Suomeen viimeaikoina tulleet/tulevat harrasteautot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja petjo, 12.3.2004.

  1. petjo

    petjo Gearhead

    Lincolnit ovat ne NNC:n tallille tulevat.Molemmat vm. 1950.
     
  2. Windsor

    Windsor Gearhead

    Minne päin suomea auto tulee ja mistä tuli? Hienoa että tulee tommosia tännekkin päin...
     
  3. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    http://www.countryclassiccars.com/cars.htm

    Huh mitä autoja... Nyt alko jenkkihammasta kolottaan. Olisko kenestäkää apua jos ihan tosissaan tuolta auton meinais ostaa? Oma kielipää ku on vähän mitä on...
     
  4. JanneK

    JanneK 3rd gear

  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    "The 1989 Callaways had 382 hp and 562 lbs.-ft. of torque."

    Ei se teho,mutta se vääntö;)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja ovat harvinaisia, kuitenkin hinnat jopa yleensä alempia kuin vaikka saman ajan ZR-1:sillä.
     
  7. SONIC BOOM

    SONIC BOOM 1st gear

    Hyvä et tulee uusia kun helsingissä jo tuhotaan vanhoja (kaksi kpl 50 kymppistä mercuria)suomiautoja.No huhuhan toi oli mut luotettavalta taholta.Vuosia oon kuullu noista autoista mut ite en oo niitä nähny.(siis sulatettiin)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lincolnit näköjään myytävänä toisella osastolla!
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sanon taas kerran että tästä firmasta on hyviä kokemuksia auton välittämisessä:
    http://www.transoceanauto.com
    Englanninkieltä siinä kyllä tarvitaan...
     
  10. Rivi

    Rivi Gearhead

    Jos ihan tosissasi olet niin voisin kyllä autella. Asun Denverissä Coloradossa. Katsoppa vaikka osoitteesta
    http://www.collectorcartraderonline.com/adsearch.html

    Syötä kenttään ZIP 80126 ja etäisyydeksi vaikka 100 mailia niin löydät mitä täällä päin on tarjolla.

    Coloradon autot ovat useimmiten tosi hyviä sillä täällä ei suolata ja sateisia päiviäkin on tosi vähän vuodessa.

    Itse olen kesällä tuomassa -63 Rivieraa joka on viimeiset 10 vuotta ollut kalliovuorilla säilössä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rivi 2004-03-16 04:44 ]</font>
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest


    Omistaja itse saa kertoa mutta E-bay ostos tämä N Y on.
     
  12. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Kolmen vuoden sisällä Turkuun tulleita:

    1955 Dodge 4d sedan
    4 kpl 1957 Imperial (2 kpl 2ovista(toisessa orggis pinnavanteet) , 2 kpl 4ovista)
    1957 DeSoto 2dHT
    1959 Imperial 2dHT
    1960 Plymouth Fury 2dHT
    1962 Dodge Dart 2d sedan
    1965 Chrysler New Port 2dHT (meni Ruotsiin)
    1971 Plymouth Road Runner

    eristettynä MoPar-osastosta:

    1958 Edsel 4dHT
    1959 Buick 4dHT
    1971-72 Buick Riviera
    ainiin ja 1970/1980 taitteen Chevy Crew Cab 455:lla

    Kaikki tuotu USAsta ja ovat edelleen Turussa paitsi tuo 65 New Port

    Lisää tulossa parin vuoden tähtäimellä, muttei tietenkään myytäväksi.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Crown57 2004-03-16 09:41 ]</font>
     
  13. Coolaid

    Coolaid 1st gear

    Jotta jokainen ei kyselisi sieltä TransOceanAuton Heleniltä samoja asioita, pistän tähän muutaman viime viikolla heiltä saamani tiedon.

    Eli, TransOceanAuto voi hoitaa vaikka koko auton Suomeen ilman että tarvii vaivautua paikan päälle. Lähetät heille rahat ja he hoitavat auton oston, kauppakirjat yms., rahtaavat auton baltimoreen, newarkkiin tai johonkin muuhun satamaan ja pistävät auton joko ro-ro -alukseen tai konttiin. Kontti tulee vaikka kotiovellesi jos niin sovitte.

    Kaikkein halvin vaihtoehto kuitenkin on ro-ro -alus. Auton pitää olla tällöin hyvin liikkuva ja käyvä, mutta sen ei tarvitse olla rekisterissä. TOA:n porukka voi ottaa autosta kuvia satamassa, jotta voi sitten vertailla että se on samassa kunnossa täälläkin päässä. He myös poistavat autosta kaikki peilit ja antennit jos mahdollista. Eli se roro-rahti maksaa itärannikolta suoraan hankoon noin $1300. Vaikka selvität rahdin itse hangossa, siitä menee silti joku $75 käsittelymaksu. Alus tulee bremerhavenin tai göteborgin kautta, missa vaihdetaan alusta. Autoa siis ajellaan laivasta toiseen, joten sen pitää käynnistyä laakista, muuten sitä ruhjotaan trukilla paikasta toiseen. En huomannut kysyä mitä sellanen roro-rahti maksaisi göteborgiin, mutta halpa sen täytyy olla.

