Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Putte

    Putte 1st gear

    OK, mulla oli kyllä se käsitys, että niitä ei tuohon aikaan täällä ollut eikä tuotu. Eipä niitä kyllä missään näkynytkään tuolloin.
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Käsittääkseni sellainen MV Agusta oli aika arvokas peli siihen(kin) aikaa, rekisteröitiinköhä sitä Suomeen? Ja missähän tosiaan on nykyään..
     
  3. Tumi

    Tumi 3rd gear

    tai edes saatiinko rekisteriin? Eikös siihen aikaan ollu aika mielettömiä rekisteröintivaatimuksia, pitkiä eturoiskeläppiä, jotain tyyppikilpiä vaimentimissa fonilukemineen, suojatulpat matalan ohjaustangon kiinnitysruuvien päihin yms.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, ei tää niin vakavahenkistä tosiaan ole. Mutta kyllä joitain mittauksia löytyy, tässä esimerkiksi Caprin mitattu huippunopeus:

    http://www.suomencaprit.fi/materiaali/T ... 00gtxl.jpg

    Hieman uudempien eli vuosimallin -71 edustusjenkkien mitatut huippunopeudet löytyvät täältä:

    http://tekniikanmaailma.fi/arkisto/leht ... &year=1971

    Six Pack Challengerin varsinaista huippunopeutta ei muistaakseni mitattu, mutta 1500 metrin kiihdytyksen jälkeen mitattua nopeutta oli 210 km/h:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0

    -71 383 Magnum Chargerin, joka ei tietenkään ole sama kuin -70 Polara, mitattu huippunopeus oli 207 km/h, skannaus lehden mittauksesta löytyy tästä linkistä:

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 868e54d3cb

    Auto, Motor und Sportista löytyy monen jenkin ja eurooppalaisen mitatut huippunopeudet. GTO, Shelby Mustang, Cougar jenkeistä nyt ainakin.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: 70-luku

    Tuossa menee nyt ilmeisesti Ferrarit sekaisin.

    Scuderia Askolinin -57 TdF on eri auto kuin 60-luvun alun Lyytikäisen 250 GT/E, jolle tehdas lupasi 240 km/h.

    Brittiläisen autolehden testissä vuosimallin 1963 250 GT/E saavutti 136.3 mph joka on kilsoissa 219.3 km/h. Testi on luettavissa pdf:nä täältä:

    http://www.ferrari250gte.com/i/library_ ... osport.pdf
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  7. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Tosta Waxenbergerin huipusta; tossa aiemmassa linkissä sanotaan että huiput on vakiovälityksen vuoksi 145mph koska perämurikan koko estää pidemmät välitykset??
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tavallisen 300 SEL 6.3:n huipuksi mitattiin Auto, Motor und Sportin testissä 221,0 km/h.

    Moottorina siis 250 hv 6.3-litrainen. Waxenbergissa oli muistaakseni 6.9-litrainen ja toki ei ollut muutenkaan vakio.

    285 tuntuu kyllä aika kovalle lukemalle, vaikka tehoa olisikin reilusti enemmän kuin vakiossa. Sutjakalle autolle, kuten 80-luvun lopun matalalle mutta todella leveälle Testarossalle riitti 390 heppaa mitatusti tuohon nopeuteen. AM&S edelleen mittauksen tekijänä.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mietin hetken, että ajanotollako poliisi mittauksen suoritti. Pikaisen googlauksen perusteella Poliisi, tai ainakin Liikkuva Poliisi sai ekat tutkat 1958.

    https://www.poliisi.fi/poliisi/poliisim ... A30048F12D

    Jossain mulla on Road & Trackin tekemä testi 750 Monzasta, mut eipä sitä tähän hätään löydy.
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ai niin...eikös tämä Ice Ferrari maannut laatikkovikaisena tallissa vuonna 1970...
     
  11. unknown

    unknown 3rd gear

    Ykkösvaihde sieltä aina meni sileäksi, onneksi sitä ei tarvinnut kun kakkosvaihteellakin pystyi vallan hyvin liikkumaan... Vaihteistoon tehtiin osia Suomessa ja hyviä palikoita tehtiinkin.
    Ongelma oli että aika harvassa oli ne mahdollisuudet että mitään tuon tasoista autoa oli mahdollista päästä ajamaan ja kun muistaa sen onnettoman kaluston millä muut suhasi tuolloin niin yritä nyt siinä selittää että "lähde näin liikkeelle, niin et riko laatikkoa, sitten kyllä kestää, mutta missään nimessä ei saa vetää punarajan yli!"
    Italiassa oltiin nimittäin laskettu se männänkiihtyvyys aikatavalla nappiin, eikä moottori kestänyt minkäänlaista ylikiertämistä, mikä tuolloin oli tapana. Mutta kun muisti nämä kaksi asiaa niin hyivn kesti.

    Ja, juu on se the "Ice racer"
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    ...ja jonka välitys riitti 190 km/h?!?

    Suomen radoilla riitti varmaan sit se kakkonen koko kisan ajaksi, lähdöstä maaliin. Puhumattakaan jääradoista.
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Ei ole aito kilpuri vaan Waxenbergerin tekemä katuauto.

