Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: Re:

    No nyt se olisi myytävänä:

    http://www.rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1060793

    Mielenkiintoinen tarina.

    Hitto, pitäisi taas käydä pitkästä aikaa tuolla Konkurssissa Montereyssa.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: Re:

    Sold for $3,905,000
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Kuinka monta muuta Suomessa ollutta autoa voidaan myydä tuohon hintaan missään maailmalla...? Olisi ollut tietenkin talon veroinen sijoitus, jonka korkotuotoillakin olisi jo elänyt...
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Jatkakaa täällä Waxenbergistä. Oma vastaukseni tähän on valkoinen Jaguar E-type OTS mikä kulki Suomessa vuonna 1970 242km/h. ANNI on edelleen huippu kunnossa ja kulkee vieläkin sen 242km/h.
     
  5. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ja muistakin, kunhan ehditään.

    Isolohko-Veten mitattu huippunopeus (aikakaudelta) tulee tänne vielä ennen syksyä.

    Huima laite.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    No mutta. Ketä ja mitä ovat nuo minun maalaistollon ymmärryksen yli menevät lyhenteet OTS ja ANNI??? Laita vanhempi tieteenharjoittaja tarkennusta, kiitos.

    Onko tuo Jagge mennyt todistetusti 242kmh? Muidenkin kuin Sinun mielestäsi? Muistaakseni tämän topickin aloittaja "C5 Z06":han tuolla aiemmin lyttäsi sillä yhdellä Jaggen testikuskin muisteloiden lehtiartikkelilla E-Type Jaguarin huippunopeuden. Anteeksi aggressiivinen lähestymistapani tähän OTS/ANNIIN (?) ja sen huippunopeuteen, mutta lisäfaktat kiinnostaa.

    Kevennys loppuun: kovasti haluaisin E-Typen olevan kärkisijoilla tässä, mutta fakta voittanee uskon, toivon, halun yms. jne?
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    OTS on Open Two Seater eli 2 paikkainen avo. ANN-1 on kilpi. Vastaavasti umpi coupe on FHC eli Fixed Head Coupe 2 paikkainen. Nimestä luovuttiin kun tuli 2+2 coupe. On todistettavasti ajanut eli se siitä. Edelleen samalla omistajalla ja sillä ajetaan kesäisin. Nytkin liikenteessä, moikkaa jos tulee vastaan.
     
  8. Mutku

    Mutku Gearhead

    Kiitos lyhenteiden selvennöksestä!
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    muistat väärin DeTomaso oli vain Jarnon käytössä italiassa.
     
  10. Gottlieb

    Gottlieb 3rd gear

    Re:

    C111 kauppoihin ehtinut "jäljitelmä" ISDERA IMPERATOR http://www.classicdigest.com/cars/merce ... ther/50340
     
  11. -karppa-

    -karppa- 1st gear

    Täytyy ampua tämä tornihuhu alas, vaikka Capri nopea olikin. Ei yksinkertaisesti tehoa vaparina olisi riittänyt tuossa autossa 300km/h nopeuksiin ja sitä paitsi mittari loppui 220km/h mitä Kalettoman jääradalla tuon caprin kyydissä istuin. Toinen on että tuo kylmälänkylän suora olisi ollut pikkaisen liian "pomppuisa" noille nopeuksille.

    Sitä paitsi ei ford:t kestä. Toisin oli starletit ;).
     
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tää on niin helppo. Suomen nopein on ollut se, jolla on ollut eniten rahaa ostaa nopein auto.
     
  13. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    [​IMG]
    Oli Jarnon käytössä, kun häntä kosiskeltiin Benelli-kuskiksi (Kreivi deTomaso omisti Benellin ja tuon autopajan) Suomessakäyntiä pistää epäilemään jo se tuollonenKIN viranomaistemme hysteerinen suhtautuminen ulkomaankilvillä ajaviin suomalaisiin. Se, että kyseessä oli AINOA suomalainen GP-sarjan kuski, tuskin olisi voittanut tuota viranomaisten veroseuraamus-kiimaa?
     
    MadMike tykkää tästä.
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jarnolla näkyy olevan päällä aito ja tyylinmukainen "Black Jack" kortsumainospaita :)
     
    MadMike tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuolla toisella palstalla on myytävänä auto, joka voisi vastata tähän kysymykseen.

    Eli oliko Vette sopivalla isolohkolla tosiaan nopein.