    Kontteja on kahta kokoa 20 ja 40 jalkasia. Käytännössä näissä ei ole hintaeroa, joten kannattaa tuoda esim. kaksi autoa kaverin kanssa (1 per kaveri) ja pistää ne 40 jalan konttiin ja laittaa maksut puoliksi. TOA voi hoitaa tälläisen järjestelyn. Se ehkä kestää ennekuin löytää toisen esim. göteborgiin menevän auton. Kustannus göteborgiin on noin 2700 dollaria, eli 1300/nuppi. Göteborgissa ei pitäisi mennä mitään ylimääräisiä satamamaksuja kuten suomessa. Jos taas haluat vain sen yhden auton 20 jalan kontissa göteborgiin, maksaa se vain hiukan alle tuon 2700 dollaria.

    Helsinkiin tällainen "buddy container" tulee 2650 dollarilla (2 autoa 40 jalan kontissa, eli $1325/nuppi), ja tähän kuuluu kaikki pakkaus- ja käsittelykulut jenkkilässä. Tähän pitää vielä lisätä jopa $500 kuluja hesan päässä, kun sataman porukka purkaa kontin ja siirtelee niitä yms. Tuolla 500 dollarilla hakee auton mielummin göteborgista, jos siellä ei kerta tollasia maksuja mene. Ja taas jos haluat vain sen yhden auton 20 jalan kontissa suomeen, maksaa se päälle 2000 dollaria kummiskin, joten säästää paljon jos tuo pari autoa heti kerralla.

    Mutta sitten tuo helahoito palvelu, eli jossa TOA:n porukka noutaa auton jostain hevon kuusesta ja pistää konttiin tai roroon. Trailerikuljetus maksaa 0.85 dollaria per maili! Eli jos auto rahdataan jostain keskilännestä, tulee trailerikuljetukselle hintaa! Halvin in-land transportation mitä oon löytänyt maksaa sekin $0.75/maili.

    Eli jos haluaa jenkkeihin lomalle, kannattaa auton haku ja lomailu yhdistää jos on ostamassa ajokuntoista autoa. Senhän voi körötellä johonkin satamaan ja antaa TOA:n porukan hoitaa loput. Nykyään jotkin vakuutusyhtiöt antaa ulkomaalaisillekin yhden kuukauden autovakuutuksia. Mutta tälläinen reissu onkin jo oman topikin arvoinen...
     
  14. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Sen mitä tässä olen oppinut niin..

    Tuo "tarvittaessa autosta poistetaan sitä ja tätä" kuulostaa senverran karmivalta... Millä tavalla ? Kirveellä ja vasaralla?? En ainakaan itse suosittele kyseistä metodia. Kaikki kun eivät ajattele (vaikka niin väittävät), että vanhaa romuläjää kohdeltaisiin silkkihansikkain, ei.

    Paras tapa, auto konttiin ja kontti kotiovelle.
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Pari kommenttia kun näiden asioiden kanssa puuhaan muutenkin.....

    En usko että Göteborgin porukkakaan tekee tätä hommaa lahjaksi eli kontin nosto laivasta, siirto kentälle, siirto kentältä purkuun, purku ja tyhjän kopan siirto takaisin kentälle maksaa varmasti sielläkin jotain. Tuo nosto + eka siirto voi kuulua hintaan mutta muut tuskin kuuluvat.

    Hesa taas on ehkä kallein satama Suomessa. Mä olen ainakin saanut Mussaloon Kotkaan junailtua ihan kohtuullisen purkudiilin. Ja tulli on täällä kans aika inhimillinen.
     
  16. Coolaid

    Coolaid 1st gear

    Joo tottakai paras vaihtoehto on kontti omalle ovelle, mutta se sitten maksaakin. Tosin jos on ostanut 20000 euron auton jenkeistä, tää on tuskin se vaihe jossa kannattaa alkaa nuukailemaan. Mutta kun omassa hintahaarukassa on sellanen max. 6000 dollarin aurongonkäryttämä nuhju, niin vähän tulee katottua kans sitä mikä on halvin vaihtoehto rahdille.

    Eikä se roro enää nykyään tarkoita sitä, että autot on jonkun kreikkalaisen troolarin kannelle hamppuköydellä sidottu tyrskyjen armoille, vaan kyllä samalla lautalla tulee ihan uutuuttaan kiiltäviä autoja euroopan markkinoille, kuulemma. En siten olisi kovin huolissaan.

    Musta noi TOA:n taksat on aika kohtuullisia mitä oon vertaillu.
     
  17. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Tuli mieleeni, kun eräs kaveri tilasi itselleen 40-lukuisen DeSoton. itse ehkä olisin yrittänyt järkätä jotain muutakin samaan konttiin mutta kaveri tilasi kontin suoraan myyjän pihalle, jossa miehet,maksusta tietenkin, pukkasivat auton konttiin ja kontti tuli suoraan Turun vapaavarastoon vain se yksi auto sisällä...

    Aikamoista touhua, huh!

    Yksi firma jota voi käyttää tuntuu olevan:

    http://www.calship.com/

    Sitä kautta on Saksa->Helsinki->Turkuun rantautunut jo 3 konttia tässä lähiaikoina. (siis harrastemielessä).

    Pistin kyllä itsekkin $800 auton kontissa tulemaan vaikka rahti maksoikin silloin 8000mk ja ovat tainneet vielä noustakkin. Itse olen kuullut kansirahtina tulleista autoista niin paljon kauhujuttuja että en toisi sillätavalla edes anoppia(no ehkä kuitenkin..).
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    oooh '71 road runner, hehe itsekkin etsimässä samanlaista 71 mallia (GTX, RR tai Satellite)
     
  20. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Joo, on toinenkin roadrunner tulossa, en vaan muista minkä vuoden se on...
     

Kerro tästä muillekin!