Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Make2

    Make2 3rd gear


    Ei ole toi se auto. Eri väri ja luukku ikkunat.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vuonna 1970...

    Otetaas uudelleen.

    Vuonna 1970 eräs eurooppalainen lehti testasi autobaanalla...

    Nojoo. Tuostahan tuli jo ilmi vaikka mitä.

    Eräs saksankielinen lehti siis testasi vuonna 1970 autobaanalla mitä vuosimallin 1970 Vette kulkee kaaaaaaaasu pohjassa.

    Kovaa.

    Mutta sitä en vielä kerro, miten kovaa.

    Hyvää vapunpäivää kaikille.
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja siinä 66 maasta poistuneesta taasen oli 3.8 pata "kisavireessä " eli pikkasen vielä päälle.
     
  4. nine00

    nine00 1st gear

    Ei se ainakaan jäällä niin kauheen nopee ollu vai johtuiko kenties kuskista
    mut,aina sai katsoa monzan takavaloja ruutulipun heiluttua....
     
  5. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Maalausfirman omistajalle se meni. noi muut on fixattu. Tuo originaali briitikilven B paljasta
    Maa
     
  6. Porsche2012

    Porsche2012 1st gear

    Hei.
    Minulle voisi YV:nä laittaa mahdollisiman paljon tietoja autosta, joka kulkee nyt kilvillä AAV-911, värinä siis se vihreä. Menin ihan sekaisin kun luin ketjua, että onko se "aito" auto, vai ei. Paikkakunnissakin oli mielestäni eroa.
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    No jäällä ei tehoilla ole merkitystä niin hirveästi, piikeillä ja kuskilla on.

    Ei ole meinaan hirveesti aikaa kun 900cc takatuuppari pistää B-ryhmän vireistä nelikkoa pataan....
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Parhaimmillaan kori on samaa miinus luukut.....
     
  9. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Oli aika kun '60-70-80 luvuilla maahantuojat toi varakoreja kilpureihin. Olivat pohjamaalissa ja laillisesti sai vaihtaa korin entisen tuhouduttua. Vanha runkonumeron osa hitsattiin uuteen tai meistettiin uudet , samat, numerot.
    Onko se sitten "alkuperaisen" jos kori on vaihdettu 1-3x? Mielestäni on koska se kuului ajan ja kisan henkeen. Ja on sitä tehty paljon sen jälkeenkin :)
    Jos se on tärkeää käy läpi Antti Aarnion 911 kisa historia ja jäljitä oliko isoja mällejä vuosien varrella ja siitä päätellä kuinka alkuperäinen on.
     
  10. Porsche2012

    Porsche2012 1st gear

    TopiCa: Onko tuota kisahistoriaa jossain netissä, vai kirjana?
     
  11. TopiCa

    TopiCa 1st gear

    Kyllä ne on kaiveltava kisa kisalta vanhoista tuloksista ja Vauhdin Maailmoista, ja käymällä Historic kisoissa ja juteltava wanhojen starojen kanssa.
    Ralf Petterson on #1 wanhoissa tuloksissa. Yhteyden saa ainakin AKKn kautta.
    Mielikuvitus auttaa!
     
  12. Make2

    Make2 3rd gear

    Rafunkin arkisto taitaa olla rekisterikilven mukaan ja jos useita koreja on käytetty niin aika vaikea niitä on yksilöidä jos ei keskustele alkuperäisten omistajien kanssa. Tosin 40 vuoden jälkeen itse kunkin muisti voi jo vähän pätkiäkin.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    GeeTeeNelikymppisestä tuli mieleen tämä italialaisen järven rannalla järjestetty pieni ja pirteä autonäyttely.

    Kyllä kromipuskurit vaan sopii geeteehen:

    [​IMG]

    Ahtaanpuoleinen ohjaamo, kieltämättä:

    [​IMG]

    Oli siellä jotain muutakin tarjolla...

    [​IMG]

    Täällä lisää, mm. aina yhtä huikea 20-luvun Rolssi Petersenin automuseosta.

    http://www.asphalte.ch/news/2012/05/con ... este-2012/
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Palataanpa taas asiaan.

