Suomen nopeimmat katuautot 1/4-maililla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja JariV, 15.8.2013.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Eihän Suomessa voi olla nopeita (alle 7kg/kw) moottoriltaan muutettuja autoja, joten sinänsä tämä aihe on ihan tylsä .. nääs kun eiköhän ne kaikki vähä viritellyt ole yhtä nopeita 7kg/kw -suhteella :)
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Kannattaa hieman varmaan updeitata noita tietoja.
    Porin tokassa kisassa oli lajitelleilta 15kpl Heads Upissa, viime syksyn kisassa 19kpl. Ajat oli noilla 9.1-12.0 valilla.
    Street bracketissa oli nyt 19, ja ETBracketissa 21, ja noista aika moni on ennen ajanut Heads Uppia.
    Miks ne sitten on menneet ajamaan tota kauhistuttavaa brackettia oikeen miesten luokan sijaa, ehka johtuu toisilla siita etta ne haluaa oikeesti ajaa kilpaa eika vedella 1-2s(tai viela enemman) muitten perassa. Kylla se alkaa jossain vaiheessa kyrsimaan lahes jokaista kun toiselle kierroksella paasy on vaan siita kiinni etta toisen vehje hajoaa, tai etta se ottaa punavalon. :odroll:

    Et kylla siella joskus joku on paikalla. :wink:
     
  3. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jaa, mä vaan katoin sarjatuloksia niin viime kaudella kaikki osakilpailut kisas kaiketikin vaan 2 autoa ja sama tais olla nytkin.
    Eli vaikka täältäkin on tuntunu monien kirjoituksista siltä jotta "kyllä minäkin mutku ne on siellä liikaa katsastamattomia kilpureita" niin yllättävän vähän se leimattuinakaan milläänlailla tosimielellä kisaaminenkin kuitenkin tuntus kiinnostavan, eikä siis katuleimapakko tunnu kuitenkaan todellisuudessa edistävän innostusta.
    Harmi sinällään koska tälleehän molemmilla tavoilla kisaaville on oikeesti oma kanavansa toteuttaa harrastustaan, katuleimassa WCSC ja ilman sitä FHRA:n sarja.
     
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ma pidan tota leimapakkoa Cupissa tavallaan myos hieman turvallisuus hommana, lentokenttaradat kun ei todellakaan ole sellasia paikkoja missa kuuluis vetaa 7s, tai edes oikeestaan matalia 8s vetoja.
    Noi kentat riittaa varmaan ihan kohtuullisesti kun mennaan hitaampaan kuin 8.5, pidon ja jarrumatkan puolesta. Ei toki aina mut noin paasaantosesti.
    Ne kenen laitteet oikeesti kulkee kovaa on ihan oikeessa paikassa kun ne ajaa Alastarossa/Motoparkissa.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    No eipä siellä paikan päälläkään moottoritilavuutta ihan helposti selvitetä, saati sitä että lähteekö pannusta enempi tehoa kuin mitä saisi. Jälkimmäinen on vähän ikäänkuin edellytys siihen että pärjäisi kisassa ja este sille että saisi leiman autoon. Toi 7kg/Kw -sääntö tarkoittaisi jotain luokkaa 13-14 sekunnin autoa pikalaskemalla. Jotenkin on kutina että pärjäämiseen tarttee sekä fyyran, että wcsc:n kahinoissa vähän lisää vauhtia?
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    E selvitetä motin tilavuutta joo. Mutta jos siellä on 1500 kiloa painava lossi joka pistää taululle vaikka ysipuolikkaan ajan niin eipä siinä enää tarvita mitään tilavuuksia selvitellä, tilanne on aika ilmeinen.

    Sanon vaan, että on vähemmän todennäköistä että näistä nettikirjoitteluista kiinnostuttaisiin yhtä paljon kuin tollasesta lukemasta näyttötaululla paikan päällä.

