Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jorkkerihan putos ku eno veneestä! Vaikka osa laseista siinäkin taitaa olla "manuaalimallia".
     
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Even in payed-for form, the boost shows. Using standard gearing because that's all they offer, you only get some 10 extra miles per hour, or 145 in top, but acceleration glows. How about 4.3 seconds for a 0-60 (against 7 stock), or 120 mph from zero in under 14 seconds?

    This car is so close to road specs that it even runs the same automatic ratios all road cousins use. Of course the four speed is tautened considerably with more laminates in the take-up plates and the car has their limited slip option. The size of the sun wheel in a planetary box limits ratio options.

    Olisiko käynyt niin että jostain on repäisty ne kilpa-auto specsit ja ympätty ne tähän autoon, "että olisi mahdollista..."
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin...voi olla, että ne jotka tietää ei kerro. Mut jotain tällaista lehtiartikkelia oli jokunen vuosi sitten... Supolle on turha soittaa, ei se kerro mitään..

    [​IMG]
     
  4. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Re: 70-lukuu

    Siksi, että se ylimääräisten kilojen raahaaminen mukana kuluttaa pikaisesti laskien 250 nopeudessa helposti kymmenkunta hevosvoimaa jo pelkän kasvaneen vierintävastuksen kautta (siihen sitten vielä muut häviöt päälle) - ja niitä hevosvoimia on jo lähtökohtaisesti liian vähän. Ristikudosrenkaat heikentävät tilannetta entisestään, jotkut jeepinrenkaat nyt vaan eivät toimi noissa nopeuksissa tuommosilla massoilla.
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-lukuu

    Olisi hyvä tietää myös vääntö, joka kuitenkin on sitä oikeaa voimaa ja kertoo jopa enemmän kuin pelkät hevosvoimat.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyl mun mielestä täällä on ihan hyvä vääntö jo menossa. :rotfl:
     
  7. unknown

    unknown 3rd gear

    On, ja välillä on virkistävää kun puhutaan NOPEUDESTA eikä vaan siitä 400 metristä... :wink:
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vähän aina naurattaa kun puhutaan tehosta ja väännöstä.

    Toki onhan ne eri suureita, mutta...mutta toinen lasketaan toisesta.

    Väännöstä voi laskea tehon, tehosta voi laskea väännön.

    Jos moottori tuottaa X Newtonmetriä vääntöä kierroksilla vaikkapa 2000 rpm, niin teho samoilla kierroksilla on siitä suoraan laskettavissa. Eli jos 2000 kierroksella vääntöä on X niin tehoa on aina Y samoilla 2000 rpm kierroksilla. Vaikka itkis ja parkuis ja moottoria vaihdettaisiin ahdetusta vapariin tai nelosesta kasiin, tilanne ei muutu miksikään. Jos vääntöä on X, niin tehoa on Y samoilla kierroksilla.
     
    kerkko tykkää tästä.
  9. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

    Kukaan ei taida olla vielä vaatinut aikakorttia virallisesta kisasta. Mitäs ralliautoja suomessa oli tuolloin. Joko Stratos oli olemassa -70?
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei vaadita kun ei ole palkintojakaan, joten ihan rennosti spekuleeraamalla vaan..
     
  11. cuda69

    cuda69 Gearhead

    Minun -70 yorker kulki ex ex ex ex omistajan mukaan yli 200 :D
     
  12. Make2

    Make2 3rd gear

    Stratos tuli vasta -72 ja sen menestys ralleissa vasta 70-luvun puolessa välissä. Suomessa ei tietääkseni Stratosta ole ollut mutta yksi tai kaksi yksilöä on käynyt. -70 Rallissa kävivät 2,2 Porsche ja 1,6 Alpine Renault A110 kovat kisat maailmalla ja mestaruuden vei Porsche. Niillä ei kuitenkaan ole jo välitysten ja myös tehojen takia osaa näihin karkeloihin. Rallikoneet kun on vääntävämpiä kun vastaavat ratakoneet. Porschen rallikoneet oli melko vakioita tuohon aikaan eli ehkä noin 200-230 hv
     
