Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Eikös Se ollut Suomen nopein kilvissä oleva? Oli Suomessa ja kilvissä :lol:
     
  2. Ihan vielä en uskalla lisätä; "perävaunulla" on varmasti vielä kovastikin sanottavaa, on ollut kovin aktiivinen kommentoija kaikissa viimeaikoina lähettämissäni viesteissä. Jotenkin tällainen reipas asiallisuus on paistanut rivien välistä:

    http://www.youtube.com/watch?v=FvQdYjQMeRI[/quote]

    Ai jumaleissön, sait meikäläisen hymyileen !! Harvoin vaivaudun täällä kommentoimaan , mutta mielestäni toi oli pirun hyvin sanottu!

    Ja kiitos mielenkiintoisesta topicista & noista testi-tiedoista.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Ei ulkomaan kilvissä oleva auto kuitenkaan ole Suomen nopein, vaikka se pienellä pyrähdyksellä täällä kävikin. :soosoo:
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ilmeisesti se, että Suomessa on käynyt ulkomailla rekisteröity GT40 suhteellisen kireällä moottorilla ja jonka huippunopeus on arvailujen varassa.

    Nope

    Otin esimerkiksi miedoimman version kulkuhalut, jos vaikka kone oli kesytetty webereistä huolimatta, varmuuden vuoksi. Miraget, MK2:t, privatalleille toimitetut kulki kaikki 220+ mph.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jaa?

    Lähde olisi kova juttu, eli kuka mittasi, missä, milloin sekä millä tavalla. Auton tarkat speksit tietty kanssa.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Jätkät vaan miettii kumpi on nopeempi, C2 isolohkovette vai GT40...
    Mä oonki nähny!
    [​IMG]
     
  7. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    :lol:

    Juuri näin.
    Lähde Ronnie Spain
    Ei tarvinne peiseler pyörää eikä teekkareita
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jassoo.

    No minäpä lukaisin Spainin opusta. Tuollainen 289 kisamoottori Webereilla on ollut varsinainen voimanpesä, kun tehtaan omat 427:t kulki vain 15 mailia nopeampaa Fordin testiradalla Romeossa, Michiganissa keväällä 1965.

    Mutta että yhdellä nelikurkkuisella oleva K-koodin 289 306 SAE-hepalla...ei kait sentään 195 mph...
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    GT nelikymppiset lähdössä kruisailee, sorry huono kuvanlaatu, mut ei seitkytluvun suomessa ollu mitää hyvii videokameroi, ainakaan mulla!

    http://youtu.be/lCCInVZ7qH0 :rotfl:
     
  10. Make2

    Make2 3rd gear

    Olin 15 vuotta sitten Le Mans:n 289 GTD:n Webereillä kyydissä Belgiassa ja näin pers tuntumalta siinä oli kovemmat vedot kun nykyisessä 427 Cobra ERA:ssa, mutta voihan se tietenkin aikakin kuultaa muistot.

    Stingray ajettu tänään Kotkasta Kajaaniin ja tuossa kunnossa ei Road Testiä voi ottaa. Moottori tarvitsee tutkiskelua ja ohjaus on selvästi tehty ameriikan leveille teille.
     
  11. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    No niin, IT spesialisti opettelee miten tänne kuvia liitetään, laatu voi olla heikko kun kuvasin pahvikuvista. Vaikkei näitä mitään suomessa ollut 1970 näitä kaikkia yhdistää se ettei näistä ole olemassa mitään testejä.

    Tämä kuva näyttää oikeasti auton korkeuden. Vertaa 15" renkaaseen. Ja nopeakin se oli
    [​IMG][/url][/img]

    Tämä taas osoittaa että oikea namu päältäpäin ei välttämättä todista mitään. Tekniikassa ei mitään lähellekään aitoa. En langennut tähän. Kyseessä Fordin J-car joita tehtiin 8kpl.

