tohon suunnilleen illassa ja mene nyt sit vielä kuitenkin uusiks ja poppari/sikaliima hommaks. Mut tosiaan, ilmavirtahan repii ton mallista aika maltillisesti niin eiköhän se silleenkin toimi ja silleenhän meillä oli kyllä pikupin pro-scooppikin vaan kiinni sen flipissä ja pysyi kuin tauti :poff:
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Täytyy myöntää, että itekin olin aika hämmästynyt tosta liimaamisesta kun siitä tekijältä kuulin, kun oon tottunut noi aina laminoimaan kiinni. Mutta hetken asiaa sulateltuani ajattelin, ettei se ehkä olekaan niin huono idea. Kunhan tekee vähän huolellisemmin, ettei käy niinku Kiikalassa. :rotfl:
     
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mun mielestä se skuuppi pitäis liimata epoksilla (tai vastaavalla 2-komponettiliimalla) kiinni + laminointi.
    Silloin se pysyy ihan oikeasti paikallaan...
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo epoksilla liimaus+laminointi ois varmaan ihan asia homma tai sitten niin et sen ikään kuin "liimaa" hartsilla kiinnii ja laminoi hetken kuluttua perään ja tämä sitten vaan noilla kiivaammilla hartseilla jotka sulattaa hiukankin pintaa ja ottaa kiinni kuin tauti!
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, varokaa sit kesällä radalla lentäviä scooppeja :rotfl:
    Pitäsköhän laittaa ton tehneen, itekin myös kiihdytyshommissa pyörivän kaverin ja/tai firman nimi sinne sen scoopin sisäpuolelle oikein isolla tekstillä niin näkyis sit komeesti kun se lentelee katsomoon :poff:
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Asiaa :poff:

    Ennen vanhaanhan laitettiin puhelinumeroita pölykapseleiden sisäpuolelle,tai olen mäkin yhden moppen kapseleihin pistänyt numeromme varuilta koska mistäs niitä sitten sattuis lisää saamaan,mut joku löytäjähän saattais soittaa pölärin löytäessään :D

    Jäikö muuten B.B.Chevy teille se vanha matalampi scooppi itelle vai ehdittekö jo myydä sen?
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sehän oli tietty kiinni tossa mennessään eikä muuten mun tietääkseni osannutkaan enää takas kotiin tuolta kuitu"mestarilta" :-? Taitaa myydä sen jollekin muulle uutena :odroll:
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Harmi,ois voitu vääntää siitä jonkinlaiset kaupat ja laminoituttaa se täällä meidän paikallisella spesialistilla kiinni peltiin :D
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Jos hommanne oli vaan tommonen, niin miksette tuoneet sitä mulle :eek: Oltais voitu tehdä se heti kun kaikki tarvittavat värkit on tonteilla, eli luultavasti samantien . Pahus, että en ollut enempää tietoinen tosta teidän jutusta., sillä joitain kuituosia on tullut laminoitua. mm. noi Camaron keula ja ovet, sekä vastaavat siihen f85 sen 442 seen. Parasta tässä meikäläisen luona asentamisesa olisi ollut se, että se maksaisi samanverran kun noi Powergliden huollot ja korjauksetkin, eli ei mitään :rotfl:

    Aika kaamean näköistä jälkeä Siiroselta, enpä ois uskonu :oops:
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No höh :( Eipäs tosiaan kaikki aina tuu puheeks vaikka usein nähtäiskiin. Eikä tullu mieleen että te ootte jopa noin moniosaajia että Camaroon noikin jutut on ite tehtyjä :eek:
    Vaan nyt pitänee kuitenkin yrittää vaan "liimailla" se ite uudelleen nippuun että saadaan toi valmiikskin kun alkaa tota aikaa hukkua kaikkeen turhaan kuten kävi viime lauantainakin (sisäpiirin juttu, tutut tietää :wink: )
     
  15. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    no johan on keksinnöt. itekki oon leikitelly ajatuksella tuoho caminon kuitupeittoon tuollasta pientä pahkaa joka novassa näköjää ollut aiemmi. noista kuvista päätellen ei ainakaa kyllä parantunut lopputulos.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    No, oppia ikä kaikki vai miten se sanonta menee :p Tiedetäänpä nyt ainakin missä me ei varmastikaan enää teetetä mitään ja jos tosta nyt sit sais vielä ite korjailtua ja paranneltua tota tai ainakin pääsis edes yleensä jonkunlaiseen lopputulokseen :odroll:
    Tossa muuten tekijällekin toimitettu mallikuva mitä haettiin ja millasen se sit osapuilleen lupas:
    http://carnut.com/cgi-bin/05/_image.pl? ... cco176.jpg

    Eihän toi paljon siitä poikkea :rotfl:
    http://kuvablogi.com/nayta/299683/
     
  17. sbc350

    sbc350 Gearhead

    no voihan vitsi, tommonen ottaa kyllä kunnolla kuulaan!! noo älkää nyt sit kokonaan rakennushimoanne siitä hukatko 8)
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Nou hätä, ajellaa sit vaikka ilman koko kuitua :poff:
    Mut tosiaan päätarkoituksena mulla oli tässä topicissa tuoda esiin tietynlainen välinpitämättömyys mikä on valitettavasti lisääntynyt joka alalla eli toimitetaan milloin sattuu ja silloinkin sit mitä sattuu jne.
    Ei hyvä suuntaus :(
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei todellakaan ole hyvä suuntaus!
    Tuo ei heitä edes sitä mistä ne kaks armotonta jutun kertojaa oli jutelleet vaan tuossa heittoa on enempi kuin se tuuma :rotfl:
     
  20. kmp66

    kmp66 3rd gear

    Et kai tost mitään maksannu?? :mad:
     

Kerro tästä muillekin!