Suomen nopein/tehokkain katuauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Ranchero/Taunus, 17.5.2004.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Uutena toi motti on varmaan maksanut aika paljon, mutta se tuli käytettynä/läpikäytynä muscle motorsilta. Muistaakseni meni 7.60 viime kesänä dartin kopassa 150 hepan kaasuilla.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Roadsportit Ahvenistolla etenevät parhaimmillaan 1.33 aikoja kuten myös Alastarolla, jos rengas sääntö ei olisi ylikonservatiivinen niin paljon lujempaa mentäisiin.

    Todettava on että uudet kyykkypyörät on muuten nopeampia...itse olen mittaillut matalia 1.26 aikoja Alastarolla autojen ajamalla lenkillä tämänvuotiselle GSX1000-Rlle.

    Joten kiire tulee vanhalla vessalla olemaan kun ei edes Skylinet tuohon kykene "megavirityksineen"...

    Ainoa peli suomesta taitaisi olla se Gemballa GTR-600 jolla `Ringin enkat 7.32 joka voisi vastusta antaa ja radikaalisuudellaan vetää vertoja nykyprätkille.

    Ja Ahvenistosta sen verran että haastava ja Vaarallinen kyllä...ulos-ajoalueet tasan nolla ja ei Todellakaan sovi ensikertalaiselle.
    Kysykääs vaikka missä mallissa on erään 429 CJ GT Rancheron kyljet....

    Itse suosin Kemoraa ja Jurvaa ja sitten vasta Alastaroa ja Motorparkia ajoharjoitteluun "kokeneemmallekkin" kuskille...
    Ne aidosti kokeneet kuskit jotka tunnen suosii myös.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    No ei noi autojen rakentajat ainakaan missään rata-ajoa yleensä ikinä ole edes harrastanut taikka paljon edes vartilla...
    Ja eihän toi menayn takaakselicombo stripille ole ollenkaan huono ratkaisu...painoa keulasta pois ja perään lisää....se mitä sillä meinataan mutkaradalla tehdä sitä en halua edes ajatella.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Olinhan se minä

    *ja jokainen tulkoon niillä DOT renkailla mitä alla on ja niillä alustasäädöillä millä luulee pärjäävänsä. testien välissä suotaneen jonkinlainen taukoaika mutta ei mitään tunnin ruuvausessiota.

    Huomattavaa on että katurengaspuolelta löytyy huomattavasti pitävämpiä ja pehmeämpiä renkaita mitä roadsport säännöissä sallitaan eli en pidä minään ihmeenä että sopivasti laiteltu katupeli (=kaaret saa olla katuautossa etc etc...) tosiaan pöllyttäisi roadsport "kilpurit".
    Esim. V8 luokassa nuo katukumit toimii tasan puoli kierrosta sitten se on lähinnä hissuttelua tai rallicrossia ja esim. 84 Vette joutuu ajamaan kapeammilla renkailla millä tuli tehtaalta kuitenkin vakio vanteillaan....turvallistako?

    *Historic kisoissa se viimeinen kuolintapahtuma on tapahtunut...
     
  5. blown540

    blown540 1st gear

    mutta saku hei,jos ei katsastusinsinöörikään tuota tiedä miksi minun pitäisi?mulla käytettiin vertailutehona tuota.aina olen leiman ottanut ilman omantunnontuskia.ja huomautuksia.
     
  6. HEMI

    HEMI 1st gear

    Mitäs toista rassia olet rakentelemassa (utelias minäkö) :lol:

    Nii ja siitä että yleisö ei lämpene pienille koneille(no minua pienet koneet kiinnostaa yhtäpaljon ku kilo paskaa), no kunhan ei mene alle 350:sen :wink: niitä nelisylenterisiä härveleitähän on kaikilla, mutta keneltä löytyy kunnon isolohko turbohärveli joka taittuu mutkiin ja niin päin pois elikkä toivottavasti jatkat vaan sitä veten kyhäämistä 8) ja tehon nälkähän kasvaa eikö(ainakin mulla) eli ei tule seinä vastaan ihan heti ton isolohkon kanssa kun tehoja kaivetaan, toisin kun jonkun 2 litran tuhisian kanssa mutta eihän sitä sulle varmaan tartte kertoo :D

    Mites cherry onkos siihen tulossa mitä uutta talven aikana.

