Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    mites nää suomi-autot; -61 409 avo tai -61 starliner 390 5500rpm, 3-speed+od, 15 tuuman pyörät?

    noissa cj-laitteissa kaiketi on melkosen tiheet perät..ihan niiku vakijona..
     
  2. fmila

    fmila Gearhead


    Pikkupoikana tuli kerran matkattua sen Hemi Sateliten takapenkillä. Siis sen kerman värisen 2 D HT:n. Tultiin mm Tarvon tie satadiin päin lähes koko matkan mittarin mukaan yli 200 haipakkaa. Vuosi tais olla kuitenkin -60 luvun lopulla. Muistiin ei oo jäänyt mitä olis ollut koneessa kierroksia, oliko siinä edes varvaria ?? Mutta vauhtia oli ainakin sen mitä lääkäri määrää...

    Mutta kait se -66 Vette 427 hp koneella olis ollut sieltä nopeemmasta päästä. Muistini mukaa 3,23 välitys?? Tuli se laskettuakin kun siihen kytkimen tein joskus -80/81. Koeajollakin piti käydä ja Isännän määräyksestä (pisti mut kuskiksi :-? ) piti se kunnolla koeponnistaa. No kytkin ei luistanute enää, mutta Tuusulantie muuttu aika kapeeksi kun puntari kiipesi yli 6000 rpm ja varaa tuntui viellä olevan :rotfl:
     
  3. TiM

    TiM 1st gear

    Olihan Suomessa uutena tuollainen -69 428CJ Cougarikin.
     
  4. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    OT: No Vette meni vähän kovempaa kuitenkin kuin 330, vaikka valtikka menikin sittemmin (selvästi!) Supralle.

    http://www.youtube.com/watch?v=Pdj_D3T4nag
     
  5. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kiinnostaa...ei ehkä suomessa tommosia välityksiä ollu(varsinkaan -70),mut rönsyilee tää topikki sen verran muutenkin,et eiku tulookset kehiin!!! :D
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Ei helvetti pari päivää pois koneelta ja täällä mennään jo 300 Supralla :rotfl:

    Oikeen old shcool meininkiä :poff:
     
  7. Remu63

    Remu63 1st gear

    Juurikin näin,muistin väärin tuon vuosimallin.
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Plarasin tuossa 7/97 Veekasia jossa tuosta -66 Big Tank 427 Vetestä on juttu. Ei siellä mainita mitään perävälityksestä, joten jää ehkä arvailujen varaan. Ne joita kiinnostaa voivat googlata termeillä "akrenius" ja "corvette", löytyy varmaan helposti lisätietoja.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Älä muuta viserrä.

    Japseille 200 km/h taisi olla kova haaste vuonna 1970. Supria ei ollut edes keksitty tuolloin.

    Toyotan huippuharvinainen 2000 GT 150 hv 2-litraisella kuutosella olisi ehkä saanut sen vähän yli parisataa mittariin, mutto tokkopa noita oli ainuttakaan Suomessa. Mut Kummelien legendaariseksi tekemä "toyta mark kakkonen" - jossei useampikin sellainen vinokeula - löysi tiensä tänne Suomeen. Mut että kaks´sataa, ei varmaankaan.

    Googlasin Datsunin upeaa 240 Zetaa hieman, ja se ilmeisesti tuli myyntiin maailmalla sopivasti tähän ketjuun, mutta ehtikö niitä tänne Suomeen kesäksi 1970, sitä en osaa sanoa. Zetan huippunopeus ei tainnut kuitenkaan olla juuri kahtasataa suurempi.

    Toyotalta Celica tuli kait markkinoille sopivasti, mutta Suomessa vain 1.6 yksikaasarimoottorilla. TM:n testissä vähän myöhemmin epäiltiin huippunopeudeksi luokkaa 165...170 km/h.

    Datsunilla oli Fairlady-urheiluauto jo ennen vuotta -70, mut senkään suorituskykyarvot ei taida riittää yli kahdensadan.

    Mazdan wankelit ja/tai sportit voisivat olla jokerikortti? Ei tainnut ainutkaan jaksaa yli 200 km/h?
     
