Suomessa kromaamisen vaikeus osa 2 !!!!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BRC1, 7.5.2006.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Joku aika sitten kyselin vinkkejä neljän penkin saranaraudan kromaamiseksi.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... c&start=15

    Kuten aikaisemmassa topicissa totesin niin lievästi alkoi VIT&¤#"½@ suomalainen "asiakaspalvelu" ja ennen kaikkea HINNOITTELU

    Homma meni siis niin että kyselin Loimaan kromista sähköpostitse kuvan kanssa osille hintaa. Ko. osien kromaus olisi maksanut 150€+rahti+ALV. Toimitusaika 8 viikkoa!!! :eek:

    Seuraavaksi otin yhteyttä uudessa veeseiskassa ja mobilistissa mainostavaan hiomoon. Koska kiska oli vantaalla vein osat paikan päälle. Työn suorittaja oli todella asiallinen ja itsekin amerikan vessoja harrastava joten ajatelin että nyt homma toimii. >Tein heti selväksi etten hae mitään viimeistä pintaa eikä osia tarvitse hioa hulluuteen asti. Kunhan saisin osat vain fressattua uudelle kromille. Aikansa osien hiomista voivotelleensa hinnaksi sovittiin tuo sama maaginen 150€ (150€ = 900 mk!!! Neljästä lattaraudan kappaleesta) Toimitusaika piti olla 2 viikkoa koska ko. firma suorittaa kromaukset alihankintana. Ensin lähettää nippelit kromin poistoon, sitten hioo ja taas kromattavaksi ja sitten asiakkaalle... 2 viikon aikataulun vakuutteluista huolimatta olin 100 varma ettei tietenkään voi toimia... No kahden viikon päästä soitin ja kyselin osien perään .. Vastaus oli se niin perinteinen; joo tota ne ei niinku ole vielä EHTINEET 2 VIIKOSSA EDES POISTAA NIITÄ VANHOJA KROMEJA!!!! No ei tietenkään vastasin ja vaadin lähettämään stagat takaisin mulle suoraan sieltä kromaamosta. Se kävikin vauhdikkaasti -tietenkin mun kustannuksella.

    KIITOS UPEAN OVERDRIVEN !!!! Olin saanut yyveetä eräältä kromaajalta joka lupasi hoitaa homman kun vain vien osat hänelle. Nyt seuraa tarinan paras osa; Vein osat viime perjantainaina klo 10 kromaajan kotiin sovittuun paikkaan tapaamatta koko hemmoa. Mitään en kaverista kuullut ja ajattelin sitten illalla soittaa ja tiedustella varovaisesti mahdollista kustannusarviota ja hintaa... Kun soitin osat olivat JO KROMATUT JA VALMIINA NOUDETTAVIKSI!!!!! Siis samana päivänä!!!! :eek: :eek: :eek:

    Ihan oikeasti, ei ihme ettei suomalainen työ ja asenne kelpaa ja hommat liukuu pikku hiljaa ulkomaille-mun puolesta antaa mennä vaan :mad: !

    Ai hinta? No murto-osa siistä 150€ sta. Ja ihan sama onko pohjalla nyt sitten jotain kuparia tai ei, mun mielestä pinta on loistava!!
    [​IMG]

    ISO KIITOS TEKIJÄLLE!!!!! Olet ihan omaa luokkaa alallasi!!!!!! 8)
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Asennetta taas löytyy...
    Onneksi sait osiisi hyvännäköisen kromipinnan.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    No pistä nyt firman nimi näkyville. Tyytyväinen asiakas on parasta mainosta, mutta jos ei kukaan tiedä siitä ni sitten se ei paljon auta...
     
  4. janzamar

    janzamar 1st gear

    Eihän tuommoista oikeasti tapahdu :eek:
    Hienosti nuo kyllä kiiltää 8)
    Niin siis tuota ei tapahdu että toimii noin hyvin,
    se että kestää kauan on vakio :)
     
  5. janzamar

    janzamar 1st gear

    Ei sitä nimeä voine laittaa,kaverihan hukkuu töihin parissa hetkessä,ja sitten silläkin alkaa toimitukset kestää :lol:
     
  6. bootsi

    bootsi Gearhead

    Oikea kromaus, vai kromi (maali) pinnoite??
     
