Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Make2

    Make2 3rd gear


    Maanantaina pitäisi tulla kontti suomeen. Saapas nähdä onko koneessa vedot tallessa ja eteenkin onko alusta siinä kunnossa, että löytyy jostakin tarpeeksi leveä tie. Muuten voi joutua kaivelemaan tallista jotain vakaampaa kulkinetta :D

    Tuosta Ferrari kuvasta tuli mieleen vanhat muistot vuosien takaa kun tuoreen missin Tanjan kanssa tanssittiin aikoinaan samalla lavalla yökerhossa vierekkäin hitaita mutta valitettavasti selät vastakkain ja eri partnereilla :rotfl:
     
  2. Make2

    Make2 3rd gear

    Kyllä mä luulen noin vaan kyydissä olleena että kyllä se Cobra 0-400 metriin on aika vaikea voittaa mutta kenellä siinä huippunopeudessa rotsi enää päällä pysyy.
     
  3. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Lahden Classic Show'ssa tulee olemaan MB600 myytävänä.
    Jos ostais sen ja MB300SELn Nettiautosta, ja naittais tekniikan, niin sillä selviäisi Urpon auton huippu?
    Kuka lähtee mukaan projektiin? Onko "Solidaarisuusveron" maksajia?
    Saadaan tämäkin asia pois pv järjestyksestä :lol:
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kumpi koukkunokista tanssitti vai olikos joku poliitikko kyseessä ?

    Aikanaan jokainen kolli tiesi missä Tane asui :rotfl:
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Odotellessa GT 40 faktaa niinhän Se kotkien rumpalikin.. Jos epäilemäni asia pitää paikkansa ykkössivun lista menee uusiksi.
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    No ei se GT40 MK3 eli katuversio ollut suomen kilvissä ja tuskin testattiin huippuja miedän kärrypoluilla.
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ei Se ollutkaan mk3. Aiemmin esittämälläni sarjanumerolla kyllä Se oli mk1. Sitä kilpiasiaa selvitellessä ja tarkkaa ajankohtaa palaan asiaan. V 1970 oli aika vaikeaa ajaa minkäänlaista koelenkkiä ilman kilpeä. Autolla ei tosin ollut aikakauden kisahistoriaa, vain jonkinlainen näytös montessa.
     
  8. Le Mans

    Le Mans 1st gear


    No niin, tässä mitä löysin.
    Fordin myyntitiimistä ei ole ilmeisesti haastateltaviksi. Auto valmistui 1967 ja tilaajana Ford, DEARBORN. Auto meni heti Geneven näyttelyyn Scuderia Filipinetin lipulla. Sen jälkeen siitä tuli Fordin pressiauto. Se oli hopeansininen, mikä täsmännee mustavalkokuviin. Rekisterinumero AHK 940F. Myöhemmin auto maalattiin keltaiseksi. Keltaisena se myytiin Anthony Bamfordille, Senjälkeen Willie Greeniltä Kevin McDonaldille. Siinä vaiheessa Borrani pinnavanteet vaihtuivat Magnesium vanteiksi. Auto palautui Ford dealerille 1971. Muutaman välikäden kautta auto päätyi Robert Dannylle hinta 6250 puntaa ja mittarissa 16,023 mailia.

    Suomen kiertue ajoittuu 1969-1970. Kukaan ei tiedä ajettiinko sillä, jos aikaisempien sivujen legenda on totta niin kuuntelen mielelläni aikalaisten kommentteja ja kokemuksia. Jos nopeusmittari on pohjannut, muistaakseni se pohjasi 220mph, enkä usko että se olisi ollut mahdollista missään päässä Suomea, mutta kommentteja, kiiitos!

    Kyseessä oleva auto on siis P/1069, joka toimitettiin road-spekseistä. (puskurit, borrani-vanteet, etupeitto jne). Kuitenkin tekniikasta ei tingitty, laatikko ZF ja kone 289 webereillä. Kun auto päätyi Scuderia Filipinetin osastolle ei ole syytä epäillä etteikö sille jossain vaiheessa suunniteltu kisahistoriaa. Näin kävi melkein kaikille road-versioille.

    Perävälitys: 4,22
    5 vaihde: 0,85
    0-100mph: 9 sek.
    huippunopeus: 195mph.