  10. jknR

    jknR Gearhead

    Oliko tuo se suksitehtailija Lampisen Cougar?
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kestämistä vaan sinnekin, eli hissukseen tulee raporttia. Viikko varmaan vierähtää vielä, ennenkuin on jotain mustaa valkoisella.

    Härnätään nyt vielä vähän: 383 Mopar ja yli 230 mittariin. Ja tarkoitan nyt ihan jotain muuta kuin sitä mitä auton nopeusmittarissa oli...
     
  12. fmila

    fmila Gearhead


    Tähän Vetteen sitä kytkintä juurikin korjailin ja muistini mukaan se olis ollut 3,23 perävälityksellä ... ??
     
  13. Remu63

    Remu63 1st gear

    Ei ollut,Lampisen Cougar on -67 GT ja koneena 390.Tämä 428 koneinen oli Helsingissä J.P:llä,en tiedä oliko uudesta lähtien mutta pitkään kuitenkin.Eli tämä auto:
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/f ... directlink
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ooteeta ennen pitkää raporttia. Remu kyllä Pullan auto on ollut uudesta asti niillä. Muistaakseni. Parnila kävi tolla pomonsa Cougarilla Hangon skaboissa 80 alussa ja ajoi kaksi kertaa peräkkäin tuhannesosalleen saman ajan, tais olla 13.748. Totesi ettei mene kovempaa. Välityksestä en tiedä. Kuulemma vasta 80-100 vauhdissa pysty painaa kaasun pohjaan. Pötkö sanoisi tuota invamopoksi koska on automaatti. Eki ajoi itse vain "kunnon laatikoilla". Ja taas vedän hihasta pöytään Mobilisti lehden. Oli kuva samanlaisesta jossain Hämeessä olevasta salaisesta tallista missä tuollainen pölyyntyi.
    Pekka ei pidä meitä jännityksessä vaan nyt ne hunnien pitkävälityksisien moparien huiput julki. Kyl tän topicin mielenkiinto pysyy ja tulossa big ot kun oon haastattelut saanu kasaan.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No perhana, pitäis lukea enemmän ja vouhkata vähemmän. Nimittäin kun lukee koko tekstin, niin olihan siellä perävälitys mainittuna: 3.08:1.
     
  16. Fastback

    Fastback Gearhead

    Onko 428cj cougareita tullut kaksin kappalein 1970? Yksilö mistä mainitsin aikaisemmin, niin ole ikinä vaikuttanut helsingissä ja on edelleen alkuperäisellä omistajallaan.

    Se että joku tuo mietti, että jos pikkulohko cougar on kulkenut 200kmh, niin kuinkahan kovaa se 428cj olisikaan kulkenut... Nämä ovat ihan hyviä pointteja, mutta todellakin usein nämä isomoottoriset CJ/SCJ tms. tulivat drag pakilla varustettuina eli 3,91-4,33 rattailla, se ei muuten paljoa 200kmh kovempaa kulje. Eri asia olisi tuollainen cj/scj 3,00 rattailla niin vääntöä riittäisi kyllä selkeästi kovempiin nopeuksiin.
     
  17. Remu63

    Remu63 1st gear

    Mulla olis semmoinen mielikuva että kyse samasta autosta.Eikös Jorma Pulla kuollut jokusia vuosia sitten ja sillä oli kartano jossain,ettei Cougar olisi ollut siellä taltioituna tai edelleenkin?
     
  18. K.S

    K.S Gearhead

    Eikö välitys ole 3.36 ...? mutta tarina kertoo että piti saada isoin ja tehokkain kone, ihme että ei tilattu M22 siihen :lol:
    Olikohan jarrut HD kamaa???
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Oli 3.08 tai 3.36 ei vaikuta asiaan,M22 tuli optioksi vasta seuraavana vuonna...

    Muutkin varusteet kuten iso tankki ja J56 jarrut ( vaihdettu tavallisiin joskus maahantuojalla huollon yhteydessä, orkkikset edelleen tallessa ) laitettiin tehtaalla automaattisesti kun luulivat auton tulevan kisakäyttöön euroopan radoille.
     
  20. K.S

    K.S Gearhead

Kerro tästä muillekin!