Suomen nopein/tehokkain katuauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Ranchero/Taunus, 17.5.2004.

  1. Go fast...

    Go fast... 1st gear

    Ihan mielenkiinnosta aiheeseen 8)

    Eli Suomen nopein katuauto valittaisiin pelkän vartimailin perusteella :soosoo:

    Eikö se olisi silloin Suomen nopein katukiihdytysauto :odroll:

    Kyllä ton tittelin arvoinen auto pitää olla tuolta pro touring puolelta :lol:

    Jarruista,ajo-ominaisuuksista ja huipuista maustetusta autosta voisi löytyä ton tittelin arvoinen auto :D

    Vaikka esim: porge 911 3.6l turbolla!Vartti 9.???Huiput 340Km/h!Ei lämpö ongelmia!Puikkoihin osaava kuski :p
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    1/4 maili 9s puolelle??? Olisko matalat 11s todellisuutta?
     
  3. Go fast...

    Go fast... 1st gear

    Taas meni kiihdyttämisen puolelle :oops: Miksei 1200kg/800hv auto ei menisi pehmeillä katurenkailla 9.?!!!Takamoottori ja kaikki :)

    Eli tyhmä haku ja tietty Amerikkaan, 8.4 ajat on siellä arkipäivää (oisko taas rahalla tekemistä asiassa?) noissa pro touring vekottimissa!

    11s , uskotko itsekkään että tosimielellä rakennettu 911 pystyisi vain tohon :wink:
     
  4. blown540

    blown540 1st gear

    topicissä kysyttiin suomen nopeinta ja tehokkainta katuautoa.ensinnäkään porschen tehot ei täytä tota kriteeriä eikä aikakaan.toi termi "katuauto"on ollu jenkkipiireissä käytössä jo niin kauan ettei nää nykyset tuuninkimiehet ymmärrä sitä.harvoin on kadulla päästy testailemaan jarrutuksia ja mutkarataominaisuuksia.tommosista vastauksista huomaa,ei millään pahalla,että tän alan ymmärrys ja historia ei ole tuttua.katoin muuten joskus ruotsin urheiluruudusta kun sen ajan nopein tappaja porsche otti erää stockeri camaroa vastaan ja jäi camarolle kolme sekkaa ja 2 sekkaa mainosajoista.toki kiihdytykseen rakennettu 1200kg/800 hv auto meneekin ysin mutta vain slikseillä.kuinka porschen lähtö onnistuu?saadaanko tarpeeks painetta ettei nyykähdä ku ei sudi.ja mitä tuo porsche maksaa.täällä puhutaan semmosista autoista jotka tavalliset tyypit on ite rakentaneet.toi kiihtyvyysarvojen esittely tuntuu olevan tärkeetä uusia autoja mainostettaessa.siitä varmaan peräisin että usein määrätyissä piireissä kiihtyvyyttä juuri käytettään mittarina.tuuninki foorumilla on varmaan omat nopeimmat ja tehokkaimmat autonsa.kunnia niille.täällä nyt vaan puhutaan street &race juttuja joiden pääpaino liikkuu jenkkilaitteissa ja muissa kiihdytykseen rakennetuissa laitteissa. :D :lol:
     
  5. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Katulaillisuudesta: Kun moottoria viritetään perinteisin keinoin (polttoaineensyötön tapa ei muutu, venttiilien määrä ei muutu) tehoa saa olla 1 kW / auton kilo. Kun venttilien lukumäärä muuttuu, tulee ahdin, kaasari vaihdetaan ruiskuun jne. tehoa saa olla 20% enemmän kuin mallisarjan tehokkaimmassa versiossa.

    Ei mennä vartilla hirveen kovaa?

    Tehtaan tekemät ovat asia erikseen.

    Se, että joku katsastussetä on tehnyt virheen ja päästänyt ylitehokkaan auton läpi katsastuksesta, ei tee autosta oikeasti katulaillista. Virheet voidaan oikaista vuosiakin myöhemmin.

    Kannattaako mainostaa katsastukseen kelpaamattomia vehkaitä tällaisella foorumilla, kun viranomaisetkin selailevat näitä?