    Näillä viranomaisilla olis ollut jo vuosikausia aikaa ja mahdollisuudet tehdä näin. Mutta eivät ole tehneet. Ovat jättäneet harrastajat rauhaan ja puuttuneet kai sitten vaan joihinkin räikeisiin esimerkkeihin. Joten turha alkaa maalata mörköjä seinille ja kuvitella tollasia. Oma mielipiteeni on että kun toimii fiksusti ja turvallisesti kun sudittelee ja jättää sen suurimmaks osin jonnekkin suljetulle alueelle niin kaikki on hyvin. Viranomainen tarvitsee kuitenkin aina enemmän kuin vain pelkän epäilyksen toimilleen eikä tollasia toimeenpanoja varmaan ihan vähästä tehdä. Näin mä luulisin.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yhden ysipuolikkaan katuvehjeksen konehuoneeseen tsiikatessa tuli ihmeteltyä sieltä löytynyttä pikkulohkopattia ja muutenkin hylsy oli ihan, sanoisinko että museokuntoisen oloinen :odroll: .
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ilokaasu tekee ihmeitä.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niimpä ja kumoaa tämän väitteen samalla.
    Tollanen vaatimattoman näköinen kaasumoottori ilman kaasua on melkoisen mieto tapaus ja voi olla hyvinkin laillinen jopa teho/painosuhteen puolesta.
    Ite koitin Kiikalassa höylätä ajasta pois pikkasen mutta pitoa ei sitten ollut pätkääkään ja kaasarikin oli sitten liian suuri pumpulle ja ruoka loppus aabaut 300metrin kohdalla aina hetkeksi :rotfl: ja tais syödä puolet tulpistakin.
    Meni muuten 4 ehjällä tulpalla 16.1/117 :eek: .
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kaasu on siinä mielessä ihmeellinen viritysväline, ettei se just välitä millanen se loppumotti on, tehoo tulee sen verran lisää karkeesti ku sinne suuttimilla pusketaan. Ja nimenomaan tehoa, mikä tarkottaa et pienillä keirroksilla vääntöä tulee ihan dorkana lisää, jopa nin paljon et sylinteripaineet saatttaa muodostuu ongelmaks jos on pitoo ja lähetään liian suurilla kaaaasuilla liika alhaalta.
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Minäkin olen joskus koittanut keskustella siitä mitkä tai millaiset ovat nopeita katuautoja ja että olisi hyvä jos olisi joku lista tai kisa myös katuautoille, koska nuo Street-luokkien kilpurit ovat käytännössä kilpa-autoja eivätkä oikeita katuautoja.

    Pointtina se, että olisi se tilanne jossa virtuaalisesti voisi olla 2 autoa normaalisti liikenteessä ja lähdössä liikennevaloista, että kumpi olisi nopeampi juuri siinä kunnossa sillä hetkellä, katurenkaat alla, ne joilla myös ajetaan ja muutenkin katsastuskunnossa.

    Street-kisoissa ja jopa kadunmiehen kiihdytyspäivillä sekä noissa street slide ym. tapahtumissa on monissa autoissa slicksit alla joten ne tulokset eivät kerro mitä se auto menisi siellä kuvitelluissa liikennevaloissa. Minua tällainen kiinnostaa, moni on tässä ja muissa keskusteluissa sanonut että heitä ei kiinnosta, siihenkin mielipiteeseen on toki oikeus, mutta miksei voisi keskustella asiallisesti mitkä olsivat nopeimmat kadulla liikennevaloissa olevat autot, toki itse kiihdytys jossain radalla tai lentokentällä mitattuna, ei siellä kadulla, mutta siis sellaisena jollaisena se auto olisi siellä kadulla oikeasti.

