Suomen nopeimmat katuautot 1/4-maililla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja JariV, 15.8.2013.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Minimimäärä on annettu tosiaan kokonaispainoon liittyen. Moottorin tehon kasvattamisessa on kyse samasta lakipykälästä kun tässä renkaiden kooon muuttamisesta.

    Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779

    Luku 1§
    1.Tämä päätös koskee M1/M1G,N1/N1G luokan ajoneuvon sekä SOVELTUVIN osin muun M ja N luokan ajoneuvon muuttamista.

    Trafin tulkinta tänä päivänä taitaa olla sellainen että päätös koskee kaikkia N2 luokan autoja, N3-luokka eli oikeat kuormaautot ovat taas eri juttu. Jos joku on saanut autoonsa isot renkaat otteelle niin kannattaa olla tyytyväinen, ei enää taida saa oikein missään.
     
  2. Make2

    Make2 3rd gear


    Ei 10 sekunnin urheiluauto ole nykyisin mikään ihme. Halvin perus Ferrari 458 menee 10,9-11.0 eri lähteiden mukaan. Sipilän hallista löytyy varmaan useitakin 10 puolelle meneviä urheiluautoja ?
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Saahan niitä alle 7kg/kw -autoja perheautomerkeiltäkin nykyään kun tehot vain kasvavat, ei ne ole mitään superautoja enää pitkään aikaan olleet. Mun mielestä toi rakentelun tehorajoitus on aikansa elänyt, syrjivää, vähintään tarkistamisen tarpeessa ja tulppa rakentelussa ja siihen motivoitumisessa. Vaatikoot vaikka poikkeuslupaa tuon alittamiseen, kunhan niiden käsittelyajat saataisiin lyhyemmiksi. Tietysti keinot tehojen kasvun mukaisen hallittavuuden parantamisen riittävyyden arviointiin alkaa olla veteen piirrettyä viivaa, ja saahan luistonestot tehdassporteistakin halutessaan pois.

    Siihen saakka suomen nopeimmat katuautot ovat tehdasvalmisteisia, eikä niiden saaminen vaadi kuin lihavaa lompakkoa. Niitähän voi siis joku tonttukin hankkia :) ja sehän vasta vaarallista onkin..
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Toki toki, en minä tosissani ollutkaan.

    Meneehän GM:n Z06-muovipulkatkin osaavan kaverin ajamana kympin puolelle.

    Vaan ei Suomessa. (Nyt taas hupailua.)

    Kun olisi edes yksi varttimailin aika näyttää jossa nykyisillä superautoilla on Suomessa ajettu vartilla kymmenen sekunnin puolelle. Mutta kun ei.

    Kait nyt joku on edes käynyt jossain Kiikalassa tai V8 Magazinen järjestämissä kadunmiehen kisoissa?

    TM testasi jokunen vuosi sitten Ford GT:n. Ei se Suomessa mennyt kuin tasan 12.0 vartilla...jenkkilässä toki ne menee paaaaaaljon nopsemmin. :)
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Raumallahan meni nissani alle 10:n....eiku siellähän ajettiin vaan kaks sataa metriä, eikä otettu aikoja....(käsiajanotto :wc: )

    :rotfl: :rotfl: :poff:
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eikös siitä lisäksi kilahtanut kone myöhemmin, eli tuskin tämä auto on se, joka kymmenen sekunnin puolelle ajaa. Ensi vuonna voi mennä sit ysin puolelle.

    Mutta eihän noi superautot ole vartille edes suunniteltu (tosin harva auto on, eikös vaan). Turhia kapistuksia kaikenmaaiman launch controllit sun muut, kun omistajia ei taida suoraan kiihdyttely juuri kiinnostaa. Mutta se ei estä sitä, ettekö voisi mainita mitä laitteet ulkomailla kulkee... :)
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Härnätään nyt vielä sen verran, että Lappeenrannan lentokentällä huippunopeuskisassa mitattiin myös varttimailin ajat ja 458 Ferrari (ZMZ-313) kulki parhaimmillaan 278 km/h.

