Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Make2

    Make2 3rd gear

    Itseasiassa tuolle vanhalle 50-luvun Askolinin sotaratsulle 250 GT Tour De Francelle tehdas ilmoittaa 240km/h. Varmaan niitä nopeampiakin oli 1970 mutta mitä ja oliko se silloin kilvissä ?
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin ja mikähän tuossa TdF:ssä oli perävälityksenä?
     
  3. mercman

    mercman Gearhead

    70-lukuu

    Katselin tossa faktat vielä silloisen työpaikan autoista ja nopeuksia:BMW 3,0 si 211 km/h , joka tosin taisi olla -71. Sitten -70 mallin 911s jolle ilmoitetaan 225. Näitä selvästi nopeampi oli kuitenkin 300sl jolle 3.25 perävälityksellä luvattiin 260km/h. Tälläinen auto oli johtajalla mutta ei enään minun aikanani.Auto oli suomen kilvissä. Kovia nopeuksia varsinkin 70 -luvun teillä.
    Mainittakoon vielä että Helsingistä, Keskuskadun kellarista lentokentälle terminaalin eteen sujui parhaimmillaan 20 minuutissa (vuonna-82)
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, tarkoitus ei ollut tässä ketjussa päätyä Ferrareihin, mutta koska keskustelu sattumoisin kääntyi asiaan, niin pari kuvaa alla suomalaisesta -57 Tour de Francesta.

    Huippunopeudet ovat tehtaan ilmoittamia (oletettavasti, tuskin niitä on mitattu) ja sama juttu tietysti yllä aiemmin mainitun 300 SL:n suhteen. Eli spekulaatiota, aivan samalla lailla kuin Jaguarin E-typen 240 km/h. Toki keskustelu on vapaata, ei tässä kukaan ole oikeassa eikä väärässä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Oliko tämä tosiaan lokinsiipiovinen SL? Vaiko vastaava avo?
     
  6. Make2

    Make2 3rd gear

    No eihän se nyt 13 vuotta vanha "museoauto" voi olla 1970 suomen nopein ? Keksitäänhän nyt jotain :rotfl:
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Nyt kyllä kaadat ilokaasua bensan, metanolin ja nitron sekaan... :)

    Toi Waxenberger lienee edelleen aika kärjessä. Täytyykin lukaista TM:n artikkeli autosta viikonloppuna pitkästä aikaa uudestaan.
     
  8. mercman

    mercman Gearhead

    70-lukuu

    kyllä se oli lokinsiipinen, .Siellä oli autotallin seinällä iso taulu jossa tuo mersu oli kuvattuna......näkyy tuo ferrarikin olleen joskus samassa talossa...ja oli siellä paljon muitakin.Siihen aikaan taisi kaikki kilpa-autot saada kilpiin, siis 50/60 luvulla.....vuonna -70 olikin jo vähän toinen meininki vaikka yhtä paljon Leo Kinnusen Porsche 917 on katuauto kun toi waxenberger.......
     
  9. 69

    69 Gearhead

    Niin kyllähän tommonen kilpa-auto kuten Ferrari taitaa olla nopein.

    Mutta huomaatteko, aika monta Moparia mainittu. Mites se Hemi Belve varmaan 220?

    Ja joo välitys tietty sanoo aika paljon.
     
  10. Make2

    Make2 3rd gear


    Joo kyllä sitä Lahtisen Waxenbergia yleisesti tuona aikana suomen nopeimpana pidettiin. Jos Wikipediaa on uskominen 285 on joku esittänyt.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Waxenberger
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Nykyisenä herrasmiehenä pakko osallistua. En väitä että nopein, mutta nopea. Jaguar E type. Esson baarissa kollegat kertoivat 241km/h menee minkä tehdas lupasikin. Saattaa olla vuoden pari heitto, mutta repeli lukitsee vaihtoehdon E.
     
  12. lätyskä

    lätyskä Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Taitaa seisoa nykyään Helsingin keskustassa eräässä parkkihalissa säilössä. Tai ainakin semmoisen olen siellä nähnyt
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ehkä, mutta ei suotta jäädä ihmettelemään sitä.

    No perskutarallaa joo, aivan unohdin tämän!

    Olikos Hemi-Belvedere hydraulinostajilla? Silti varmaankin kierti yli 6000 rpm? Ja oliko 3.23 perällä?
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Kyllä on mesessä voimaa, jos 4,4 0-100, 14,5 vartilla ja huiput 285 samalla perävälityksellä.

    Eikö mitää kovaa italialaista prätkää oo ollu?
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niinku 285 km/h vuonna 1970... Ei tainnu edes Jarnon kaks'tahtinen kelata tollasia lukemia..
     
  16. 69

    69 Gearhead

    OK.

    Rebel58 tai joku muu varmaan tietää tosta hemi Belvestä kertoo
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kiinteillä nostajilla oli sekä GTX että belve, käisttääkseni kummassakin 3.23 ruuvi. Hemiä ei tainnut harvemmalla olla tehtallta edes tarjolla? Rengaskoosta riippuen toi 220 voi olla aika realistista. 6000:lla ilman lootaluistoo antais 227.
     
  18. mercman

    mercman Gearhead

    70-lukuu

    Kinnunen/Rodriguezin Porsche 917 kulki v. -70 390 km/h joten se on nopein......eikös se ollut kilvissä Pedron kotimaassa? :rotfl:
     
  19. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Joo mutta suomalaiselle tuollaisella ajamisesta Suomen maanteillä olisi tirahtanut vähintään biljardin markan sakko.

    Ollaan siis hieman rajoitteisia ja ihmetellään vain Suomen rekisterissä olleita autoja vuonna 1970.
     
  20. Porsas

    Porsas 3rd gear

    Koulukaverin vaarilla Matti Helkamalla oli noita E type ja XJ V12 malleja jolla menivät mummon kanssa mökille espanjaan kaskisaaresta kun herra oli hieman lentopelkoinen. E type liikkunee siellä 240 korvilla ?
     

Kerro tästä muillekin!