  13. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Entäs tämä osasto sitten ?
    Ainakin 442 Oldseja on ollut tuolloin Suomessa muutamia kappaleita.
    Eihän nuo mihinkään tämän topickin Top 3:een yllä, kun mittarikin loppuu 120:een, mutta kyllä ne sen vähintään sinne asti myös kelaavat :rotfl:
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    :D

    ROAD TEST -lehti, January 1971, Mercedes Builds a Reluctant Racer, Jerry Sloniger
    Thus DB was hardly inexperienced when a Finn with this bag of gold the size of Lapland conned them into building a replica.

    [​IMG]

    Lisää http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... c&start=30



    On. Lisäksi hevosvoimat on kertautuneet kun niitä on ilmoiteltu DINeinä ja SAE bruttoina ja muuteltu edestakaisin.



    Yllä olevassa lainauksessa Keimola -sivuilta on kolme virhettä: moottorin koon (oikeasti 6,3 l) ja tehon (326 hv) lisäksi paino 2280 kg on kokonaispaino, josta etuakselille suurin sallittu massa on 1105 kg ja taka-akselille 1175 kg.

    [​IMG]

    Waxenbergerin 3 kilpa-autoa osallistuivat 1969 Span 24 tunnin kisaan. Urpon auto on VINin mukaan valmistettu alkukesästä 1970, eli se ei voi olla yksi kolmesta kilpurista.
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    Tänä kesänä 70 mallinen Mopar tuote menee +300 mitattuna.Tuokaa mersut ja ferrarit ja muut hitaammat viivalle ja tulette ihmettelemään 70 Chrysler New Yorkkerin menoa.Perävälitys on vakio,mottia on pikkasen muokattu jottei teho ja vääntö lopu kesken :rotfl:
     
  16. carkoivi

    carkoivi 3rd gear

    Nopeita on ollu

    Kaverillani oli "Suomiauto" -69 GTO 400 pannulla ja manuaalilla.

    Tarttis kysästä muistaisko mikä perävälitys siinä oli.

    IAX-20 tais olla kilvet.
    Kuluki aika mukavasti.
    Onhan noita aika monia jotka on liikkunut ton reilun 2markkaa.
    NS stokkikuosissa.

    Luulempa että keulilla on ollu joku missä on ollu joku 2.7-3.0
    perävälitys ja raakaa voimaa konepellin alla
    :lol:
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tuota täytyy tulla kyllä kattomaan. Onko jo ajopäivät selvillä missä ja milloin?
    Samallahan sitä vois itekki kruisailla neljääsataa.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi krysy on jopa virtaviivainen jos sitä vertaa vaikkapa waxenbergerin tekemään lanttulaatikkoon :rotfl: .
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Älä ota ittees mutta jos ne kuvat siellä toisessa maailmankovin ketjussa oli ajankohtaisia, tulee sulle kyllä aika kiire ennen kesää. Mutta kattomaan tullaan varmasti. Muista sitten oikeat välitykset :D
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pari autoo rakentaneena ja sivusta seuranneena väittäisin et rysy on radalla ens kesänä ja ilman komplikaatioita tekee kyllä vaikutuksen. Tavoite on kova, mut Jukka on ottanut niitä ennenkin ja toistaseks hyvin onnistunut. Ilmanvastuskerroin tollasessa rysyssä vakiona on aika hyvä, mitä sitten on aerodynamiikka noin muuten ni eiköhän se selviä. Pinta-alaahan taas vastaavasti on jonniverran, mut jos oikein muistan ni kerroin oli korkee 0.3 tai matala 0.4 mikä ton aikakauden laitteelle oli todella hyvä.
     

Kerro tästä muillekin!