Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Tulipa mieleen että yhdellä vanhalla tutulla on orkkis 68 Barracuda 383 tekniikalla.

    Muistelen että se olisi alkuperäinen Suomi auto. Todennäköisesti siinäkin on 3,23 peräruuvi mutta 383 suht kierrosherkkänä moottorina voisi jaksaa kiertää korkealle noin pienessä ja kevyessä kopassa.
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    ei ollu kaverin auto suomessa vielä vuonna -70. mutta kulkee ihan mukavasti. virallista tietoa minulla ei ole huippunopeudesta.

    [​IMG]
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    -67 Formula S kulki 220
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mä luulin että täällä puhutaan vm 1970 mitkä silloin uusia ja mikä silloin niistä täällä oli Suomen nopein? En vanhempia jo täällä olleita autoja, tai uustuotuja 70 mallisia.
    Edelleen nykyinen herrasmies sanoo E. Jos E Jagge 150mph nopeudella on teille liian Exoottinen niin samalla alukantisella DOHC hemi motiila XJ saloon eli 4d sedan meni vuonna 70 120-140mph huippuja eri lähteistä (välityksistä) riipuen. Molempia tuli uutena Suomeen 1970.

    We have a winner?
     
  5. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ^ et sit lukenu ensimmäistä viestiä?
     
  6. ata

    ata Gearhead

    No noista kuutoskoneisista Opeleista nopein oli Commodore A GS/E Coupé joita oli tosiaan Suomessakin, vaikka niitä on tehtykin alle 10000 kappaletta, mutta senkin huippunopeus valmistajan ilmoittamana oli vain 197 km/h, no Capria nopeampi sentään... mutta nuo 327:lla olevat edustus-Opelit olivat tosiaan nopeimpia Opeleita vuonna 1970, Diplomat B 5.4:n huippunopeus kun oli 205 km/h, ja se oli sen vuoden nopein Opel, mutta aiemmin Opel oli tehnyt Diplomatin edellisestä A-korista myös 2d ht coupe-versiota, jollaisia ihme ja kumma on myös Suomessa (kun ottaa huomioon vain 304 kappaleen valmistusmäärän...) ja sen huippunopeus oli valmistajan mukaan 206 km/h, ollen tuohon mennessä huippunopeudeltaan kovin sen aikakauden "normaali" katu-Opel, kun ei lasketa mitään kilpa-autoja mukaan.

    Eli Opeleilla ei kuitenkaan tuohon kovempaan liigaan päästä, tuo 206 ei riitä kilpailemaan urheiluautojen tai muiden kanssa, eikä edes kaikkien jenkkien kanssa, vaikka 2d ht V8 auto olikin ja muutenkin hyvin jenkkityylinen GM-tuote.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    1970 oli vielä vapaat nopeudet. Kesällä 1972 tuli 120 korkeimmaksi sallituksi nopeudeksi ja niitä paikkoja ei montaa ollut missä sai niin kovaa ajaa ja nekin aika lyhyitä. Lahdentiellä tais olla Vantaalta melkein Järvenpäähän asti. Porvoontien 120 vielä lyhyempi. Käytiin kesäkuun vikana päivänä ajamassa kovaa kun vielä sai. Takapenkillä tosin olin.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Porvoontie tuli mulle tutuksi pikkupoikana.
    Faija harrasti rallia. Sillä oli 1965 Morris Cooper 1275 S kaikilla sen ajan "rallivarusteilla"

    Takapenkillä istuttiin pikkusiskon kanssa mökkireissuilla ja katsottiin kuinka nopeusmittarin neula osoitti kaakkoon. (Cooperin nopeusmittarissa oli suurin lukema 200) tosin niin kovaa se ei toki kulkenut.
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    :D

    Perin hauska topicci!

    Välisummailua kovimmista arvioinneista (eli mikä vaan vekotin kunhan oli rekisterissä Suomessa 1970, vaikka sitten "kilpa-auto moraalittomasti kikkailtu kilpien väliin" tai ei, ihan sama...):

    - Lahtisen Waxenberger
    - Jaggen kovimmat versiot
    - Porschen kovimmat versiot
    - se vanha TdF Ferrari
    - se vanha tripower Vette (oliko jo Suomen kilvissä, entä välitys, anybody?)

