Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. karra

    karra Double Gearhead

    Kiusaan vielä sillä että 2010 Stuttgartissa Porschen museossa oli yhden näyttelyesineen alla plakaatti jossa ko 1973 mallista pahnapuhallinta väitettiin silloiseksi Euroopan nopeimmaksi vakioautoksi. Oletin syyksi sitä että MB W109 300SEL 6.3 valmistus oli juri loppunut :rotfl: .

    EDIT tämä siis jos mantteli oli 1968-1972 mersun harteilla... :odroll: .
     
  2. kille77

    kille77 Gearhead

  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Meitä tänne Overdrivelle kirjoittelijoita on monenlaisia, mutta just nyt tähän ketjuun kyllä sopii ylläoleva reipas uhoaminen, varsinkin kun autona on -70 New Yorker.

    Kuka tahansa saa tänne Overdrivelle mun puolesta kirjoittaa mitä tahansa. Kuitenkin olen ihan vähän aloittamastani (tästä) viestiketjusta mustasukkainen, että pidätän oikeuden mussuttaa, jos täällä aletaan ihan mahdottomia kirjoittelemaan.

    Yritetään pitää tää ketju noin suunnilleen vuosimallin -70 paikkeilla ja sitä vanhemmissa autoissa, joita oli aikanaan Suomessa. Kaikki prätkät jotka on sitä ikäluokkaa sopivat toki tänne. Autoista niin japsit kuin eurot kuin jenkitkin.

    Spekulaatiot sopivat tänne mainiosti. Ja aivan vapaasti saa spekuloida mitä jokin auto olisi mennyt ulkomailla - kunhan muistetaan, että jostain syystä näin ei tapahtunut Suomessa.

    Wanhat Vaudin Maailmat ja skannaukset TM:stä sopivat tänne hienosti. Samoin prätkälehtien tarinat ja skannaukset.

    Lopuksi: kuten moni jo hoksasi ja kirjoittikin, kaikista hienointa ovat tarinat niistä 70-luvun vaihteen autoista jotka kulkivat parisensataa tai josseipa yli. Joten jos vaan on omia kokemuksia tai huhupuheita tai ihan mitä vaan, niin tähän ketjuun saa niistä kyllä kertoa.
     
  4. koo koo

    koo koo 1st gear

    No, vanhoja tarinoita: v.-72 olimme menossa iso-papan hautajaisiin, mun mummo sanoi ettei tule meidän kyydissä kirkolle. Ei varmaankaan olisi Cudalla ajettu lujaa, olisikohan autossa olleet isot mainokset vaikuttaneet. (kaikissa pelleissä isot Sultan-tarrat) :D
    Mummo meni 128-Fiatilla....
     
  5. jknR

    jknR Gearhead

    Lievästi OT, mutta varmaan sopii tähän ketjuun.
    Yksi sukulaismies kertoi vuosia sitten tarinaa siitä kun 60-luvun lopulla vai olisiko peräti ollut vuonna -70, kotimaan Ford-liikkeitä kiersi näytillä Le Mansiin osallistunut GT40. Autolla ei tietenkään saannut ajaa ja avaimet oli piilossa autokauppiaan kotona. Illan pimentyessä ja liikenteen hiljentyessä yksi "ylitöihin" jäännyt mies sitten keräsi kaikki liikkeessä myynnissä olevien Corttinoiden ja Taunusten avaimet. Löytyihän sieltä kymmenien avaimien joukosta sitten tiirikat millä GT40 heräsi eloon. Sitten vaan hämärässä kesäyössä koittamaan laitteen kulkua paikalliselle testisuoralle. Nopeusmittari meni kuulema pohjaan. Mihinköhän asti tuollaisessa GT40:n nopeusmittarissa riittää lukemia? 300km/h? Epäilivät kuitenkin, että tuskin sillä suoralla oli kukaan kovempaakaan ajanut.
     
  6. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Joo ja kun puhutaan huippunopeudesta, niin kysymys on kuitenkin vain siitä, että riittääkö moottorin annetulla kierrosnopeudella tuottama teho kuittaamaan kulkua hidastavat vastukset. Vastukset redusoituvat etenemistä vastustaviksi voimiksi ja niiden voittamiseksi on tehtävä työtä (W=Fs) ja nopeudesta sitten riippuu millä teholla sitä työtä on tehtävä (P=W/t).