  7. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    no ainakin ne on hyvän näköset 8)
     
  8. artolainen

    artolainen Gearhead

    Jos se vaikka helpottaisi tulevaisuuden suunnitelmia jollekin niin täällä savonmaassa muuan heppu aikoo pistää kahden vuoden sisään sellaisen kromaus- ja sinistyspajan pystyyn. Väitti että altaisiin mahtuu max 4m kalikoita. Positiivista on että kaveri on järkyttävän tarkka eikä paljon perusta isoista rahoista. :lol:
     
  9. Letku

    Letku 3rd gear

    Eikös tämä HINTA homma alla olla jo kaikissa muissakin "erikois" hommissa pielessä! :mad:
    Tämä kromaus on vain yksi HYVÄ esimerkki siintä miten voidaan rahastaa harrastajia tai muita jotka tarvitsevat "erikoisosaamista". :odroll:

    Mut onneksi vielä löytyy ihmisiä/pajoja yms, jotka auttavat harrastajiakin edullisesti. :D
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Näinköhän saa enään ympäristö- ym. lupia "kunnon" kromaamon perustamiseksi, vai aikooko ostaa jonkun nykyisen toimivan liikkeen?
     
  11. jaska83

    jaska83 1st gear

  12. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Loistavaa!! Sanohan terveisiä että pistää vaikka mainoksen tänne Oodeelle niin voitaisiin ottaa "viralliseksi" kromaamoksi ja taata töitä pitkäksi aikaa.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos ajattelee asiaa niin että hiomattomat osat viedään käteen johonkin firmaan joka tekee sen kromauksen laadukkaasti niin onko se 150 eskoo iso raha? Jos sen firman työntekijä hiulaa niitä palikoita kiiltäväksi esim. 2 tuntia ja lilluttaa niitä sen jälkeen jossain liemessä esim. 1 tunnin? Paljonko siitä jää rahoja kys. firmalle? No se ei tietysti liity asiaan millään tavalla mutta tuli vaan mieleen tällänenkin näkökulma.
     
  14. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Ihan hyvä huomio, mutta käsi sydämelle:
    Mihin näistä paikoista veisit itse kalikoita kromattavaksi?
    Itse ajattelen ainakin niin, että jos joku tekee työn halvalla ja jälki on hyvän näköistä, niin maksan laskun, enkä pähkäile asiaa enempää. Ei kuulu enää mulle, mitä siitä jää tekijälle käteen. Se on hänen ongelmansa.
    Voi toki olla, että jos parinvuoden päästä haluat kromauttaa jotain muuta, niin firman ovet ovat kiinni.

    Elämä on...
     
  15. Letku

    Letku 3rd gear

    Sori, mie tarkotin tässä muita pajoja/ihmisiä ku kromauspajoja. :oops: :-? Ei ole ittellä kokemusta kromauksista.
    Mut näyttää niitä kromaushommiakin tekevän vielä jotkut edullisesti, kun kattoo noita edellisiä viestejä...
     
  16. No H2O

    No H2O Gearhead

    Öö... Voi mennä asian vierestä mutta kuitenkin...

    Käsityö toisella teetettynä maksaa aina, työn laadusta riippumatta. Mikäli et ole valmis tuosta työstä maksamaan niin älä teetä työtä ensinkään, taikka opettele itse ko. homma.

    Jotakuinkin tuommoisen ajatuksen olen koettanut aina pitää mielessä kun tingin käsityöammattilaisen luona työn suorituksen hintaa...

    Ja sitten joskus kun olen saanut ihan hävyttömän halvan tarjouksen jostakin urakasta olen vielä varmuudeksi kysynyt: "Eihän sinua varmasti vituta tämän työn tekeminen?" Mikäli kaveri vastaa että ei... Maksan yleensä pikkaisen ekstraa taikka vien pottupullon ko. kaverille.
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    No ajatellaan vaan. Neljän kuvan kaltaisen lattaraudan pyyhkäisy yhdeltä pinnalta EI VOI KESTÄÄ ammattimieheltä 2 tuntia . Myöskään Loimaan kromin tarjoama 8 VIIKON TOIMITUSAIKA ei ole tästä maailmasta.
    [​IMG]

    Todetaan vielä että hintaahan en tässä lähtenyt ensiksi voivottelemaan,vaan sitä kuinka älyttömän vaikeeta on saada palvelua suomalaisilta kromaamoilta. Olin jo valmis maksamaan tuon 150e , mutta kun sovittu 2 viikon aikataulu ei pitänyt mitenkään paikkaansa. ( Kannattaa lukea ihan kokonaan mistä tässä oli kyse ennen kuin lähtee itkemään "ammattimiesten" palkan perään :poff: )
    Ilmeisesti näitä "ammattimiehiä" on useampaa tasoa. Tällä viimeiselle tiputin osat klo 10.30 ja ne oli samana iltana valmiit.. :eek:

    Uudet muuten maksaa ilman tulleja,veroja ym tuon maagisen 150e .