    Ai niin se vartin aika...no se oli 11.990. Kyseinen kuski ei tunnetusti mummoile, joten tiedä sitten miksi aika oli tuollainen; toisessa vedossa näytti aika jäävän kahdentoista ja puolen päälle. :)

    http://www.liy.fi/
     
  8. Make2

    Make2 3rd gear

    Aika monen Ferrarin kyydissä olen istunut tässäkin maassa ja yksikään kuski ei ole vielä launch controllia raskinut käyttää :D

    No takaisin aiheeseen ja OT loppu tähän.
     
  9. jknR

    jknR Gearhead

    Eikös se yksi GT-R mennyt tänä kesänä speedpartyssa vartin alle 10,5 sek?
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kattos kehveliä, meni se.

    Ja meni näköjään myös 911.

    Kummatkaan eivät kuitenkaan vakioautoja. :)
     
  11. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Mutta eikos se ole pääasia että itse tietää miten oma auto kulkee.
    Itseäni ainakin kiinnostaa, että mitä omaan autoon tehdyt muutokset vaikuttaa kulkuun.

    Mielestäni on ihan sama, onko jossain V8 kiihdytyspäivillä slicksit alla vain ei?
    Eikös tommosen tapahtuman tarkoitus ole nimenomaan päästä testaamaan omaa kinneriä suljetulla alueella.

    Kilpailut on asia erikseen, on luonnollista että siellä rajat asetetaan johonkin ( esim. Street luokka ).
     
  12. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

  13. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    En oo tätä ketjua kokonaa läpi lukenu, mutta kai tarttis eräs musta mosse mainita...? Tuskin omistajakaan kusee housuun, että "nyt ne huutelee mun salaviritykset maailmalle tuolla keskustelupalstalla!!" Just kattelin youtubesta sen ajoneuvoksen jakson, missä juontaja ei osannu eikä uskaltanu ajaa sitä kunnolla... Jäi kuitenki Vette ku tikku paskaan. Kai mosse on vielä hengissä?
     
  14. osaase

    osaase 3rd gear

    terves kaikille, mielenkiinnolla olen lukenut tätä ketjua. mistään en mitään tiedä, mutta en ole vielä nähnyt yhtäkään argumenttia sille, että mitä tekniikka maksaa ja haluaako sitä kuluttaa/tuhota "kadulla". olen ajanut -70 caminolla,varmasti katukuntoinen paino 1790+ kg 10,27s 213kmh ja -67 camarolla jossa kaikki muutokset on otteessa eli leimalle koska vain 8,62s 250kmh. Camino maksoi n.12000e ja Camaro maksoi 50000e. Mulla ei perse kestäny enempää ANTEEKSI,etten ollut joka cruisingissa.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo, etenkin tää tulee esille tossa "trailerilla kisoihin" asiassa. Jo ihan aijanlaskun alussa Liikan Amia kritisoitiin siitä et toi Swingerinsä kisoishin trailerilla, mut lappenrannasta hankoon oli toki eri matka kuin turusta tai stadistakaan. Itellä kans ajatusmaailman muuttumiseen osaltan vaikutti se et mul liikenteessä kaks kertaa katkes keinuvipu. Toisen kerran Pasilassa, toisen stockan kulmalla. Kisoista tuli josksu hinattuu joitain autoja yllättävien vaurioiden takia.Sitä funtsi 50:n nopeusrajotuksella kolmeekymppiä ajellessaan, et onks tää oikeesti tärkeetä et mä todistan ajavani "oikeella katuautolla" kun joka sekunti kuluttaa niitä osia jotka on tarkoitettu johki ihan muuhun kuin stadin ruuhkaan tai edes siirtymään kisoihin. Kai sen ois voinut pitää siinä korkeessa ysissä, vapatina, siinä kunnossa leimattuna, ajella tyytyväisenä, ehkä kehittääkin vähän (tuskin, peheellisele asuntovelkaselle tokin oli jo kohtuu suoritus ja tollasesta vaparina 0.5 sekkaa pois siitä mihin on vuosien varrela päästy on kutakuimki kaikki usiks), tai sit se et lasketaan kustannukset per kilometri puoleen ja ehkä panostetaan enemmän kulkuun..., vaikeita valintoja. Each to their own sanotaan, mut mieluummin enemmän tekoja kun teorioita.
     