    Niinpä vääntömomentti on tämän otsikon alla puhtaasti irrelevantti laskennallinen suure.

    Kaikkein veikeintä mielestäni huippunopeuden suhteen on se, että joillakin pienimoottorisilla autoilla teho loppuu kesken kiihdytyksen ja jos sen auton saa esim. alamäessä houkuteltua suurempaan nopeuteen, niin moottorin päästyä paremmalle tehoalueelle se pystyy ylläpitämään nopeuden johon se moottori ei jaksa sitä autoa tasamaalla kiihdyttää. Kumpi tällaisessa tapauksessa on auton "oikea" huippunopeus?
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Klaus Bremer pääsi vuonna 1970 kokeilemaan ekaa valmistunutta Waxenbergeria. Juttu löytyy Tekniikan Maailmasta...mut myös tästä alta...(kuviin pitää ehkä zoomata että tekstistä saa selvää):

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Juuri näin. Ja ihan heti en usko että Upin waxënbergerburger on kulkenut ikinä 285 km/H. Nopea auto varmasti, mutta että lähemmäs 300 :D
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös noita huippunopeuskisoja ole ajettu Suomessa monta kertaa viimevuosina.

    Onko kukaan vielä päässyt 300 kmh?
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    /\ on monikin. Nopein oli Vette 330km/h, mut nyt nopein taitaa olla supra
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Onhan noita ajettu tällä vuosituhannella useammallakin lentokentällä, mutta 1970 ei ajettu eli ei kyllä anna valaisua siihen vuoteen ja sen aikaisiin autoihin. :wink:
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Supra tuplaturbolla, n. 270 km/h kyydissä olleena. On hienoja pelejä, tojotoiksi.
     
  14. ata

    ata Gearhead

    Ja toisekseen noissa lentokentillä ajetuissa "huippunopeustapahtumissa" ei monikaan auto ehdi saavuttaa huippunopeuttansa, kun matkanahan noissa on yleensä n. mailin verran. Useimmat autot vaativat muutaman kilometrin varsinaisen huippunopeuden saavuttamiseen, ellei autoa ole välityksiltään ja muuten "optimoitu" tuolle mailin matkalle tai se auto ole todella tehokas. Itsellänikin omat autot jäävät optimitapauksessakin jo laskennallisesti ainakin parikymmentä kilometriä tunnissa huippunopeudesta mailin matkalla.

    Mutta edes tuollaisia mailin kisojakaan ei Suomessa järjestetty vuonna 1970.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatketaanpa Auto, Motor und Sportin mielenkiintoisilla mittaustiedoilla. Saksalaisen täsmällisesti huippunopeus mitattiin tankki täynnä ja kahden hengen kuormalla.

    En ole satavarma vuosimallista, mutta kyseessä on ilmeisesti vuosimallin 1970 Mercury Cougar. Testi on numerossa 13/70, joten vuosimalli sopisi hyvin. Kyse on toki uudesta autosta.

    Saksan maahantuoja eli Ford Werke AG Köln ilmoittaa 351-kuutiotuumaisen moottorin tehon ilmeisesti todella alakanttiin, eli 202 PS bei 4000 U/min. PS on siis saksanhevosia, tuon aikaisia. Myös litrateho on matala, 36 PS/Liter, eli kyse ei ole pelkästä kirjoitusvirheestä. Vääntöä ilmoitettiin 52.5 SAE-mkg bei 3400 U/min.

    Moottorin puristussuhteeksi ilmoitettiin 11:1, joten Ford-friikki voi tuosta varmaan päätellä, minkä koodin 351 on kyseessä ollut. Ai niin, moottori oli varustettu yhdellä kaksikurkkuisella Autolite-kaasuttimella ("Autolite Fallstrom-Doppelvergaser"). Ehkä toi PS-teho on sittenkin hieman sinnepäin...

    Cougarin perävälityksesi ilmoitettiin 3.0:1 ja vaihdelaatikkona oli kolmivaihteinen automaatti. Painoa Cougarilla oli mitattuna 1615 kg täydellä polttoainetankilla.