    Tuossa listauksessa ei ollutkaan yhtään Moparia, eli ei voi olla oikein :poff:
     
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Re: 70-lukuu

    [Nillitys]Nopeusrajoituskokeilu alkoi 01.08.1973 seitsemässä eteläisessä läänissä, 01.07.1974 laajeni koko maahan.[/Nillitys]
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Myös jo edesmenneen Huvi Ahlgrenin 427cid Corvette lienee maininnan arvoinen. Oliko tuo sitten vuosimallia 1967 tai vanhempi ja tripowerilla vai 4bbl, sitä en muista?
    Veekasissahan tuo auto anyway esiteltiin ja artikkelissa oli auton omistajakin vielä elävien kirjoissa - ulkoiluttaen autoaan edelleen aina silloin tällöin yli 90 vuoden iästään huolimatta.
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead


    66 425 hp big tank. Käsittääkseni rivakampi kuin 435 tripower kovemmissa nopeuksissa. Vuosia sitten kävin autoa katsomassa, ja kaikkia alkuperäisiä varaosia jotka olivat edelleen tallella. Kertoi toiven pojista isänsä huvittellen vapaan nopeuden aikoina käymällä sunnuntai aamusta kaasupohjassa pikku kahvilla porissa ja sama humppa takaisin kotiin.. 8) Auto on hyvässä tallessa edelleen.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Joo, ihan hauskaa pähkäilyä sinällään.

    Sun listauksesta puuttuu myös Fordit, joita kukaan ei ole vielä edes ehdotellut.

    Kai nyt joku nopea hoppakin tähän maahankin eksyi tuohon mennessä, vai olenko nyt ihan väärässä??
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    No niinpäs oli. Olin silti takapenkillä vaikka oli mulla jo eka laillinen mopo. samaan aikaan tais tulla muutos ettei 16 vuotias saanut kuin 125cc kortin. Mä oon aina vuodella ollut jäljessä kaikesta kivasta.

    siitä tulikin mieleen.. ..pärjäsikö moottoripyörä autolle 1970?
     
  15. nollakaks

    nollakaks 1st gear

    Ei ehkä enää nopein, mutta nopeimpia kuitenkin on varmaan vielä tuossa vaiheessa ollut Lyytikäisen Ferrari 250 GT, sittemmin Kemiläisen. Ja sillä ainakin on aktiivisesti poljettu...
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

    Re: 70-lukuu


    Ei kai ainakaan Kekkoslovakiassa armon vuonna 1970 ???

    Heh, jossei jollain Jarnon kauan kadoksissa olleella serkkupojalla ollut joku Imatran Ajojen kyykky kilvissä.... No lähtipäs taas... :poff:
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyseisen auton omisti eräs nykyinen Vette-harrastaja, joka laittoi nämä kuvat eräälle toiselle palstalle jokunen vuosi sitten. Ovat niiiiiin hienoja kuvia, että pöllin ne tänne, vaikka lupaa pyytämättä niin ei saisikaan tehdä.

    Tää eka kuva taisi olla aikanaan Kasissakin, jossen väärin muista. Jotenkin tutulta kuva näyttää, mut tää ei siis ole skannaus 'magazinesta:

    [​IMG]

    Fury:

    [​IMG]

    Kouvolassa 1978 lähdössä Räyskälään (jos oikein referoin alkuperäistä tekstiä):

    [​IMG]

    Ruåttalainen fäästpäkki stance kohdallaan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ruåttalaisen Corvettekuskin käyttöauto:

    [​IMG]
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tätä autoa tarkoitin ekassa viestissä, mut muistin vuosimallin väärin, eli auto onkin -66, kuten tuossa aiemmin vahvistettiin.
     
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    No ei ehtinyt tuohon aikaan pyörällä noissa karkeloissa.

    Jos Hondamieheltä kysyy niin nopein oli tuutti (cb 750), jolle tehdas lupasi 200 mutta todellisuudessa hyvä jos 180 kelasi.

    Nopein oli 1969 markkinoille tullut Kawasakin "widow maker" eli 3 pyttyinen 2 tahtinen viissatanen, joka hyvissä säädöissä kykeni kahdensadan huippuihin.

    Niitä muistaakseni tuli pari vuoden 70 puolella Suomeen, mutta kuten sanottu, autolle huippunopeudessa sillä ei ehtinyt, varttimaililla kyllä.
     
  20. Make2

    Make2 3rd gear

    135 mph eli 213 km/h ilmoittaa tuo saitti 1966 L72 427 Corvetelle.

    http://www.uniquecarsandparts.com.au/ch ... ations.htm

    Löytyiskö Lahtisen Mersua kovempaa tuolta aikakaudelta ? Pesi se vielä 1975 Keimolassa kiihdytysajoissa kaikki rekisteröidyt laitteet mutta oliko enää valtakunnan nopein ?
     

Kerro tästä muillekin!