Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Joo, näitä urbaaneja kansantarinoita on kans tullut kuultua aikoinaan.
    Pääosissa yleensä Suzuki GT 750 "vesipyssy" tai varsinkin Kawasaki Mach IV 750 "leskentekijä". Noista Suitsa taisi jäädä huipuissa hiukan alle 200 km/h:n ja Kawa vastaavasti sen ylittää. Molempia tosin taisi ilmestyä Suomen kamaralle vasta -71/72 vuosina.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  3. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Re: 70-lukuu

    tuli vaan mieleen että jos auto kulkee melkeen 300 niin ei siinä voi ollakkaan mitään varttimailivälitystä. ei auta edes 500 hv.
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Re: 70-lukuu

    En kyllä mersuista mitään tiedä mutta epäilen ko autossa olleen useampi ns "alempi vaihde" jolla helpottaa liikkeelle lähtöä ja kiihdyttämistä, ettei tarvitse suoraa vaihdetta tarjota ihan heti 60 jalkasen kohdalla ?
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ne Mesen alennusvaihteet selitittää sitten sen 0-100 4.4sek pari tonniselle lossille.
    Mutta oli se kova ja on vieläkin ja eiköhän Waxenberg ansaitse paikan tässä TOP3, tai ainakin vuoden 70 top tenissä.
     
  6. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Re: 70-lukuu

    Niin, ne brittipyörät.
    Äkkiseltään ajatellen kyseeseen voisi tulla vaikkapa Triumph Bonneville tai Norton Commando. Molempien huiput taisivat kyllä vuonna -70 jäädä alle 200:n ainakin vakiona, mutta tää on kyllä ehdotonta mutu-faktaa :rotfl:
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-lukuu

    [quote="V-100"
    http://motorbike-search-engine.co.uk/cl ... allery.php

    Eli tuo lähde kertoo Ducen huipuiksi 110 mph

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_750_GT

    ja tuo lähde 200 km/h

    Mitä nopeuslukemia noilla linkeissä kuvatuilla teho/painolukemillarohkenen epäillä.. Eurooppalaistehtaathan lupailivat mitä vaan koettaakseen mustamaalata nopeiksi tiedettyjä uusia japsipyöriä.

    - mutta ihan miten vaan :rotfl: Pääasia, että kulkee... prätkät ja autot...[/quote]

    Eri lähteet antavat eri tietoja, mikä sitten on oikeaa, mikä väärää, sitä on vaikea sanoa. Käsittääkseni Japsit pystyivät löymään italialaiset pyörät vasta 70-luvun puolivälissä. Siihen asti valtikka oli italiassa.
     
  8. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Mennäänpä ajassa taaksepäin eli olikos Suomessa Vincent Black Shadoweja?
    Top end 125mph
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-luku

    Keimolassa käytössä olleella ajanottolaitteistolla ei taidettu saada loppunopeuksia lainkaan vain pelkkiä aikoja.
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Re: 70-lukuu

    Waxenbergerille saatiin Keimolassa paras aika 18.6.1975 ja se oli 14,42.
     
  11. spinneri

    spinneri Gearhead

    Kannattaa muistaa yksi fakta: 1970-luvun renkaita ei voi verrata millään tavalla 2010-luvun renkaisiin. Pito-ominaisuuksissa on varmasti huomattava ero. Jos (ja kun) voimaa on, näkyy huono pito ajassa ja loppunopeudessa.


    Tosiasioista muistutteli

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Tuon ajan renkailla ja Keimolan pidolla ei aikaa tarvitse ihmetellä lainkaan. Luultavasti tämän päivän renkailla ja nykystripeillä aika olisi parempi.
     
  13. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Googlen verran tietoa Keimolasta 1975

    http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/7.htm

    enemmän ja vähemmän OT, koska alkuperin oli kysymys juurikin huippunopeudesta, mutta täähän ei saanutkaan olla liian vakavaa :D
    Tuolla muuten väitetään Lahtisen Waxenbergin tehoksi 428 hv.
     
  14. spinneri

    spinneri Gearhead

    Kuten kerrotaan myös artikkelissamme numerossa 3/1999...


    Ei malttanut olla mainitsematta

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  15. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    80-luvulla olin samassa koulussa Lahtisen pojan kanssa, se kulki kouluun tolla waxenperkillä..ei joka päivä mutta aina sillon tällön..jonniilaine saavutus kai sekin tolle autolle kun aattelee mitä noille muille nopeille kieseille oli jo sillon tapahtunu..ei muuten kannata tulkita tätä niin että olisin joku mersu-fani..ja vittuilu-vastaukset voi sitten heti alkuun jättää tekemättä! kiitos.
     
  16. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Onkos siinä muuten esim. verhoilut/takapenkki yms paikallaan?
     
  17. Make2

    Make2 3rd gear

    Re: 70-lukuu

    Minulla on vuoden 1970 Norton Commando Fastback tallinperällä ja tehdas taitaa ilmoittaa muistaakseni sille 185 km/h mutta en ole uskaltanut koittaa moisia nopeuksia. Oli kova sana vielä -68 mutta ei enää -70 kun japsit tuli.
     
  18. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Jos laitetaan faktat kohdalleen, niin Monzan huiput on kakkosella 140 ja kolmosella 180 hujakassa. Eli kolmosella on sentään menty kun mittari on näyttänyt 190!

    Herää vaan kysymys, että missä Suomessa on noin nopea rata ja mitä on ollut vastassa jos Monzallakin on joutunut repimään noinkin täysillä. Autohan oli valtavan vääntönsä takia aivan käsittämättömän nopea joten ihan millä tahansa ritsalla sitä ei päässyt härnäämään. Outlaw-vehkeille varatussa X-luokassa saattoi tietysti pyöriä ihan mitä tahansa; Trobergin Mini tulee ensimmäisenä mieleen.
     
  19. spinneri

    spinneri Gearhead

    Oli ainakin vuonna 1999. Ja jopa ARP-puhelin!


    Itsekin autolla pätkän ajanut

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  20. risto-olavi

    risto-olavi 2nd gear

    Re: 70-lukuu

    Lokinsiiven renkaita lähinnä ajattelin, siinä lienee ollut 6.50x16, aikakauden de facto kisarenkaat...
     

Kerro tästä muillekin!