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=27925
     
  16. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moips.

    Vastaukseni/mielipiteeni ylläolevaan "C5_Z06":n riviin "Eli oliko Vette sopivalla isolohkolla tosiaan nopein":
    - kyllä hyvin mahdollisesti
    - nyt vain pitäisi saada tietää niiden kolmen (Hymyn Waxen ja A:n tripowerivetten ja TdF-Ferrarin) auton perävälitykset, eli että oisko nuo kolme voineet mennä yli sen maagisen 250kmh. Vai ei.

    Mielestäni mikä vaan noista kolmesta saattoi just oikealla välityksellä mennä yli 250kmh, ja taasen väärällä välityksellä kone ylikierroksilla parkuen joutua katsomaan kilpakumppanin loittonevia perävaloja.

    Heh.

    Vauhdikkaat Uudet Vuodet kaikille.



    EDIT:
    - sivu 12, "C5_Z06": "No perhana, pitäis lukea enemmän ja vouhkata vähemmän. Nimittäin kun lukee koko tekstin, niin olihan siellä perävälitys mainittuna: 3.08:1."
    - ok, tuo oli siis se Akreniuksen tripowerbigtank´66-Vetten perävälitys. Isoin vaihde siis suora 1:1
    - eli mitenkäs se teoreettisen huippunopeuden kaava nyt menikään... renkaan halkaisija kertaa pii kertaa välitys kertaa maksimit kiekat ... vai miten se nyt menikään
    - ja voi interwepin nillitys, että soon poika teoria ja käytäntö eri asioita! Ok, uskon. Mutku tän threadin pähkäily vaan on näin välipäivinä heti parin vuoden tauon jälkeen niiiiiiiiin kivaa...

    - sivu 89: "Perä on aina ollut se 2.64 aavikkoperä.". Eli Waxen perävälitys tuo.
     
    Muokattu: 29.12.2016
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mitä tulee Kuusankosken edustus polaraan, niin töissä on yksi eläkkeelle jäävä mies, joka on ajanut tuota kyseistä autoa. Ja tarkennuksena, Kuusankoskelle ostettiin 2kpl noita autoja toinen oli vakio ja toinen oli kutitettu. Kyseisen henkilön mukaan olivat selvittäneet paljon se kulkee ja sain vastaukseksi, että ~240km/h. Kuulemma ajanutkin autoa usemman kerran, nimiä ja rekkaria en paljasta henkilön henkilön pyynnöstä. Ilmeisesti kyseistä auto ei enään ole olemassa. Auto myytiin tämän henkilön isän toimesta jossain vaiheessa pois noin 200.000tkm ajettuna tuntemattomalle taholle ja sen jälkeen autosta ei ole kuulunut.
    (Tämä siis tällä viikolla kuulopuheiden perusteella kirjoitettuna)
     
    MadMike, Mutku ja leivonharri tykkäävät tästä.
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itse alunperin 3.0 1973 Facelift Caprin omistajana, voin todeta, että 3.0 Essex vaikka kuinka ois viritetty niin ei sitä saa kulkemaan 300km/h.

    5-vaihteisella lootalla (alunperin 4-vaihteinen loota 4-suora) ja 3.09 atlaksen perällä. Jotka on vissiin kaikkien normien mukaan harvimmat mitä tossa autossa on ikinä ollu olen itse tykitellyt mittariin mukaan ~260km/h mutta laskurin mukaan noilla välityksillä sais jonkun 260km/h huipuiksi kait se pitää paikkansa... 3.0 essex pitäis olla viritetty sitten tuohon kisa tehoon asti elikä noin 300 heppaa että se pystyy tuohon ja vakionahan tuossa on 150 heppaa.

    Omassa tapauksessahan ei pellinalla ole enään 3.0 essex vaan 2.8 turbo ja en usko, että 300km/h olis kovinkaan mahdollista alle 400 hepan tehoilla. Kyllä ilmanvastus alkaa tossa 200+ vauhdissa olemaan aika kova, ja silloin tehoa tarvitaan.
     
  19. fors

    fors 1st gear

    [​IMG]
     
  20. fors

    fors 1st gear

    työn alla , tuo cougar, parnilan hellää kättä, taas saa, et air maalit oy, kuvia kun en osaa liittää tähän, mut Pulla oli toinen omistaja, koivulehto eka 25.4.1969 rekattu orggis 428, tänään mittarissa 71 tkm
     
    MadMike tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!