    Mitäs tollanen pikkulohko-tomaatti-kuugari sitten otti huippuja?

    Aika mukavasti.

    Nimittäin 213,0 km/h.

    Mittarivirhekään ei ollut mikään aivan tajuton: 200 km/h mittarinopeudessa todellista oli 193 km/h.
     
  16. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatketaan edelleen blue ovalin tuotteella. Mut tällä kertaa todella erikoisella sellaisella. Kyseessä on nimittäin Ford Mustang FF.

    Edelleen en ole satavarma vuosimallista (tarkennan nämä sitten myöhemmin); testi on AM&S:n numerossa 8/1970. Auto voi silti hyvinkin olla 1969. Tämä johtuu siitä, että auto on nelivetoinen prototyyppi.

    Täällä Overdrivelläkin on ollut juttua Fergusonin nelivedosta Fastback Mustangissa ja tässä on nyt yksi niistä.

    Aloitetaan moottorista. Tilavuus 7003 kuutiosenttiä. Puristussuhde 10.6:1. Yksi nelikurkkuinen Holley-kaasutin. Moottorin tehoksi on ilmoitettu 340 SAE-PS bei 5200 U/min. Väännöksi on ilmoitettu 60.8 SAE-mkg bei 3400 U/min.

    Mustangin perävälitykseksi ilmoitettiin 3.5:1 ja vaihdelaatikkona oli kolmivaihteinen automaatti. Ja tosiaan Fergusonin nelivetojärjestelmä. Painoksi Musselle mitattiin 1825 kiloa täydellä tankilla.

    Mitäs tollanen isolohko-automaatti-neliveto-musse sitten otti huippuja?

    Ihan kohtuullisesti.

    Nimittäin 210,0 km/h.

    Kiihtyvyys nelivetosysteemin avulla(kaan) ei mikään aivan järisyttävä: nollasta sataan 7.7 s.
     
  17. Remu63

    Remu63 1st gear

    Jos pikkulohkoinenkin Cougar pääsi noihin arvoihin mitähän mahtoi kulkea se 428 Cobra Jetillä oleva -70 Cougar joka oli ja on Suomessa?
    Mittarivirhe ollut muuten kohtuullisen pieni,Fordit on laadukkaasti tehty :D
     
  18. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    jostain lontoon kielisestä jutusta joskus luin kun joku muisteli menneitä; auto oli tyyliin 60-61 full-size Fairlane, 292 y-ploki, 3-speed + od, jossain Nevadassa, jäi tietty ensiksi nieleen pölyä muskeli-Gton taakse ja kauas mutta pitkällä suoralla sitten loppujen lopuksi tuli gto perä edellä vastaan, eli olihan noita loikkari-laatikkoisia muitakin laitteita, myös suomessa, oliko sitten tarpeeksi sellasia taipaleita missä oli tilaisuutta antaa vauhdin kasvaa tarpeeksi kauan, potenttiaali saatais ehkä olla, yleensähän noissa fordin od-laitteissa oli 3,9 välitys, od tais olla jotain 0,75 luokkaa, 14 tuuman pyörät, y-ploki ei taida pitkään pyöriä yli 4500 rpm, jos sitäkään, joku vois laskee mitä se tekee vauhtia..mahtokohan hakka-peliitat kestää?
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin. Tuossa vieressä olisi Mopaarin nelinelikymppisen sekä Hemin huippunopeuksien mittaustulokset saksanmaalla pitkillä välityksillä, mut tuskinpa ne ketään kiinnostaa, kun ei sellaisia välityksiä varmaankaan Suomessa ollut.. Menkööt mokomat roskiin.
     
  20. testaaja

    testaaja Gearhead

    -69 CJ 428 Cougarin huippunopeus ollut 115mph (aika vähän minusta),Supercars-lehden artikkelin mukaan joka löytyy kirjasta Cougar, Muscle Car portfolio 1967-1973.

    -70 CJ:stä 428 kerrotaan että joko 335 hp,ram air sama ja 429 nascar 375 hp. Ei mainintaa huippunopeuksista noissa.
     

Kerro tästä muillekin!