    Vette videoita odotellaan :rotfl:
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead


    Kierrosaika voi olla kohtalainen (helvetilliset jarrut ja tehoa) mutta rautaisolohkolla vakiopaikassaan vaikka alukansin ja turboilla niin reisille menee mutkian taivutus...sano mun sanoneeni.

    Mitä olen saanut esim Telemetriaa tutkia suomen kärkipään rata-autoista niin kyllä ne aika vikkeliä on nimenomaan vaihtamaan suuntaa tarvittaessa...sitä iso massa ei niin helpolla teekkään.

    Ps Saku kaipaisitko 380X36mm Levyjä Vetteesi....vaatii samalla Alconin kisasatulat 1000€ a piece....mulla ois noita...330X36 taakse?
    Ja keskiöt alumiinista mm. lämmönpoiston takia...
     
  8. Saku

    Saku 3rd gear


    Taisi olla tapaus mitä olin katsomassa, Ahvenistolla ja formulalla.

    Todennäköisesti ei tarvitsekaan, mutta väärin perustein tehty päätös voidaan kumota AKEssa, jonne muutoskatsastuspaperit aina menevät. Tästä on esimerkkejä. AKEn yksi tarkoitus on nimenomaan valvoa katsastusasemien toimintaa. Mutta tuskinpa merkitystä, kerroin tuon ettei uusia projekteja suunnitteleville tule riesaa.

    BMW 316 sleeperi on toisena leluna, 11.8/203 toistaiseksi paras ja potentiaalia riittää. Tekniikka M5 3.6 24V Twinturbo ja alusta sekoitus E36 M3 ja M5 kamaa ja itsetehtyä, ulkoisesti ja sisustus niin vakio kuin mahdollista. Tuo on kevyempi ja sopii arkiliikenteeseen kuitenkin paremmin kuin vette. Alusta jossain määrin tuttua kun ajelee vastaavalla Endurancea.

    Kirsikka on Samin projekti. Jotain pientä siihenkin tulee, mutta taloprojekti vie Samin aikaa tänä talvena melkoisesti.

    Varmaan tämä pari kk vanha video on tuttu:
    http://www.rmotorsport.com/saku/vette_summer_2004.avi

    Auton massan ja mutkatoimivuuden vaikutus toisiinsa on hyvin tiedossa. Jos onkin rajusti tehoa ja jarruja, niin panssarivaunusta loppuvat renkaat samantien - massa on kuitenkin minimoitava. Vette ei ole puhdas rata-auto, pitää olla showta mukana ja riittävästi alakierrosvoimaa. Lisäksi putkirunko ei mene leimasta ja tietty alkuperäisyyslookki ja tyylikkyys on säilytettävä. Tuo moottorin paino on lähinnä kustannuskysymys ja siksi tuo iron-BB-TT (rautavesipumppu, 1:1 startti jne). Vaparina taka-akselilla oli kuskin kanssa enemmän painoa kuin edessä ja vaikka TT tekniikka lisää nimenomaan keulapainoa, luulisin että aika mukavissa jakaumissa liikutaan. "Vakiopaikalla" :) eihän tämä nyt mikään stokkeri ole.

    Jarruja kaipaisin ja tarvisin, mutta nuo 380 vaativat 18-19" vanteet sekä juurikin megahintaiset satulat, luulen että budjetti ei tuon tason leluihin riitä. Lisäksi luulisin että pienemmilläkin (lue kevyemmillä) pärjää jos ei aja nopeita kierroksia putkeen koko päivää. Tällä hetkellä kierros 4-mäntäisiä alukisasatuloita tallissa, takana tarkoitus pitää 300/25 levyt jotta 15" kiihdytysvanne sopii heittämällä, eteen joko 330 tai 345. Uivat/2os levyt eteen, jos järkevästi saa, lämpöä ja lämää ne tulevat kuitenkin saamaan.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Saku sulle tuli parikin Yvtä....helvetti kyllähän sun pitää jarrut saada ja paino ales....juuri kattelin alumiinisia isolohkoja :D
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mikko Lempistä lainatakaseni....perkeeleen kauhea malmikasa keulilla niin eihän toi mihinkään taivu ellei väkisin pistä taipumaan....
    Eli kyllä Toi Bemppu ei ollenkaan ole parempi lähtökohta kuin Vette...(edes teoriassa...mietis nyt vähän itekkin)
    VAI MITÄ SANOO SUURI YLEISÖ ? :rotfl:
     