    Matti Äyräväinen
     
  6. mercakungen

    mercakungen Gearhead

     
  7. Cuda

    Cuda 1st gear

    eikös se ollut 1 kiloWatti per 7 auton (paino)kiloa

    ei sillä, etteikö sellanen 1300 heppaa 1000 kg "katuautossa" hauskaa olisi..

    ja toi teho/paino-suhde sääntö määrittelee ennemminkin tehokkaimman sallitun vaihtomoottorin johonkin kikottimeen - muutoskatsastuksen jälkeen sitä saa laillisesti perinteisin vaparivirityskonstein (ei siis ruiskuja, ahtimia) vaikka maailman tappiin. Siis reilusti yli sen 7kg/1kW rajan.


    olet ymmärtänyt tämän asian näemmä vain osittain - et kokonaan - kuten ehkä minä itsekin?



    Lainlaatijoilla on tietyt syyt ja tavoitteet tiettyjen rajoittavien asetusten laadinnalle. "Ylitehokkaan laitteen" rakentaminen ei ole kiellettyä tänäkään päivänä. Lainlaatija vain on rajannut sen autojoukon josta voit aloittaa kaikkein tehokkaimman laitteen rakentamisen. Voit edelleenkin virittää aluperinkin tehokkaan auton perinteisin menetelmin ERITTÄIN tehokkaaksi - ja vieläpä täysin laillisesti - MUTTA - et voi enää rakentaa laillisesti 600 heppasta 1000 kg vaikka nyt Escorttia. Mitäs saatanan oikaistavaa siinä on että ajoneuvohistorian tehokkaimpiin kuuluvalle platformille rakennetulle (vaadituin tehomittaustodistuksin - luetaan: vastuuvapaus viranhaltijalle) autolle on saavutettu kunnoitettavia teholukemia??


    Kannattaako juuri foorumilla kirjoittamisen aloittaneena ilmoittaa muille harrastajille mitä saa tai ei saa tehdä, mitä seuraavassa katsastuksessa tapahtuu tai ei tapahdu, mitä saa tai ei saa postauksiinsa sisällyttää???

    Tämä sama "minä tiedän kaiken oikein ja minulla on suurin ja korkein totuus hallussani" ilmiö toistuu sekä murrosikäisten suusta kuultuna että juuri johonkin yhteisöön saapuneiden ilmoittamana. Samaan syyllistyin toki itsekin tämän foorumin alkuaikoina. Postailin turhan kärkeviä ja kantaaottavia postauksia ilman riittävän tarkkaa faktojen varmistamista. Jonkin asian sinnepäin muistaminen tai ymmärtäminen on jotain mitä sattuu meille kaikille. On vain syytä olla tarkkana ennen kuin alkaa hatarien muistikuviensa perusteella paatostamaan kovin väkevästi.


    Tämä totta. Tästä olemme erittäin samaa mieltä. Rakentelua hankaloittavia asetuksia on jo muutenkin aivan tarpeeksi. Ei ole syytä tarjota tasapäistämispyrkimyksissään varmaankin ihan hyvää tarkoittaville viranomaisillemme lisää aseita rajoitteidensa laadintaan.

    Rakentavin terveisin ja peace vaan tästä kriittisestä postauksesta huolimatta. Pata kattilaa jne. 8)
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi tehorajoitus, joka muuten on jotain ihan muuta kun 1 kw / auton kilo, ei ole ollut voimassa kovinkaan montaa vuotta, sitä vanhemmat muutokset on ton tehon puolesta OK ellei rekisteriotteessa ole toisin mainittu.

    Toi trailerilla paikalle tuonti alko jo ennen 80-luvun puoliväliä, ja silloin herätti kovastikin närää. Kylmä totuus kuitenkin on, että se on paljon halvempaa kuin paikalle ajaminen, ja jos jotain hajoo niin pääseehän helposti himaan. 10 sekankin kautuautossa toi särkymisriski pääsääntösesti on suurempi kun vaikkapa 14 sekan autossa, voimansiirtoon ja muualle tulevat rasitukset on toista luokkaa.

    Polttoainekulut nyt ei niin kauheesti isommat olis ajamalla jos jotain Alastaron reissua kattoo ja vertaa sitä vetoauton PA kuluihin + trailerin vuokraan. Renkaita olis tietty silloin hyvä olla mukana myös sadekeliä varten jne. Löijyllä on viimeks käyty Alastarolla ajamalla joku 5-6 vuotta sitten katusliksit kattotelineellä keikkuen. Silloin tultiin ajamalla takaskin, mutta mm. Kiikalasta ollaan tultu köyden perässä. Ja joskus jopa lähimarketista.

