Suomen automaattikorjaamot...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja janiluo, 21.2.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kommenteista päätellen niitä osaavia ei-ammattilaisia ei tällä palstalla pyöri. Nätkinin allekirjoitan ja Green-X:n mutta Husso ?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuskimpa vanha Koskinen niihin laatikoihin koskee, eiköhän nuo autojutut ole poikien bisnestä.
     
  3. leksa

    leksa Gearhead

    No puututaanpas nyt sitten tähänkin.
    Päteviä korjaajia on varmasti paljon enemmän kuin mistään saamme tietää. Pätemättömiä vielä enemmän.. ja piste.

    Mutta asia mihin tartuin on nimimerkki ja sen käyttö. Minulla itselläni nimimerkki ei todellakaan ole suojatakseni mielipiteitäni tai henkillöllisyyttäni, päinvastoin. Rehellisellä pohjalla ja sillee.
    Se että käyttää rekisteröimätöntä "Vieras" nimimerkkiä ei taaskaan ole paljonkaan merkitystä.

    Eli kommentit voi olla arvokkaita ja ihan just totuuksia, tai sitten vain provoja joihin ei pidä tarttua. Terveellä järjellä oi varmaan päätellä kummasta on kyse kulloinkin.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitähän ihmeellistä ammattitaitoa vaihteiston korjaamiseen tarvitaan? Sen osaa apinakin tehdä viikon/parin harjoittelun jälkeen, tiedän kokemuksesta. Siinä ei ole mitään sen kummempaa mystiikkaa kun missään muussakaan mekaanisessa laitteessa eikä tarvitse sen ihmeemmin ymmärtää mitään. Muutostyöt on sitten eri asia, niissä on hyvä jotain lootasta ymmärtääkin, mutta korjauksessa on kyse ainoastaan huolellisuudesta, kärsiväälisyydestä ja osien laadusta eikä sitten paljon muusta.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest


    Jep. Eivät pyöri täällä. Ovat enemmän käytännönläheisiä ja kaivavat teoriansa mieluiten ammattikirjoista. Eivät välitä netistä, palstoista eivätkä varsinkaan tietokoneista. Joskus kaivavat ameriikan yhteystietoja netistä (kiroillen moista pakon sanelemaa "vastenmielisyyttä") omatoimisia visa vinkumaan osatilauksiaan varten. Ja faksaavat sit loput ettei tarttis käyttää näitä masiinoita yhtään enempää kuin on ihan "pakko".

    Ei Husso huonokaan korjaamaan ole.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ymmärtääkseni (edes) jonkinasteista teknistä lahjakkuutta - jollei nyt hyvää analysointi-, ongelmanratkaisu-, ja avaruudellista hahmottamista sentään. Ja ennekaikkea oikeaa asennetta. Urakkamentalitetti yhdistyneenä suurpiirteellisyyden kanssa eivät ole hyviä ominaisuuksia laatikon korjaajassa.


    Annat nyt ehkä liikaa krediittiä apinoille. :) Kenties itse teknisesti osaavana et "ymmärrä" sellaisia joiden harmaa kapasiteetti ei meinaa oikein millään riittää vähänkään monimutkaisempien mekaanisten (vaikkei olis edes hydrauliikkaa korjauskohteessa mukana) laitteiden perushuoltoon(kaan). Onhan näitä nähty aikuisia fiksujakin ihmisiä, joille viidessä osassa laatikosta löytyvät kolmipyöräinen on liian monimutkainen kasattava. Oikeasti. Osalla ei tämän tyyppistä lahjakkuuden osa aluetta ole nimeksikään. Osaavat kenties jotain muuta asiaa sitten oikeinkin hyvin(?)


    Ei sinulle. Ei minulle (varauksella - ...öö laitetaan että vielä vähän suuremmalla varauksella), eikä monelle muullekaan. Mutta todella monelle kylläkin nuo ovat todella mystisiä laitteita joissa asuu joku mystinen sadasosien henki kummalisten ja monimutkaisten hydraulipiirien ja -venttilöstöjen kera.




