Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. mercman

    mercman Gearhead

    70-luku

    siis TOP 3 vuonna -70
    1. Waxenberger 285 km/h . Lahtinen
    2.Mb300 sl 260 km/h Lincoln
    3.Ferrari 240 km/h Askolin /Lincoln
    Tai sit toi mersu ja ferrari toisinpäin , noin päin ne on jos tehtaan ilmoittamilla lukemilla mennään.Ja waxenbergerhän oli tuolloin suht uusi eli vuoden vanha...mb ja ferrari yli 10-vuotta vanhoja..
     
  2. luppes

    luppes 1st gear

    Joo , noihan on tehtaan / testien antamia huippunopeus arvoja.

    Käytännössä asia voi olla toisin.

    Itse muistan kuuskyt/seitkyt luvun taitteessa kun Tarvontiellä oltiin kokeilemassa ralli Impin vauhtia rata välityksin Keimolan kisaa ajatellen,
    213 km/h saatiin nopeudeksi kellolla.
    Suhteessa koneen kokoon (alle 1000cc) aika haipakkaa silloin.

    - Luppe -
     
  3. jknR

    jknR Gearhead

    Pitää vähän mutuilla. Mä kyllä vähän epäilen tuota Lahtisen mersun 285km/h huippunopeutta. Tollasessa aerodynamiikaltaan kivikirkkoa muistuttavassa autossahan pitäisi olla about 650hv, että tuollaiset vauhdit olisi mahdollisia. Ehkä.
     
  4. Yorcci

    Yorcci Gearhead

  5. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä taida virallista, mittattua tietoa olla yhdestäkään ketjussa mainitusta autosta. Lähinnä mittarilukemia, tehtaan ilmoituksia ja arviointeja. Tää ei olekaan mikään fakta ketju vaan spekulointikanava. :wink:
     
  6. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Re: 70-luku

    Tarkentuu tarkentuu.

    Totuuttahan ei tiedä, mutta hyvää hajontaa eri merkkien kesken on tähän keskusteluun saatu jo nyt. Ikähaitariakin on kivasti. Meinaan, että jonkun merkkifoorumin keskusteluissa tästä aiheesta saattaisi olla puolueellisempaa jappasua, ainakin kotiinpäinvetoa omaan rakkaaseen merkkiin päin?

    Joo, Waxenbergin 285kmh on niin kova luku, ettei sitä kovin moni niele. Ferrarista ei tiedetä välityksiä, tehtaansa ilmoitukseen huippunopeudesta tuolle mallille uskoisin sinänsä kyllä. No, ehkä se Waxenberger oli kovin silloin Suomenniemen teillä 1970
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Ei kait nyt Ford ole mitään nopeita pelejä koskaan tehnytkään. :wink:
     
  8. homer

    homer Gearhead

    Eikös tuo Waxenberger mersu ollut puhdas tehtaan tekemä kilpuri? Joten kyllä se varmaan suht kovaa on ihan oikeasti kulkenut. Ja olikohan tuo Urpo Lahtisen laite niitä harvoja yksilöitä jotka todistettavasti on vielä olemassa. Muinoin jossain oli juttua että mersun museo olisi tehnyt siitä melkoisen tarjouksen Lahtiselle/perikunnalle.

    Wikipediassa sanotaan noin:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Waxenberger
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-lukuu

    Vuosi 1972 taisi olla viimeinen kun sai suoraan A-kortin 16-vuotiaana.

    En usko, että niillä pyörillä, mitä Suomessa oli olisi autolle pärjännyt. Tännehän ei tuotu vielä 60- ja 70-luvuilla noita eurooppalaisia super pyöriä. Vasta japanilaisten pyörien myötä Suomeen tuli nopeita moottoripyöriä.
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    jaa-a. Tulihan noita '70 428 Cobra Jet tanareita muutama suomeen, tässä toinen. Toinen lienee pohjanmaalla entisöitynä.

    http://www.nettiauto.com/ford/mustang/3983329

    '70 428 cj cougar on myös tullut uutena, noista kun ei tiedä perävälityksiä millä on tilattu. Noi musset tuli manuaaleilla joten nelonen on ollut suora välitys. Sitten on myös noita 390 GT musseja tullut aikoinaan jne. Minä olen niin "nuori" kloppi vielä, ettei ole noista muistikuvia ihan tuolta ko. vuosilta.

    Tomppereella on 68 Galaxie alkuperäisellä omistajallaan ja voimanlähteenä toimii 427 - suorituskyky minulle tuntematon. '68 kalkkunassa on ajalleen epätyylippisesti todella loistava alusta vakio kokoonpanossa. Kierrejouset edessä ja takana, taka-akselilla tukivartta jne. Yksi parhaista '60-luvun autoista ajaa vanhojen patujen mukaan.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Herrasmiehen väliaikoja: Haastattelin yhtä E Jaggen omistajaa joiden perheessä oli vuonna 70 Jagge ja on edelleen. Autolla todistettavasti ajettu 242km/h. Muut haastattelut kesken. Pitäs saada Tommiska sun muita kiinni mitkä faijani tunsi paremmin. Mobilistin juttua lukematta wanhat parrat on sitä mieltä että vuonna 70 nopein löytyi Antti Aarnio Wihurin tallista. Oliko Carrera S mikä myytiin takaiksin Saksaan jo silloin täällä kilvissä ja Wihurin autoja viritettiin lisää täällä ja tarkkoja huippuja odotan.
    Pekka tossa kuvassa 57 300 ei ole enää 392 Hemi nokalla vaan vain 400.
    Missä on ystävämme MadMike? Se woisi kertoa lisää Waxenbergistä. Tehdasakilpuri tai ei, Suomen turuus hiottu nokat ja nostettu ruttua. Sillä jotain speksejä tuosta täällä viimeistellystä Waxewsta. 285km/h tuntuu kovalta ajalta mutta eikö siitä ole joitain ihan mustaa valkoisellakin?
    TM 44-6 Challe vain 210 koska perä oli 3.54
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei toikaan ihan hitain ollu, kun -72 LS5 kikkarainen Vette ei päässy karkuun :rotfl: .