    Ja tällainen laite kiersi useimman Ford -dealerin etelästä pohjoiseen. Kilvitetty joo muttei ole faktaa ajeluista kotiteillä. Ainakin jenkkiautot Suomessa osio ykkössivulla tarvinnee päivityksen. Mielestäni Auto on US Ford, ninkuin Cobra shelbyn kepposia vaikka perustuukin Lolaan ja Eric Broadleyn konseptiin. Loput silkkaa american terästä ja rahaa.
     
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jaa mitäs päivityksiä kaivattaisiin ekalle sivulle?

    Ilmeisesti se, että Suomessa on käynyt ulkomailla rekisteröity GT40 suhteellisen kireällä moottorilla ja jonka huippunopeus on arvailujen varassa.

    Mhmnojoo, ehkä tuolle voisi tehdä oman alaosion ekaan viestiin. Kuvat sellaisenaan jo riittää todistamaan että auto on ollut Suomessa tuolloin.

    Ihan vielä en uskalla lisätä; "perävaunulla" on varmasti vielä kovastikin sanottavaa, on ollut kovin aktiivinen kommentoija kaikissa viimeaikoina lähettämissäni viesteissä. Jotenkin tällainen reipas asiallisuus on paistanut rivien välistä:

    http://www.youtube.com/watch?v=FvQdYjQMeRI
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mobilistissa on ollut kuvia ko. GT-40:sta suomea kiertämässä useita kertoja. Helkkari kun kukaan tarpeeksi varakas kaveri ei ostanut autoa aikoinaan Suomeen.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jos edes jompi kumpi on power truckissa näytillä, niin johannyttoki tulen paikalle vaikka polkupyörällä toteamaan asian!
     
  12. Remu63

    Remu63 1st gear

    Olishan se hienoa ollut jos tuo Ford GT olisi tänne jäänyt.Mutta vaikka se olisi täällä koelapuilla liikkunutkin niin en kelpuuttaisi sitä mukaan.Eikös haettu Suomen nopeinta...
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Eikös Se ollut Suomen nopein kilvissä oleva? Oli Suomessa ja kilvissä :lol:
     
  14. Ihan vielä en uskalla lisätä; "perävaunulla" on varmasti vielä kovastikin sanottavaa, on ollut kovin aktiivinen kommentoija kaikissa viimeaikoina lähettämissäni viesteissä. Jotenkin tällainen reipas asiallisuus on paistanut rivien välistä:

    http://www.youtube.com/watch?v=FvQdYjQMeRI[/quote]

    Ai jumaleissön, sait meikäläisen hymyileen !! Harvoin vaivaudun täällä kommentoimaan , mutta mielestäni toi oli pirun hyvin sanottu!

    Ja kiitos mielenkiintoisesta topicista & noista testi-tiedoista.
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Ei ulkomaan kilvissä oleva auto kuitenkaan ole Suomen nopein, vaikka se pienellä pyrähdyksellä täällä kävikin. :soosoo:
     
  16. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ilmeisesti se, että Suomessa on käynyt ulkomailla rekisteröity GT40 suhteellisen kireällä moottorilla ja jonka huippunopeus on arvailujen varassa.

    Nope

    Otin esimerkiksi miedoimman version kulkuhalut, jos vaikka kone oli kesytetty webereistä huolimatta, varmuuden vuoksi. Miraget, MK2:t, privatalleille toimitetut kulki kaikki 220+ mph.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jaa?

    Lähde olisi kova juttu, eli kuka mittasi, missä, milloin sekä millä tavalla. Auton tarkat speksit tietty kanssa.
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jätkät vaan miettii kumpi on nopeempi, C2 isolohkovette vai GT40...
    Mä oonki nähny!
    [​IMG]
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    :lol:

    Juuri näin.
    Lähde Ronnie Spain
    Ei tarvinne peiseler pyörää eikä teekkareita
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jassoo.

    No minäpä lukaisin Spainin opusta. Tuollainen 289 kisamoottori Webereilla on ollut varsinainen voimanpesä, kun tehtaan omat 427:t kulki vain 15 mailia nopeampaa Fordin testiradalla Romeossa, Michiganissa keväällä 1965.

    Mutta että yhdellä nelikurkkuisella oleva K-koodin 289 306 SAE-hepalla...ei kait sentään 195 mph...
     

Kerro tästä muillekin!