Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. raaseriruiseri

    raaseriruiseri 2nd gear

    [​IMG]
    Oli Jarnon käytössä, kun häntä kosiskeltiin Benelli-kuskiksi (Kreivi deTomaso omisti Benellin ja tuon autopajan) Suomessakäyntiä pistää epäilemään jo se tuollonenKIN viranomaistemme hysteerinen suhtautuminen ulkomaankilvillä ajaviin suomalaisiin. Se, että kyseessä oli AINOA suomalainen GP-sarjan kuski, tuskin olisi voittanut tuota viranomaisten veroseuraamus-kiimaa?
     
    MadMike tykkää tästä.
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Jarnolla näkyy olevan päällä aito ja tyylinmukainen "Black Jack" kortsumainospaita :)
     
    MadMike tykkää tästä.
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuolla toisella palstalla on myytävänä auto, joka voisi vastata tähän kysymykseen.

    Eli oliko Vette sopivalla isolohkolla tosiaan nopein.

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=27925
     
  4. Mutku

    Mutku 3rd gear

    Moips.

    Vastaukseni/mielipiteeni ylläolevaan "C5_Z06":n riviin "Eli oliko Vette sopivalla isolohkolla tosiaan nopein":
    - kyllä hyvin mahdollisesti
    - nyt vain pitäisi saada tietää niiden kolmen (Hymyn Waxen ja A:n tripowerivetten ja TdF-Ferrarin) auton perävälitykset, eli että oisko nuo kolme voineet mennä yli sen maagisen 250kmh. Vai ei.

    Mielestäni mikä vaan noista kolmesta saattoi just oikealla välityksellä mennä yli 250kmh, ja taasen väärällä välityksellä kone ylikierroksilla parkuen joutua katsomaan kilpakumppanin loittonevia perävaloja.

    Heh.

    Vauhdikkaat Uudet Vuodet kaikille.



    EDIT:
    - sivu 12, "C5_Z06": "No perhana, pitäis lukea enemmän ja vouhkata vähemmän. Nimittäin kun lukee koko tekstin, niin olihan siellä perävälitys mainittuna: 3.08:1."
    - ok, tuo oli siis se Akreniuksen tripowerbigtank´66-Vetten perävälitys. Isoin vaihde siis suora 1:1
    - eli mitenkäs se teoreettisen huippunopeuden kaava nyt menikään... renkaan halkaisija kertaa pii kertaa välitys kertaa maksimit kiekat ... vai miten se nyt menikään
    - ja voi interwepin nillitys, että soon poika teoria ja käytäntö eri asioita! Ok, uskon. Mutku tän threadin pähkäily vaan on näin välipäivinä heti parin vuoden tauon jälkeen niiiiiiiiin kivaa...

    - sivu 89: "Perä on aina ollut se 2.64 aavikkoperä.". Eli Waxen perävälitys tuo.
     
    Muokattu: 29.12.2016
  5. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Mitä tulee Kuusankosken edustus polaraan, niin töissä on yksi eläkkeelle jäävä mies, joka on ajanut tuota kyseistä autoa. Ja tarkennuksena, Kuusankoskelle ostettiin 2kpl noita autoja toinen oli vakio ja toinen oli kutitettu. Kyseisen henkilön mukaan olivat selvittäneet paljon se kulkee ja sain vastaukseksi, että ~240km/h. Kuulemma ajanutkin autoa usemman kerran, nimiä ja rekkaria en paljasta henkilön henkilön pyynnöstä. Ilmeisesti kyseistä auto ei enään ole olemassa. Auto myytiin tämän henkilön isän toimesta jossain vaiheessa pois noin 200.000tkm ajettuna tuntemattomalle taholle ja sen jälkeen autosta ei ole kuulunut.
    (Tämä siis tällä viikolla kuulopuheiden perusteella kirjoitettuna)
     
    MadMike, Mutku ja leivonharri tykkäävät tästä.
  6. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Itse alunperin 3.0 1973 Facelift Caprin omistajana, voin todeta, että 3.0 Essex vaikka kuinka ois viritetty niin ei sitä saa kulkemaan 300km/h.

    5-vaihteisella lootalla (alunperin 4-vaihteinen loota 4-suora) ja 3.09 atlaksen perällä. Jotka on vissiin kaikkien normien mukaan harvimmat mitä tossa autossa on ikinä ollu olen itse tykitellyt mittariin mukaan ~260km/h mutta laskurin mukaan noilla välityksillä sais jonkun 260km/h huipuiksi kait se pitää paikkansa... 3.0 essex pitäis olla viritetty sitten tuohon kisa tehoon asti elikä noin 300 heppaa että se pystyy tuohon ja vakionahan tuossa on 150 heppaa.

    Omassa tapauksessahan ei pellinalla ole enään 3.0 essex vaan 2.8 turbo ja en usko, että 300km/h olis kovinkaan mahdollista alle 400 hepan tehoilla. Kyllä ilmanvastus alkaa tossa 200+ vauhdissa olemaan aika kova, ja silloin tehoa tarvitaan.
     