    Ne muutostyöt ovatkin tosiaan niitä joissa sen huomaa onko joku korjaaja sisäistänyt tomaatin toiminnan perusperiaatteet kunnolla vai ei. Gurujen ja sangen taitavien työskentelyä on mukava seurava ja oppia siinä samalla itsekin lisää.

    Tota huolellisuuttahan se toki on se perusremppa. Pesee kaikki "liian hyvin" ja tuplatsekkaa kaikki tarvittavat välykset yms. useampaan kertaan kasauksen yhteydessä niin kyllä se siitä. Ainakin noi helpommat perusloodat.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    No työnjäljestä päätellen noita apinoita on markkinoilla ihan liikaa kuten itsevarmoja harrastajia. Siitä on seurauksena tietty tomaattien huono maine vaikka oikein laitettuna ne vaan kestää kestää kestää...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest


    No mopemanilla ainakin vaikuttais olevan varaa itsevarmuuteen harrastuksessaan. Itsevarmojen "riittämättömät" taidot omaavien harrastajien kokonaismäärä lienee tuskin kenenkään tiedossa.

    Huolella rempatun vakio lahnan loota varmaan tosiaan kestää ja kestää ja kestää. Niin sen pitääkin. Reippaammin harrastettujen autojen voimansiiron osille on taasen AINA tietyt käyttötuntimääränsä joita harvoin päästään kovasti ylittämään. Monesti toinen puhuu eri asiasta kuin toinen postaaja. Sikapoljentaa, kilpakäyttöä vaiko käyttiskruiseri?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei mulla varaa ole sen kummemmin kun muillakaan, enkä totisesti ole mikään lootaguru. Mutta muutaman peruslootan mäkin oon tehnyt ja jos ne toimii, niin ei ainakaan kellään ammatikseen niitä tekevällä sen pitäis olla taidosta kiinni. Mä luulen, että tossa palataan niille sylttytehtaille, eli siihen jos viedään loota pajalle ja sanotaan, että siinä on tommonen ja tommonen vika; laita se kuntoon (ja halvalla). No, loota lihoiks, siinä on vaikka jonkun pakan männän tiivisteet huonot. Uudet tiivisteet, uudet levyt jos/kun vanhat on huonot, loota kasaan ja kassan kautta kiitos. Kun se seuraavalla viikolla rivahtaa jostain muualta, niin kenen vika se sitten on. Se vaikkapa 50 euroa tunti tekee sen, että jos meinaa pärjätä kilpailussa pitää järjellisessä ajassa saada se loota valmiiks mikäli meinaa ostaa illalla himaan mennessä leipää. Mulla on kyllä aikaa käytettävissä tutmia ja puunata jos mä lootaa teen, mutta korjaamohinnoilla se tulis maksamaan sen verran, että siitä tuskin olis kukaan kiinnostunut.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Todelliset tuntihinnat noilla isoilla laatikkopajoilla on luokkaa yli 150€ tunti. Osa tuntiveloituksesta "siirretään" osiin jotta se työ ei vaikuta niin kalliilta.

    P.S. osaako apina avata vanhan moparin pelkääjän puoleiset pyöränmutterit :rotfl: .
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    voitko nimetä korjaamon jolla on 150euroa/tunti. Ihan vaan mielenkiinnosta.
    Ei taida montaa löytyä??
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tottakai, mutta kuskin puoleisten kanssa on ongelmia :D
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eräs Huittislainen laatikkokorjaaja teki mulle oharin, sovittiin aika ja paikka missä olisin osat ostanut, mutta jätkää ei kuulunut kahteen tuntiin. Syy jäi epäselväksi. Jutusta kulunut varmaan 4-5 vuotta. En soittele, jos otan yhteyttä, niin naamasta naamaan. Ei silti enää harmita koko homma että olisin kiukkuinen, mutta jokin selitys tapahtumalle sais olla.