  11. jukka63

    jukka63 1st gear

    yleisö sanoo kasin huutoa ja kunnon kahvatuksia.kävin itse aikoinaan kokeilemassa ahveniston rataa 68 ss caminolla (396 ja 4speed) hauskaa kesti 12 kierroksen verran ennen kuin jakajanratas sanoi työ sopimuksen irti.hauskinta oli se kun painava huussi ei taipunut mutkiin kunnolla niin piti "vastaheitolla" taivutella mutkiin.kumi savuu ja yleisö tykkää.tää tietysti oli normaalit katurenkaat alla ja nuorempana viiras jonkun verran päästä.muuten on hyvä rata ajaa, mahdollisessa ulosajotilanteessa ei tosiaankaan oo hirveesti tilaa.mäkin spinnailin useamman kerran ennen kuin opin mutkat.paras oli kun meni yli siellä alhaalla ja auto pysähtyi kylki eellä n.5cm. päähän kaiteesta.eipä muuta kuin hanaa ja ruohikot lentoon.haaveena ois jos joskus rikastuis niin kunnon amerikan ratavehje (nascar) ja ahvenistolle uusintaan.pitääpä laittaa lottoanomus vetämään.
     
  12. HEMI

    HEMI 1st gear

    Niinpä niin se on hienoa katottavaa kun kasi raikaa ja linkussa tullaan aina joskus tulee käytyä kattomassa roadsportti ajoja ja kyllä ne kasirassit on hauskinta katottavaa ketään ei kiinnosta ne etuvetoset pökötit sun muut kikkareet ja kun kuunteli siinä sivussa muidenkin katsojien kommenteja niin vaikka ne ei jenkkiharrastajia olleetkaan niin kyllä ne jenkit heidänkin mielestään parhaita olivat 8)

    Ja kyllä ne motoparkissa hyviä aikoja ajo jenkeillä ja jokunen parempiakin kuin muut "autot" :lol: (ainakin sillä kertaa)

    Ja vetelläkin kun kävis sitten kurvailemassa mutkaradalla eri tapahtumissa niin nousis toi jenkkien arvostus ehkä rata-ajo ihmisten keskuudessakin ja saattas tulla lisää jenkkejä jotka on tehty mutka ajoakin silmällä pitäen oispahan sitten jotain kattomista niissäkin ajoissa koska musta tollaset sport 2000 sun muut "pikkuauto" kisat on helkatin tylsää katottavaa ei luisuja vaan puskevia etuvetoisia kauppakasseja jotka kuulostaakin ihan mopoilta (munatonta meininkiä).

    Hyvähän se on kattojana huudella että munatonta meininkiä :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Eli ei muutakun intoa kovasti veten rakenteluun senkun rakennat kunnolla nii johan sulla on suomen kovin auto (no ei ehkä vartilla)(liiotteluako, no empä tiedä)
    Noi voimaahan tosta pannusta saa eli liikkuu(ei haittaa vaikka mutkat ei meniskään ihan nappiin, suoralla asia sitten korjantuu) ja alustaankin löytyy vaikka minkälaista osaa että kyllä se mutkaankin pitäs saada taittumaan eli ei toi heitto musta niin älytön ollut.

    No ehkä eri kumit kummiskin vartille ku mutka radalle :lol: ja loota jossa ois pykäliä enemmin kun kolme vois tietysti olla kova sana myös :odroll: :lol: tai tiedä niistä pykälistä/huippunopeuksista kun kysessä on kummiskin avo johan siinä lahtee tukka päästä jos kovin suuria nopuksia rupee hakemaan :lol:

    Hitto kun tollaselle rakentelulle on sitten niitä rajottavia tekijöitä kuten raha ja lait :cry: mutta voihan sitä aina haaveilla.
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ratapeleissä jakajanrattaalle on luotava lissää voitelua letukan koneissa...ja lähes kaikissa kaseissa.

    Nascar pelillä et muuten aidosti nauti menemisestä ne ei taivu suomen radoille koska ovat rakennettu siten että kampeavat vasemmalle koko ajan...ai mistäkö tiedän..no kun vaihtarina ollessani tehtiin yksi ASA Stock Car luokan 84´Firebird ja kisattiin sillä...jopa Talladegassa.Eli olin eräässä teamissä mukana.
    116 oktaaninen CAM2 kirvelee muuten ikävästi kasvoissa..onneksi oli maskit silmillä, se pikatankkauksesta...

