Suomen nopein vuonna 1970

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 11.1.2012.

  1. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Otas nyt iisisti, ettei Trangia siellä kopissa kaadu. Poltat vielä näppis etkä voi mouhota netissä kipeillä sormilla.

    Joo, iso ja raskas se Mersu oli. Ja on vieläkin. Erikoinen kappale kotimaista moottorihistoriaa. Toivottavasti nähdään Harjattulan Concoursissa se vielä kerran.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pihvi on siinä että 1.8 tonnin auto 14.42 ajalla ja saavuttamillaan loppunopeuksilla ei ole mikään matalan 13 sekan peli jota olisi 6.8 padalla. Tehot on siinä samaa tasoa kuin SS396 Chevellessä ja Caminoissa kuten vartin ajatkin. Eli 350 brt SAE maks.
     
    Muokattu: 23.11.2017
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllä mulla on varaa syödä Raflassa, ja ajaa veneellä ahdetulla stroukki isolohkolla. Yli 2x waxen tehoilla...
    Sä et vaan usko ennenkuin losahtaa.
    Paskaa koko Suomen motorsport (ratapuoli) rumasti sanottuna, Leksaa siteeraten heikkoa klubitasoa ja niin se tuli Brands Hatchissa ekana Sunnuntaina jo huomattua testipäivämme jälkeen. Eksotiikkaa oli vaikka muille jakaa Zakspeed Capreja ja Lolia myöden, ja aito Cobrakin varikolla. Sama tuli kyllä huomattua jo 80 luvun alkupuolella jenkeissä, Urpo ...
     
    Muokattu: 26.11.2017
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja ihan vaan muistutukseksi, tollanen L72 isolohko kiertää sen 6400 ainakin 4.11 perällä, mahtaako jaksaa 3.08lla....sanotaan näin että en menisi edes uudella M5lla kokeilemaan onnea, sellainenhan sai turpaansa jo Alfan Citymaasturiltakin 'Ringillä... Aika noloa sanoisin...
     
  5. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Mitä noloa on hävitä nopeammalleen Ringillä? Mielestäni ei yhtään mitään. Sulle ei ole M5-konseptin perusta näköjään koskaan oikein auennut. Ei sitä ole alun alkaenkaan rata-autoksi tarkoitettu missään sukupolvessaan, vaan nopeisiin siirtymiin sellaisten kohteiden välillä, joissa kalustetuissa huoneissa asuvat ja kalliisti pukeutuvat ihmiset tapaavat käydä ja tavata toisiaan.

    Tähän keskusteluun BMW:llä ei vuonna 1970 Suomessa tainnut olla paljoa annettavaa. TISA kulki 190, 2800 CS karvan yli 200 ja vasta -71 tulivat 3.0 CS ja 3.0 CSi, joissa löylyä riitti 213 ja 220. Vastaan tulijoita aikansa isokoneisille jenkeille, mutta todennäköisesti hanskasivat huippunopeutensa paremmin.
     
    Muokattu: 24.11.2017
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Booooring....niin M5 konsepti kuin kuvailemasi kohderymän pellet...
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Niin BMW on ns pyrkyri merkki prestige markkinoilla kuten Audikin. Ainoat germaanit KUVAILEMALLESI VISIOLLE (todellisen tuntuinen harhakuvitelma) olisi Mercedes (pahin kilpailija radoilla) ja Porsche (varauksin) vs. esim Alfa jonka todellinen loisto pysyy edelleen pinnalla exklusiivien erikoisautojen myötä joita vaan selektiiviset asiakkaat pääsee ostamaan. Kuten esim. Lauri Törni, Milton daSilva ja Ayrton Senna da Silva tai vaikka Muhammed Ali.
    Merkin kiistaton legenda katkeamattomana tähän päivään asti ei tosin asialle perehtymättömälle aukea kaikessa laajuudessaan, lista on aika rasittavan pitkä jopa vaikka fiaskojakin on matkalla. Eikä BMWkään kaikilla malleillaan maaliin ole päässyt...saatikka Mercedes tai kukaan.

    1970 Kamppailuun Alfalta olisi löytynyt nopein kilometrillä siihen aikaan mitattu malli (huiput 260) ja liuta kaikenlaista joita nähty Keimolassakin ennen ko. vuotta kylläkin. Alfan Montreal vaikka maassa oli maahantuojan toimesta olisi kuitenkin L72lle ollut suupala.

    Silti väitän että 66 Corvette maassa oli kovin luu ja kyllä sillä kelpasi Huvin liikkua nousukkaidenkin luona kylässä pitkään...ja edelleen jälkipolvien.
    Mutta nämä kaksi asiaa ei normi tallaajalle aukea jolle bemarissaan materia ja preesens on tärkeämpää kuin itse automiehille, täten koen väittelyn kanssasi täysin turhaksi oikeastaan mistään mikä liittyy mekaanisiin laitteisiin.
     