    Urpon autossa normi 6,3 litrainen motti kutiteltuna mm. virinokilla ja peltipakosarjoilla, tehoa n. 325 heppaa. Painoa on pudotettu alkuperäisestä parista tonnista jonkin verran.

    Tehtaan Waxenberger kilpureissa 6,8 (kyllä, kuusi pilkku kasi) litraiset kilpamosat, tehoja vähän päälle 400 hv, painoa n. 1600 kg.
     
  14. mercman

    mercman Gearhead

    70-lukuu

    No mersut olivat ainakin suomen rekisterissä ja kilvissä, ja sitä tässä kai etsittiin .
    4-pyttynen Monza kulki valmistajan ilmoittaman mukaan 260km/h mutta esimFerrari tehdaskuski Mike Hawthorn elämänkerrassa tämä valitti ettei pärjää SLR mersuille koska auto on pitkän perävälityksen takia liian hidas syheröissä ja mersut menevöt menojaan.
    No Suomessa ne saatiin tietysti kulkemaan 300 helposti....Kilpa ferrareilla ajettiin poikkeusluvilla yleisillä teillä 50-luvulla.Esim scuderia Askolin sai liikenneministeriöltä erikoisluvan harjoitella valtatie 1:llä Veikkola-Nummela välillä ja juuri 1958 valmistuneella valtatie 4:llä Mäntsälän pohjoispuolella muutamana päivänä ennen kisoja.
    Mersuilla sensijaan saattoi ajella pillurallia espalla vuonna 1970...
     
  15. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Suomen "Canonball" legenda Mini Lundqist ajoi Hesasta Ouluun aika kovaa '70 1/2 Z28 Camarolla. Huiput tällä Gr2 Camarolla 250 tienoilla. Myöhemmin Mini ajoi mm Rallicrossia samalla autolla.
    Oliko kukaan OD-läinen mukana tässä hullussa ja laittomassa ennätysajossa?
    Ministä vois tehdä oman ketjun, oli/on se sellainen stara :lol:
     
  16. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: 70-luku

    Nyt on mennyt jotain muutakin pahasti sekaisin. Waxenberg ei varmasti ole mennyt 285 tai saati edes lähelle 250 kmh.. Mietis nyt mikä tankki se on ja kuitenkaan voimaa ei ole kuin alle 400 hv.
     
  17. unknown

    unknown 3rd gear

    Se tavallinen lokinsiipi oli myös aika tonnikeiju, oliko 1100kg 215hp aika lähellä totuutta? (SLR:t ei tietenkään sisältäneet yhtään osaa mitä tieliikenteen autoissa oli.)
    Ferrarit pyöri ympyrää niiden ympäri; Monza:n paino oli 760kg ja tehoa todellisuudessa 280hp, tehtaalla kun oli tapana vähätellä noita lukuja, kilpa-autosta kun oli kyse.

    Mike Hawthorn oli muuten se joka aiheutti 83 katsoja kuoleman leikkaamalla juuri ohittamansa hitaamman auton eteen, kun piti ehtiä varikolle ja se vähän unohtu. Se, mitä se mies elämänkerrassaan kirjoittaa on lievästi sanottuna epäilyttävää, kun tuon tason paskanpuhujasta on kyse.
    Tyypillä oli muutenkin oma etu ensisijaisena joka-asiassa ja Britit vieläkin jaksaa puolustaa miehen "kunniaa".
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Millaisia noi 300 SL Meset olivat tekniikaltaan? Olivatko noin niinkuin tehtaalta tulleessa kuosissa, eli mitä niistä nyt irtosi, veikkaisin jotain 240 silloista heppaa.

    Gullwing SL on toki aika sutjakan näköinen, eli voihan olla että on tosiaan kulkenut vakiona 260 km/h.

    SLR lienee sitten täysiverinen kilpuri. Ihmettelin moista Pebble Beachilla 2005:

    [​IMG]

    Saksan D takaluukussa ja sulassa sovussa Ison Britannian lipun kanssa, eikä sodasta ollut kuin kymmenen vuotta...:

    [​IMG]

    Vuotta aiemmin paikalla oli tavanomaisempia SL:liä eli Gullwingejä:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Laguna Secassa pällistelin tätä versiota:

    [​IMG]

    Millaisia ne Suomen autot siis olivat?
     
  19. TopiCa

    TopiCa 1st gear

  20. mercman

    mercman Gearhead

    70-lukuu

    Waxenbergille ilmoitettu huippu 250-285km/h riippuen perävälityksistä .
    Tätä tehtaan ilmoittamaa lukemaa ovat käyttäneet tiedotusvälineet ja viimeisenä wikipedia.
    1957 mallin 300sl Mersu painoi 1555 ja tehdas siis ilmoitti huipuksi 235-260km/h.Tämä auto siis normaali siviilimalli.
    No se 260 nyt sattu olemaan ferrarin ilmoittama huippu sille 750 monzalle, mutta onhan se hyvin uskottavaa että suomessa 50-luvulla tehtiin omilla sorveilla noista autoista paljon nopeampia....ja uskon hyvin näihin ilmoitettuihin nopeuksiin kun kerran hiekkakuopan reunallakin Seinäjoella ajettiin 300 jo tuolloin...en tosin tuntenut Hawthornia niinkuin ´unknown´mutta käsittääkseni hän menestyi aikanaan melko hyvin......
     

Kerro tästä muillekin!