    Mutta oleellisin homma tossa aianakin mun kannalta on toi sama kun mitä Paulikin toi esiin, noiden laitteiden ylläpito maksaa varmaan saman verran mitä joissain ferrareissakin ja osat on kuluvia, "turhat" siirtymät köyhä jättää mielellään mahdollisimman vähiin. Kyllä mä ainakin oon issesseni tullut siihen tulokseen, ettei se mun kikotinta mikskään toiseks muuta ajan mä sitten sen alastaroon tai muualle kellotukseen, tai tuon trailerilla.
     
  9. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    eikös se ollut 1 kiloWatti per 7 auton (paino)kiloa

    Kyllä

    ja toi teho/paino-suhde sääntö määrittelee ennemminkin tehokkaimman sallitun vaihtomoottorin johonkin kikottimeen - muutoskatsastuksen jälkeen sitä saa laillisesti perinteisin vaparivirityskonstein (ei siis ruiskuja, ahtimia) vaikka maailman tappiin. Siis reilusti yli sen 7kg/1kW rajan.

    Olet väärässä. Asia on juuri kuten kirjoitin aiemmin.

    Kannattaako juuri foorumilla kirjoittamisen aloittaneena ilmoittaa muille harrastajille mitä saa tai ei saa tehdä, mitä seuraavassa katsastuksessa tapahtuu tai ei tapahdu, mitä saa tai ei saa postauksiinsa sisällyttää???

    Miksi ei? Tekeekö kokemus täällä foorumilla jotenkin viisaammaksi?

    Liityin keskusteluun, koska puhuttiin LAILLISESTA katuautosta. Pro Stokkeri kadulla on yhtä laillinen kuin laiton "katuauto", jossa nyt vaan sattuu olemaan kilvet.
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi 7 kg/kw "sääntöhän" tuli kun noita rakentelusääntöjä viimeks rukattiin osin rakentelumyönteisempään, osin kielteisempään suuntaan. Sen noudattamisessa kirjo on varsin korea, mutta ainakin AKEn tulkinta lienee, että toi on ehdoton raja vaikka olis ollut tehokas orkkiskonekin tehokkaampi. Eli jos vertailumotti menee jo ton yli, niin tää 20% tehonnousuraja ei ole voimassa. Mutta niitä autoja jotka on muutettu ennen tuota sääntöä, toi rajoitus ei tietenkään koske.
     
  11. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Aikaisemmin se oli 1 hv/ 6 kg. Orkkiskonetta virittäen raja on 1 kW/ 7 kg ja vaihdetulla koneella mallisarjan tehokkain + 20%. Vaihtoehtoja on vain nämä kaksi. Riippuu raketelukohteesta, kumpi tulee ensin vastaan.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ai että tollanen raja olis siis ollut kautta aikain voimassa? Eipä oo koskaan tullut esiin, ja siis noita on tullut muutoskatsastettua sentään aika monia. Itse asiassa mulla on vanhoja lupatodistuksiakin kovemmalle, joten onkohan tuo asia aivan varma?
     
  13. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Kyseessä on tieto.
     
  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tuota tietoa epäilee mopemenin lisäksi varmaan moni muukin, eipä tuollaisia juttuja kukaan 80-luvulla kysellyt kun isompia patoja tungettiin keulille, kovat äijät remmiahtimen kera.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    OK, ilmeisesti sitten ollut aika harvojen tiedossa.
     
  16. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Törmäsin itse kyseiseen asiaan vuonna -88. Huomatkaa, että luvanvaraiset muutokset ovat eri asia. Rittävillä perusteilla on ollut madollista saada tehokkaampiakin koneita katsastettua.
     
  17. Cuda

    Cuda 1st gear

    mersu kuninkaalle:


    Kyllä, olin väärässä. Muutoskatsastetun suuremman/tehokkaamman jälkivirittäminen on näköjään ollut kiellettyä 23 päivä lokakuuta 1998 jälkeen.


    Kysymykseesi et miksi täällä ei tarttis neuvoa muille mitä saa tai ei saa tehdä:

    Maassa maan tavalla tai veks.

    Täällä ollaan ennemminkin tehoautojen puolesta, kuin niihin kriittisesti suhtautuen, tai peräti niitä vastaan. Jollei katuautot miellytä niin voi hakeutua lainlaadinta tai -valvontatehtäviin valtiolle. Sieltä taitais löytyä paremmin niitä tehorajoja ja jälkikatsastuksessa VÄÄRYYKSIÄ ihannoiden(?) korjaavia hengenheimolaisia. Voisi vaikka keskustella näitä kuulijoita otollisemmalla maaperällä siitä, miten tuomittavia kilpiin päässeet pro stokit oikein ovatkaan.