    Ammattilaisista en noiden lisäksi muita tiedä. Joensuussa yks korjaaja teki ihan hyvän työn kohtuu hintaan, eikä laatikkokaan ole vielä temppuillut.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest


    ..jos(?) tällä tarkotettiin meikäläistä niin ei.. tämä nimetön apina ei osannut avata (eikös se ollut kuskin puoleiset?) vanhan moparin pyöränmuttereita viime kesänä edelleenkään.. :rotfl:
    useamman merkin harrastamisessa on just noita mitä pitäis kyl muistaa mut joskus unohtaa :D onneks ei löytynyt heti isompaa lekaamoskaa yms. kuin vain alle metrinen putki ristikon avuksi.. ja kun silläkin tuntu raskaalta niin sit jopa välähti hetkinen seeeis! Oliskohan tässä lintassa factory orginal pyöränpultit (monestihan ne vuosien saatossa ovat saattaneet vaihtua normaaleiks ympäriinsä) jälellä..? :D

    tai ehkä ton saman muistikatkoksen on kokenut muutama muukin lähiaikoina..? osu ja uppos vaan ainakin meitsille hyvin! :D
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yhtälö on aika helppo! Jos lootaremontti maksaa 1500€ kokonaisuudessaan ja siitä vähentää osat. Esim. TH-700 ~200€ vaikka www.bulkpart.com :ista. Hyvillä työkaluilla aikaa menee kun jokapaikan käy huolellisesti läpi ~6 tuntia! Jollei tosta loput ole tuntiveloitusta niin mitä ne on?

    Pistetäänä perään vielä vaikka 200€ "hallintokuluja" ja sitten lasketaan että mitä siitä tulee tuntia kohti!!

    Että kannattaisko ruveta automaattiiyrittäjäksi :odroll: .
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    maksaako TH700R4:n korjaus 1500,- ?? En kysele tässä vittuillakseni vaan haluan saada kuvaa missä mennään. Onko tuo kiinteä hinta jos vien lootan pajalle?? Useinhan laatikkoon vaihdetaan(tai ainakin pitäisi) muutakin kuin tiivisteet ja kytkimet. Jos esim öljypumppu on kulunut niin 200,- ei riitä osiin mutta kuuluuko se tuohon 1500,- vai nouseeko hinta vielä??
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyykö Pohjanmaalta automaattilaatikon korjaajia?
     
  18. niemikko

    niemikko 1st gear


    voithan ite kasata halvoilla osilla niin saat siihen 200e
    työ on varmaan 200-500e (missä itse korjautin hänellä 300e)
    ja loput on osien hinta ei ammattimiehet tee huonoilla osilla vaan sinne laitetaan parasta ja se maksaa mutta myös kestää kyllä saa halvallakin kun sanoo mut jos sen joutuu heti irrottaan ja kiroillaan korjaajaa niin se ei palvele ketään.
    Ja en nyt tarkoita että halvoilla osilla ei kestäisi yli 200000km mutta ikinä tiedä ei sen puoleen välttämättä kestä kalliskaan laatikko pitkaan mutta on varmenpi.
    esim. täysin rempattu th-700 halvoilla osilla oli 600e ja parhailla 2000e ja tämä samassa paikassa.

    Tietysti jotku helpon rahan perässä yrittää kusettaa pyydä kuitti että mitä on vaihdettu niin jos poikii niin voi kattoo että mitä on laatikon sisällä ja mitä on laskutettu.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täytyy tohon kommentoida että jos tossa ajassa irrotat, purat, kyt kaikki paikat läpi ja asennat niin ala ihmeessä korjaamaan laatikoita,olen noita joskus muutamia korjannut ja mulla kyllä menee irtolaatikon korjaamiseenkin enemmin kuin tuplasti tuo aika.Tulisin kyllä mielelläni katsomaan tekemisen mallia ja ottamaan aikaa,pistähän viestiä niin sovitaan paikka.Ja ikuinen takuuhan sun työllä myös varmasti on :eek:
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Harrastuksekseen kun käy jonkun helpomman lootan läpi turhia hosumatta ja hyvin tehden niin se on 20 tuntia. Th700 30-40 tuntia. Jos siis itelleen tekee ja hyvä pitäis tulla. Raggariremontin tekee tietty helppoon lootaan 2-5 tunnissa. Hyvin ne on nekin kyllä kruisink käytössä kestäneet.
     

Kerro tästä muillekin!