Suomessa käytettyjä/käytössä olevia jenkki takseja.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja redneck1, 7.12.2018.

  1. ProChevy

    ProChevy 1st gear

    Muistelin vain että taksareita puhuivat että takuuaikana maahantuoja yritti korjata näitä.
     
  2. downtown

    downtown 3rd gear

    onneksi tuon 5.7d:n jälkeen tuli 6.2 jumalmoottorilla saatavia vaunuja :)
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Olivat yksilöitä, jotkut todella liikkuivat sen 3 vuotta/ 200 000 kmilman ongelmia, joihinkin vaihdettiin kansipahveja, ja kun koneeseen oli vaihdettu 2x kansitilkkeet, piti lohkon tasoista ja kansista höylätä mutkat pois, jolloin alkoi männälle tulemaan ahdasta, jolloin alapään pultit venyivät, kunnes ne pettivät vieden mukanaan runkopukin, muuten ongelmana oli vain pikkuisia hehku, ja suutinbrobleemeja.
     
  4. ProChevy

    ProChevy 1st gear

    OK, mitä näissä Dx-versioissa oli sitten eroa.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tukevammat runkopukkien pultit, kestivät 3x kansitiivisteen vaihdot, ennenkuin venyivät ja aiheuttivat runkopukin löystymisen, jonka seurauksena kampiakseli poikkesi ;)
     
  6. pequli

    pequli Gearhead

    [​IMG]

    Pari turkulaistaksia Alastarolla 1991
     
    esmi tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niin, ja ettei asia olisi näin yksiselitteinen, niin alkuperäisissä männissä oli aika suuret toleranssit, t.s männät saattoivat olla hieman erikorkuisia, kuten senaikaisissa bensakoneissakin, mutta kun mäntä lähes kohtaa kannen, niin väliin ei jää karstatilaa.
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niinhän ne kuulemma on maailman parhaita moottoreita, joita vain käytettiin ja huollettiin väärin. :p
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. ProChevy

    ProChevy 1st gear

    Sikäli harmi että jenkit päästi 5.7D liian nopeasti markkinoille.
    6.2D ”jumalmoottori” kuitenkin osoittautunut kestäväksi?
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Oli toimiessaan mukava, joskin tehoton- moottori, sain ilon ajaa ihan ammatikseni tuollaisilla koneillauseita vuosia :)
     
  11. ProChevy

    ProChevy 1st gear

    Juurikin näin, itsellä näitä 6.2 /6.5 on ollut ja on edelleenkin.
    Aikanaan Helsingin Metrosta -91 ostamani Starcraftin (-89 6.2 van Starcraft Lx) mittarissa on nyt 470.000km, koneelle tehdyt remontit: hehkut, vesipumppu x 2 (auto odottelee museointia).
    Otsikkoon liittyen, kukakohan näitä Airport taxeja (vanhoja vaneja) korjaili ja piti liikenteessä. Joskus kyydissä olleena ihmettelin aika huonoa kuntoa.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Turun Airport- takseja huollettiin, kun kerittiin, usein vahinko oli jo ehtinyt tapahtua, mm. kuskeja oli urheilujoukkueesta, ja poljenta sen mukaista, eli esim. takuuaikana meni useita vaihdelaatikkoja, eikä maahantuoja antanut lupaa vaihtaa toosaa vahvempaan ;)
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja siis puhun 5,7 koneesta, kokemusta on myös 6,2: sista ;)
     
  14. ProChevy

    ProChevy 1st gear

    Toisaalta taxitolpan kuningas MB 200D kiihtyi 0-100km/h yli 30s tai ei koskaan jos oli paljon kuormaa ja ylämäki.
    Eikö Delta kuitenkin pystynyt alle 20s?
     
    hantta tykkää tästä.
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä oli firman huoltoautoissa 5,7 diesel, muutamassa Scotsdalessa, Blazerissa, Wagoneerissa, eikä niillä jalkoihin jäänyt, muttei kyllä niskanikamatkaan kovilla olleet :)
     
  16. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Just piti vaihtaa 7 hehkua ja startti ollut irti kolme kertaa kahden kk aikana, mutta ei nyt mitään sen isompaa. Oldsmobile Custom Cruiser 350 DX kyseessä.
     
  17. downtown

    downtown 3rd gear

    6.2 ja 6.5 d vanit olleet luotettavimmat kulkineet meillä, 6.2 ostettu uutena jonka alkuperänen korkaamaton mosa levis 700tkm-800tkm välimaastossa öljyletkun rikkoontuessa, auto on kyllä vieläkin mulla tallissa kunnostettuna... tätä seurasi myös -95 uutena ostettu 6.5d tässähän oli jo vahva laatikko ja autolla on ajettu mittari ympäri vaikkei siihen saavutukseen ilman remonttia toki tälläkään päässyt:) on ollut myös 6.5td ja duramaxia mutta niissä alkoi jo olla liikaa sähköä vanhan koulukunnan miehelle, toimintavarmuus ei tuntunut olevan samalla tasolla joissa vanhemmat enemmän mekaaniset toimivat rouskuttivat vain menemään
     
    Bukero tykkää tästä.
  18. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    [​IMG]
     
    12345678910, Sounderi, esmi ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Onks toi vihjaava rekkari??
     
  20. homer

    homer Double Gearhead

    Lohjalla oli aikoinaan 60-luvun puolivälin Ford Galaxie (?), joka muistaakseni liikkui kaupunkikuvassa vielä 80-luvulla.
    Väriltään harmaa ja olisko omistajan sukunimi ollut Virtanen.

    Tämä taisi esiintyä maikkarin mainiossa sarjassa Lentsu. 90-luvun alussa mainostelevisiostakin tuli vielä joskus katsottavaa ohjelmaa.
     

Kerro tästä muillekin!