    [​IMG][/url][/img]

    Ja nyt se päivän auringonpaiste Chevy miehelle, ainoa johon lankesin mutta sitten italiaano vei (valitettavasti) mennessään. Kuva arvoitus

    Vanne on tällainen... sehän on pin drive ja kuviokin tuttu...

    [​IMG][/url][/img]

    Moottorina pikkulohko-chevy, mutta kaasari(t) ei oikea

    [​IMG][/url][/img]

    Katsaus etupellin/muovin alle todistaa että moottori ei ole siellä, ja että työmaata vielä on

    [​IMG][/url][/img]

    Näitä tehtiin liikennekäyttöön tasan 1 kpl. Herra Nimeltä Franco Sbarro teki toisen, ja kun valmistus lopetettiin 1968, Sbarro osti kaikki varaosat ja keskeneräisen tuotannon itselleen. Tätä on modattu aika törkeeksi mutta lätkä löytyy ja kts. Mittari pohjaa vasta 300km/h.

    [​IMG][/url][/img]

    Takalasista ei juurikaan näe ulos, mutta ei tarvinnekaan. taustapeilit on sitä varten. Ovet aukeaa lokinsiipimallisena ja ovenkahva on sukellusveneestä tuttu

    [​IMG][/url][/img]

    No niin, sehän on Lola T70 MK3. Useimmat kisat päätyi konerikkoon, oliskohan Fordilla kestänyt...Autoja tehtiin ihan kunnioitettava määrä ja replikoitu tätä ei juuri ole, paitsi jos nämä Sbarron vehkeet lasketaan replikoiksi. Ja tästä piti luopua, jokseenkin hauskannäköinen vehje kadulla. Papereissa LOLA T70 MK3 että silleen. :oops:

    [​IMG][/url][/img]
     
  12. ata

    ata Gearhead

    Ei mennyt ihan putkeen tuo it-puoli... kuvat on ylösalaisin. Ja linkattukin postimerkin kokoisina, isompana ne saa kuitenkin "käsin" copypasteamalla siitä linkistä kuvan yläpuolella, mutta ovat edelleen ylösalaisin. Kyllä ne muuten ihan laadukkaita ovat, kannattaisi vain kääntää oikein päin ennen lataamista nettiin ja linkata tänne jotenkin toisin.
     
  13. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Kiitti

    Mitenkähän tuo minun koneella on suorassa. Pitäiskö ne kääntää bucketissa väärinpäin. Tuo että ne on pieniä johtunee siitä että ne meni thumbnailina. Ei vaan tuo copy/paste toimi tähän liitettäessä. Oppia ikä kaikki...
     
  14. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Uusi yritys

    [​IMG][/url][​IMG][/url][/img]

    [​IMG][/url][/img]

    [/img][​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Myydään hyvä HP6930p,vähän käytetty, varustettuna kolmiulotteisella tunkin kuvalla kannessa. Ei tarvitse näytönsäästäjää... :mad:
     
  16. fmila

    fmila Gearhead


    Kun katselin noi kuvasi sun fotopuketista näyttivät oleva ihan oikein päin ja koko ihan OK. Itse olen siirrellelyt tänne seuraavasti. Vie hiiri ko. kuvan päälle ja ruutuun tulee valikko eri vaihtoehdoista. Laita hiiri alimman eli IMG coden päälle ja paina vasenta nappia, jolloin sen kohdalla vilahtaa teksti "copied". Sen jälkeen vaan tuot sen OD:n puolelle liität juttuusi hiiren oikean napin kautta normaalisti (liitä toiminto) ja pitäis näkyä OK kokoisina.