  16. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    oma "kisa" camaro olisi helposti leimattavissa kadulle jos vaan laittaisi katu-ajo putkiston alle. ei vaan oo kiinostanu laitella tätä katu kuntoon, kun vaimolla löytyy paljon paremmin cruisailuun soveltuva -68 charger. c-bargel:lle tiedoksi että ehkä ami vielä nähdään kisaamassa vartilla, auto on jo kaverilla hommattu ja jonkunverran olen yrittänyt houkutella ami:a takas kisaaman..
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    En mä muuta itse toivoisi kuin edes joskus näkeväni kerran näitä kammovehkeitä kadulla ajamassa. Se on täysin ymmärrettävää että noilla vehkeillä ei huvita ajaa muuta kuin kisaa ja että ylläpito on kallista. Ehkäpä justiinsa näiden kolmen viimeisimmän kommentin perusteella plus jokunen esimerkki myyntipalstalta kertoo sitä, että autonne ovat jo niin hurjia ettei kadulla ajaminen ole enää näiden auton funktio missään mielessä, mielettömyydessä korkeintaan.

    Mä oon itse varmaan yksi harvoista josko ehkä jopa ainoa joka kävi aikoinaan kiihdytyskisoja katsomassa katuautojen takia melkein pelkästään. Tulee tälleen pitkään kuvioissa olleena vaan niitä vanhoja muistoja mieleen ajoittain kun silloin joskus näki näitä samoja vehkeitä mittaamassa katuja kruisingissa ja niistä sitten tuli niitä legendoja, esim. Risto Koskisen 55 Chevy jne. Pistivät juniorit innostumaan, joista itse yhtenä.

    Nykyään näkee sitä miten amerikanautojen harrastus ukkoutuu. Harrastajilla näkyy valkoista ohimoilla, itsellä myös jo. Joskus se riittää että kunnon vinkkeli pitää räpätystä niin joku nuorempi intoutuu mukaan. Mutta sellaset varsinaiset kiiltokuvat puuttuu näiden virivehkeiden osalta, rodeja ja kustomeita näkyy kyllä. Mutta monella nuorella ei oo taitoo tai rahaa lähtee mukaan noihin koska ne vaatii paljon sitä panostusta. Ja tuning on tullut autoharrastuksen olennaiseksi osaksi myös. Kaikki sen tietää hyvin, että amerikkalaiset ei oo mitään rata-autoja edes keskinkertaisella panostuksella joten mitä jää jäljelle? Ne rajusti kiihtyvät pelit jotka on ehkä ainakin lähtökohdiltaan hieman helpommin saavutettavia unelmia. Eli te Street-luokissa ajavat vähän niinkuin puututte kuvasta.

    En mä nyt tässä sano että teidän mitään pitäis asialle tehdä enkä mitenkään tollasta odotakaan, sanon vaan että se olis upee yllätys nähä yks tai useempi teistä joskus kadulla noilla vehkeillänne, sama se vaikka tuotte sen parin kilsan päähän trailerilla tai ette, ei se mulle kuulu. Toivon siis vaan että näkisin noita jossain katutapahtumassa, en mitään muuta. Toivon myös ettei kukaan vedä poroja sieraimeen tästä.
     
  18. JnZm

    JnZm Gearhead

    Näyttää siltä että sais toisenkin auton Suomen top kymppiin, kyllä 66kW turbodieselvoimaa mennee alle minuuttiin.
     
  19. 383cid iroc-z

    383cid iroc-z 1st gear

    tuu jariv alastarossa meidän vaikolle vierailemaan. jos kerkiät.
    t.
    CS97
     
  20. J.Käkriäinen

    J.Käkriäinen 1st gear

    Meinasin jo vastata tulikivenkatkuisesti Jarpille, kun luulin lukevani "kammiovehkeistä", mutta onneksi luin toisen kerran. Sorry OT.
     

Kerro tästä muillekin!