    Jos ei tosiaankaan tunnu tutulta niin en jaksa vääntää rautalangasta.

    Tää on street & race -osio tän foorumin keskustelunaiheista. Tänne ei välttämättä kaivata ihan hirveesti tämän osion harrastusta rajoittavien ja vaikeuttavien katsastussäädösten ja tehorajojen virkamiestä/totuuden-torvea/jälkikatsastuksilla-revittelevää. Mut tää on vaan mun mielipide asiasta.

    Kokemus käyttäytymisestä eri mestois, eri sidosryhmien kanssa, tekee edes vähä viisaammaks joo. Tuliskohan nyt esim. nuivaa suhtautumista vaikka ekoterroristille turkiskasvattajien fooromilla. No, ei voi auttaa ku ei tää mikään varsinainen Netiketti mesta ole kuitenkaan. Seuraavaks kannattaa mennä mobilisti-osioon kertomaan että autoja EI SAA entisöidä. Niihin pitää tehdä muutoksia kaikkiin. Ja taas ihmeteltäis.
     
  18. HEMI

    HEMI 1st gear

    Kyllä ois "nuhasia" autoja suomi pullollaan jos olis viimisen päälle tehty tänpäivän lakien mukaan :odroll: (suomen autokanta olis aika tasapaksua paskaa) oikei ehkä vähän liiotellusti sanottu. Mutta on hienoa että noita vanhoina hyvinä aikoina rakennettuja autoja pidetään hengissä(kilvissä) niitä kun ei enää pysty tekemään, elikkä kiellän täten niitten myyniin ruotsiin ja eikä niistä saa tehdä kilvettömiä kilpureita :wink: :rotfl:

    Mutta onko noista "ylitehokkaista" autoista ollut joskus harmia sitten jollekkin, tuskinpa. Vaarallisempia taitaa olla noi 1.3l teini escortit :lol:

    Ja kun radalle mennään niin saahan siellä kaivaa tehoja lisää niin paljon kun huvittaa vasinkin noissa uusissa ruisku harveleissä erittäin helppo homma senku näpyttelet näppiksellä uudet tiedot siisään ja sit mennään.

    Sitä olen kovasti miettinyt kun ne tollasia tehoraja ym.lakeja säätää niin mistä ne on saanut alkunsa, että on pitänyt ruvetä rajoittamaan tehoa, ajoko hottentotti miehet niin paljon muka kolareita vai mistä johtuu vaiko taas ihan ollut herroilla tekemisen puutetta että ovat sitten ajankuluksi säätäneet tollasen lain? En oikein tykkään kun pilataan toimivat asiat tai keksitään ihmisen elämää vaikeuttavia lakeja vaikka ilman niitä lakejakin tultaisiin toimeen, ei iso pää voi ymmärtää :-?
     
  19. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Aiheesta akvaariokalojen hoitoon, muistaakseni viimeksi säädöksiä uusittaessa helpotettiin poikkeuslupien saantia uusien tehomoottoreiden osalta, eli jos vanhaa autoa kunnostetaan, ja siihen ollaan vaihtamassa uutta moottoria, niin asiallisesti perustellen voi saada luvat kohtuukokoiselle, tehokkaalle moottorille, koska lainsäätäjätkin ymmärtävät, että uudet moottorit tuottavat enemmän tehoa kuin vastaavan kokoiset vanhat koneet. Niinpä siis esim. EFI-ruiskutetun "crate enginen" voisi saada ihan asiallisesti kilpiin, jos perustelee ruiskumoottoria pienellä kulutuksella ja päästöillä... tämä tosin ei edelleenkään mahdollista mitään hirviömoottoreita, eikä tällaisia moottoreita muutenkaan voi ihan rajattomasti enää virittää (laillisesti siis).
    Milloin näemme kotimaan liikenteessä ensimmäisen GM performance partsin ZL-1 Ram Jetin...? :D
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ainakin tässä 5 vuotta takaperin törmäsin tuohon ongelmaan, kun yritin leimata turbotettua voortiani. Katsuri kun ei mitään muuta rutisemista enää keksinyt, niin alkoi kina tehopainosuhteen ylityksestä :eek: (ei varmaan naama miellyttänyt)

    Voi kettu sentään, auto painaa toista tonnia ja tehoa vähän toistasataa kaakkia...

    Pakkohan sen oli leima paperiin loppujen lopuksi lyödä, mutta helvetinmoinen tappelu tuollaisestakin asiasta.
     

Kerro tästä muillekin!