    Näin muuten liikenteessä Californiassa kilvissä olevan Lola T70 MK II:n joskus 85 - 86. Siis edellinen avo-versio, jota myös Spideriksi kutsutaan, tuosta "bread vanista"(MK III). Poistui pitkin Golden Gatea aikas rivakasti ja "äänimailmakin oli kohdillaan. Oli pakko avata vuokra Phoordista ikkunat ja kuunnella pikkulohkon laulua, vaikka sen perässä yritti pysyä matala "rataVette" niin kyllä toi kuului viellä toisesta päästä siltaa, kun molemmat oli jo kadonneet liikenteen sekaan, näkymättömiin. Myös YouTubessa noita näkyy olevan briteissä kadulla/kilvissä, se miten ne on oikeesti laillisia, en osaa sanoa mitään. Mutta kyllä tollainen ois aika "märkä uni" :poff: :poff:
     
  17. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Täsmennyksenä se on MK 3b. Ilman b:tä ei ole tuplalamppuja...
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatketaanpa tästä.

    Sattumoisin tuli vastaan autolehden tekemä testi vuodelta 1956. Testi on julkaistu toukokuussa 1956, mutta koska kyseessä on jenkkilehti, varsinaista ajankohtaa ei tuosta vielä voi päätellä tarkasti.

    Aloitetaan autosta, eli kyseessä oli Jaguar D-type. En nyt tiedä ja tunne näitä niin tarkasti, että oliko auto juuri samanlainen kuin Suomen D-type, mut parempaankaan en tässä pysty.

    Moottorina Jaggessa mikäpä muu kuin suora DOHC-kuutonen, tilavuudeltaan 3442 kuutiosenttiä, poraus 3.27 tuumaa ja isku 4.17 tuumaa eli siis varsin "undersquared". Puristuksia moottorissa oli 9.0:1 ja tehoksi ilmoitettiin 250 hepoa 6000 rpm ja vääntöä 329 nyyttonia 4000 rpm.

    Painoa ei mitattu mutta tehdas ilmoitti painoksi n. 1115 kiloa. Perävälitys Jaggessa oli 3.73:1 ja vaihdelaatikkona nelivaihteinen manuaali jossa nelonen suora.

    Mitäs tollanen brittiavo-raceri sit kulki?

    Kooooovaaaaa!

    Aloitetaan kuitenkin poikkeuksellisesti kiihtyvyydestä.

    Vuonna 1956 varttimailin aika oli 13.7 sekkaa (keskiarvo), parhaan arvon ollessa 13.5 sekkaa, loppunopeudella 172 km/h. Varsin haipakkaa siis, eikö vaan?

    Nollasta 97 km/h Jagge kiihtyi 4.7 sekunnissa (!!!) ja nollasta 160 km/h 12.1 sekunnissa.

    Huippunopeusmittaus tehtiin ilmeisesti "raakasti" highwaylla sunnuntaiaamuna noin kello 8.30 californianaikaa. Ekassa vedossa lehden päätoimittaja oli mukana apukuskinpaikalla, mutta yksi veto riitti ja toiseen vetoon päätoimittaja ei enää halunnut tulla. Apukuskinpaikka peitettiin kannella ja auton omistaja lähti yksin kokeilemaan huippunopeutta joka mitattiin kolmella synkronoidulla kellolla. Kiihdytysmatkana oli kolmisen kilometria jonka jälkeen varsinainen huippunopeus mitattiin.

    Huippunopeudella kierroslukumittari näytti pitkäiskuiselle DOHC:lle noin 6600 rpm ja mittauskellojen mukaan huippunopeus oli 260.9 km/h.

    Aika haipakkaa vuonna 1956. Mainitaan vielä, että tehtaan mukaan turvallinen punaraja olisi ollut 5800 rpm ja toisaalta vakio perävälitys Jaggeen olisi ollut 3.54:1, optiona saatavilla pidempiä mutta ei lyhyempia, jollainen siis oli tässä jenkki-Jaggessa...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear


    V...tu

    Tuo kolmashan on mun vanha!!!
    Kiitti tuosta pätkästä!!!!

    :eek:
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Nii tää vai?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Pitää kattoo jos näkyis tänä vuonna paikalla tommottisii.
     

Kerro tästä muillekin!