    Itsellä on pari korkeita 13 sekunnin aikoja katurenkailla liikennekunnossa menevää autoa, ja itse asiassa rekisteriotteessa on suuremmat tehot kuin dynopenkissä mitattu... niin ei se ainakaan laiton ole. Se on vain niin vaikea vertailla, kun monet ilmoittavat ilman putkia slickseillä kaasujen kanssa ajettuja aikoja tai sellaisia ajetaan noissa "street"-luokissa nykyään. Ne on kilpa-autoja sellaiset, joilla joillain muutoksilla ehkä voidaan ajaa kadullakin, mutta katuautoina katukunnossa ajetut ajat ainakin minua kiinnostaisivat.

    Tuolla omalla käyttiksellä on tullut loppunopeuksina ajettua varttimaililla 161 km/h ja täydellä maililla 243 km/h jotka lienevät tuollaiselle jokapäiväiselle vajaatehoiselle vakioautolle ihan sopivia lukemia. Sitten toki on niitä viritettyjä vehkeitä mutta mitä ne menevät oikeassa katukunnossa? Itsellänikin on yksi autoni viritetty euroturboauto, jossa varttimaililla käydessäni oli hieman ahtopainetta nostettu siihen millä sillä kadulla ajan, eli oikeastaan siitäkään en tiedä täysin mitä se menisi täysin "laillisesti", siinä kun periaatteessa mittausten perusteella saattoi olla n. 20 hv liikaa tehoa stripillä käydessä. Mutta jotain 13,7-14,5 välillä se varmaan menisi täysin laillisessa katukunnossa, jollaisena sitä kadulla ajetaankin.
     
  12. Kauhee Sairaus

    Kauhee Sairaus 1st gear

    Tohon kysymykseen ei voi millään muulla tavalla saada vastausta kuin vetämällä oikeasti todellisuudessa niistä liikennevaloista.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tää on aivan loputon suo, mutta mikäpä näistä keskustellessa.

    Itse en viitsisi ajaa enää autolla jossa ei ole ilmastointia. Siispä kaikki ne, joissa sitä ei ole, eivät ole katuautoja. Hieman kärjistettyä toki, mutta periaatteessa noin itse ajattelen. Vastaavaan kategoriaan menee race-kytkimien käyttö, todella korkean stallin turbiini, tolkuton turboviive, valtava bensankulutus tai vaikkapa heikko luotettavuus.

    Aivan varmasti moni ajattelee aivan eri lailla. Ja mikäs siinä.

    Jotenkin vaan tuntuu siltä, että mitä hardcorempi se katuauto on, sitä vähemmän sillä ajellaan kadulla. Eikä asialla välttämättä ole mitään tekemistä katsastuksen kanssa.

    Tästä päästäänkin omasta mielestäni Suomen nopeimpaan katuautoon: se on se jolla omistaja ajelee keväästä syksyyn niin arkiajot kuin viikonloput. Ja onhan näitä. Ja sitä nopeampia autoja ovat, mitä kompromissivapaampia ovat. Eivätkä kaikki kaipaa ilmastointia tai äänieristystä, kuten minä..

    Sit taas jos kilometreja ei juuri tule, niin vaaka kallistuu noihin street-ryhmän autoihin nopeimpina.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kohtuu kilpuriluonteisiahan Streetti-kisoja ajavat autot on, se on selvää seurausta aina siitä kun kilpailu kovenee mut mm. tossa sulla on kaks virhettä, kisoissakaan sen koommin slicksit kuin kaasutkaan ei oo sallittuja eli ei ilokaasuja ja renkaina käytetään kisoissakin tieliikenteeseen hyväksyttyjä ns. katuslicksejä jollasilla mm. me leimattiin ja ajettiin aikoinaan aina kadullakin edellisellä "kilpurilla" Chevy pikupilla ja myös nykysellä pikkukakkosella silloin kun viitsittiin pitää se vielä katuleimassakin.
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    No mitäs jos järjetetttäisiin ns. Outlaw-tapahtuma? Paikka salainen, vehje katsastettu (ihan sama miten mutta kunhan on vaan voimassaoleva leima) ja jokainen osallistuja pistäis likoon alkuun vaikka 200eur osallistumisesta jonka koko summasta puolet voittajalle, neljäsosa tokalle ja neljäsosa kolmannelle.