    [​IMG]

    Kersana tuli pelättyä myös -69 vuotisen 23 metrisen RS taunuksen kyydissä kun viisari meni piiloon!!
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ...ttu ku tällä commarilla ei näe vikoja rivejä mitä kirjoittaa. Siis TM koeajama 440-6 Challe vain 210km/h 3.5 tiheästä perästä johtuen.
    Waxen yhtälö 0-100 4,4sek vartti 14.4sek huippu 285km/h jotenkin tökkii reilusti yli 2000kg painavalle autolle.
    Stadissa talessa oleva saattaa olla replika tai clone kuten Ankkalinnassa sanotaan. Siitä oli eräässä lehdessä juttuakin minkä päätoimittaja tämän luettuaan selventää.

    Avautui rebel58
    Entinen rakkari, nykyään herrasmies.
     
  14. unknown

    unknown 3rd gear

    Vuoden 1955 Ferrari 750 Monza 3-litran neloskoneella kulki todistetusti 285km/h

    Tarina menee näin;
    Pertti Gröhn oli kovastikkin huomattu kuski aikanaan Hämeenlinnan alueella ja jostain syystä sitten eräänä päivänä oli päätetty että Poliisi ottaa nopeuden 750 Monza:sta. Pitkällä suoralla oli mittaus suorittavan, mutta kesken suoran oli tielle sattunut este, sillä renkaanvaihto oli juuri meneillään ja "Pertsa"oli joutunut nostamaan kaasun kesken suoran ja siksi Poliisin mittariin oltiin saatu vain 285km/h, MUTTA auto kiihtyi vielä ja omistajan kertoman mukaan aika lähelle 300km/h auto todellisuudessa kulki, mutta ei yli kuitenkaan. Rengasta vaihtanut isäntä oli kuulemma tullut kovasti tohkeissaan kertomaan mielipidettään tilanteesta poliiseille ja tyytyväisenä todennut "Hyvä että saitte kiinni sen perkeleen!" vaikka kyse siis oli virallisesta mittareiden kalibroinnista eikä mistään rikkeestä.

    Kulki sen verran että kuulemma oltiin sillä suoritettu matka Parola-Haaga 55 minuutissa.
    Tehdas muuten ilmoitti että 250TdF kulki 270km/h, lujempaa kulkivat kyllä, mutta kuinka paljon? kun täysin vakio siviiliauto 250GTE kulki tehtaan mukaan 230km/h

    Metka vekotin ollut tuo 750 Monza, kun heti liikkeellelähdön jälkeen saattoi laatikossa valita kakkosvaihteen, jonka huippunopeus oli 190km/h, tietenkin laatikkoon jäi vielä kolme vaihdetta.
    Mutta virallisen valvojan mittaama tulos oli 285km/h ja väittäisin että tuo auto oli Suomen nopein vuonna 1970.

    Sellainen vekotin se on ollut että keskimoottori Porschetikin jäi kakkoseksi radalla ja todistetusti 750 Monza kiihtyi huomattavasti paremmin suoralla.
     
  15. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Joo, siis Honda CB 750, eli Tuutti esiteltiin 1969 ja koeajettiin samana vuonna TM:n toimesta. Huippuja 200 km/h ja lienee edustanut aika lähelle vuoden 1970 aikaista kaksipyöräisten kärkeä Suomessa.
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    unknown tarkoitatko sitä mikä nyt Ankkalinnassa mitä kutsutaan "Ice Racer"? Mobilistis oli juttuva joskus siitäkin.
    Nyt on top listan ykkönen löydetty. Ellei löydy nopeampaa?
    Tuo 242 ajettu Jagge pysyy täällä tuntemattomana ja sillä on todiste tuosta nopeudesta, vaikka se ei ajettu Suomessa.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Taidettu skannata diasta tämä, kun on pelikuvana. :wink:
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-lukuu

    Kyllä nimenomaan Suomessa. Tuolla 200 km/h ei pistetä kampoihin autoille, eikä italialaisille tuon ajan superpyörille, joita Suomessa ei ollut.
     
  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ton marsun luokituspaino oli vähän yli 1600kg joten tuskin se yli 2 tonnia painaa vaikka siinä takapenkki oliskin paikallaan
     
  20. luppes

    luppes 1st gear

    Putte hei !

    Kyllä Italialaisia super pyöriä ainakin tuli Suomeen, olen itse nähnyt ja ollut jopa kokoamassa niitä. Tulivat puulaatikossa osittain osinaeli pyörät ja keula irti ym.
    Yksi oli MV Agusta 750cc racing malli, muut street pyöriä, missähän nyt.

    - Luppe -
     

Kerro tästä muillekin!