    Ilmeisesti tää asenne on opittu legendaariselta paskanpalvelun kantaisältä "kromijussilta" jossa rukoillen sai ehkä kahdessa vuodessa osat läpi... No mun "eurot" ei koskaan tule menemään ainakaan näihin pariin kioskiin jatkossa.
     
  18. vw79

    vw79 3rd gear

    suomi on euroajassa mut kromaamot kait yhä neuvostovallan opeissa :soosoo:

    talvella kysyin, olikohan se just mm loimaan kromaamo mitä maksaa mm harrasewaununi puskurien kromaus ja mitä se sisältää jne... sain puhelimessa hinnan heti joka oli X. sähköpostilla kysyen ei saanut mitään vastausta ja sit puhelimessa kerrottiinkin etteivät vastaa mailin kautta jne...

    sit kysyin olisko pelkän krominpoiston teettäminen mahdollista ja lähes 100% mahdottomuutena pitivät :eek:

    pari viikkoo tästä ja tulikin ko firmasta yllättäen sähköpostitse vastaus aiempaan hintatiedusteluun, tosin toisen henkilön nimellä jos oikein muistan. nyt puskurien kromaushinta oli X+100€+ALV :-?

    nyt ei enää oikeen suomessa kromaaminen kumma kyllä kiinnosta jos ei löydy paikka jossa osataan edes jotenkin kohtuudella hinnoitella sellasten osien kromaus joille ei tartte tehdä lommojen takia oikaisuja ja lisätöitä ruosteisuuden takia vaan vanhat pois ja kiilloitukset ennen uusia kylpyjä.

    tietty jos joku tietää missä voi poistattaa pelkät kromit ilman pakkokromautusta samassa paikassa, saa kertoo ja heti. loppukiillon ko osat varmaan 99% varmuudella saavat ruotsissa.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toimitusaikaan en ottanut kantaa eikä olisi pitänyt ottaa hintaankaan, meni näköjään itkemiseksi. Enkä kyllä tiedä sitä hionta-aikaa, heitin hatusta. Niinhän minäkin aina välillä teen töissä kavereille työmaan raaka-aineista kaikenlaisia osia ilmaseksi ja helvetin nopeasti. Meni varmaan ohi aiheen mutta menköön. Hyvän näköiset noista raudoista kumminkin tuli mikä lienee pääasia.
     
  20. salamanteri

    salamanteri 1st gear

    ....

    ...puuttumatta varsinaisesti kromaamojen hintapolitiikkaan, niin täytyy sanoa,että hintataso nousee nykyään huimaksi varsinkin käsityönä tehtävissä hommissa. Itse toimin muotoilun ja valmistyksen saralla yrittäjänä ja monesti oikein hävettää sanoa hinta-arviota asiakkaalle kun menee niin korkeaksi. Mutta toisaalta jotain rahaakin hommista täytyisi jäädä käteen. Jos ottaa vaikka 30e tunti ( ja käsityö alan hommissa ei tunnissa paljoa tehdä), siitä maksaa alvit, muut verot pakolliset eläkkeet sähköt ja toimitilojen kulut, niin ei käteen jäävä osa ole kovin suuri. Tämä ei ole poliittinen oikeisto/vasemmisto kannanotto eikä edes narinaa yrittäjän verottamisesta. Tuntuu vaan, yrittäjänäkin siltä, että tämä hintataso on jotenkin hillitön. Kun tekee hyvin jonkun hyvinkin mitättömän oloisen projektin, niin siinä vierähtää äkkiä 10 tuntia. Asikas tulee hakemaan osasta ja siltä joutuu veloittamaan 300 euroa, niin tulee itsellekin sellainen olo, että" ei hemmetti mää en itse maksaisi".
    Mutta minkäs teet, kun tolla 30e/h velotuksellakaan ei monelle jää käteen kuin jonkun verran alle kymppi tunnissa. ja uh, jos tuon päälle asikas joutuu vielä maksamaan materiaaleista...
    Joskus tuntuu hassulta kierrätykseltä kun palkansaaja jotuu maksamaan älyttömiä summia tuotteista/ palveluista ja yrittäjä maksaa älyttömiä kuluja, molempia hirvittää, mutta kukahan on tyytyväinen? Valtiokaan ei todellisuudessa ole kovin varakas... Onkohan siellä Nevadan autiomaassa sittenkin mesta, missä humanoidit ja ihmiskunnan edustajat tapailevat. Ehkä humanoidit vetää välistä...
     

Kerro tästä muillekin!