    Mä oon aiemminkin järkännyt tapahtumia joten jos privaviestejä tulee tarpeeks niin mä pistän ton pystyyn, itse en osallistu vaan toimin lähettäjänä. Ainoostaan osallistujat ja puskaradion kautta porukkaa paikalla. Näinhän on tehty aiemminkin.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ruåttistahan voi ottaa mallia.

    Hupaista, että edes toimivia valoja ei autoissa tarvita (parkit, ajovalot, jarruvalot) mutta mihinkäs niitä tarttee jos näkyvyydestä vastaa katuvalot...

    https://www.youtube.com/watch?v=0LHPdTW ... redirect=1

    Aikakortit vaan jää uupumaan, mut ei kait niitä tässä ketjussa tarvitakaan.

    Mutta kun tarkemmin ajattelee, niin toi Street-ryhmä ajaa asian paremmin kuin hyvin. Kaikki halukkaat pääsee katsomaan ja varttimailin ajatkin on tarjolla.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Pakkoko sen on salainen olla. Eikös esim. Kalajoella ole noita harjoittelupäiviä? Uudenmaan läänistä omin voimin saapuvat saisivat automaattisesti katuautostatuksen. :)
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mut toisaalta, miks?
    Kun Suomestahan tosiaan löytyy jo hyvässä ja turvallisessa paikassa ajettavia omia kisoja myös voimassa olevan katuleiman vaativille autoille, ei muuta kuin sinne vaan ajamaan ja ratkomaan paremmuuksiaan.
     
  19. moparson

    moparson 1st gear

    niin esimerkiksi ensi lauantaina lappeenrannassa pääsee testaamaan varttimailiaikaa ja mailin loppunopeutta, joten puhujat vaan paikalle, ei ole kilpailu, mutta kyllä siellä nähdään kenen laitteet oikeasti kulkee
     
  20. ata

    ata Gearhead

    Pitäisi olla sellainen "real street softcore"-luokka jossa olisi oikeita käyttöautoja joissa on tarvittaessa ne ilmastoinnit ja radiot ja oikeat katurenkaat (ne joilla myös ajetaan siellä kadulla) alla...

    Eli se liikennevalolähtöluokka, mutta vain siirrettynä lailliselle radalle. Ilman että siellä samassa luokassa ajelee toiset ilman putkia slickseillä kaasut koneessa ja ahtopaineet taivaissa... No tää on tätä, jotkut haluaisi jotkut ei missään tapauksessa. Itse voisin mennä ympärivuotisessa ajossa olevalla autolla... (sinne Kalajoellekin olen joskus ajellut muutaman kerran Helsingistä ajamaan sellaisia 13,7-14,1-aikoja vaihtamatta edes renkaita ja takaisin myös, on vähän turhan kaukana täältä vain... joo ja myös siellä Lappeenrannassa olen käynyt joskus aiemmin). Itse tiedän aika hyvin mitä omat autot kulkevat, mutta vertailukohta olisi mielenkiintoisempaa vastaaviin oikeassa katukunnossa oleviin autoihin, vaikkei nyt omat autot mitään super nopeita olekaan, ei nyt 1800 kg massaa alle 400hv vakiokoneella kovin nopeasti kiihdy, mutta kuinka paljon nopeampia Suomesta löytyy kaduilta laillisesti ajamassa, on arvoitus. On toki sellaisia joissa on tehoa niin paljon että seitsemän kilon sääntö ei täyty, taitaa se mennä monesta jo vakiona rikki ja virittämällä sitä ei saisi ylittää... typerä sääntö sinänsä, mutta vaikuttaa periaatteessa sinne liikennevalolähtöön.
     

Kerro tästä muillekin!