  7. fors

    fors 1st gear

    [​IMG]
     
  8. fors

    fors 1st gear

    työn alla , tuo cougar, parnilan hellää kättä, taas saa, et air maalit oy, kuvia kun en osaa liittää tähän, mut Pulla oli toinen omistaja, koivulehto eka 25.4.1969 rekattu orggis 428, tänään mittarissa 71 tkm
     
    MadMike tykkää tästä.
  9. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Taisi nämä viestit olla vuodelta 2012.

    Olisi hieno nähdä Chrysler maililla. Tänä kesänä perhaps?
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

     
  12. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pikku tarkennus, en tiedä ketä saanut päähänsä että 1966 L-72 Vette olisi tripower. Näinhän ei ole vaan moiset tuli vasta 67. L-72 oli alunperin tehtaan ilmoittamana 450hv/427 4bbl kunnes vetivät aika aikaisessa vaiheessa myyntiesitteet uusiksi ja 425hv/427. Moni väittää että kovin 427 normisti speksattava optio ja aikakortti ainakin puoltaa sitä.
     
    Muokattu: 22.11.2017
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

  14. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Waxenbergerin speksejä ehkä saadaan esiin. Mitä tietoa eniten tarvitaan?

    Tuossa -82 Kasissa tuloksissa esiintyy Johan Lindell -81 vuosimallin BMW 635CSi:llä. Sama mies osti muutamaa vuotta myöhemmin ainoan Suomessa uutena verotetun BMW Motorsportin valmistaman M635CSi:n rek. AXA-635. Myöhemmin Lindellin Ferrari esiteltiin noin -87-89 Kasissa Pekka Leinon toimesta. Sen ajan Suomessa tuore Ferrari oli harvinaisuus, jonka näkemisestä puhuttiin jonkin aikaa kavereille.
     
    Muokattu: 23.11.2017
  15. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 1st gear

    Tuon 328 gtb:n esittely löytyy 6/1986 . Ja akreniuksen Vette 7/97 kasista.
     
    Stahl-Ville tykkää tästä.
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Waxenbergerin speksit on jo ollut esillä miljoona kertaa...326hv nokissa millin enemmän nostoa ohkasemmat kansipahvit ja pellisarjat ja piste Mitään 6.8 mossa ei ollut (nokista löyty Suomessa mittaukset profiileista etc pohojanmaalla) Joku voisi hämmästyä kun tietäisi auton ensihetket...
     
    Muokattu: 20.8.2019
  17. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Folklorea ja kuulopuheita. Saattaa pitää paikkansa, saattaa myös olla, ettei pidäkään. Kerrohan se peränvälitys meille, kun sitä tuossa ylempänä arvuuteltiin.

    Mitäs auton ensi hetkissä sun mielestä hämmästyttävää oli? Se kirjattiin hollantilaisen Sakes Racing -yhtiön nimiin ja "liisattiin" Suomeen tarkasti säädeltynä kuka sitä Suomessa sai ajaa.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pe
    perä on 2.82:1. Moottorista ole mitään folklorea, suoraan AMGltä tiedot asiakasversiosta, tehtaan kilpapataa kun ei asiakkaille annettu Imagosyistäkin, ja siksi Upi ei kovempaa saanut . Siinä pikkasen johtolankaa mitä alkumetreillä tapahtui Saksassa. Toki siitä kaikki on vaiti tehdasta myöden, mutta eräs listassa nimetty kuljettaja asian kertoi.
     
    Muokattu: 20.8.2019
  19. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Missä on pihvi? Jätkä leikkii salaperäistä ja jakelee johtolankoina netistä löytämiään tietoja. Jaa, ehkei perävälitystä ole netissä ollut. Tuo moottori oli ihan potentti pata, mutta todellakin eri kone kuin tehdaskilpureissa. Enemmänkin tallin Macaon kisan aikaista vastaava. Joka tapauksessa raaka rauta Neuvosto-Suomen oloihin. Ketäs muita sillä kuskilistalla Raunon lisäksi oli?
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Miten niin netistä, sanoi tämä henkilö sen mulle suoraan.

    Nyt kuolahuuli se ale coq edessäsi on taas yksi ainakin liikaa ja mulla hermot sinuun totaalisen loppu.
    Kuten jo kerran sanoin en jaksa sinua, pitääkö se latoa nyrkillä tajuntaan, tai niin kun yhtä paljon promillea päässä varmasti niin tapahtuukin jos tulet sotkemaan illanviettoani kutsumattomana.
    Eli selvemmin en voi sanoa sulle suksi vittuun kun ei sun jänkkäämistä jaksa, mene vaikka leikkimään rc autoilla....ole vaikka äänimaailma... Waxenberger ei suomen radoille istunut kuten ei mikään iso auto joten se on vain motorsport kuriosaa. Olisi niilläkin rahoilla ostanut vaikka Super Snake Cobran....
    https://www.barrett-jackson.com/Events/Event/Details/1966-SHELBY-COBRA-427-SUPER-SNAKE-44723
     

Kerro tästä muillekin!