  8. mpower

    mpower Double Gearhead

    Hmm,saatan saada vittuilut päälleni,pikkasen otin ja kokeilen
    käykö kala koukkuun!?Alfauros haaveilee Juliasta,ihana rakkaustarina,Venetsian siltaan varmaan lukot toisiinne kiintyneinä jo laitoitte?!Pikkasen taaksepäin kun selaa,näkisin suuremmassa osin henkilökohtaista ränkkää tai vittuilua olevan.
    No,sisältöä sekin foorumille.Mikä idea on henkilökohtaisia juttuja foorumilla puida!?:mad:
     
    rane58 ja cdv70 tykkäävät tästä.
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tallissa on Julia. Ja on sellainen kastettukin.
    Henk.koht. Mun kohdalla on ohi kuin Paska vitusta...kuhan tuonut oman näkökantani muutamaan patologiseen väittämään. Jos olisi jotain toimisin kuten ennenkin. Mutta sanotaan näin I'm quite done with that shit...
    Takas raiteille kuitenkin. Jos nyt verrataan vaikka itse nähtyäni waxenbergerin peltisarjoja jotka kalpenee L72 Vetten valurautasarjoille ja siihen faktaan että vakio 300SEL meni sen 220 niin pelkät pelisarjat nokka ja noin 0.5 staattisen puristuksen nosto aukenee sinullekkin ettei se tuo 40km/t lisää huippuja tai sheivaa sekkaa pois vartin ajasta jotta laukkaisi Vetten rinnalla kun sellainen huonoimmillaan...patilla joka ilmoitettu 450hv@6400rpm ensin ja sitten 425@5600 notta vakuutusmaksut ja yleinen rauha säilyisi.
    En näe Suomen kamaralla mitään haastajaa autolle josta Faijani on jo minun skidinä ollessani samoilla nurkilla todennut että on kovakulkinen kampe ja näki melkein vastaavan vaihturina...
     
    Muokattu: 25.11.2017
  10. peto

    peto Gearhead

    Oliko Vettenrannan Mefisto V6 jo vuonna -70 rekisteröity? Ulkonäön perusteella kulkee vähintään kolmeasataa :D
     
    MadMike tykkää tästä.
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ai SSaatana :)
     
  12. manntag

    manntag 1st gear

    Waxenberger tippuu pois: "Lahtinen hankki auton suoraan tehtaalta vuonna 1970. Lahtinen kilpaili Waxenbergerillä Suomessa muutaman vuoden, jonka jälkeen auto rekisteröitiin tieliikennekäyttöön."
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    mä näin tän ja bagarnin novan vierekkäin Falkenbergissä kesäkuussa eräässä tallissa... oli saanut isomman ruuvvihtimen...
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Wanha ketju mutta jatketaan.

    Ilmeisesti Suomessa kävi Fordin GT40 aikanaan. Aika uskomatonta, mutta toisaalta autohan se oli vaan silloinkin.

    Kaliforniasta "löytynyt" GT40 tässä jokusen vuodn takaa:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    malvasto, -71 MoPar, Swinger ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Lisätietoja tästä?

    Ei ehkä ihan mahdotonta, koska ajelihan esim. Leo Kinnunen Porsche 917:lla kilpaa. Olin jo senkin unohtanut, mutta satuin eilen linkkaamaan kuvan toiseen ketjuun. Muistanko oikein, että niillä jopa ajettiin Keimolassa tai jossain Suomessa?
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Kyllä sä oikein muistat että Leksa kurvaili 917 Porschella Keimolassa.
    Olin katsomassa isäni kanssa,ja ikää mulla taisi olla 6-7 ikävuoden vaiheilla.
    Teki pieneen mieheen kyllä lähtemättömän vaikutuksen,siksi tämän vielä muistankin.
    Taisi olla vielä hieman sateinen keli,kun kuva meistä katsomossa on sadetakit päällä.

    Edit.Tähän aikaan sai GULF asemilta muovisen pienoismallin Leksan 917 Porschesta kun kävi tankkaamassa.
    Mulla oli näitä pienoismalleja parikin kappaletta,mutta perkuti kun ovat ajan saatossa johonkin kadonneet.
     
    Muokattu: 23.1.2022
    -71 MoPar tykkää tästä.
  17. hantta

    hantta Gearhead

    Ollessani vielä muksu, asuivat Lexa ja Taru samoilla hoodeilla, Leolla siviilipelinä viikonloppuisin rata/ jäärata 911, luultavasti vartilla aika nopea ;)
     
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Sähköpostiini pötkähti aivan yllättäen ja pyytämättä (vai miten se Anneli sanoikaan) kuvia ohjeistuksella että laita oodeelle. Tekijänoikeuksista ei tietoakaan joten raastuvassa tavataan...

    Lappi 1968 Ford GT40 - Tästäkin asiasta jotain tietävä henkilö vaikuttaa oodeella, saattaa ehkä jopa peräti raottaa salaisuuden verhoa.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    malvasto, cdv70, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Gearhead

    Muistanko väärin, että suomeen olisi tullut uutena 69 tai 70 429 sportroof Musse manuaalilla?
     

Kerro tästä muillekin!