    Jos haluat nauttia niin osta Trans Am luokan peli...
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Puhut vähän mutta asiaa :lol:
    Tosiaan ilo on kuunnella kun kasi raikaa..ikävää vaan että enään kasit ei saa mutkaradoilla raikaa kunnolla.
    Sanoppas tuokin AKKlle/HRFlle että kansa haluaa jenkkejä ja kuskit haluaa ajella kunnon renkailla että ei ihan ole lapasesta lähtevää touhua vaan sladit pysyy näpeissä niin kyllä niitä V8 pelejä viivalle tulee...itse koitin aikanaan tuloksetta parinkiin otteeseen olla hankkeissa mukana että saataisiin parempia tilsoja alle...eikös joku vitun tähtilamppuhistoricmies ollut ideat tyrmäämässä Teknisenä (harhaan)johtajana... :mad:
    Seuraava temppu lienee että lykätään alle mitä halutaan ja jos katsatsukessa valittavat niin sitten ei ajeta...eli lähes jokainen on ajamatta.Kait takaraivo seinää vasten on ainoa tapa saada asia kuulluksi ja ymmärretyksi suomessa.

    Moni jannu on multakin kysynyt neuvoja ja projekteja ko. luokkaan ja olen koittanut etsiäkkin mutta kun perkele ei löydy...
    Corvettejahan useimmat haluaa...ja C4 sia miksi aina niitä ja Camaroja (paraskin puhuja...Z/28 työn alla..) :soosoo:
     
  15. turbobliz

    turbobliz 1st gear

    hullumike se jaksaa itkeä vuodesta toiseen samaa lorua. Tämä rengasjuttu on jo ainakin 8v vanha tarina.

    Kyllä siellä kasiluokassa on ajettu kovaakin noilla saippuarenkailla. Tosiasia on, että ratakasien harrastelu on aika marginaalihommaa kun selkeästi suurin osa väestä keskittyy noihin kipsikäsien karkeloihin. Se on enemmän harrastekulttuurikysymys kuin mikään rengasongelma tms. tekosyy jolla verhotaan se, että tallista ei saada radalle taipuvaa kilpuria aikaiseksi.

    Toivottavasti k.o luokka piristyy, ajoittain on ollut hiljaista.
     
  16. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Tuohon MadMiken kommenttiin piti todeta, etteivät sentään kaikki jenkkien stock carit (NASCARit) kampea vasemmalle, sillä ajetaanhan NASCARissa ihan perinteisiä mutkaratojakin.
     
  17. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Kyllä tuolla mad mikellä tuntuu tarinoita riittävän... Kuulostaa lähes samalta ku yx tekun maikka joka naama vakavana kertoili olleensa nasalla hommissa :rotfl: :rotfl: Että tiedä vaikka apollo raketitkin olis suomalaista suunnittelua.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    no sanoptaan asia näin että ei yhtään circle track runkoa ole vastaan tullut joka olis ollut kaupan Saatikka NASCAR runko....jenkki kun myy mieluummin tallistaan normaali ovaali rungon väittäen sitä muuksi....miksi..no säästyy rakentamisen vaivalta kun ovaalirunkoja tallissa yleensä on useita ja noita muita vain yksi koska kisojakaan ole kuin pari kolme hassua.
    Omassa tiimissä ei ollut ainuttakaan (vain toinen vararunko edellisestä kilpurista) koska silloin ASA ei ajanut mutkaradoilla (ASA=Busch Grand National nykyään)
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja sinä sen oppilaita ??

    Tuskin se Tekun maikka on matkustellut savoa pidemmälle paitsi aurinkomatkojen pakettireissuja.

    *Kun on edes joskus oikeassa paikassa oikeaan aikaa Oikealla asenteella niin jotain vastaavaa voi muillekkin tapahtua...
    Apollo raketeissa on käytetty akselivaltioiden suunnittelua (todella kaukaisesti)...kait se tekun maikkasi siitäkin saisi "assinsillan" aikaan suomalaiseen hätärakettiin...
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    No niin ja siinähän kaikille epäilijöille että tosiaan siviiliautolla (?) pääsee yhtä lujaa kun roadsport peleillä...ja siviilikuskilla.

    *oletan että on siviilipeli koska Farmilla ja avolavalla ei pääse kisaamaan.

    Mutta mikähän Farmi on kyseessä valotas hiukan ?

    *pentele pistelet kovempia aikoja kun itse olen ajellut täysin vakiolla GTAlla apparalla....tosin ajelin myöhään syksyllä mutta silti.
     

Kerro tästä muillekin!