    Sehän on...tuota...:

    [​IMG]

    ...no just se...:

    [​IMG]

    ...siellä kisoissa:

    [​IMG]

    Tuolla alla linkissä wanhoille parroille varmaan muutakin mielekästä luettavaa kuvineen kaikkineen. Jokin lokinsiipikin siellä vilahtaa, muunmuassa..:

    http://personal.inet.fi/yritys/merivuokko/flemari.htm
     
  15. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    puskurit sopii. mutta nuo pinnavanteet ei ainakaan mun mielestä oikeen istu kuvaan.
     
  16. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    GT 40 mk kolmosessa oli nuo vermeet. Niitä tehtiin vissiin vain yksi originaali. Muissa oli feikit kisavehkeisiin ympättynä. Näin ne sai katsastuksessa läpi. Sitten ne Borrani- pinnavanteet tuli kaikkiin joita ei toimitettu kisaspeksein. Se on hieno vanne. Kisaspekseillä meni magnesium halubrandeillä kun niitä sai. Halibrandin tuotanto-ongelmien vuoksi mm Pete brock joutui suunnittelemaan sunburstin. Taisi joku löytää tiensä cobran sijasta gt40:seenkin
     
  17. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Re:

    Suurin nelisylinterinen on Porsche 924 keulalla, tilavuudeltaan 2479 cc
    Tämä tietenkin yleisesti tiedossa olevista, ns. normiautoista.
    Tottahan esim. Venäjältä ja Kiinasta löytyy tuntemattomien
    valmistajien suurempiakin nelisylinterisiä koneita joita ei täällä näy.
    Harva tietää että Kiinassa on noin 120 autonvalmistajaa!

    Mainitsemasi Vauxhallin 2300 kuutioinen nelosmylly on historialtaan hauska.
    Sehän on 45 astetta kallellaan ja näyttää puolikkaalta V8-koneelta.
    Näin se juuri onkin! Vauxhall aikoi tuoda 70-luvun alkupuolella
    mallistoonsa V8 koneella varustetut Victorit, Magnumit, VX-mallit jne.
    mutta kuinkas kävikään? Penteleen öljykriisi nosti polttonesteen hinnan
    pilviin tärkeimmillä markkina-alueilla ja britit eivät halunneet kuitenkaan
    aloittaa uuden moottorisukupolven suunnittelua aivan alusta joten
    V8 halki ja se on siinä! Ei kuluta niin valtavasti ja on nopeasti tuotannossa! :D
     
  18. Zandmann

    Zandmann Gearhead

    Re: Re:

    Liki mentiin muttei kuitenkaan... Porsche 968 = 2990cc. Ja juu, neljä sylinteriä vainen.

    -Z-
     
  19. piikkinokka

    piikkinokka 1st gear

    Re: Re:

    No onhan niitä!
    968 onkin melko harvinainen laite, montako lie meikäläisessä rekisterissä?
    Käyntiääni saattaa olla tyhjäkäynnillä mielenkiintoinen... :wink:
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En ole jaksanut kaivella viimeisimpiä faktoja mitatuista Veten huippunopeuksista 60-70 -luvulla, mutta palaan vielä asiaan.

    Sitten hieman asian sivusta. Tässäkin ketjussa useaan kertaan mainittu Ferrari 250 TdF taitaa olla Suomen kallein tai arvokkain harrasteauto. Hinnat näissä on toki aina spekulatiivisia, ostajan ja myyjän välinen juttuhan se on. Mut viime viikonloppuna omistajaa vaihtoi 250 TdF sarjanumeroltaan 0585 aika mykistävään 6.71 miljoonan dollarin hintaan.

    Voi sissus kiesus mikä kasa rahaa. Tosin maksettiinhan avohemicudistakin jossain vaiheessa miljoonia taaloja.

    No, myäs jokunen Ford GT40 vaihtoi omistajaa, kallein peräti 11 miljoonalla taalalla (sarjanumero 1074). AC Cobra competition sarjanumeroltaan CSX3014 irtosi 1.485 miljoonalla taalalla.
     

Kerro tästä muillekin!